Uusi kytkin, mutta mikä ?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Uusi kytkin, mutta mikä ?

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Kesän aikana on sitten kykäremppaa luvassa...Eipä tuossa muuta vikaa ole kuin polkimen jäykkyys, joka johtuu asetelman tahmaamisesta, mutta laitetaan nyt:

Ajatuksena olisi laittaa tuohon samantien vähän kestävämpi kytkin ajatellen tulevaa "stagetusta" . Eli, mitäs vaihtoehtoja on tuohon 2,0t -98 tonnariin. Tuossahan on se isompi vauhtipyörä, eli Aeron 240mm kytkin pitäisi ainakin sopia heittämällä. Mitäs muita vaihtoehtoja on ? Viggenin kytkin ? mitä ?


Kaide
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Tossa on mukavasti noita kytkimiä mutta on hinnatkin aika mukavat -> http://maptun.com/webshop/shop.php?rubr ... tegori=660

Missäs vehkeissä olikaan toi isompi vauhtipyörä? Onkohan nyt niin huonosti että mulla on viimenen vm. missä pienempi... :cry:
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Uusi kytkin, mutta mikä ?

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Kaide kirjoitti:
Ajatuksena olisi laittaa tuohon samantien vähän kestävämpi kytkin ajatellen tulevaa "stagetusta" . Eli, mitäs vaihtoehtoja on tuohon 2,0t -98 tonnariin. Tuossahan on se isompi vauhtipyörä, eli Aeron 240mm kytkin pitäisi ainakin sopia heittämällä. Mitäs muita vaihtoehtoja on ? Viggenin kytkin ? mitä ?


Kaide
Eikös noin uudessa ole jo vakiona isompi vauhtipyörä. Muistaakseni vaihtui jossakin 97 vuonna.

Manuaalitonnarin kytkin keveni ja moottorin käynti tasaantui, kun vaihdoin vauhtipyörän ja Aeron kytkinpaketin. Vauhtipyörä oli useamman kilon painavampi kuin alkuperäinen. Nyt auto on "vaarallisen" hiljainen ja eikä jyrisytä alle 1500rpm vedätyksissä. Vaihdelaatikko ei varmasti pidemmän päälle tykkää vedätyksistä 1000rpm vitosella, jota vastaan auto jyristi ennen kytkimen vaihtoa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uusi kytkin, mutta mikä ?

Viesti Kirjoittaja Kaide »

9000LPT kirjoitti: Eikös noin uudessa ole jo vakiona isompi vauhtipyörä. Muistaakseni vaihtui jossakin 97 vuonna.
.
Joo, niin olen minäkin ymmärtänyt.

Tuo Aeron setti lienee kuitenkin vähän kestävämpi kuin tuon orkkis 228mm kykä ? Ajatuksena olisi ottaa tuosta tonnarista vielä tänä kesänä noin 250hv/350Nm ulos. Tuo on aika lähellä Aeron vakiotehoja kuitenkin.

Kaide
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Aeron vakiokytkin kestää hetkellisesti jopa n. 500Nm väännön, mutta 450Nm sille luvataan viriputiikkien puolesta. Jos et nyt aivan tolkuttomasti ala tonnariasi rakentelemaan, niin tuo vakiokytkin on aika hyvä lähtökohta ja suht miellyttävä käyttääkin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Sama homma täällä, eli täysikokoisen kytkimen meinasin tuohon lyödä, kun on siihen tilaisuus. Toi on 11/96 mallia ja isommalla pyörällä.
M97CSB234EFM57001 RE85
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ostakaas nyt jompikumpi multa pois tuo Saabin omassa paketissa oleva Aeron täydellinen kytkinsarja, sisältää painelaakerin. Hintapyyntiä on vielä sen 200€, mutta tingata saa. Kulkeutuu tarvittaessa syyskokoukseen ja sieltä eteenpäin.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Selittäkääs joku mikä ero noissa seuraavissa motonetin kytkimissä on? Aeroon ja 2.3T on sama kytkin ja pitkälohkoon eri? Ja mikäs toi keskimmäinen on? Luulin että kaikkiin 2.3T käy sama kytkin(240mm) ja aerossa olisi vain järeämpi mut ota tosta nyt selvää...
9000 2,3-Turbo 89--93. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1512 199.90 ???
9000 2,0/2,3 moottnoV028944--98 (Ø230mm, myös Turbo). . . . 84-1839 209.23 ???
9000 2,3-Turbo 94--98 (147/165kW, ei Eco-125kW). . . . . . 84-1840 209.23 ???
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hmm... en tuosta ymmärrä muuta, kuin sen että tuohon 2.0 koneen pariksi on tietystä moottorinumerosta alkaen liitetty se isomman kytkimen kaveriksi käyvä vauhtipyörä, mutta miksi sitten eri varaosanumero tuolle kytkimelle? Onko se sitten joku 228mm halkaisijaltaan oleva kykä, joka on pyöristetty 230mm? 2,3 täyspaineessa ja Aerossa on kuitenkin sama kytkin, eli 240mm. Motonetista ei sitten saa Sachsia välttämättä ja sarjasta puuttuu yleensä painelaakeri.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Vastaanpa sit itelleni, eli pitkälohkossa ja lyhytlohkossa on kuulemma eri paksuinen kytkinakseli.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Juu, anteeksi tuo jäi pois edellisestä... vanhemmissa(pitkälohkossa) on paksumpi akseli.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

G-mies kirjoitti:Juu, anteeksi tuo jäi pois edellisestä... vanhemmissa(pitkälohkossa) on paksumpi akseli.

Matti
Eikun toisin päin. Eli lyhyt lohkoisessa on paksumpi akseli. Vanhemmissa on sama koko ja booritus kuin satkussa ja tuplaysissä. Muistaakseni -94 eteenpäin on tuota paksumpaa kytkinakselia käytetty.
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

:lol: joo, menihän se justiisa toisin päin... linkki, josta olisin asian kiireessä voinut tarkistaa on ollut kuollut jo jonkin aikaa... No, eiköhän sen tästä lähtien muista, kun on kertaalleen kantapään kautta opittu :D.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
PVI
"Turbo"
Viestit: 278
Liittynyt: Ti Elo 26, 2003 12:22
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja PVI »

Olen myös itse oppinut tuon kantapään kautta. vaihdelaatikko lattialla ja sovittamassa varaosaliikkeestä hankittua kytkinlevyä kytkinakselille. Ei sopinut, vaikka kuinka olis kironnut.
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Vastaa Viestiin