kompressorinlaakeri

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Saabbiukko
"Koeajolla"
Viestit: 1
Liittynyt: Ti Loka 24, 2006 10:56
Paikkakunta: viimeiset rajaseudut

kompressorinlaakeri

Viesti Kirjoittaja Saabbiukko »

Näin ensimmäistä kertaa kirjoittaessani kiitän foorumistanne.Olis muutaman kerran kannattanut ensin lukea ja sitten vasta toimia...Nyt ei meikäläisen nörttikyvyillä kuitenkaan löytynyt hakutoiminnalla vastausta.
Hyvin toimineen ACC:n kompuranlaakeri ääntelee viimeisiään.Onko järkeä tai hankala vaihtaa vai molempia?Laakerinumero?Ensiapuna ACC:n sulake irroitettu.Kompuran merkki: seiko malli: ss121dn1.
Helteitä odotellessa..
Saabbiukko on tietenkin Saab-Klubin jäsen!
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

Minullakin toimiva kompura kolisee pahaenteisesti, tosin taitaa laakerin vaihto olla niin paha rasti että jää tekemäti?
99T-museopeli
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Kävin tänää kyselemässä metro autosta kun isän autossa se pitää kanssa melkosta ääntä. Hinta: 690e. Tämä siis siitä hihnapyörän korjaussarjasta...
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja et »

Jos kompurassa kolisee ja laakeri on kyseessä, sen saa varmasti laakeriliikkeestä, eikä maksa paljon. Kerran näin puretun kompuran ja siellä oli muistaakseni 6 pientä mäntää joista tangot poikki... ja kaikenlaista muuta osaa säpäleinä.
Ei ole osunut hakutoiminnolla kompuran purkuoperaatioita.
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Money For Nothing
"Hölösuu"
Viestit: 2909
Liittynyt: Ke Joulu 15, 2004 13:55
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Money For Nothing »

Tästä oli hiljan juttua tonnari osastolla, haulla varmaankin löytyy.
Itselläkin tuo laakeri kiinnileikanneena, rikastumista odottelen.
9000 Aero -97, 9-5 2,0t - 01
Opel Six Cabriolet -35, KTM Super Duke Gt -16
#2244
"A conscience is like a boat or a car. If you feel you need one, rent it."
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Joo taisi olla tuo http://www.kentso.fi josta kannattaa kysellä kompuran hihnapyörän laakeria. Olli on se joka tietää saabeista enemmän :D.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
puu
"Hölösuu"
Viestit: 1525
Liittynyt: La Huhti 23, 2005 11:28
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja puu »

Tampereen autokylmässä vaihtoivat meikäläisen kompuraan uuden laakerin.
Laakerin hinta olisi ollut joku 60€, mutta myivät puoleen hintaan, kun oli about minuutin käytetty laakeri.
Volvo XC70 D5 -04
Mitsubishi Outlander PHEV -14
Ex-Saabit: 4x 900, 6x 9000, 2x 9-5
#2470
tonnari91
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 02:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tonnari91 »

Mulla on muutama kuva avatusta kompurasta "jossain".
Kompura otti ja hajosi kesällä ja ostin uuden kompuran, jonka kiinnitykset ei olleetkaan samoissa paikoissa (vaikka piti olla samanlaisesta autosta!). Noh, kompura auki ja rungon vaihto (sama laite kuitenkin kyseessä).
Orkkiksesta oli yhden männäntappi jumissa ja oli sitten hajottanut männän.
Uusi ehti olla pari viikkoa paikallaan niin leikkas kiinni (komeat savut sieltä tuli pihalle). V***u. Kun intoa ja aikaa riittää niin avaan taas ja katson josko noista sais vielä yhden toimivan kasattua. Onneks loppu helteet.
Boiga
"Hirsch"
Viestit: 779
Liittynyt: La Elo 16, 2003 17:46
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja Boiga »

Itse vaihdoin tuon kompuran kytkimen laakerin, oli vanha kiinni leikannu kompura hyllyssä ja simppeli homma oli tuon vaihto. Purkaa sen kompuran ja asiantuntevaan laakeriliikkeeseen hölmön näköisenä laakeri kädessä :)
Mustasurma siirretty seuraavalle kuljettajalle, aero alla ;)
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja et »

tonnari91 kirjoitti:Mulla on muutama kuva avatusta kompurasta "jossain".
Kompura otti ja hajosi kesällä ja ostin uuden kompuran, jonka kiinnitykset ei olleetkaan samoissa paikoissa (vaikka piti olla samanlaisesta autosta!). Noh, kompura auki ja rungon vaihto (sama laite kuitenkin kyseessä).
Orkkiksesta oli yhden männäntappi jumissa ja oli sitten hajottanut männän.
Uusi ehti olla pari viikkoa paikallaan niin leikkas kiinni (komeat savut sieltä tuli pihalle). V***u. Kun intoa ja aikaa riittää niin avaan taas ja katson josko noista sais vielä yhden toimivan kasattua. Onneks loppu helteet.
Eli sen uskaltaa otaa auki. Tarviko siihen ostaa jotain erikoistiivisteitä tai liimoja?
tonnari91
"Kaasari"
Viestit: 8
Liittynyt: Su Marras 19, 2006 02:16
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tonnari91 »

