Uusi kytkin, mutta mikä ?
Uusi kytkin, mutta mikä ?
Kesän aikana on sitten kykäremppaa luvassa...Eipä tuossa muuta vikaa ole kuin polkimen jäykkyys, joka johtuu asetelman tahmaamisesta, mutta laitetaan nyt:
Ajatuksena olisi laittaa tuohon samantien vähän kestävämpi kytkin ajatellen tulevaa "stagetusta" . Eli, mitäs vaihtoehtoja on tuohon 2,0t -98 tonnariin. Tuossahan on se isompi vauhtipyörä, eli Aeron 240mm kytkin pitäisi ainakin sopia heittämällä. Mitäs muita vaihtoehtoja on ? Viggenin kytkin ? mitä ?
Kaide
Ajatuksena olisi laittaa tuohon samantien vähän kestävämpi kytkin ajatellen tulevaa "stagetusta" . Eli, mitäs vaihtoehtoja on tuohon 2,0t -98 tonnariin. Tuossahan on se isompi vauhtipyörä, eli Aeron 240mm kytkin pitäisi ainakin sopia heittämällä. Mitäs muita vaihtoehtoja on ? Viggenin kytkin ? mitä ?
Kaide
Tossa on mukavasti noita kytkimiä mutta on hinnatkin aika mukavat -> http://maptun.com/webshop/shop.php?rubr ... tegori=660
Missäs vehkeissä olikaan toi isompi vauhtipyörä? Onkohan nyt niin huonosti että mulla on viimenen vm. missä pienempi...
Missäs vehkeissä olikaan toi isompi vauhtipyörä? Onkohan nyt niin huonosti että mulla on viimenen vm. missä pienempi...
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: Uusi kytkin, mutta mikä ?
Eikös noin uudessa ole jo vakiona isompi vauhtipyörä. Muistaakseni vaihtui jossakin 97 vuonna.Kaide kirjoitti:
Ajatuksena olisi laittaa tuohon samantien vähän kestävämpi kytkin ajatellen tulevaa "stagetusta" . Eli, mitäs vaihtoehtoja on tuohon 2,0t -98 tonnariin. Tuossahan on se isompi vauhtipyörä, eli Aeron 240mm kytkin pitäisi ainakin sopia heittämällä. Mitäs muita vaihtoehtoja on ? Viggenin kytkin ? mitä ?
Kaide
Manuaalitonnarin kytkin keveni ja moottorin käynti tasaantui, kun vaihdoin vauhtipyörän ja Aeron kytkinpaketin. Vauhtipyörä oli useamman kilon painavampi kuin alkuperäinen. Nyt auto on "vaarallisen" hiljainen ja eikä jyrisytä alle 1500rpm vedätyksissä. Vaihdelaatikko ei varmasti pidemmän päälle tykkää vedätyksistä 1000rpm vitosella, jota vastaan auto jyristi ennen kytkimen vaihtoa.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Re: Uusi kytkin, mutta mikä ?
Joo, niin olen minäkin ymmärtänyt.9000LPT kirjoitti: Eikös noin uudessa ole jo vakiona isompi vauhtipyörä. Muistaakseni vaihtui jossakin 97 vuonna.
.
Tuo Aeron setti lienee kuitenkin vähän kestävämpi kuin tuon orkkis 228mm kykä ? Ajatuksena olisi ottaa tuosta tonnarista vielä tänä kesänä noin 250hv/350Nm ulos. Tuo on aika lähellä Aeron vakiotehoja kuitenkin.
Kaide
Aeron vakiokytkin kestää hetkellisesti jopa n. 500Nm väännön, mutta 450Nm sille luvataan viriputiikkien puolesta. Jos et nyt aivan tolkuttomasti ala tonnariasi rakentelemaan, niin tuo vakiokytkin on aika hyvä lähtökohta ja suht miellyttävä käyttääkin.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Ostakaas nyt jompikumpi multa pois tuo Saabin omassa paketissa oleva Aeron täydellinen kytkinsarja, sisältää painelaakerin. Hintapyyntiä on vielä sen 200€, mutta tingata saa. Kulkeutuu tarvittaessa syyskokoukseen ja sieltä eteenpäin.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Selittäkääs joku mikä ero noissa seuraavissa motonetin kytkimissä on? Aeroon ja 2.3T on sama kytkin ja pitkälohkoon eri? Ja mikäs toi keskimmäinen on? Luulin että kaikkiin 2.3T käy sama kytkin(240mm) ja aerossa olisi vain järeämpi mut ota tosta nyt selvää...
9000 2,3-Turbo 89--93. . . . . . . . . . . . . . . . . . . 84-1512 199.90 ???
9000 2,0/2,3 moottnoV028944--98 (Ø230mm, myös Turbo). . . . 84-1839 209.23 ???
9000 2,3-Turbo 94--98 (147/165kW, ei Eco-125kW). . . . . . 84-1840 209.23 ???
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Hmm... en tuosta ymmärrä muuta, kuin sen että tuohon 2.0 koneen pariksi on tietystä moottorinumerosta alkaen liitetty se isomman kytkimen kaveriksi käyvä vauhtipyörä, mutta miksi sitten eri varaosanumero tuolle kytkimelle? Onko se sitten joku 228mm halkaisijaltaan oleva kykä, joka on pyöristetty 230mm? 2,3 täyspaineessa ja Aerossa on kuitenkin sama kytkin, eli 240mm. Motonetista ei sitten saa Sachsia välttämättä ja sarjasta puuttuu yleensä painelaakeri.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Juu, anteeksi tuo jäi pois edellisestä... vanhemmissa(pitkälohkossa) on paksumpi akseli.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Eikun toisin päin. Eli lyhyt lohkoisessa on paksumpi akseli. Vanhemmissa on sama koko ja booritus kuin satkussa ja tuplaysissä. Muistaakseni -94 eteenpäin on tuota paksumpaa kytkinakselia käytetty.G-mies kirjoitti:Juu, anteeksi tuo jäi pois edellisestä... vanhemmissa(pitkälohkossa) on paksumpi akseli.
Matti
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
joo, menihän se justiisa toisin päin... linkki, josta olisin asian kiireessä voinut tarkistaa on ollut kuollut jo jonkin aikaa... No, eiköhän sen tästä lähtien muista, kun on kertaalleen kantapään kautta opittu .
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Olen myös itse oppinut tuon kantapään kautta. vaihdelaatikko lattialla ja sovittamassa varaosaliikkeestä hankittua kytkinlevyä kytkinakselille. Ei sopinut, vaikka kuinka olis kironnut.
PVI
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83
Audi A6 Quattro, Audi A3
Edelliset: 9-5 aero wagon aut 07, 9-5 aero wagon aut -01, 9000CDE 2,3t -95, 900S -90, 99T -78, 900T16 -90, 900GLs -83