Sisempi raidetangonpää
Sisempi raidetangonpää
Löytyyköhän täällä tietotaitoa sisemmän raidetangon pään vaihdosta? Siis miten helpoiten suoriutuisi siitä ja onko ylipäätänsä mahdollista tehdä irrottamatta koko raidetankoa autosta. Kuvittelisin että irrottamalla sisälokarin pääsisi jokseenkin käsiksi kyseisiin paikkoihin.
Re: Sisempi raidetangonpää
muistaakseni tuota hommaa edelsi pienen pieni trallallaa elikkä ensin tönärillä mitta siitä avainvälistä ja sitten rinta pystyssä jyrsinkoneelle hardoxin palanen kourassa. seuraavana päivänä sitten avainta kääntämällä osa irtosi. tosin tästä on jo hieman aikaa ettei muista nyansseja. migittääkin joutui avainta tehdessä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Sisempi raidetangonpää
Raidetankohan on samaa osaa sisemmän raidepään kanssa, joten kyllä se sieltä autosta ulos tulee vaihtaessa väkisinkin. Taisit kuitenkin tarkoittaa ohjausvaihdetta eli hammastankoa, jota et ymmärrettävästi haluaisi irrottaa.
Lonkalta väitän että se sisäpääkin lähtisi pyöränkotelosta / auton alta vääntäen, kunhan ohjauksella sijoittaa liitoskohdan saataville. Suojakumi on muistaakseni vähän pensee taisteltava.
Kun kumi on irti, ennenkö irroitat mitään muuta, niin mittaa matka sisäpään liitospinnasta ulkopään nivelen keskikohdalle ja täsmää uusia osia asentaessa mahdollisimman lähelle samaa mittaa. Toki silti tarttee suuntaus tehdä, mutta kuluu kumit karvan vähemmän osanvaihdon ja pyöränsuuntauksen välissä.
Lonkalta väitän että se sisäpääkin lähtisi pyöränkotelosta / auton alta vääntäen, kunhan ohjauksella sijoittaa liitoskohdan saataville. Suojakumi on muistaakseni vähän pensee taisteltava.
Kun kumi on irti, ennenkö irroitat mitään muuta, niin mittaa matka sisäpään liitospinnasta ulkopään nivelen keskikohdalle ja täsmää uusia osia asentaessa mahdollisimman lähelle samaa mittaa. Toki silti tarttee suuntaus tehdä, mutta kuluu kumit karvan vähemmän osanvaihdon ja pyöränsuuntauksen välissä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Sisempi raidetangonpää
Joo, ajattelen lähinnä sitä että millä se nivel sieltä hammastangolta irtoaa, pääseekö millään työkalulla käsiks siihen tai tartteeko jotain erikoistyökalua siihen(ilmeisesti) ja mistä tällaista löytyisi? Tuo tarkka mittaus kyllä on itsestäänselvä.
Re: Sisempi raidetangonpää
Tonnarin korjaamokirjassa ei erikseen neuvota raidetangon vaihtoa ohjausvaihteen ollessa autossa kiinni. Ohjausvaihteen purku- ja kasausohjeessa kiinnitetään hammastanko ruuvipenkkiin (leuat pehmustettu) ja varoitetaan vääntämästä raidetankoa auki/kiinni ohjausvaihteen hampaita vasten.
Tuolla jotain juttua ja kuvia vaikkei tonnariin liitykään:
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=140756
Tuolla jotain juttua ja kuvia vaikkei tonnariin liitykään:
https://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=15&t=140756
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Sisempi raidetangonpää
Kiitos. Tossa linkittämäsi ketjussa on aika hyvä kuvaus työstä sekä työkalusta. Ainakin teoriassa ajatukset tästä selkeni. Viikonloppuna sit sorvin ääreen..
Re: Sisempi raidetangonpää
Omaan tein avaimen muistaakseni 36mm kiintolenkistä mistä katkaistiin se haarukkapää ja käännettii 90 asteen kulmaan. Hyvin sai auki eikä tarvinnut purkaa edestä muuta kuin rengas ja se raidetangon suojakumi.
Re: Sisempi raidetangonpää
juuri näin taisinkin informoida,avainväli ei muistunut mieleen enää
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,