Öljynvaihto "takakenossa"

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Öljynvaihto "takakenossa"

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

Onnistuuko tonnarin moottoriöljyn vaihto niin, että nostaa keulan alustapukeille, eli auto jää ikäänkuin takakenoon.

On vaan niin helkkarin vaikeassa paikassa tuo tyhjennysproppu, (kun vanhaan noppaan vertaa) että saisi enemmän tilaa jos keula ylhäällä. Eikös sen propun pitäisi silloin olla tavallaan alimpana, jolloin öljyt valuisivat hyvin pois?
"SaabAna"
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Onnistuu vallan hyvin. Itse teen juuri näin, eteen pukit niin mahtuu allekin hyvin. Hankala sitä proppua on silti avata, mutta onnistuu. Itsekin luulisin että valuis mahdollisimman tyhjäksi näin menetellen.
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Mulla on aina tapana laskea auto alas valumisen ajaksi, eihän se kovin työlästä ole.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Tri-Lo kirjoitti:Mulla on aina tapana laskea auto alas valumisen ajaksi, eihän se kovin työlästä ole.
"Tappiin" asti madalletulla vaatii vaan hitusen lituskaisemman "läskikämpärin" tai rasvamontun...
Niin, eli siis itse tunkkaan aina toisen etunurkan ilmaan ja valutuksen ajaksi lasken sen verran alaspäin, kuin normi saunavati antaa myöden. Loppupeleissä aika turhaa kikkailua, öljynjäähdyttimeen jää kuitenkin aina mäskiä useampi desi.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Reikähän on siellä öljypohjan takareunassa... eikös sieltä paremmin valu vanhat litkut ulos juuri silloin kun auto on "takakenossa" ?
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Ahtopaine kirjoitti:Reikähän on siellä öljypohjan takareunassa... eikös sieltä paremmin valu vanhat litkut ulos juuri silloin kun auto on "takakenossa" ?
AIVAN! Jos vaihtajalla paha taka/etukeno en tiedä miten vaikuttaa.. :lol:
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
moksu
"Hölösuu"
Viestit: 1260
Liittynyt: Pe Syys 19, 2003 16:33

Viesti Kirjoittaja moksu »

Tasapaino akseli kirjoitti:AIVAN! Jos vaihtajalla paha taka/etukeno en tiedä miten vaikuttaa.. :lol:
Hyvin toimii jos proppu vielä tässä vaiheessa auton alapuolella. :wink:
9-3 2,0 aero -05 avo
9-5 2,3T aero -06
jarrikka
"Aero"
Viestit: 350
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 14:27
Paikkakunta: Ruokolahti

Viesti Kirjoittaja jarrikka »

Itse vien auton öljyn vaihtoa varten johonki "öljyfirmaan"
En laiskuuttani viitti itse ko hommaa tehdä... 8)
Ja 10 000 km välein vaihtuu riittävästi tuo liukaste...
-J-
9000 CS 2.3 kovassa ajossa
Suzuki RF 900 R "boys needs toys"
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

Näin opiskelijana on tuo budjetti sen verran niukka, että kaiken teen itse minkä osaan (ja välillä vaikken osaisikaan, jolloin joko oppii, tai oppii kantapään kautta). ;)

Vaan tarviipa tuo öljynvaihtohomma nyt sitten tonnarinkin kanssa kokeilla, auttaisikohan, jos ottaisi oikeanpuoleisen etupyörän touhun ajaksi irti....
"SaabAna"
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Apparin puolta vähän yles auton tunkilla, joku pahvi kyljen alle ja siihen sitten etukulman alle avaimen kanssa levyttään. Hetken päästä on roppu auki ja vanha keitos liruu pois.. halutessaan voi tunkkia vähän laskea. Hetken päästä filtterin vaihto ja tuon jälkeen tulppa kiinni. Uudet öölit sisään aikaa mennyt yhteensä max 30min.... kysyttävää?


...jos kotona odottaa siivous, tiskaus tms. ihana homma, niin levytysasennossa voi vapaasti viettää vähän pirempäänkin ja samalla keksiä mitä muuta tuunausta auto kaipaa ehottomasti ja välittömästi. :P :wink:
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Ahtopaine kirjoitti:Apparin puolta vähän yles auton tunkilla, joku pahvi kyljen alle ja siihen sitten etukulman alle avaimen kanssa levyttään. Hetken päästä on roppu auki ja vanha keitos liruu pois.. halutessaan voi tunkkia vähän laskea. Hetken päästä filtterin vaihto ja tuon jälkeen tulppa kiinni. Uudet öölit sisään aikaa mennyt yhteensä max 30min.... kysyttävää?


...jos kotona odottaa siivous, tiskaus tms. ihana homma, niin levytysasennossa voi vapaasti viettää vähän pirempäänkin ja samalla keksiä mitä muuta tuunausta auto kaipaa ehottomasti ja välittömästi. :P :wink:
Ja mielellään vielä jotain muutakin varmistukseksi tunkin lisäksi vaik sitten joku pölkky.. Huonolla tuurilla joutuu itte hapettomaan tilaan ja jää öljyt vaihtamatta,vaikka ei ole tosiaan kuin pieni homma,mutta siinä voi tulla suuret vahingot.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

...joo ehottomasti noin!

Mulla kyllä niin pitkät orangin kädet nottei varsinaisesti tartte itte sinne alle asti edes mennä.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
ajakaa
"Ruisku"
Viestit: 134
Liittynyt: La Kesä 28, 2003 14:11
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja ajakaa »

Tartti mennä alle ja aikaa meni, vaikka pitkät apinanraajat onkin. Olivat meinaan ruåtsalaisinsinöörit piilottaneet öljynsuodattimen sellaiseen paikkaan (jonnekin vetoakselin taakse) ettei oikein voinut kuin kirota ja pärrätä...

:(

Autohan oli -93 karvalakki CC
"SaabAna"
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Se on näin, voi hyvin ymmärtää miksi on siirretty 2,3litraisissa etupuolelle. :)
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Viesti Kirjoittaja aero »

ajakaa kirjoitti:Tartti mennä alle ja aikaa meni, vaikka pitkät apinanraajat onkin. Olivat meinaan ruåtsalaisinsinöörit piilottaneet öljynsuodattimen sellaiseen paikkaan (jonnekin vetoakselin taakse) ettei oikein voinut kuin kirota ja pärrätä...

:(

Autohan oli -93 karvalakki CC
Ite vaihdan filtterin yläkautta. Käsi siitä öljykorkin ja imarin välistä niin pääsee helposti kiinni filtteriin. Sen saa vieläpä pystyssä "ulos" niin, ettei tartte sokkona valuttaa öljyjä vatiin/maahan, kunhan vähän pähkäilee.

Ja jos kummastuttaa filtterin sijainti, niin miettikäähän missä kohtaa se on wanhasatkussa ja mitenpäin tekniikka on pyöritelty tonnarin pellin alle...

Ja tonnarihan mulla on '89 CD (B202L).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Vastaa Viestiin