Vaihteiston välityksistä.

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Vaihteiston välityksistä.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Tuossa käytin autoa katsastuksessa ja tuli puhetta vaihteiston välityksistä. Itselläni on kaksi eri tonnaria ja näissä totaalisen erinlaiset välitykset, olkoonkin toinen turbo ja toinen vapari. Millaisia eroja vaihteistojen välillä löytyy tonnarien vuosimallien välillä? Tarkoitan tässä tietysti manuaaleja.
Katsastus setä tarinoi, että ainakin Ranskassa saa veroaletta pitkistä välityksistä vaihteistossa 8O . Mahtaako tuossa olla mitään perää? Itselläni on tuontimalli juurikin Ranskan maalta ja välitykset tuntuvat huomattavan pitkiltä aikaisemmin kokemiini.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5263
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Ainakin M96 on välityserot huomattavia, ruiskun loota huutaa liki 3000rpm 100km/h vitosella, kun taas 2.3T:n askilla sama vauhti, sama vaihde, kierroksia ~2200rpm. Tuolla pitkällä askilla onkin kiva ajaa pitkää matkaa maantiellä, mutta kaupungissa taas ei niinkään kiva.

-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Jep, en oo koskaan ajanu toista autoo missä olis yhtä pitkät välit kun omassa. 3,61 taitaa olla tossa laatikossa (M97). Muuten aivan loistava juttu, mutta ruuhkassa joskus kaipais ykkösen ja kakkosen väliin pykälää :? Vieraalla autolla tulee usein näytettyä holmöltä kun risteyksiin hakee kakkosta ja "vrrrruuumm" :lol:
hma
"Aero"
Viestit: 386
Liittynyt: Ti Touko 24, 2005 15:45
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja hma »

Juu, valitettavan tuttu juttu tuolla aavikkolaatikolla.

Kakkonen hankala kaupungissa risteyksissä ja ykköstä ei saa sisään kuin ryömintänopeuksissa/paikallaan...
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Joo tämä ykkösen toiminnallisuus / toimimattomuus on vaivannu Saabeja ainakin ysitonnisiin asti. Lieneekö uudemmissa NG-vehkeissä sitten paremmin toimiva tuo... toivottavasti.

Voiko kukaan tonnarin omistaja vilpittömästi sanoa, että hänellä menee ykkönen keviästi aina päälle... tuskinpa ketään löytyy, mutta nyt voi ilmoittautua ja kertoa mikä liukuvoide on käytössä.

Voimme sit het lyödä otsaan "liar" -leiman :wink:
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Mulla toimii ihan riittävän keveästi. :lol:
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Samoja kokemuksia... Aerossa on 100km/h vauhdissa n.2100rpm, alle 70km/h ei tarvi juuri vitosta tyrkyttää, toisaalta nelonenkaan ei vielä huuda 60-65kmh.

Melko pitkä vitonen oli cc-turbossakin, mutta satasessa se kiertää kuitenkin lähes 2500rpm. Koko perä taitaa tossa olla tiuhempi, koska se tuntuu samoilla tehoilla -tosin isommalla väännöllä- lähtevän selvästi pirteämmin kuin Aero: on oikein menemisen meininkiä. Tosin kolmosta pitää hakea ennen 100km/h vauhtia, millä ei kyllä ole mitään merkitystä ikinä. Pitkässä kakkosessa on kuitenkin selitys tuohon Aeron rivakampaan 0-100km/h paperilla.

Kaupungissa on tosiaan joskus tyhjä paikka 1:sen ja 2:sen välillä: toi kakkonen kun protestoi ihan normaalissa nurkan ympäri ajossakin vähäsen. Vaan kaupunkiajoa varten onkin ihan muut autot! 8) Perheen "kolmosautossa", 5-pykäläisellä Clio I:lla voi pyörittää kaupungissa vaihteilla 1-3, suorilla pätkillä millä pykälällä vaan. Kun pitää mennä sataa ja yli, alkaakin kaipaamaan kutosta ja seiskaa... (ja 150:aa lisähevosta) :lol:

Kaikein kaikkiaan pitkät välitykset on herkkua. En tajua että vielä tänä päivänäkin tuollaiset yli 3000rpm satasessa huutavat autot ovat niin yleisiä. Esim. monissa VAG:laisissa on tällaisia askeja, vaikka myllynä olisi esim. 1.8. Saahan sillä tiettyä "pirteyttä suurempiinkin nopeuksiin", mutta aika äkkiähän se pirteyden alkuperä paljastuu, kun kiekkamittari on nurinniskoin ja meteli sen mukainen.

Kaverilla oli kouluaikana A3 1.8i, ajoi viikonloppuisin n.100km kotiinsa ja takaisin ja valitteli että Audia ei saa meneen alle 8l/100km vaikka miten hiiviskelisi! Siinä sitten vanhaa tonnaria ihmeteltiin: tilaa, 2xtehoa, hiljainen, ja aina maantiellä 7:lla alkavia lukemia...

