B204E Ei ahda kuin 0,2 bar

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
VPP
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: La Elo 30, 2014 19:30
Paikkakunta: Mikkeli

B204E Ei ahda kuin 0,2 bar

Viesti Kirjoittaja VPP »

Terve!

Koetin tuossa etsiskellä juttua tästä ongelmasta, mutta ei ainakaan sattunut silmän, joten kysympä sitten.

Minulla on siis tuo otsikon kone Mantassa Trionic 5:llä, ja muuten kaikki toimii hyvin mutta ahdot on hukassa. Ahtopainemittaria ei ole, joten paineet on arvaus, mutta on siis kovin hengetön. Mekaanista vikaa ei ole, olen tuolla koneella ajellut 10tkm tonnarilla, ja se on juuri remontoitu. Purkissa on Stage1-softa ja mankkuvena (T7). Vielä Saabissa ollessaan eteneminen vallan hauskaa, joten joku sähköihin liittyvä juttuhan se on.

Nyt autosta ei ole saatavana jarruvalokatkaisijan tietoa, eikä nopeustietoa. Olisiko jompikumpi näistä syyllinen ahtojen vähäisyyteen?

Mitenkähän asian saisi ratkaistua, eli saisiko tuon nopeustiedon haaroitettua vaikka kampiakselin asentotunnistimelta?
Viimeksi muokannut VPP, Ma Tammi 11, 2016 17:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-3 SC TiDs -07

Ex. NG900 B204E -94, 9000 B204L -97, Manta B GSi B204L
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: B204E Ei ahda kuin 0,2 bar

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Hukkiksen tanko on varmaan kiinni ja sen sokka paikoillaan? Ettei vaan ole hukkaportti levällään?
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: B204E Ei ahda kuin 0,2 bar

Viesti Kirjoittaja jus »

Nopeustiedoksi arveltiin kelpaavan trionicin kierroslukutieto.

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... &hilit=rpm
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3433
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Re: B204E Ei ahda kuin 0,2 bar

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kuten jus:n vastauksesta voitkin päätellä niin syyllinen on tuo nopeustiedon puuttuminen.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: B204E Ei ahda kuin 0,2 bar

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Pahimmassa mahdollisessa tapauksessa pääset laatikkojumppaan jos ei ole nopeusanturi pimeänä
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
Avatar
ValPe
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Ti Loka 16, 2012 11:02
Paikkakunta: Nurmes / Mikkeli

Re: B204E Ei ahda kuin 0,2 bar

Viesti Kirjoittaja ValPe »

Antaako oman lusikkansa soppaan se, että veto päällä jarrua painaessa Trionic sallii vain peruspaineet? Kerran jarruvalokatkaisija ei ole myöskään toiminnassa.
Saab 9³ SC 1.9TiDS A -08 | Saab 9⁵ 4D 2.0t -99
Ex - Saab 9⁵ 2.3tA -08 | Saab 9³ 2.3t SE -00 | Saab 9³ 2.2TiD SE -o1 | #6173
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: B204E Ei ahda kuin 0,2 bar

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

0,2 bar on aika alhainen lukema peruspaineiksikin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: B204E Ei ahda kuin 0,2 bar

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Lukema oli arvaus, kysyjällä ei ilmeisesti ole ahtopainemittaria autossa..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: B204E Ei ahda kuin 0,2 bar

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kappas, hyppäsin näköjään lukiessa sen rivin yli :oops:
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
karg
"Hölösuu"
Viestit: 3835
Liittynyt: La Touko 10, 2003 06:57
Paikkakunta: Hämeenlinna
Viesti:

Re: B204E Ei ahda kuin 0,2 bar

Viesti Kirjoittaja karg »

Kerran törmäsin T7-venalle konvertoituun T5-boksiin, mistä oli juotos pettänyt yhdestä paikasta -> ahtoi heikosti eli kulki peruspaineilla. Kolvilla hoitui ongelma.
VPP
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: La Elo 30, 2014 19:30
Paikkakunta: Mikkeli

Re: B204E Ei ahda kuin 0,2 bar

Viesti Kirjoittaja VPP »

Noniin, nyt tuli testailtua kaikeinlaista.

