Innokasta laatikon ruuvaajaa etsitään! (löytyi jo)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Innokasta laatikon ruuvaajaa etsitään! (löytyi jo)

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Pitäisi saada vaihdelaatikko auki... tuossa kuva mistä kohtaa laatikko pitäisi saada auki. Kaikki näkyvät ruuvit on irrotettu mutta ei vaan suostu lähtemään irti. Onko se tosiaan niin lujassa kiinni vai onko jossain vielä piilotettuja ruuveja tms?

Nopeasti tarvisi tietää!!!

Kuvassa merkitty sinisellä mitkä ruuvit irrotettu ja tuosta punaisen viivan kohdalta täytyisi saada auki.
Kuva
Viimeksi muokannut TeePee, Ti Huhti 18, 2006 20:44. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
suorsa
"Hölösuu"
Viestit: 3448
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 13:11
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja suorsa »

Kuvan oikeassa reunassa näkyvät pultit pois ja sen jälkeen päätykoppa irti. Tämän jälkeen 5. vaihde pois, samoin siirtäjästä muutama tappi. Sen jälkeen askartelet ulosvetäjälle kiinnikkeet laatikon kuoreen ja tuet akselin päässä olevan kauluksen ulosvetäjän keskitapin ympäriltä kuoren irrotuksen ajaksi. Jos tarvitsee lisää purkaa niin kysele lisää kunhan tuohon asti pääset.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 3x 9-5 Tid -10, 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 900 Aero 89 (PR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Voi jesus mikä urakka 8O Ja mä kun luulin että tasauspyörästön lukon asentaminen olis ihan nakki homma :D Saa vissiin sitte samalla laakeroida laatikon uudestaan. :)

Olisko jollain ihan kuvien kanssa ohjeita tuosta urakasta?
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

TeePee kirjoitti:Voi jesus mikä urakka 8O Ja mä kun luulin että tasauspyörästön lukon asentaminen olis ihan nakki homma :D Saa vissiin sitte samalla laakeroida laatikon uudestaan. :)

Olisko jollain ihan kuvien kanssa ohjeita tuosta urakasta?
Kuvia ja ohjeita löytyy Saabin alkuperäisestä vaihdelaatikon huoltokirjasta.

Jos kerran laatikon kansi on irti ja meinaat vaihtaa laakerit niin voit saman tien unohtaa tuon lootan kokoonpanon ilman kunnon ohjeita ja työkaluja - muuten voi olla hieman vaikeaa säädellä laakereiden esijännitykset kohdalleen.

Netissä on jossakin näkyvillä kuvasarjan muodossa uudemman laatikon purkaminen ja kokoaminen. Tuon kyseisen "ohjeen" mukaan kuitenkaan toimivaa laatikkoa ei saa aikaiseksi.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Selvä homma... yritän nyt ainakin ensin asentaa tuon lukon ja katotaan sitten jos jaksan/viitsin vaihtaa laakereita. Voi olla turhaa työtä koska laatikko kuitenkin jossain välissä sanoo poks. Mitähän mahtaa tuo vakiolaatikko kestää tehoa?
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

TeePee kirjoitti:Selvä homma... yritän nyt ainakin ensin asentaa tuon lukon ja katotaan sitten jos jaksan/viitsin vaihtaa laakereita. Voi olla turhaa työtä koska laatikko kuitenkin jossain välissä sanoo poks. Mitähän mahtaa tuo vakiolaatikko kestää tehoa?
sdcc:tä saa tehdaskorjattuja lodjuja sopuhintaan jotka vois tohon 88 malliin sopia. Jos epäilet kestoo niin kannattanee tilata yks jemmaan.
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

TeePee kirjoitti:Selvä homma... yritän nyt ainakin ensin asentaa tuon lukon ja katotaan sitten jos jaksan/viitsin vaihtaa laakereita. Voi olla turhaa työtä koska laatikko kuitenkin jossain välissä sanoo poks. Mitähän mahtaa tuo vakiolaatikko kestää tehoa?
Itse asiassa koska olet jo ottanut laatikon kuoret irti toisistaan niin laakerien jännityksen säätö täytyy tehdä uusiksi. Tuurilla voi mennä kuori samalle etäisyydelle kuin ennenkin, riippuu varmaan tiivisteaineksen määrästä ja kuoren pulttien momentista. Tuossa kuitenkin puhutaan muutaman mikrometrin tarkkuuksista joten onnea matkaan... :wink:

