Tonnari pyörähti

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Tonnari pyörähti

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

huh..

Ke aamuna matkalla lentokentälle, motari tre-hki tosi jäinen ja tuuli ulvo.
No rajotusten mukaan ajelin, mutta silti, hämeenlinnan kohdalla muutuin matkustajaks, pito vaan katos ja auto lähti luisuun, ei oiennut, kops, oikea etukulma kaiteeseen.. sitten 360 asteen pyörähdys ja vasen etukulma kaiteeseen... sitten pysähtyi. no auto tuntu liikkuvan vielä joton linkutin seuraavasta rampista ylös tarkistaan vahingotö. Was? ei mitään? vähän naarmuja puskurissa ja oikean vilkun lasi rikki. :roll: Olin aivan varman että kulmat on hajalla ja lamput sökönä. Puskuri ei haljennut eikä spoilerikaan kärsiny. Sumareitten suuntaus meni pieleen mutta muuta damagee ei tullu. Oli kyllä tuuria matkassa. Kuten Mimmi sanoo.. saab on turvallinen. Varmasti ois jostain riisikiposta ollu nokka kasassa.

Sitten renkaista. Mulla on viime syksynä ostetut kleber kapnor 4:t alla. Ei kyllä vakuuta. Muilla kokemuksia? Mitkä nastat ootte todennu toimiviks tonnarin alla?

Sais tää talvi loppua ja kesärengaskausi alkaa..prkl!
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Nokian entiset nastarenkaat alla... nastat pysyivät yhden talven, tänä talvena on joulun jälkeen ollut vain hajakappaleita tallella. Ihmeellisesti löystyvät ja nastan ulkonema kasvaa tolkuttomaksi ja sitten irtoavat. Uutena olivat ihan hyvät.

Edelliseen tonnariin ostin euromaster merkkiset talvirenkaat ja nekin tuntuivat ihan kelvollisilta sen muutaman tuhat kilometriä minkä niillä ehdin ajaa... taisivat maksaa alle puolet nokialaisten hinnasta.

-J-
herba63
"Ruisku"
Viestit: 119
Liittynyt: Ti Touko 27, 2003 16:24

Viesti Kirjoittaja herba63 »

Mä sain halvalla Kumhot KW19 ne on niin uudet kun vaan voi olla mut mutkista meinaa mennä suoraan? En suosittele tai no eihän nuista tarvinnu kun pikkasen reilu satanen kärsiäkkään ja pintaa on pitkäksi aikaa, ja tosiliukkalla sitten ajetaan kuin mummot.
SAAB 9-3 -98
Lava Transit -99
MB 408 -73
https://www.facebook.com/groups/Saabismionsairaus/
Saapas
"Saabisti"
Viestit: 213
Liittynyt: Pe Loka 17, 2003 17:21
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnari pyörähti

Viesti Kirjoittaja Saapas »

JouniCSE kirjoitti:No rajotusten mukaan ajelin, mutta silti, hämeenlinnan kohdalla muutuin matkustajaks, pito vaan katos ja auto lähti luisuun, ei oiennut, kops, oikea etukulma kaiteeseen.. sitten 360 asteen pyörähdys ja vasen etukulma kaiteeseen...
Oliko toi kenties se suht jyrkä kurvi oikealle just ennekuin Hämeenlinnan suora aukeaa? Ite olin helisemässä tuossa kurvissa nimittäin aikasemmin talvella kun oli vielä tonnari autona. Mersu veti edessä sen 100+10 km/h kurviin ja aattelin vaan, että jos mekekin menee kurviin tollasta vauhtia niin kyllähän se tonnarikin siitä menee, mutta eipä mennytkään, perä lähti alta, sain kuin ihmeen kaupalla oikastua, paskat tuli housuun/kädet tärisi. Tapahtumahetkellä tie oli paikoittain jäinen ja alla oli jonkinverran kauhtuneet bridgestonesit, yllätyksenä tuo tilanne silti tuli (niinkuin onnettomuudet aina). Satkuun ostin sitten melkein heti uudet talvirinkulat, kun vanhat oli muuttunu nastattomiksi, enkä halunnut kokea uudelleen kauhunhetkiä..
KTM SD
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

JouniCSE, kuis kaiteen kävi? 8O 8O

Selviskös ryhdissä? :lol: :lol:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tonnari pyörähti

