Ohjaustehostin erot vm -91->94

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Ohjaustehostin erot vm -91->94

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Moi. Pakko kysyä täälläkin, eli ohjaus vm91 tontussa on aivan eri luokkaa mitä vm94sessa. Siinä missä uudempaa pyörittää leikillä yhdellä kädellä niin vanhempi vaatii jo voimaa. Molemmat palauttavat kyllä heti ja napakasti. Vanhemman auton ohjaustehostimen öljyt katoavat aina pikkuhiljaa johonkin. Ajattelin siis kysyä että onko ihan normaalia että vanhemmassa tontussa ohjaus vain on jäykempi vai pitäisikö huolestua? Ohjaustehostimen öljyjen katoamisen selvitys on työn alla sitten ensi keväänä kun talvilepoa on ohi.
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ohjaustehostin erot vm -91->94

Viesti Kirjoittaja sarka »

En ohjaustehostimiin kovinkaan ole tutustunut, mutta epäilisin että vanhemmassa on tehostajan pumppu tulossa tiensä päähän. Pienempi paine -> huonompi tehostus...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
raimsshi
"Aero"
Viestit: 375
Liittynyt: La Kesä 25, 2011 12:05
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Ohjaustehostin erot vm -91->94

Viesti Kirjoittaja raimsshi »

Tein tuossa saman havainnon, että -92:ssa ohjaus oli raskaampi ja tunnokkaampi mitä vm. 95:ssa. Varsinkin keskialueella uudemman ohjaus on huonompi. Ja tästähän ei voi vetää mitään johtopäästöstä, kun kaikki tämä voi olla ihan yksilökohtaista.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ohjaustehostin erot vm -91->94

Viesti Kirjoittaja sarka »

raimsshi kirjoitti:Tein tuossa saman havainnon, että -92:ssa ohjaus oli raskaampi ja tunnokkaampi mitä vm. 95:ssa. Varsinkin keskialueella uudemman ohjaus on huonompi. Ja tästähän ei voi vetää mitään johtopäästöstä, kun kaikki tämä voi olla ihan yksilökohtaista.
Pumppu on muistaakseni eri pitkä- ja lyhytlohkoissa. En kuitenkaan omissa tonnareissani (-86, -89, -90, -91, -94, -97) ole huomannut eroa tehostimen toiminnassa tai ohjauksen tunnossa. Faijan -93 vuoden tonnariin pumppu vaihdettiin, ja silloin muistelen kiinnittäneeni huomiota siihen että olis ollu eri pumput... Eikös nuissa pumpuissa ole säätöruuvi, josta saa tehostusta isommalle ja pienemmälle? Lisäksi jos ne on kovin kuluneita niin tokihan se tehostus katoaa ajan myötä.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
VMX
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 18:27

Re: Ohjaustehostin erot vm -91->94

Viesti Kirjoittaja VMX »

Lainaan vanhaa topiccia.
sarka kirjoitti:Pumppu on muistaakseni eri pitkä- ja lyhytlohkoissa.
Ainakin hihnapyörä on eri, mutta onko noissa muuta eroa? Kiinostaisi lähinnä sopiiko elimenluovuttajan (vm -88 lyhytlohko) pumppu käyttöautoon (vm -90 pitkälohko) hihnapyörän vaihdolla? Vai onko tuo hihnapyörä edes vaihdettavissa?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11489
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Ohjaustehostin erot vm -91->94

Viesti Kirjoittaja jus »

EPC:n mukaan B202 -88 ja -90 voisivat käyttää samaa pumppua, kenties hihnapyörä vaihtaen, tai jopa sellaisenaan, jos -90:ssä on 80A laturi.

Hihnapyörä on pumpun akselilla aika tiukalla sovitteella, ei ole kiilaa eikä muutakaan lukitusta. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 38#p977038

Helpommalla ehkä pääset etsimällä pumpun, jossa on valmiiksi sopiva hihnapyörä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
VMX
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Ke Tammi 29, 2014 18:27

Re: Ohjaustehostin erot vm -91->94

Viesti Kirjoittaja VMX »

Kiitokset nopeasta vastauksesta.
Hihnapyörän joutuu jokatapauksessa vaihtamaan, kun on eri määrä uria. Jäi mainitsematta, että käyttöautossa on b234 moottori. Täytyy vaan purkaa ja mallata, onneksi vaihto ei ole ihan akuutti.

Edit: Luovutuselimet operoitu irti. Ahdasta oli, tuli ikävä C-kadettia. Erona on ainakin kiinnitys. Puretussa pumpussa kiinnityspultit tulevat takaa, ja kierteet ovat pumpun etureunassa. Käyttötonnarissa kiinnityspulttien kannat näkyivät remmisiivan reijistä (muistaakseni? oisko olleet kuusikolot), joten vastamutterit varmaankin kiinnitystuessa. Muuten pumput ovat hyvin samanäköiset, joten voipi käydäkin kunhan poraa kierteet pois ja vaihtaa hihnapyörän. Kokeilemalla selviää. Helpoin tapahan tuo ei ole, mutta jäähän siitä masokistinen tekemisen ilo :roll: .
Vastaa Viestiin