-96 9000CSE:n vesipumpun vaihto
-96 9000CSE:n vesipumpun vaihto
Onkos tuossa operaatiossa jotain niksejä? Moniurahihnan kiristin- ja ohjainrullan vaihdoin, joten tuo hihnan löystyttäminen on jo hanskassa, mutta kovasti se pumppu vain ahtaassa paikassa pitää majaa.
Autoon on Haynesin öljynvaihto-opas, mutta pitää silti kysyä raadilta. Yritin jo hakea aiheeseen liittyviä threadeja, mutta tuloksetta.
-tuomas-
Autoon on Haynesin öljynvaihto-opas, mutta pitää silti kysyä raadilta. Yritin jo hakea aiheeseen liittyviä threadeja, mutta tuloksetta.
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Onhan se vähän ilkeessä paikassa. Downpipen irroittaminen auttaa huomattavasti, mutta se taas on itsessään "kiva" lisähomma...Mulla sattui DP:n ja vesipumpun vaihto samaan rytäkkään, niin ei ole kokemuksia pumpun vaihdosta putken ollessa paikoillaan.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ei ole paha rasti.
Jos sulla on ilmastointi, niin vaikein on oikeastaan kompuran nosto lepäämään lukkopellin päälle.
Nesteet ulos koneesta, paisari irti, letkut irti pumpusta(2kpl) ja turbon vesiputki myös. Hihnapyörän pultit on hyvä löysätä jo ennen hihnan irroitusta, on huomattavasti helpompaa ja nopeampaa. Muutoin joutuu ruuvarilla pitämään hinapyörää paikoillaan sisäkehältä.
Pumppu itsessään on vain O-renkailla ja kolmella pienellä pultilla koneen kyljessä kiinni. Nuo O-renkaat kannattaa vaihtaa samalla. Se väliholkki, joka on pumpun ja lohkon välissä voi olla hieman tiukassa, mutta apinapihdit tms ja varovasti nytkytellen pois. Paikan kostuttaminen auttaa, koska siellä oleva O-rengas jumittaa.
Pumpun rungon ja itse pumpun väliin tulevan tiivisteen lisäksi suosittelen tiivistesilikonia, ei pitäisi vuotaa.
Ei pitäisi kauaa nokka tuhista tuossa hommassa, mutta maltti on valttia joka tapauksessa.
![Kuva](http://img474.imageshack.us/img474/7459/vesipumppuzk0.jpg)
Matti
Jos sulla on ilmastointi, niin vaikein on oikeastaan kompuran nosto lepäämään lukkopellin päälle.
Nesteet ulos koneesta, paisari irti, letkut irti pumpusta(2kpl) ja turbon vesiputki myös. Hihnapyörän pultit on hyvä löysätä jo ennen hihnan irroitusta, on huomattavasti helpompaa ja nopeampaa. Muutoin joutuu ruuvarilla pitämään hinapyörää paikoillaan sisäkehältä.
Pumppu itsessään on vain O-renkailla ja kolmella pienellä pultilla koneen kyljessä kiinni. Nuo O-renkaat kannattaa vaihtaa samalla. Se väliholkki, joka on pumpun ja lohkon välissä voi olla hieman tiukassa, mutta apinapihdit tms ja varovasti nytkytellen pois. Paikan kostuttaminen auttaa, koska siellä oleva O-rengas jumittaa.
Pumpun rungon ja itse pumpun väliin tulevan tiivisteen lisäksi suosittelen tiivistesilikonia, ei pitäisi vuotaa.
Ei pitäisi kauaa nokka tuhista tuossa hommassa, mutta maltti on valttia joka tapauksessa.
![Kuva](http://img474.imageshack.us/img474/7459/vesipumppuzk0.jpg)
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Riittää että O-renkaisiin laittaa asennusrasvaa että ne menee oikein paikalleen
Liitos on varmasti tiivis ja ei vuoda. Suosittelen vesipumpun vaihtoa nosturilla ja oikeilla työkaluilla.
Nimimerkillä: 10h, kahteen mieheen, nosturilla, oikeilla työkaluilla vesipumpun vaihtaneet.![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Exclamation :!:](./images/smilies/icon_exclaim.gif)
Nimimerkillä: 10h, kahteen mieheen, nosturilla, oikeilla työkaluilla vesipumpun vaihtaneet.
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
No,tuosta ajasta 10h, voi vähentää pois ainakin 8 tuntia!!9000cst kirjoitti:Riittää että O-renkaisiin laittaa asennusrasvaa että ne menee oikein paikalleenLiitos on varmasti tiivis ja ei vuoda. Suosittelen vesipumpun vaihtoa nosturilla ja oikeilla työkaluilla.
Nimimerkillä: 10h, kahteen mieheen, nosturilla, oikeilla työkaluilla vesipumpun vaihtaneet.
Edellyttäen,että on asianmukaiset pelit ja vehkeet käytössä.
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tilaa ja näkyvyyttä helpottaa, jos ottaa oikean valoumpion pois!!
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Heh, toinen sanoo että helppo nakki, toinen kuluttaa 10h kahteen mieheen. Ota tästä nyt selvää sitten=)
Mutta kiitoksia kuitenkin. Ainakin tuo kuva tulee tarpeeseen.
-tuomas-
Mutta kiitoksia kuitenkin. Ainakin tuo kuva tulee tarpeeseen.
