Tuli taas hankittua tonttu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Nyt on ajeltu reilut 900 kilometriä rempan jälkeen ja vaihdoin toistamiseen öljyt ja samalla etujarrulevyt, kun lievää tärinää jarruttaessa ilmeni ja sellaiset varastossa sattui olemaan. Kulutus on asettunut hieman kympin alle, ekassa tankissa oli ilmeisesti bensaa enemmän niin kulutus oli pienempi.

Vaihdoin myös nahkaisen ratin tuosta CD:stä, mutta -96 ja -97 mallien kellojousen johdot ja töötin johdon liittimen pidike on vaihtanut paikkaa, joten jätin liittimen vapaaksi napamutterin päälle. Pitäiskö olla pidikkeessä kiinni?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

:arrow:
Juu ihme eroja noissa piuhojen reiteissä :x
Tarttis vaihtaa se töötin runko sinne siitä edellisestä ratista, että ne liittimet menis kohdilleen jne.
Spiraalille ei muuten voi toivoa pitkää ikää.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Taidan vaihtaa ratit takaisin ja jos jossain vaiheessa ostaa vaikka puuratin tuohon -97 malliin kun laittaa Jubin puskurit ja helmat niin saa hämäys Jubileen.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Nyt tuo rakkine jätti jo rehellisesti tielle. Onneksi naapuri oli kotosalla niin tuli hinaamaan kotiin, matkaa n. 40 km.

Vaikuttaisi oireiden perusteella bensapumpulta, joka on Skruvatilta tilaamani ämpäri. Paikallaan se ei ole ollut kuin muutaman tuhat kilometriä, mutta jo kerran tavallinen pumppu ei kestä etanolia niin ei sitten. Pitänee kokeilla toisella ämpärillä ja alkaa vissiin ajamaan bensalla kunnes saa asianmukaisen pumpun tai lopettaa tämä säästökikkailu kokonaan.

Katsoin kyllä vilkkukoodin, joka oli 6 lambda, mutta voiko tuo aiheuttaa koneen sammumisen ja käynnistäessä hörähtää kuten bensapulainen?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Vaihdoin vanhan bensapumpun ämpäreineen takaisin ja alkoi toimimaan. Check Engine vilkutti edelleen lambda-vikaa ja ostinkin Walkerin lambdan. Vaihdoin sen samalla kun uusin moottorin ylätuen kumihelat, sen jälkeen paloi valo myös ajaesa, aiemmin vain vilkutti virrat päällä koodia. Vanha lambda paikoilleen ja alkoi toimimaan normaalisti, joten palautin uuden lambdan, joka selvästikin ei olut sopiva autoon. Mikä sitten tuon vikakoodin sitten sytytti, se jäi epäselväksi.

Tilasin uuden walbron pumpun motonetista, tosin vain numerosarja on pumpun kyljessä, eikä walbron tekstiä, saa nähdä kauanko tuo kestää. Pitää vielä korjata uuden ämpärin yläpään metallisankojen kiinnike kanteen, joka oli katkennut tankissa ollessa.

Mistä mahtaa johtua ilmeisesti releen naksahdus hanskalokeron takaa, kun ovivalon kytkin katkaisee virran? Vaihdoin katkaisimet puolelta toiselle, mutta se ei vikaa poistanut vaikka hetkeen sitä ei sen jälkeen kuulunut.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja 009baas »

Eikös joku varoitellut ettei ne motonetin walbrot ole oikeita walbroita..
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tässä viimeisessä ostoksessa ei lue walbroa, mutta aiemmissa luki. Voiko luottaa, että on walbro jos kylkeen teksti stanssattu?
Yksi vara-osa kauppias tarjosi pierburgia, jos kunnon pumpun haluaisi, tiedä sitten pitääkö paikkansa.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4211
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Jokunen vuosi sitten multa hajos Motonetin "Walbroja" kaksi kpl kuukauden sisään, molemmat eri tavalla ja molempiin oli stanssattu walbro. Sitten joku no-name Scantech tms. käytettynä ostettuna toimi hyvin viime syksyyn asti, kunnes vaihdoin Henkoon. Edelleen hyllyssä toi edellinen pumppu, toimivahan se on yhä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
009baas
"Viggen"
Viestit: 551
Liittynyt: Ke Marras 12, 2008 12:28
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja 009baas »

VMTD kirjoitti:Tässä viimeisessä ostoksessa ei lue walbroa, mutta aiemmissa luki. Voiko luottaa, että on walbro jos kylkeen teksti stanssattu?
Yksi vara-osa kauppias tarjosi pierburgia, jos kunnon pumpun haluaisi, tiedä sitten pitääkö paikkansa.
Mielestäni ei voi luottaa.. pitäisi ainakin olla made in usa jos aito walbro

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... net+walbro
Saab 9-5 Aero 2000 (Saab 9-5 vector 2003 900 2.0 -89 9000 2.0tA -89 9000 2.3iA -90 9000 2.0t -98 9-3seA 2001 9000 Aero -96 9000 2.0t -97 9000 2.0t -96)
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Viime päivinä on tullut hieman päivitettyä kyseistä autoa.
Ensimmäinen kohde oli vasemman vetoakselin suojakumi, joka oli rikki akselin puoleisen klemmarin vierestä, sitä en huomannut ennenkuin nivel alkoi naksumaan.

