Ohjaustehostin erot vm -91->94
Ohjaustehostin erot vm -91->94
Moi. Pakko kysyä täälläkin, eli ohjaus vm91 tontussa on aivan eri luokkaa mitä vm94sessa. Siinä missä uudempaa pyörittää leikillä yhdellä kädellä niin vanhempi vaatii jo voimaa. Molemmat palauttavat kyllä heti ja napakasti. Vanhemman auton ohjaustehostimen öljyt katoavat aina pikkuhiljaa johonkin. Ajattelin siis kysyä että onko ihan normaalia että vanhemmassa tontussa ohjaus vain on jäykempi vai pitäisikö huolestua? Ohjaustehostimen öljyjen katoamisen selvitys on työn alla sitten ensi keväänä kun talvilepoa on ohi.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Re: Ohjaustehostin erot vm -91->94
En ohjaustehostimiin kovinkaan ole tutustunut, mutta epäilisin että vanhemmassa on tehostajan pumppu tulossa tiensä päähän. Pienempi paine -> huonompi tehostus...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Ohjaustehostin erot vm -91->94
Tein tuossa saman havainnon, että -92:ssa ohjaus oli raskaampi ja tunnokkaampi mitä vm. 95:ssa. Varsinkin keskialueella uudemman ohjaus on huonompi. Ja tästähän ei voi vetää mitään johtopäästöstä, kun kaikki tämä voi olla ihan yksilökohtaista.
Re: Ohjaustehostin erot vm -91->94
Pumppu on muistaakseni eri pitkä- ja lyhytlohkoissa. En kuitenkaan omissa tonnareissani (-86, -89, -90, -91, -94, -97) ole huomannut eroa tehostimen toiminnassa tai ohjauksen tunnossa. Faijan -93 vuoden tonnariin pumppu vaihdettiin, ja silloin muistelen kiinnittäneeni huomiota siihen että olis ollu eri pumput... Eikös nuissa pumpuissa ole säätöruuvi, josta saa tehostusta isommalle ja pienemmälle? Lisäksi jos ne on kovin kuluneita niin tokihan se tehostus katoaa ajan myötä.raimsshi kirjoitti:Tein tuossa saman havainnon, että -92:ssa ohjaus oli raskaampi ja tunnokkaampi mitä vm. 95:ssa. Varsinkin keskialueella uudemman ohjaus on huonompi. Ja tästähän ei voi vetää mitään johtopäästöstä, kun kaikki tämä voi olla ihan yksilökohtaista.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Re: Ohjaustehostin erot vm -91->94
Lainaan vanhaa topiccia.
Ainakin hihnapyörä on eri, mutta onko noissa muuta eroa? Kiinostaisi lähinnä sopiiko elimenluovuttajan (vm -88 lyhytlohko) pumppu käyttöautoon (vm -90 pitkälohko) hihnapyörän vaihdolla? Vai onko tuo hihnapyörä edes vaihdettavissa?sarka kirjoitti:Pumppu on muistaakseni eri pitkä- ja lyhytlohkoissa.
Re: Ohjaustehostin erot vm -91->94
EPC:n mukaan B202 -88 ja -90 voisivat käyttää samaa pumppua, kenties hihnapyörä vaihtaen, tai jopa sellaisenaan, jos -90:ssä on 80A laturi.
Hihnapyörä on pumpun akselilla aika tiukalla sovitteella, ei ole kiilaa eikä muutakaan lukitusta. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 38#p977038
Helpommalla ehkä pääset etsimällä pumpun, jossa on valmiiksi sopiva hihnapyörä.
Hihnapyörä on pumpun akselilla aika tiukalla sovitteella, ei ole kiilaa eikä muutakaan lukitusta. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 38#p977038
Helpommalla ehkä pääset etsimällä pumpun, jossa on valmiiksi sopiva hihnapyörä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Ohjaustehostin erot vm -91->94
Kiitokset nopeasta vastauksesta.
Hihnapyörän joutuu jokatapauksessa vaihtamaan, kun on eri määrä uria. Jäi mainitsematta, että käyttöautossa on b234 moottori. Täytyy vaan purkaa ja mallata, onneksi vaihto ei ole ihan akuutti.
Edit: Luovutuselimet operoitu irti. Ahdasta oli, tuli ikävä C-kadettia. Erona on ainakin kiinnitys. Puretussa pumpussa kiinnityspultit tulevat takaa, ja kierteet ovat pumpun etureunassa. Käyttötonnarissa kiinnityspulttien kannat näkyivät remmisiivan reijistä (muistaakseni? oisko olleet kuusikolot), joten vastamutterit varmaankin kiinnitystuessa. Muuten pumput ovat hyvin samanäköiset, joten voipi käydäkin kunhan poraa kierteet pois ja vaihtaa hihnapyörän. Kokeilemalla selviää. Helpoin tapahan tuo ei ole, mutta jäähän siitä masokistinen tekemisen ilo .
Hihnapyörän joutuu jokatapauksessa vaihtamaan, kun on eri määrä uria. Jäi mainitsematta, että käyttöautossa on b234 moottori. Täytyy vaan purkaa ja mallata, onneksi vaihto ei ole ihan akuutti.
Edit: Luovutuselimet operoitu irti. Ahdasta oli, tuli ikävä C-kadettia. Erona on ainakin kiinnitys. Puretussa pumpussa kiinnityspultit tulevat takaa, ja kierteet ovat pumpun etureunassa. Käyttötonnarissa kiinnityspulttien kannat näkyivät remmisiivan reijistä (muistaakseni? oisko olleet kuusikolot), joten vastamutterit varmaankin kiinnitystuessa. Muuten pumput ovat hyvin samanäköiset, joten voipi käydäkin kunhan poraa kierteet pois ja vaihtaa hihnapyörän. Kokeilemalla selviää. Helpoin tapahan tuo ei ole, mutta jäähän siitä masokistinen tekemisen ilo .