Venttiilikopan huohottimen letku ja kaasuläppäkotelon lämmitys

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
saabmieskaikenties
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Huhti 16, 2013 20:23
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Venttiilikopan huohottimen letku ja kaasuläppäkotelon lämmitys

Viesti Kirjoittaja saabmieskaikenties »

Eli ahtoongelma johtui mankun letkuista.
Mutta näköjään jakopään rallatus ei korjaantunutkaan Kasetin vaihdolla.
Rallatus kuuluu kierroksien mukaan, mutta ei kuulosta että ketju sorvaisi mihinkään kiinni, ylimmästä ketjunohjaimesta eli ketjunkiristäjään kiinni tuleva ketjuohjain on 3,8cm poikki päästä. Kaikki jakopään hilppeet löytyisivät hyllystä mutta olen ymmärtänyt että kone pitää ottaa irti että ne saisi vaihdettua.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Venttiilikopan huohottimen letku ja kaasuläppäkotelon lämmitys

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Ei konetta irti eli pois konehuoneesta kylläkään otettu kun ex -94 2.3T aut jakopääremppa tehty,, sisälokari mäkeen ja sitä kautta. Purkaa joutuu kyllä tavaraa edestä ja kannatukseen kun laittaa irti moottorikumeista saa jonkun sentin lisävaraa jos nostella tai käännellä tarttee.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
saabmieskaikenties
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Huhti 16, 2013 20:23
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Venttiilikopan huohottimen letku ja kaasuläppäkotelon lämmitys

Viesti Kirjoittaja saabmieskaikenties »

Okei tässä uusi video. https://goo.gl/photos/pwZJZpr6cuc1CpaA8
Tuo ääni ei kuulu ketjusta. Kertokaapa räikkäsysteemistä sekä voiko kuulua hihnankiristäjästä.
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Venttiilikopan huohottimen letku ja kaasuläppäkotelon lämmitys

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Oliski vain jotku hytikkanostajat niin jumissa että resenoi kilvan keskenään ja luo sellaisen äänen että tulis jostain muualta? Toki moniurahihnan kiristäjän pumppuki voi rallattaa jännästi kun kulkee viimisiään.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Tonnari88
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Helmi 01, 2013 22:07
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Venttiilikopan huohottimen letku ja kaasuläppäkotelon lämmitys

Viesti Kirjoittaja Tonnari88 »

saabmieskaikenties kirjoitti:Okei tässä uusi video. https://goo.gl/photos/pwZJZpr6cuc1CpaA8
Tuo ääni ei kuulu ketjusta. Kertokaapa räikkäsysteemistä sekä voiko kuulua hihnankiristäjästä.
Noin minuutin homma koittaa käyttää autoa ilman hihnaa ja kuunnella muuttuuko ääni miksikään.

Edit. Muistelin taas tuota uutta automaattikiristintä. Mutta jokatapauksessa. Moniuralaitteet poislukee helposti kun käyttää ilman hihnaa.
9-5 NG | 9-3 SC | 9-3 Aero | 95 V4 | Exät | 9-3 SC TiDs | 9-5 Aero | 900 Turbo T8 x 2 | 9-3 SE | 9000 CS x 4 |
"Having a fast SAAB is like coming out of the closet, you might surprise people, but you're still gay"
saabmieskaikenties
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Huhti 16, 2013 20:23
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Venttiilikopan huohottimen letku ja kaasuläppäkotelon lämmitys

Viesti Kirjoittaja saabmieskaikenties »

Oikeastaan kuuluu paljon kovempi tikitys mutta ainostaan vaihde silmässä ajossa, kyseessä on siis automaatti.
veijo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Venttiilikopan huohottimen letku ja kaasuläppäkotelon lämmitys

Viesti Kirjoittaja veijo »

saabmieskaikenties kirjoitti:Moikka huohotinletkulle ois 150e hintaa marmorilta, löytyykö halvempaa edes käytettyä täältä?
Puuilossa näkyi olevan suunnilleen saman paksuista letkua, toisessa oli kaksi 90 asteen mutkaa valmiina, ja toisessa vain yksi, hinta taisi olla molemmissa alle kympin. Teollisuus-etolasta, siis nyk. etrasta löytyy kyllä kaikki saatavilla olevat letkukoot, mutta ei ehkä valmiita mutkia.

Käsittääkseni suora letku on mahdollista taivuttaa 90 asteen kulmaan, jos tekee esim. alumiiniseen teräväkulmaiseen U -profiiliin tai teräksiseen kaapelin suojarautaan tiheästi viiltoja, ja taivuttaa sen sitten 90 asteen kulmaan, ja survoo sitten suoran 90 asteen letkun tiukasti tämän metallista tehdyn taivutusmuotin sisään. Lopuksi nippusiteillä taivutusmuotti kiinni letkuun. Tyylipisteitä ei tällä asennuksella saa, mutta veden pitäisi virrata letkun sisällä.
Löytyy myös valmiita, lattialämmmitysputkelle tarkoitettuja taivutusmuotteja, mutta niissä 90 asteen kulma on niin loiva, ettei taida soveltua saabin konepellin alla käytettäväksi.

