9000 Aero moottorin lämpötila
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
9000 Aero moottorin lämpötila
Saab 9000 Aero -94 autom. Moottorin lämpömittari näyttää normiajossa hieman alle puoltaväliä. Pysähtyessä lämötila nousee tosi nopeasti 3/4 kohdalle ja flekti käynnistyy. Satkuissa olen käyttänyt viileämpää termaria ja saanut mittarin rauhoittumaan.
Onko tonnareissakin kahta eri termostaattia?
Onko tonnareissakin kahta eri termostaattia?
Re: 9000 Aero moottorin lämpötila
Ei ole erilaisia termostaatteja. Jos lämpötila ei nouse punaiselle alueelle, niin en olisi siitä huolissaan kyseisen tonnarin tapauksessa.
Muistelisin olevan ainakin alkupään matalakeulojen ominaisuuden tuo. Aikoinaan sama ilmiö oli myös vanhempien tonnarissa uutena, kun maantielta käännyttiin hitaan ajon hiekkatielle. Tätä aikoinaan scan autoltakin tiedusteltiin, eikä asialle muistaakseni tehty mitään.
Myöhempien vuosimallien autoihin taidettiin vain lisätä mittarin hystereesiä, eli viisari näyttää vaakatasoa laajemmalla mittausvälillä.
Muistelisin olevan ainakin alkupään matalakeulojen ominaisuuden tuo. Aikoinaan sama ilmiö oli myös vanhempien tonnarissa uutena, kun maantielta käännyttiin hitaan ajon hiekkatielle. Tätä aikoinaan scan autoltakin tiedusteltiin, eikä asialle muistaakseni tehty mitään.
Myöhempien vuosimallien autoihin taidettiin vain lisätä mittarin hystereesiä, eli viisari näyttää vaakatasoa laajemmalla mittausvälillä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9000 Aero moottorin lämpötila
Tonnarin roikkuva mittari voi toki myös indikoida vikaa. Itse olen törmännyt kolmeen:
-Mittariston mutterit löystyy
-Termari vuotaa
-Lämpöanturi näyttää väärin
Kuten Pakari totesi, ei tuo vaarallista ole, etenkään kun '94:ssa on vielä flekti omalla anturillaan, mutta kävisin tuon listan kuitenkin läpi.
-Mittariston mutterit löystyy
-Termari vuotaa
-Lämpöanturi näyttää väärin
Kuten Pakari totesi, ei tuo vaarallista ole, etenkään kun '94:ssa on vielä flekti omalla anturillaan, mutta kävisin tuon listan kuitenkin läpi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Viggen"
- Viestit: 683
- Liittynyt: Pe Tammi 09, 2004 07:44
- Paikkakunta: Vaasa
Re: 9000 Aero moottorin lämpötila
Kiitos veljet
Re: 9000 Aero moottorin lämpötila
Kun lämpötilaviisari kuitenkin nousee vaakatasosta ylöspäin, niin en usko mittariston ruuvien löystymiseen. Hieman alle puolivälin näyttämä täysin ok.aero kirjoitti: ↑Ke Heinä 14, 2021 06:59Tonnarin roikkuva mittari voi toki myös indikoida vikaa. Itse olen törmännyt kolmeen:
-Mittariston mutterit löystyy
-Termari vuotaa
-Lämpöanturi näyttää väärin
Kuten Pakari totesi, ei tuo vaarallista ole, etenkään kun '94:ssa on vielä flekti omalla anturillaan, mutta kävisin tuon listan kuitenkin läpi.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: 9000 Aero moottorin lämpötila
Minä oon yhen roikkuvan, mutta kovan lämmön tilanteessa ylemmäs nousevan mittarin korjannut niitä ruuveja kirraamalla. Mutta voi hyvin olla, että syytä on jossain muualla tai voi se olla tuo ko. ikäluokan perusominaisuuskin. Vaan kun ei nuo ole pahoja rasteja varmistaa (no okei, sitä mittaristoa saa hetken ruuvata mutta ei sekään mikään ameriikantemppu ole), niin itte tosiaan kattoisin noi tyypillisimmät läpi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 9000 Aero moottorin lämpötila
Ja se mittarin asteikko ei ole kovin lineaarinen. Tyyliin puoliväli on melkein 100astetta ja maksimit jotain 120.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower
Re: 9000 Aero moottorin lämpötila
Ihan yhtälailla ne löystyneet ruuvit voi myös ylöspäin sitä viisaria vetää. Pelkällä käyttöjännitteellä viisari menee tappiin ja anturilta tuleva jännite vetää viisaria alaspäin. Itselläni roikkui hieman ja kiristyksen jälkeen keuli. Tämä johtui että joku oli kyseistä mittaria ”kalibroinut” ylimääräisillä vastuksilla ilmeisesti roikkuvan viisarin takia.
#7529
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Saab 9000 CS 2.3tA 1997 E85
Saab 99 GL 1981
ex: Saab 9-3 Aero 2001 Biopower
Saab 9000 CSE 2.3t 1996
Re: 9000 Aero moottorin lämpötila
Tech2 kiinni, auto lämpimäksi ja katsomaan mitä näyttää. Jos techin mukaan alilämpöä, niin lääkkeeksi uutta termaria nyt alkuun. Jos taas tech sanoo että lämmöt 90 nurkilla ja mittari alaviistoon, niin mittaristoremppaa.
Jos pysähtyessä tuppaa lämmöt nousemaan noinkin selvästi, eikä tech laitetta ole ihan nopeasti ja halvasti käytössä, niin termarin vaihtaisin ensin. Ihan vaan siitäkin syystä, että tuo remontti on kuitenkin melko edullinen. Jäähdytinnestettä menee vähän ja se uusi termari.
Jos pysähtyessä tuppaa lämmöt nousemaan noinkin selvästi, eikä tech laitetta ole ihan nopeasti ja halvasti käytössä, niin termarin vaihtaisin ensin. Ihan vaan siitäkin syystä, että tuo remontti on kuitenkin melko edullinen. Jäähdytinnestettä menee vähän ja se uusi termari.
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.