Öljynpaineanturi

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
HRA-47
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Touko 25, 2005 20:55
Paikkakunta: Kaarina

Öljynpaineanturi

Viesti Kirjoittaja HRA-47 »

Jäi öljynpainevalo palamaan aamulla kun käynnistin moottorin ('89 turbo 2.0). Ajattelin aluksi vaihtaa tuon anturin, mutta missäpäin moottoria se sijaitsee? Päältäpäin tiirailin eikä osunut silmään, pitää kai alakautta vaihtaa? Jos noin niin pitää hinata auto talliin. Kerrostalon parkkiksella en tuonne auton alle ala ryömimään, mummot soittaa pian poliisit paikalle. Onko muita hyviä ideoita mitä olisi voinut hajota? Kone ei pitänyt normaalia kovempaa ääntä käynnistyessään eikä tuo valo ole ennen edes vilahtanut.
Peukalot pystyyn ettei hanskat tipu!
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

löytyy öljynsuodattimen luota . Elikkäs imusarjan alla näkyy laturin vierestä anturi
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Eikö tuota kannattas tutkia vähän pidemmälle jos painevalo palaa 8O Tietty jos anturi on mennyt paskaksi mutta eihän kone heti annakaan ääntä jos siellä ei öljy kierrä. Aika nopeasti kylläkin. Toivotaan ettei pumppu oo menny...tai laakerit.
Saab 9-5 2,0t -1999
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Kysehän varmaan on tuosta:

http://personal.inet.fi/perhe/sirpa.sii ... 9olkka.JPG

Ja jos tuo kovin pitkään palaa, eikä varmuutta paineista ole, niin suosittelisin tutkimaan ennen jatkotoimenpiteitä. :(
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

ei se nontaa kilometriä kestä jos ei öljy kierrä, itsellä vajaa 10km... :oops:
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Jokunen vuosi sitten pemarista meni öljypumppu niin ajoin sillä n.90km...sit kone ylös keulilta. Ääni oli aivan hirveä...oli ku traktorilla ajais. Kiertokangen laakerit oli nätisti jauhautunut öljyn sekaan :lol:
Saab 9-5 2,0t -1999
HRA-47
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Touko 25, 2005 20:55
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja HRA-47 »

Tarkennetaan sen verran että en siis ole ajanut autolla metriäkään. Sammutin koneen heti kun valo jäi palamaan. Pitää vaihtaa tuo anturi ensin ja tehdä sitten jatkotutkimuksia jos valo vielä jää loistamaan.
Peukalot pystyyn ettei hanskat tipu!
HRA-47
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Touko 25, 2005 20:55
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja HRA-47 »

Ei auttanut anturin vaihto. Valo jäi vieläkin palamaan. Pitää koittaa vielä nypätä anturin johto irti. Tuolloin valon ei kai pitäisi palaa kun kääntää virrat päälle? Taitaa olla koneremppa edessä. Onhan tuolla jo karvan yli 400tkm rullattu.
Peukalot pystyyn ettei hanskat tipu!
kopote12
"Viggen"
Viestit: 557
Liittynyt: La Elo 20, 2005 18:42
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kopote12 »

Joo ei sen valon silloin pidä palaa....ainoastaan sillon kun saa maita niin syttyy.
Saab 9-5 2,0t -1999
HRA-47
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Touko 25, 2005 20:55
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja HRA-47 »

Mitenkäs tuo öljypumpun vaihto tapahtuu? Kuulin että pystyy vaihtamaan ilman koneen irrotusta kun ottaa sisäloksun pois. Onnistuuko ihan kotikonstein ja pitääkö jakoketjuun kajota. On kuulemma jossain hihnapyörän takana tuo pumppu.
Peukalot pystyyn ettei hanskat tipu!
jani
"Aero"
Viestit: 453
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 10:22
Paikkakunta: nokia

Viesti Kirjoittaja jani »

joo sisäloksu pois ja hihnapyörä irti sen takana M6 kierteillä pultit pois ja 2 12 mm kannalla olevaa pulttia irti niin silloin on öljypumppu käsillä. Tutki onko pumpun takalevy kulunu huonoksi silloin pitää vaihtaa jakopään kotelokin mutta sekin onnistuu ilman että konetta nostaa pois keulilta.
HRA-47
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Touko 25, 2005 20:55
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja HRA-47 »

Kiitokset nopeista vastauksista. Pitää kai ite alkaa tunaroimaan tuota kuntoon.
Peukalot pystyyn ettei hanskat tipu!
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

Tutki nyt edellisestä kuvasta osat 8-10 ennenkuin rupeat pumppua vaihtamaan. :?
Erityiseti tuo jousi, osa no:9 sekä ettei ole kökköö/skraaduja osan no:8 välissä.

Tuskin nuo öljynpaineet nyt pumpun takia puuttuvat. :?
HRA-47
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: Ke Touko 25, 2005 20:55
Paikkakunta: Kaarina

Viesti Kirjoittaja HRA-47 »

Irrotin öljypumpun. Siinä ei näkynyt mitään vaurioita, mutta öljynpaineventtiilin välistä tuli jotain pieniä metallilastuja. Oliskohan nuo nyt sitten aiheuttanut paineiden katoamisen? Uusin sinne nyt samalla öljypumpun kannen O-renkaan ja kampuran stefan. Mites tuo öljyn imuputki ja sen O-rengas. Miten tuon irrotus/tiivisteen vaihto tapahtuu?
Peukalot pystyyn ettei hanskat tipu!
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

No toivottavasti tosta kuvasta käy ilmi imuputken rakenne.

http://mikkokurko.tripod.com/Saab/index.album?i=0&s=1

Vaan eiköhän ne paineet ole jo palautunut, kun putsasit ton paineensäätö venttiilin.

Toki noihin murusiin, ois hyvä syy löytää. :?
Vastaa Viestiin