Se että minä uskalsin purkaa, ei välttämättä kerro uskaltaako joku muu ottaa sen auki :) Mullahan se levis uudestaan vähän "korjauksen" jälkeen (ilmeisesti hihnapyörän/magneettikytkimen laakeri laukes)

Laitoin nyt noi mainitsemani purkukuvat nettiin, mutta kun ne on otettu sillä mielin että osaan kasata paketin takas, niin ne eivät ole kovin informatiivisia.
toivottavasti silti niistä on apua jollekin :)

Mitään tiivistemassoja/liimoja ei ainakaan tuohon liitinpään purkuun/kasaukseen tarvitse. Liitinpäässä on "kova"tiiviste (näkyy 003-kuvassa).
En nyt pysty muistamaan (10.8. tein tuon homman) miten tiivistys oli toteutettu rungon ja hihnapyörä-palikan välissä.
Kuvissa ei näy tuon mäntäkarusellin alla olevaa rullalaakeria.
Otan lisää kuvia kun ehdin/jaksan/viitsin ruveta taas purkamaan noita kompuroita.

http://www.kuvas.net/reg/images/977410082006(000).jpg
Kompressoripaketti liitinpää irrotettuna ("tiiviste" näkyy)
http://www.kuvas.net/reg/images/420410082006(001).jpg
liitinpää (kiinni 6:lla muistaakseni 10 millisellä kannalla olevalla pultilla)
http://www.kuvas.net/reg/images/414510082006(002).jpg
Männät, vasemmalla yläasennossa oleva mäntä oli se hajonnut.
http://www.kuvas.net/reg/images/909110082006(003).jpg
Liitinkoppa+tiiviste
http://www.kuvas.net/reg/images/821010082006(004).jpg
rikkinäinen mäntä tippui pois kun käänsi paketin ylösalaisin
http://www.kuvas.net/reg/images/396210082006(005).jpg
kompressorin runko (sylinterit) irrotettuna, tuollainen karuselli sieltä löytyy

tässä vielä pari kuvaa paikallaan olevasta kompurasta:
http://www.kuvas.net/reg/images/383902082006(002).jpg
kompressori kuvattuna päältä
http://www.kuvas.net/reg/images/616402082006(003).jpg
liittimet

Tuo on sitten SANDEN corporationin kompura.

Edit: korjailin linkkejä, josko nyt toimisivat?
Edit2: eipä meinaa toimia.
#9403
Nyk: Saab 9-3 SC 2.0t AT Linear 2008
Ex: Saab 9000 CD 2.0i A 1991
et
"Viggen"
Viestit: 503
Liittynyt: To Syys 30, 2004 17:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja et »

Hienoja kuvia. Kiitoksia. Ne linkit toimii kun kopioi koko rivin ja siirtää osoite riville. Eli siis sinun olisi pitänyt vaihtaa se kyseinen laakeri mistä koko aiheessa oli kysymys? Männäntappi poikki?
Laita lisää kuvaa kun alat uudestaan korjata!
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

Terve!

Onko kellään ylhäällä kompuran hihnapyöränlaakerin mittoja? Soittelin Kentsolle ja eivät ihan varmoja olleet koosta, mutta kahta arvelivat: 30x55x23 tai 35x50x20. Mitat olis varmaan ihan hyvä tieto näillä sivuilla.

Kompuran tiedot: SAAB SD7H15, Serial no 0744509634, Model no 7997.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Avatar
Juha96
"Hölösuu"
Viestit: 2892
Liittynyt: To Tammi 19, 2006 23:16
Paikkakunta: Helsinki

Re: kompressorinlaakeri

Viesti Kirjoittaja Juha96 »

Leikkas '94 tonnarista kompressori kiinni, pitäis ehkä avata ja tutkia menikö siitä mäntä vai 'vain' laakeri.

Ihan hyvin toimi ja tuotti kylmää, kunnes risteykseen hiljentäessä moottori melkein sammui ja konetilasta tuli hihnan vinkunaa ja käryä. Econ-napista painamalla moottorin käynti normalisoitui. Sitten perillä tarkemmin tutkiessa osoittautui että kompressori on niin tiukasti jumissa (ja kytkin ja hihna niin hyvässä tikissä), että Auto-napin painalluksella moottori sammuu tyhjäkäynniltä.

Jos jollain sattuu olevan ehjä kompura nurkissaan, sellaistakin saa toki halvalla tarjota.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Vastaa Viestiin