Uusi lämppärin kenno oli tullut hankittua viime keväänä ja nyt vuodon/ikkunoiden huurtumisen johdosta oli syytä alkaa toimenpiteisiin ja samalla uusi puhallinmoottori.

Kenno oli alkuperäinen ainakin leimoista päätellen ja nyt meni paikoilleen Motonetista ostettu nissens tarroilla oleva kenno. Puhallin oli alunperin Alfan kotelossa oleva bosch, jonka ostin deltan tekniseltä kouluttajalta(eläkkeellä). Kotelo oli leikattu moottorin puoleisesta päästä auki, joten vaihdoin moottorin saabin koteloon. Pieniä eroavaisuuksia toki näiden keskellä oli, elikä moottorissa oli muovinen kaulus ja kaksi ohjainta, joka lähti ruuvia löysäämällä irti, saabissa moottori painetaan suoraan koteloon, näin ollen kotelon potero oli erikokoinen. kotelon pohjalla oleva vaahtomuovi oli alfan kotelossa liimattu muoviin kiinni ja molemmat puoliskot erillään, kun saabin vaahtomuovi on alumiinipellin päällä yhtenäisesti erikseen irroitettavissa.

Ostin yhdeltä saabistilta Motonetista ostetun walbron, jossa oli walbro, sekä made in usa, jonka vaihdoin toiseen ämpäriin. Katkaisin vanhasta pumpusta lähtönipan ja porasin nipan muoviputken sisältä pois, harmi kun unohdin kumikauluksen pois pumpusta ja jouduin irroittamaan muoviputken toistamiseen, jolloin jouduin hieman lyhentämään sitä, nyt putki on kahden olakkeen yli. Toivottavasti pysyy, laitoin yhden pienen 9mm klemmarin varoiksi, tosin en ole varma onko rosteria. Jos ei kestä paikoillaan niin vaihdan sitten kumiletkun tilalle.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Nyt on saatu jotain näkyvää aikaiseksi, aeron korisarja on saatu asennettua paikoilleen.
Eihän nuo ihan heittämällä menneet paikoilleen, hieman teki tiukkaa saada puskurien päät lokasuojan kaarien yli, varsinkin kiinnitysruuvit oli tarkalla, jossain vaiheessa käytän vielä auki ja teen hahloa hieman pidemmälle niin asettuu paremmin. Puskureiden sivuun liimasin eteen P-tiivisteen ja takapuskuriin 2 x 8mm mutta se ei täysin riitä, joten vaihdan jossain vaiheessa senkin p-tiivisteeseen.

Koukku jäi toistaiseksi asentamatta, kiinteällä koukulla tarvitsee vähemmän loveta puskuria, mutta jos löytäisi sopivan koukunsuojan, voisi vaikka asentaa tuon irroitettavankin koukun jahka saa sen kunnostettua. Pitänee hankkia sitruunahappoa, jolla saa kätevästi ruosteet irti.

Helmalevikkeiden neliskanttiset kiinnitysklipsit täytyi myös hioa yläpuolelta hieman, jotta painuivat alas asti. Kaarilistat ei täysin asetu helman kanssa samoille linjoille.

Sumuvalotkin tuli asennettua paikoilleen, kun uudet oli varastossa. Eihän niillä oikein käyttöä ole, mutta näön vuoksi ne kait onkin.

Kunnostuslistalle jäi vasemman ajovalon parkkipolttimon pidike, joka on depo-umpiossa muovia ja hajonnut, polttaa sulakkeen kun johdin osuu sivuun, meinasin alkuperäisestä umpiosta siirtää kannan ja maadoituslipareen tuohon depoon.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Itsellä on käytössä tätä happo geeliä: http://www.autonhoitokauppa.fi/bilt-ham ... x-gel-1-kg
Aika hyvä kun kestää kohteessa paikallaan kiinni geelimäisen koostumuksen ansiosta.
Puree kyllä hyvin,noudattaa sitä pidintä vaikutusaikaa ja mielellään vaikka 2käsittelyä kohteeseen.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Tuli taas hankittua tonttu

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Päätin vaihtaa uuden kytkin asetelmaan, jotta poljintuntuma olisi kaikissa autoissani samanlainen.
Öljyvuotoa myös laatikon vetoakselin tumpissa tai sitten vaihteensiirtovivun stefassa. Olisin vaihtanut tumpin toisesta laatikosta, mutta en saanut irti tumppia tästä laatikosta, tuli pari milliä ja sitten toppasi, olisiko sinne kulunut jokin olake. Liukuvasaralla sen varmaan saisi irti, toisesta laatikosta tuo osa irtosi ihan helposti.
Nyt on kytkin kevyt käyttää.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Vastaa Viestiin