Oiskohan ollut noin 10 mikrometrin välys sisäänmenevälle akselille. Ulosmenevä akseli säädellään kohdilleen laittamalla ensin akselille noin 20 mikrometrin välys ja sen jälkeen millimetrikehällä (saabin ohjeiden mukaan) akselin päässä olevan mutterin kiristys siten että laakerit jäävät esijännitykseen. Samanlainen juttu myös tasauspyörästön laakereille mutta ei muista miten tehtiin tuohon vanhempaan lootaan ja ohjekirja on lainassa.
Milli
"Saabisti"
Viestit: 2171
Liittynyt: Su Kesä 08, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Milli »

TeePee kirjoitti:Mitähän mahtaa tuo vakiolaatikko kestää tehoa?
Mulla loota kesti täyspaine tontussa 280hp/472nm tehoja kaks viikkoa kun kuivat kelit alkoi. Mutta olinhan ajanut kuitenki 50tkm 252hp/430nm tehoilla.

Eli kyllä se jotain kestää kun fiksusti ajaa.
TeePee
"Hölösuu"
Viestit: 1007
Liittynyt: Pe Tammi 07, 2005 17:59
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja TeePee »

Saa nähdä jääkö kokonaan tasauspyörästön lukko asentamatta, kun tuntuu ettei laatikkoa saa kirveelläkään auki.
En ole vieläkään saanut kuoria irti. Joustaa kyllä kun ruuvarilla kangottaa mutta ei suostu irtoamaan. Ulosvetäjällä on kokeiltu ---> ei onnistu. On hakattu vasaralla ja väännetty ties millä mutta ei.

Olisko Vaasasta tai jostain lähistöltä (max n.100km) joku jolla olisi aikaa ja motivaatiota ruuvailla tuota laatikkoa pientä korvausta vastaan?

Mulla ei vaan taida taidot riittää tuon tasauspyörästön lukon asentamiseen.
Avatar
toofast
"Kaasari"
Viestit: 27
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 18:35
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja toofast »

vtp9k kirjoitti:
TeePee kirjoitti:Selvä homma... yritän nyt ainakin ensin asentaa tuon lukon ja katotaan sitten jos jaksan/viitsin vaihtaa laakereita. Voi olla turhaa työtä koska laatikko kuitenkin jossain välissä sanoo poks. Mitähän mahtaa tuo vakiolaatikko kestää tehoa?
Itse asiassa koska olet jo ottanut laatikon kuoret irti toisistaan niin laakerien jännityksen säätö täytyy tehdä uusiksi. Tuurilla voi mennä kuori samalle etäisyydelle kuin ennenkin, riippuu varmaan tiivisteaineksen määrästä ja kuoren pulttien momentista. Tuossa kuitenkin puhutaan muutaman mikrometrin tarkkuuksista joten onnea matkaan... :wink:

Oiskohan ollut noin 10 mikrometrin välys sisäänmenevälle akselille. Ulosmenevä akseli säädellään kohdilleen laittamalla ensin akselille noin 20 mikrometrin välys ja sen jälkeen millimetrikehällä (saabin ohjeiden mukaan) akselin päässä olevan mutterin kiristys siten että laakerit jäävät esijännitykseen. Samanlainen juttu myös tasauspyörästön laakereille mutta ei muista miten tehtiin tuohon vanhempaan lootaan ja ohjekirja on lainassa.
Tietääkö kukaan voiko tehdä jotain tuhoa laatikolle/painelaakerille, jos ei ole säädetty!!!!
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Hups. Korjataanpas sen verran että oikeat mitat ovat 100 ja 200 mikrometriä eli 0.1 ja 0.2 mm.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

JouniCSE kirjoitti: sdcc:tä saa tehdaskorjattuja lodjuja sopuhintaan jotka vois tohon 88 malliin sopia. Jos epäilet kestoo niin kannattanee tilata yks jemmaan.

Mikähän pulju tuo sdcc on? Tarvis saada tuollainen tehdaskorjattu laatikko?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Rafu
"Hölösuu"
Viestit: 1714
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 13:51
Paikkakunta: Kangasala
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Rafu »

http://www.sdcc.se = Saab Development Center for Car Recycling

Mikä SDCC on? Se on Ruotsin suurin käytettyjen Saab autonosien myyjä. Useasti SDCC sivuilta löytyy myös täysin uusia käyttämättömiä Saab osia. Uudet osat ovat hinnoiltaan erittäin halpoja ja ne myydään nopeasti joten kannattaa toimia ripeästi.


Englanniksi olen saanut vastaukset nopsaan tuolta ja http://www.trolli.nu :n kautta tilaaminenkin on käsittääkseni helppoa.
"In an insane world a sane man must appear insane"
#2558, 9-5 Vector wagon A 2002, 9-5 vector wagon A 2008
Vastaa Viestiin