-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
No, ei siihen millään saa menemään 10 tuntia... mulla oli ihan normaali työkaluvarasto ja insinööri-isä apuna ja muutamaan tuntiin vaihtui. Ai niin, onhan meidän talon autotallissa hyvä monttu.
Ja niihin O-renkaisiin käytin saippuaa vaseliinin sijaan. Se tiivistesilikoni tuli laitettua sen kannen ja pumpun välisen tasotiivisteen kanssa.
Matti
Ja niihin O-renkaisiin käytin saippuaa vaseliinin sijaan. Se tiivistesilikoni tuli laitettua sen kannen ja pumpun välisen tasotiivisteen kanssa.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Mainostan taas tuota saksankielistä tee-se-itse-kirjaa (34 MB)
http://de.scribd.com/doc/132628246/Saab ... 94-Deutsch
B204:n pumpunvaihdosta siinä on pdf:n sivulla 169.
http://de.scribd.com/doc/132628246/Saab ... 94-Deutsch
B204:n pumpunvaihdosta siinä on pdf:n sivulla 169.
Viimeksi muokannut jus, Su Helmi 22, 2015 20:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Itse vaihdoin pumpun pari viikkoa sitten pihassa. Simppeli homma, ainoa hankala juttu oli turbon vesiputken irroitus joka oli melkoisen tiukassa.tuomas kirjoitti:Heh, toinen sanoo että helppo nakki, toinen kuluttaa 10h kahteen mieheen. Ota tästä nyt selvää sitten=)
Mutta kiitoksia kuitenkin. Ainakin tuo kuva tulee tarpeeseen.
-tuomas-
Homma meni kutakuinkin näin:
Paisuntasäiliö irti
Vesipumpun hihnapyörän löysäys
Moniurahihnan löysäys
Vesipumpun hihnapyörän irroitus
Kopuran irroitus ja siirto lokarin päälle (letkuja ei irroiteta)
Kompuran jalan irroitus
Vesipunpun letkujen ja turbon vesiputken irroitus
Itse vesipumpun irroitus
Tiivisteiden vaihto, ja kasaan päinvastaisessa järjestyksessä....
Aikaa mulla meni about 3 tuntia, kun joutui osan ajasta tekemään pimeässä
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tuota nosturin käyttöä en ymmärrä, kun pumppu vaihdetaan yläkautta....
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
Tervehdys!
Ootteko varmoja, että pumppu vuotaa? Itsekkin luulin niin viime talvena, mutta tuossa Matin lähettämässä kuvassa näkyvä O-rengas nro 12 se vai vuoti. Vedin vai putken irti pumpusta ja "heitin" uuden tiivisteen paikoilleen. Ei vuoda enää - tosin eihän sillä ole ajettukaan vasta kuin 432 tkm...
Ari
Ootteko varmoja, että pumppu vuotaa? Itsekkin luulin niin viime talvena, mutta tuossa Matin lähettämässä kuvassa näkyvä O-rengas nro 12 se vai vuoti. Vedin vai putken irti pumpusta ja "heitin" uuden tiivisteen paikoilleen. Ei vuoda enää - tosin eihän sillä ole ajettukaan vasta kuin 432 tkm...
Ari
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
otappa DP ja alkupään putki pois tunkilla ja laita takas... kerro kauanko meni...MacTurbo kirjoitti:Itse vaihdoin pumpun pari viikkoa sitten pihassa. Simppeli homma, ainoa hankala juttu oli turbon vesiputken irroitus joka oli melkoisen tiukassa.tuomas kirjoitti:Heh, toinen sanoo että helppo nakki, toinen kuluttaa 10h kahteen mieheen. Ota tästä nyt selvää sitten=)
Mutta kiitoksia kuitenkin. Ainakin tuo kuva tulee tarpeeseen.
-tuomas-
Homma meni kutakuinkin näin:
Paisuntasäiliö irti
Vesipumpun hihnapyörän löysäys
Moniurahihnan löysäys
Vesipumpun hihnapyörän irroitus
Kopuran irroitus ja siirto lokarin päälle (letkuja ei irroiteta)
Kompuran jalan irroitus
Vesipunpun letkujen ja turbon vesiputken irroitus
Itse vesipumpun irroitus
Tiivisteiden vaihto, ja kasaan päinvastaisessa järjestyksessä....
Aikaa mulla meni about 3 tuntia, kun joutui osan ajasta tekemään pimeässä![]()
Tuota nosturin käyttöä en ymmärrä, kun pumppu vaihdetaan yläkautta....
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Jos autossa alla esim. JT:n 3":n rööri on tuon DB:n poisottaminen aika kiva homma... käsittääkseni pitää purkaa peräpäästä lähtien keulaan koko hoito, että lähtee irti.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Juu nimenomaan pointti oli siinä jos sattuu olemaan JT:n DP, jos nosturi käytössä niin ei tarvitse takaosaa purkaa, riittää että dp ja sitten kannatinkumeja löysäillä...Ahtopaine kirjoitti:Jos autossa alla esim. JT:n 3":n rööri on tuon DB:n poisottaminen aika kiva homma... käsittääkseni pitää purkaa peräpäästä lähtien keulaan koko hoito, että lähtee irti.
Vakio DP:n kanssa onnistuu vesiputken irroitus huoletta...
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04