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Saapas kirjoitti:
Oliko toi kenties se suht jyrkä kurvi oikealle just ennekuin Hämeenlinnan suora aukeaa? Ite olin helisemässä tuossa kurvissa nimittäin aikasemmin talvella kun oli vielä tonnari autona. Mersu veti edessä sen 100+10 km/h kurviin ja aattelin vaan, että jos mekekin menee kurviin tollasta vauhtia niin kyllähän se tonnarikin siitä menee, mutta eipä mennytkään, perä lähti alta, sain kuin ihmeen kaupalla oikastua, paskat tuli housuun/kädet tärisi. Tapahtumahetkellä tie oli paikoittain jäinen ja alla oli jonkinverran kauhtuneet bridgestonesit, yllätyksenä tuo tilanne silti tuli (niinkuin onnettomuudet aina). Satkuun ostin sitten melkein heti uudet talvirinkulat, kun vanhat oli muuttunu nastattomiksi, enkä halunnut kokea uudelleen kauhunhetkiä..
Juuri sama paikka. Mulla ei oiennu.. kyllä vähän joo kädet tärisi, en jääny kattoon jäikö kaiteeseen jäljet. Perä lähti kans ensin alta ja kova tuuli vielä avitti asiaa. Voisi tielaistos suunnitella ko paikan hiekoittamista, siinä paikassa kyllä olis 80km/h näillä keleillä paikallaan. Tää talvi on kyllä ollu epätavallisen ilkeä ainakin meille tonnareilla ajeleville, useampi klubilainenhan on jo jollakin tapaa kolauttanut.

Noista rengasjutuista, oon kuullut että nokia H2 pitää hyvin uutena mutta kun vähän kuluu ja kumi kovettuu nopeasti ei pidä enää läheskään yhtä hyvin. Ens talveks kyllä pitää miettiä tarkasti mitä alle laittaa.
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja ajn »

Noista klepun nelosista en tiedä, mutta emännällä on omassa autossaan kolmoset ja ne on syvältä.... eihän ne pidä oikeen missään, paitsi tietysti :twisted: :nmoista huutoo paljaalla asvaltilla. Härmä kun on satanut maahan, niin niillä ei pääse kotopihaan millään, kun saapilla ja pirellin kummeilla menee vaikka poikittain keskeltä mäkeä lähtien.
Jäätiköllä ne on ihan sairaan liukkaat ja pakkasella ne vielä yllättää, ensin pitää pikkusen ja yht'äkkiä lähtee kuin vesikelkka. Jarruttaessa tarjoaa vielä perää sivulle...
Ei niillä ole talvirenkaiden kanssa muuta yhteistä kuin M&S -merkintä.
Markku K.
"Koeajolla"
Viestit: 4
Liittynyt: Ti Helmi 10, 2004 10:30
Paikkakunta: Kokkola / Rauma

Viesti Kirjoittaja Markku K. »

Meil on 9000 CSE -93 - ensimmäinen em. mallia Saab..
Auto itsessään on kuin unelma.

Rengastuksen suhteen talvi vain on ollut pettymys.
Ostin syksyllä uudet renkaat - Euromasterit
Näin painavaan autoon ei ainakaan em. renkaat sovi lainkaan.
Liekö liina pehmeä runko, vai mikä on syynä, mut auto on kuin "kuulalaakerien päällä" koko ajan.
Ei kunnon otetta tiehen lainkaan, huojuu ja hakee maantiellä jatkuvasti.

90 saabissa olevat vanhat hakkapeliitat ovat paljon paremmin tiessä vaikka ovat ainakin 6v vanhat.

Muilla 9000 omistajilla vinkkiä hyvistä ja toimivista renkaista antaa vinkkiä?

t: Markku
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Muilla 9000 omistajilla vinkkiä hyvistä ja toimivista renkaista antaa vinkkiä?
Öh, no älkää ainakaan ajelko GoodYear UltraGrip400:lla, joista on osapuilleen kaikki nastat katkennut...on meinaan kaikkea muuta kuin pitävät, mutta hyvin niillä pärjää kun rauhassa ajelee. Kerran on vain päässyt "yllättämään", kun joulunpyhinä lähti loskaliirtoon n. 80km/h vauhdissa, kaikki muut luistelut on ollut hallussa tai jopa tahallisia :twisted:

Hyvänä puolena mainittakoon, että eipähän tarvii säästellä nastoja kuivalla kelillä :twisted: Nimimerkillä ensi talveksi HKPL 4:t alle.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

Uusi Nokian HKP4 nastarengas on tosi hyvä

mulla ajossa 1340kg Opel Omegassa (lukkoperä) kun Turbo-Saabi on seisonnassa

autojen paino kuitenkin samaa luokkaa joten voi verrata

sikahyvä pito!

voi ajaa hallitusti luisussa, luisu loppuu pehmeästi = kiva

lähtee paikaltaan niin hyvin että etuvetoiset jää jälkeen!

