Isompi akku tonnariin
Isompi akku tonnariin
Webaston asennuksen yhteydessä modasin akuntelinettä hieman isommaksi 110Ah akulle. Telineen kuskinpuoleinen päätykappale porattiin irti pistehitsausten kohdalta, siirrettiin ulommas ja hitsattiin takas kiinni. Samalla kiinnityskohtien reikiä siirrettiin saman verran sivuun, just sen verran että uuden reiän pystyi poraamaan entisen viereen. Onnistuu varmaan myös alkuperäistä reikää sivu suuntaan suurentamalla. Telineen sisämitaksi tuli noin 310mm. Akkuna nyt Trane 60037SMF 110Ah.
#6918
900 Turbo T8 1979
99 GL 2d Sedan 1982
900 Turbo T16 Aero 1985
9-5 Sedan Stage X 2002 Biopower JC Performance
Ex 9000 CSE "Aero" 1995 Biopower JC Performance
Ex Chevrolet S10 Blazer 4.3 4x4 1994
Ex Audi UrS4 Quattro 4.2 V8 1994
900 Turbo T8 1979
99 GL 2d Sedan 1982
900 Turbo T16 Aero 1985
9-5 Sedan Stage X 2002 Biopower JC Performance
Ex 9000 CSE "Aero" 1995 Biopower JC Performance
Ex Chevrolet S10 Blazer 4.3 4x4 1994
Ex Audi UrS4 Quattro 4.2 V8 1994
Re: Isompi akku tonnariin
Hyvältä kuulostaa! Tietty kuva ois kiva...
Re: Isompi akku tonnariin
Hieman aihetta sivuten...
Mitenhän paljon tuo moottoritilan lämpö vaikuttaa akun vanhenemiseen? Arvelen että aika paljonkin, varsinkin jos kesällä paljon kaupunkiajoa, jolloin pellin alla todella kuuma. Pitäisi melkein olla erillinen kesäakku ja sitten talveksi kellarista säännöllisessä ylläpitolatauksessa ollut akku.
Tuo oma Varta meni parissa vuodessa. Tosin kävi sellainen kömmähdys, että pääsi purkautumaan ihan tyhjäksi, mikä ei todellakaan hyväksi.
Vai onko tehty jotain kotelo, tuuletusputkivirityksiä?
Tämä näin osittain mutuna, spekuloiden ja muiden kokemusten kyselemiseksi.
Mitenhän paljon tuo moottoritilan lämpö vaikuttaa akun vanhenemiseen? Arvelen että aika paljonkin, varsinkin jos kesällä paljon kaupunkiajoa, jolloin pellin alla todella kuuma. Pitäisi melkein olla erillinen kesäakku ja sitten talveksi kellarista säännöllisessä ylläpitolatauksessa ollut akku.
Tuo oma Varta meni parissa vuodessa. Tosin kävi sellainen kömmähdys, että pääsi purkautumaan ihan tyhjäksi, mikä ei todellakaan hyväksi.
Vai onko tehty jotain kotelo, tuuletusputkivirityksiä?
Tämä näin osittain mutuna, spekuloiden ja muiden kokemusten kyselemiseksi.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: Isompi akku tonnariin
Mihin ripustit webaston?
80Ah akku mulla on, eikä ole virta loppunut siitäkään eberin kanssa. Telineen jatkaminen ei oikein olisi ollut edes vaihtoehto kun piti konehuoneeseen mahduttaa polttoöljysäiliökin.. (diesel)eberin ripustin roikkumaan akkutelineen alle, siitä sai näppärästi myös todella lyhyillä vesiletkuilla tehtyä kun kannen pääty on ihan vieressä.
80Ah akku mulla on, eikä ole virta loppunut siitäkään eberin kanssa. Telineen jatkaminen ei oikein olisi ollut edes vaihtoehto kun piti konehuoneeseen mahduttaa polttoöljysäiliökin.. (diesel)eberin ripustin roikkumaan akkutelineen alle, siitä sai näppärästi myös todella lyhyillä vesiletkuilla tehtyä kun kannen pääty on ihan vieressä.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: Isompi akku tonnariin
Moi, maanantaina laitettu 80Ah Trane Tonnariin ja se menee alkuperäiseen telineeseen heittämällä. Ainakin, kun aikasempaa Exide Premium 76Ah:ta varten telineen välykset veti ääriasentoon (näin ainakin muistelen, että sitä piti muutama milli säätää???)
