Rahinasta, "Wad-Wad-ista" ja kitinästä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2865
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Rahinasta, "Wad-Wad-ista" ja kitinästä

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Hei kaikille! Olen suhteellisen uusi tällä palstalla sekä jäsenenä clubissa.

Osaisiko joku auttaa diagnosoimaan seuraavassa 9000:is probleemassa?

Eli tilanne on seuraava: Tulin eilen illalla ajelemasta kotio, tallin ovea aukaistessa kiinnitin huomiota konepellin alta tulevaan "laahauskolinaan, semmoinen "wad-wad-ääni"", kuin jokin olisi irti tai laahaisi. Ajoin auton talliin ja tarkkaan kuunnellessani huomasin äänen ajaessa voimistuvan. Aukaisin pellin ja kuullostelin. Ääni tuli selvästi vauhtipyörän kohdalta.
Sammutin koneen. Ja koittaessani käynnistää uudelleen tuloksena on vain metallista kitinää ja rahinaa. Moottori ei tunnu pyörivän ollenkaan, startti kylläkin.

Ongelma taitaa viitata hammaskehän irtoamiseen? Tai kenties vielä jotenkin starttiin...? Tähän asti käynnistäessä startti on "rääkäissyt" aika ilkeästi, mutta on sentään käyntiin lähtenyt :)

Mahtaakohan olla iso remppa, jos vaikka on hammaskehä mennyt? Saakohan sitä uuteen vaihtamatta kuntoon... Auto on siis 9000 turbo autom. vm.90.

Kiitos jo etukäteen ja aurinkoista sunnuntaita!
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Pari kertaa oon nähnyt/korjannut tapauksen,jos startti tonarissa ajetaan loppuun asti.
vetopään laakerihela kulutetaan loppuun asti ja hyvän matkaa helan reikääkin-hajoaa vetopään kuoret ja irto roinat tippuu "kytkin kopan"pohjalle!
Aiheuttaa mielenkiintoista rapinaa/rominaa hangatessaan vauhtipyörään! :P
Korjaus helppo, mutta isotöinen:LAATIKKO IRROITA-IRTOROMUT POISTA-LAATIKKO ASENNA!!!! :wink:
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2865
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Okei, kiitos paljon vastauksista!

Mimmin epäilemässä kiilahihnassa ei näkynyt päällepäin eikä pienellä taivuttelulla kuolonkorahduksia, kiitos vinkistä kuitenkin!

Elikkäs teitin mielestä startti vetäsi viimeiset vetonsa, siltä minustakin tuntuu, jep.

Kunhan saa auton pukille niin pitää nykiä startti irti ja tsekata missä kunnossa se on, ja vielä hammaskehää heilutella varmuudeksi.

Mites muuten tuon laatikon irrotuksen kanssa on? Jos aattelee, että kaapisi niitä startin tomuja "kytkin kopasta", tai toisaalta jos on niin pahaa vauriota tullut, että pitää vauhtipyörä/hammaskehä vaihtaa.

Viime kesänä tuo laatikko raapaistiin irti kaverin kanssa huoltoa varten kokonaan, eikä ollut hirmu keveä homma apurungon irrotuksineen, kuten varmasti tiedättekin.

Nyt lähinnä kiinnostaa se, että voisiko startin jämät/hammaskehän vaihdon suorittaa niin, että ottaa vasurin pyöräkotelon muovin irti ja purkaa akun, ilmaputket yms. tieltä pois ja irrottaa laatikon kiinnityspultit ja laatikkoa liinojen varassa killuttamalla vaihtaa kehän yms duunit? Siis purkamatta apurunkoa ja pudottamatta laatikkoa kokonaan pois?

Sitten vain Beckiä oottelemaan! Montakohan Saabia siitä bongaa tällä kertaa :lol:
ecopower
"Hirsch"
Viestit: 996
Liittynyt: La Tammi 08, 2005 22:54
Paikkakunta: ylivieska

Viesti Kirjoittaja ecopower »

Lähetetty yv:nä ohjeita ja tarjouksia!!
Saab 9-5 2.0t -07Farkku
Saab 9-5 2.3t - 98
Saab 900 turbo Capriolet-89
Saab NG 9-5 2.0 tid
Vastaa Viestiin