Hukkaportin tanko on kiinni, ahtoi kyllä aiemminkin ja ahdin on tankoineen hyvin näkösällä tässä autossa.

Laatikkoremppaakaan ei tarvitse tehdä kun kone ei edelleenkään ole Saabissa :wink:

Eli kierroslukumittarin sain toimimaan samalla kun yhdistin tuon nopeustiedon siihen, ja alkoi kulku maistumaan. Vieläkään ei kuitenkaan ole kaikki tehot tallessa, ei ole niin kauaa kun ajoin tällä koneella toisessa korissa.

Juotosvika ei ole mahdollinen, tarkistin purkin sisältä.

Pakokaasumittarilla tuli katsottua tänään autoa, ja vaikka paikallaan on ehjä katalysaattori, oli HC 400-500 ja CO 4-5 eli lambda-arvo pyöri välillä 0.88-0.92.

Taidan laittaa vehkeen takaisin liikennekäytöstä poistoon ja ensimmäisenä on saatava OBD-liitin toimintaan ja jostain joku lukulaite että pääsee lukemaan mitä purkki tuumaa. Olisiko ehdotuksia kohtuuhintaisesta varmasti toimivasta lukijasta?
9-3 SC TiDs -07

Ex. NG900 B204E -94, 9000 B204L -97, Manta B GSi B204L
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: B204E Ei ahda kuin 0,2 bar

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Aika paksullaan tuntuis pyörivän..Onko orkkis lambda paikallaan? Ei siellä varmaan tehoja löydy jos noin paksut seokset,afr noilla arvoilla varmasti 10.
Jos sulla on trionic käytössä tuossa kokoonpanossa niin paras vaihtoehto olisi hommata oikeat mokkulat niin pääset T5suitella katsomaan mitä tapahtuu.
Esim tuolta: http://kpimport.fi/index.php?route=prod ... uct_id=130
Ja se lukeminen onnistuu SFI liittimen kautta jos siellä vielä on se paikallaan johtosarjassa.
En usko että OBD:n kautta saat paljoakaan tietoa irti..Varmaan jotain perus vikakoodeja muistaakseni joskus pääsi katselee autocomilla obd:n kautta.

Olishan se ahtopainemittarikin ihan hyvä tulkitsemaan mahdollisia karkailuja jne.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
VPP
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: La Elo 30, 2014 19:30
Paikkakunta: Mikkeli

Re: B204E Ei ahda kuin 0,2 bar

Viesti Kirjoittaja VPP »

Vakiolambda on juu, ja trionic5 on käytössä. Moottori on myös vakio (lukuunottamatta softausta ja mankkuvenaa, joilla on ajettu jo yli 5tkm), eikä mitään ole muutettu edellisen korin jäljiltä, poislukien johtosarjan puukotus. Tai kyllä kansi ja jakopää rempatiin.

Mikä tuo sfi-liitin on? Minulla on kyllä tuollainen com-usb piuha toisen auton säädettävää ruiskua varten. Tarvitseeko siihen vielä jotain muuta?

Softan laitoin latautumaan läppärille

EDIT: Olisiko hyviä kokemuksia jostain laajakaistalambdasta näytöllä, joka syötäisi trionicille lambdatietoa
9-3 SC TiDs -07

Ex. NG900 B204E -94, 9000 B204L -97, Manta B GSi B204L
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: B204E Ei ahda kuin 0,2 bar

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... I#p1075216

Tuolla vähän juttua siitä SFI:iistä ja mahdollisia muita keinoa lukea livedataa..
SFI: http://s24.postimg.org/ilg7dobb9/pahkinankuoressa.png

Paras on jos laajakaistan hommaat,niin jätä se vaan mittariksi.Ja vakiolambda paikalleen..

Jos vaihdat lambdaa niin orkkis boschia pelkästään.
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
TolTuo
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 12:49
Paikkakunta: Kajaani

Re: B204E Ei ahda kuin 0,2 bar

Viesti Kirjoittaja TolTuo »

1. Bypassvika
2. Vastaratas laatikon sisällä rikki
3. Nopeusanturi sökö
4. Turbon pakopesä halki?

Nopeustiedot voi ottaa abs.lta. täällä foorumilla yks tekee käypäsen sarjan.
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Vastaa Viestiin