Samalla akun vaihdon yhteydessä, maakaapeli vaihtui 50 neliöiseksi ja nyt starttaa nopeammin, kuin kerkee itse kunnolla edes kyytiin ! Plussapuolelle onkin jo vuosia sitten lisätty 6 neliön kaapeli lataushäviöiden poistamiseksi. Oli noin 0,4 Volttia jännitehäviötä laturin B+ navan ja akun +navan välillä täydellä sähkökuormituksella - niin, oli !
Kumpa tulis kunnon pakkaset, niin sais nautiskella Tonnarin lämpöisestä kyydistä verkkopaita päällä ajellen 5kW:sen Eberin säestämänä
Samalla akun vaihdon yhteydessä, maakaapeli vaihtui 50 neliöiseksi ja nyt starttaa nopeammin, kuin kerkee itse kunnolla edes kyytiin ! Plussapuolelle onkin jo vuosia sitten lisätty 6 neliön kaapeli lataushäviöiden poistamiseksi. Oli noin 0,4 Volttia jännitehäviötä laturin B+ navan ja akun +navan välillä täydellä sähkökuormituksella - niin, oli !
Kumpa tulis kunnon pakkaset, niin sais nautiskella Tonnarin lämpöisestä kyydistä verkkopaita päällä ajellen 5kW:sen Eberin säestämänä
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Isompi akku tonnariin
Webastolle on tilaa hyvin sen oikealla paikalla akun edessä. Akkutelineen pituus muuttui "taaksepäin" juuri sen verran mitä siellä on tilaa. Kuvia en valitettavasti ottanut, mutta otan sitten kun nuilta nurkilta seuraavan kerran pitää jotakin pajottaa.
#6918
900 Turbo T8 1979
99 GL 2d Sedan 1982
900 Turbo T16 Aero 1985
9-5 Sedan Stage X 2002 Biopower JC Performance
Ex 9000 CSE "Aero" 1995 Biopower JC Performance
Ex Chevrolet S10 Blazer 4.3 4x4 1994
Ex Audi UrS4 Quattro 4.2 V8 1994
900 Turbo T8 1979
99 GL 2d Sedan 1982
900 Turbo T16 Aero 1985
9-5 Sedan Stage X 2002 Biopower JC Performance
Ex 9000 CSE "Aero" 1995 Biopower JC Performance
Ex Chevrolet S10 Blazer 4.3 4x4 1994
Ex Audi UrS4 Quattro 4.2 V8 1994
Re: Isompi akku tonnariin
Miten onnistuu ilmansuodattimen vaihto?Routa kirjoitti:Webastolle on tilaa hyvin sen oikealla paikalla akun edessä. Akkutelineen pituus muuttui "taaksepäin" juuri sen verran mitä siellä on tilaa. Kuvia en valitettavasti ottanut, mutta otan sitten kun nuilta nurkilta seuraavan kerran pitää jotakin pajottaa.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
Re: Isompi akku tonnariin
Ilmansuodatin on etupuolella akkua ja jos on alkuperäinen tehdasasenteinen webasto niin kai se on suunniteltu niin että vaihto onnistuu.mikaels kirjoitti:Miten onnistuu ilmansuodattimen vaihto?Routa kirjoitti:Webastolle on tilaa hyvin sen oikealla paikalla akun edessä. Akkutelineen pituus muuttui "taaksepäin" juuri sen verran mitä siellä on tilaa. Kuvia en valitettavasti ottanut, mutta otan sitten kun nuilta nurkilta seuraavan kerran pitää jotakin pajottaa.
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: Isompi akku tonnariin
Tila vähenee, mutta kyllä se sinne mahtui. Itsellä tosin vaparisuodatin
Edit: Siis tuo akun isontaminen ei vie tilaa akun etupuolelta. Telinettä jatkettiin taaksepäin. Webasto on suunniteltukin laitettavaksi tuohon etupuolelle, eli eiköhän sen alkuperäisen ilmanputsarinkin pitäisi sinne mahtua.
Edit: Siis tuo akun isontaminen ei vie tilaa akun etupuolelta. Telinettä jatkettiin taaksepäin. Webasto on suunniteltukin laitettavaksi tuohon etupuolelle, eli eiköhän sen alkuperäisen ilmanputsarinkin pitäisi sinne mahtua.