oikein on käynyt mielessä kuinka hyvin pitäisi 9-kiloisessa kun siinä on etuvetoisen painonjakauma

leikkimielisessä pujottelukisassa suljetulla alueella nopein 2-vetoinen (samanlainen rata kuin Saab kerhon Malmin päivillä mutta tiuhemmalla keilavälillä)
öljysormi
"Aero"
Viestit: 390
Liittynyt: Ma Elo 18, 2003 17:38

Viesti Kirjoittaja öljysormi »

kyllä mulla ainakin on pysynyt nastat ultragripeissä.

kuulin semmoista että monet laittaa ne helposti väärinpäin(!) ja silloin lähtee nastat ja vauhdilla.

mutta kuivalla asfaltilla huojuu aikalailla, mutta tämä on kait yleistä kaikkien talvirenkaitten kohdalla, onhan ne huomattavasti pehmeämmät kuin kesärenkaat.

ja sitten vielä noista 9000sen perän irtoamisista sen verran että luin jostain saab historiikista, että 9000 taka-akseli ja käyttäytyminen olisi suunniteltu siten että ääritilanteissa perä lähtee liukumaan sivulle hieman varoittaen kuljettajaa.

jos vertaa 99 talviominaisuuksia 9000:een niin 99 puski viimeiseen asti, mutta 9000 tuntuu ottavan lieviä peräluisuja usein.
ex9000 -95aero,1.9 tdi passat, MB450SL-77,MB E220cdi,cls 55 amg
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

öljysormi kirjoitti:kyllä mulla ainakin on pysynyt nastat ultragripeissä.

kuulin semmoista että monet laittaa ne helposti väärinpäin(!) ja silloin lähtee nastat ja vauhdilla.
Kyllä kumit on ihan oikein päin alla. Nastat oli itseasiassa suurimmaksi osaksi kaikonneet jo vanteiden edellisen omistajan toimesta. Ostin siis vanteet tuossa syssymmällä, niissä päällä oli nuo nykyiset ultragrip 400:t. Voit kyllä "öljysormi" olla oikeilla jäljillä, oli nimittäin kahdella vanteella renkaan ja vanteen oikeat pyörimissuunnat asennettu toisiaan vastaan (vanteena nämä Saabin orkkis 15" "directionals" tms, joissa myös vanteilla oikea pyörimissuunta). :roll:

öljysormi kirjoitti: ja sitten vielä noista 9000sen perän irtoamisista sen verran että luin jostain saab historiikista, että 9000 taka-akseli ja käyttäytyminen olisi suunniteltu siten että ääritilanteissa perä lähtee liukumaan sivulle hieman varoittaen kuljettajaa.

Samansuuntaisia on omatkin havainnot. Tonttu tarjoaa perää rinnalle kun alkaa pito loppumaan. Mahdollistaa muuten ihan mukavat nelipyöräluisut liukkailla rampeilla :D Tai no, ei itse asiassa omalla kohdalla enää onnistu, kun edessä on noi kulahtaneet renkaat, ja taakse jouduin ostamaan viime kuussa uuden renkaan (HKPL 4), kun toinen takagummi otti ja meni puhki. Koko settiin ei silloin vielä fyrkat piisannu. Nyt ei tunnu enää perä tulevan rinnalle vaikka kuinka kiusaa :(
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

misukat

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

minä ostin uudet misukan ivalot tonnarin, on tosi hyvä pito ja aika hiljaset.
mutta pitkittäisissä urissa vaeltelee yllättävän paljon.pahin on kova
lumi polanne johon on vedetty alusta terällä urat.ja niitähän täällä
riittää,mutta kaiken kaikkiaan ihan ok rengas,sillä se pito on tärkein.
ju60ni
"Tuplakaasari"
Viestit: 77
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 13:57
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja ju60ni »

Vaikka mulla ei tonnaria ole , vaan satku , niin rengasvalintaani (HKPL4 185/65/15 ) olen tyytyväinen. Ainoa ongelma on siinä ettei tahdo perä irrota kässäriä tehdessä . Pyörät kyllä lukittuu (takana). Ja pysäyttäessä kans saa katella per. peiliin , ettei kukaan aja kiinni . Viimeksi oli poliisivoorti osua risteykseen tullessa .
95 2,3 vireessä
T16
"Turbo"
Viestit: 300
Liittynyt: La Kesä 14, 2003 21:32

Viesti Kirjoittaja T16 »

korjatkaa puslat jos auto on turhan herkkä pyörähtämään :)

tai ruostevaurioitunut kori jousituksen kiinnityspisteiden luona...
Vastaa Viestiin