Kaasuläppäkotelon vesikiertoletku ja kaasuläppäkotelon huohotinletku ovat minun silmieni mukaan eri paksuisia, jonka vuoksi luotin termaria vaihtaessani siihen, ettei niitä voi laittaa väärinpäin paikoilleen. No menivät kumminkin väärinpäin paikoilleen, ja moottorin lämmettyä jäähdytysneste paisui ja alkoi "huohottaa" kaasuläppäkotelon kautta imusarjaan, jonka vuoksi pakoputkesta nousi ihan hirmuisen suuri höyrypilvi, ja moottori sammui lämmettyään. Itse en höyrypilveä huomannut, kun oli pimeää, mutta onneksi sattui vaimo paikalle, ja hän tajusi heti, että autossa on jotain vialla, kun pihamaalla oli höyryä kuin turkkilaisessa saunassa! :lol:

No onneksi oli silikaattivapaata jäähdytysnestettä, niin ei lambda tuhoutunut, mutta tuli ennenaikainen moottoriöljyn ja suodattimen vaihto termarin vaihtoon liittyvän kämmäyksen seurauksena.

Kolmen lambdan tuhoutumisen seurauksena minulle on muodostunut vakaa usko, jonka mukaan motonetin saabbiin suosittelema glykoli jäähdytysneste tiiviste tuhoaa lambdan, jos sitä päätyy männän päälle. Myyjä vielä sanoi, että "ei sisällä silikaatteja", vaikka 2l purkin kyljessä sanotaan, että sisältää silikaatti inhibiittoreja.

Pitäisi vielä seuraavaksi selvittää, että vuotaako kaasuläppäkotelo jostain jäähdtysnestettä, vain onko vuoto kannentiivisteestä palotilaan, jonnekin jäähdytysnestettä pikkuhiljaa kuitenkin häviää. Löytäisiköhän painesäiliön korkin tee-se-itse -korvikkeeseen letkutettu häkävaroitin tai dx.com co2 anturi mahdollisen jäähdytysnesteen palotila vuodon ? Tai ehkä se nykyinen tehdastekoinen painesäiliön korkki ei ole riittävästi painetta pitävä, ts. päästää jäähdytysnestehöyryä karkuun... ?

Kaasuläppäkoteloon liittyvä vähäinen (vain paineellisena tapahtuva) vuoto on vaikeaa havaita, jos sitä tapahtuu vain ajon aikana, pitäisi muista laittaa valkoista paperia kaasuläppäkotelon alle ja katsoa ajon jälkeen, että onko se kostunut. Ehkä pitää vain yritää sulkea pois mahdollisia vuotopaikkoja yksi kerrallaan, jolloin se paikka tod. näk. vuotaa, mitä ei ole pystytty sulkemaan pois...
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: Venttiilikopan huohottimen letku ja kaasuläppäkotelon lämmitys

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Kannentiiviste. Olisi mahdollista nesteen päästä imusarjantiivisteeeltä ja huohotiputken sisältä, mutta erittäin harvinaista ja epätodennäköistä. Kaasuläppäkotelo tulis olla halki, jotta vesi sieltä mihinkään palotapahtumaan pääsisi. Muutama orkkis huohotinputkisto löytyy täältä ja tosiostajat voi kysellä.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
veijo
"Kaasari"
Viestit: 45
Liittynyt: Ma Heinä 24, 2006 11:28
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Venttiilikopan huohottimen letku ja kaasuläppäkotelon lämmitys

Viesti Kirjoittaja veijo »

Tonnari88 kirjoitti: Noin minuutin homma koittaa käyttää autoa ilman hihnaa ja kuunnella muuttuuko ääni miksikään.
Moniuralaitteet poislukee helposti kun käyttää ilman hihnaa.
2.3l moottoreilla varustetuissa on turhauttavaa tehdä tunnin purkutyö (sisälokasuoja+kiristimen kasaan puristus), jotta pääsee tekemään "minuutin homman" ?

Ehkä mahdollista vaihtaa tähän bilteman elektroniseen stetoskooppiin kelvottomien kuulokkeiden tilalle MP3 -tuloliittimellä (ja radiolla) varustetut kuulosuojaimet:

"Paristokäyttöinen elektroninen stetoskooppi moniin käyttökohteisiin. Vaurioista kertovat laakeri- ja muut äänet voidaan paikallistaa moottorista stetoskoopin avulla. ..."
http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/T ... 000033418/

Löytyy myös hyvin ääntä eristäviä ja vastamelu elektroniikalla varustettuja kuulokkeita. Käsittääkseni noissa bilteman kuulokkeissa on se vika, että moottorin vikaääni kuuluu suoraan kuulokkeiden superlonien läpi riippumatta 200mm pitkän sondin sijainnista, jolloin moottorin sivuääni kuuluu, vaikka laittaisi sondin omaan suuhunsa... ?

No ehkä helpoin ja halvin ratkaisu on käyttää nappikuulokkeita ja niiden päälle tavalliset kuulosuojaimet.
saabmieskaikenties
"Kaasari"
Viestit: 46
Liittynyt: Ti Huhti 16, 2013 20:23
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Venttiilikopan huohottimen letku ja kaasuläppäkotelon lämmitys

Viesti Kirjoittaja saabmieskaikenties »

Moikka eli vika on nyt Diagnisoitu, Turbon hukkaportin tietämillä on joku venttiili joka kalkattaa niin perkuleesti, osaisiko joku valaista. Korjaamo jossa kävin ei enempää osannut kertoa osa on kuulemman jälkiasennettu. :?: :?: :!: :!: :idea: :idea: :saab:
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Venttiilikopan huohottimen letku ja kaasuläppäkotelon lämmitys

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

noo..voidaan arvailla mut helpompi jos kuvan otat ja heität tänne..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
Vastaa Viestiin