#6918
900 Turbo T8 1979
99 GL 2d Sedan 1982
900 Turbo T16 Aero 1985
9-5 Sedan Stage X 2002 Biopower JC Performance
Ex 9000 CSE "Aero" 1995 Biopower JC Performance
Ex Chevrolet S10 Blazer 4.3 4x4 1994
Ex Audi UrS4 Quattro 4.2 V8 1994
900 Turbo T8 1979
99 GL 2d Sedan 1982
900 Turbo T16 Aero 1985
9-5 Sedan Stage X 2002 Biopower JC Performance
Ex 9000 CSE "Aero" 1995 Biopower JC Performance
Ex Chevrolet S10 Blazer 4.3 4x4 1994
Ex Audi UrS4 Quattro 4.2 V8 1994
Re: Isompi akku tonnariin
Pistin viime vuonna tonnariin 77ah Vartan, meni paikalleen ilman muutoksia, mutta oli jotenkin kiikkerä pohjasta niin lisäsin sinne alle kumimattoa joka tukevoitti sopivasti. Välillä latailen Ctekillä kovilla pakkasilla kun webastoa käytän päivittäin ja työmatka vaan 3km, ettei pääse liian tyhjäksi. Onko tonnarin akkutelineessä muka todella jotain säätöjäkin?
e: mulla bensawebasto siinä akun edessä tehtaan suosittelemalla paikalla. Se webasto on helppo irroittaa jos tarvitsee päästä ilmanputsariin käsiksi, siinä on pikalukitus jonka avaamalla lähtee se webasto telineestä ylös ja letkut riittää juuri niin, että kellahtaa telineen päälle. Teline ja pakoputki jää runkoon kiinni.
e: mulla bensawebasto siinä akun edessä tehtaan suosittelemalla paikalla. Se webasto on helppo irroittaa jos tarvitsee päästä ilmanputsariin käsiksi, siinä on pikalukitus jonka avaamalla lähtee se webasto telineestä ylös ja letkut riittää juuri niin, että kellahtaa telineen päälle. Teline ja pakoputki jää runkoon kiinni.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 187
- Liittynyt: Ma Syys 30, 2013 18:23
- Paikkakunta: Parola
Re: Isompi akku tonnariin
Mulla on alkuperäinen Webasto joka on ennen luovutusta asennettu MY95 tonnariin. Tuosta en ole löytänyt pikalukitusta. Missäpäin tuo lukitus on? Kysyn juuri sen takia että ilmanputsarin vaihtoa se ainakin helpottaisi huomattavasti. 3.0 V6 konehuone kun on muutenkin ahtaanpuoleinenSwataia kirjoitti:Pistin viime vuonna tonnariin 77ah Vartan, meni paikalleen ilman muutoksia, mutta oli jotenkin kiikkerä pohjasta niin lisäsin sinne alle kumimattoa joka tukevoitti sopivasti. Välillä latailen Ctekillä kovilla pakkasilla kun webastoa käytän päivittäin ja työmatka vaan 3km, ettei pääse liian tyhjäksi. Onko tonnarin akkutelineessä muka todella jotain säätöjäkin?
e: mulla bensawebasto siinä akun edessä tehtaan suosittelemalla paikalla. Se webasto on helppo irroittaa jos tarvitsee päästä ilmanputsariin käsiksi, siinä on pikalukitus jonka avaamalla lähtee se webasto telineestä ylös ja letkut riittää juuri niin, että kellahtaa telineen päälle. Teline ja pakoputki jää runkoon kiinni.
niin tuo olisi kyllä hieno ominaisuus löytää omastakin tontusta. Mikäli touhuat kyseisen pikalukituksen kanssa niin olisi kiva jos voisit ottaa kuvan siitä kun tuo webasto on telineensä päälle käännettynä
SAAB 9-5 2.3T MY99 ja SAAB 9-5 2.3T MY07
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551
Saab-Klubin jäsen #1570
SAAB 900, 9000, 9-3 ja 9-5 + OPEL ja GM "tekitykset".
GlobalTIS turvapääsy Saabeihin aina MY2009 asti.
Nykyisin myös VOLVO diaknosoinnit.
Hattula, Parola, 041-751 2551