Sama valittelu työkaverilta A4-farkun kanssa, jossa automaattilootallakin kiekat on ~3k/100kmh. Olen pitänyt Audeja laadukkaina autoina, mitä ne varmasti ovatkin. Matkustelu A3:lla ja A4:llä (polvet suussa takampenkillä) on kyllä karkottanut ainakin pikku-Audin omistushalut.

-70/80-luvulla, kun japseihin tuli 5-loviset laatikot, siitä vitosesta otettiin "hyöty" irti: esim. Cherryssa (olisko ollut 1.5) oli n.2500rpm/100km/h. Piitkä vitonen oli myös 1.3 Corollassa, mikä kaasarikoneisella meni muutenkin ihan höyryillä kun rautaa ei ollut autossa alunperinkään. No, ei noissa sitä "piretyden tuntuakaan" ollut maantiellä ajettaessa. :roll:
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Vaihteiston välityksistä.

Viesti Kirjoittaja pevi »

Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Tuossa käytin autoa katsastuksessa ja tuli puhetta vaihteiston välityksistä. Itselläni on kaksi eri tonnaria ja näissä totaalisen erinlaiset välitykset, olkoonkin toinen turbo ja toinen vapari. Millaisia eroja vaihteistojen välillä löytyy tonnarien vuosimallien välillä? Tarkoitan tässä tietysti manuaaleja.
Katsastus setä tarinoi, että ainakin Ranskassa saa veroaletta pitkistä välityksistä vaihteistossa 8O . Mahtaako tuossa olla mitään perää? Itselläni on tuontimalli juurikin Ranskan maalta ja välitykset tuntuvat huomattavan pitkiltä aikaisemmin kokemiini.
Sinulla saattaa olla siinä vm 98 mallissa Aeron laatikko jos se on 2.3T. Nehän myytiin 2.3Sport-nimikkeellä Suomessa, jolloin niissä oli Aeron tekniikka ja varustus pl. lepakkopenkit. Kuten täällä aikaisemmin mainittiin on Aerossa selvästi pidemmät välitykset.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

kuinka harvat välit aerossa sitten oikeen on? itsellä tuossa lpt:ssä ~2100@100kmh..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Ahtopaine
"Hölösuu"
Viestit: 1173
Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo

Viesti Kirjoittaja Ahtopaine »

Tasapaino akseli kirjoitti:Mulla toimii ihan riittävän keveästi. :lol:
En usko! Täytyy käydä joskus koeajulla... :lol:

3.61 on pisin vitosen välitys tietääkseni mitä tonttujen laatikoista löytyy ilman modaamista. Ittellä näyttää semmoset 2250rpm kiekkoja, kun on 100km/h mittarissa.... oiskohan pitkälohko/GMxxx askiyhdistelmässä sitten jotain eroa lyhytlohko/FMxxx askiin. Sama 3.61 välitys kyllä on tiettävästi pisin myös FM-lootassa. Tulisiko erot sitten jostain mittarivirheistä.... tai sitten mulle on joku vaihtanu aiemmin tuon hitusen lyhemmäksi :roll:
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Pe Joulu 01, 2006 15:14. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

mikkoimp kirjoitti:kuinka harvat välit aerossa sitten oikeen on? itsellä tuossa lpt:ssä ~2100@100kmh..
Samaa luokaa on ainakin M97 Airossa. 2100 on melko tarkka kun sataa ajelee. Kolmosta en ole vielä puolen vuoden käytön jälkeen oppinut tarjoamaan riittävän ylhäällä. :oops: 45km/h on ehdoton minimi. Oppimista tosin hidastaa ajelu cc-turbolla aina välillä...
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Ahtopaine kirjoitti:
Tasapaino akseli kirjoitti:Mulla toimii ihan riittävän keveästi. :lol:
En usko! Täytyy käydä joskus koeajulla... :lol:

3.61 on pisin vitosen välitys tietääkseni mitä tonttujen laatikoista löytyy ilman modaamista. Ittellä näyttää semmoset 2250rpm kiekkoja, kun on 100km/h mittarissa.... oiskohan pitkälohko/GMxxx askiyhdistelmässä sitten jotain eroa lyhytlohko/FMxxx askiin. Sama 3.61 välitys kyllä on tiettävästi pisin myös FM-lootassa. Tulisiko erot sitten jostain mittarivirheistä.... tai sitten mulle on joku vaihtanu aiemmin tuon hitusen lyhemmäksi :roll:
Oikeastaan se johtuu siitä kun sitä vaihdetta ei tarvitse oikeastaan kuin liikkeelle lähdössä jos auton joutuu pysäyttää totaalisesti. kakkosellakin lähtee tosin ihan nätisti liikenteeseen pitänyt sekin joskus testata.. ja välitykset ittellä on myös et noin 2000-2100rpm/100kmh vauhdissa vitosella..
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
osku
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 16:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja osku »

Itsellä menee kyllä Ykkönen siivosti sisään siinä vaiheessa ku on vauhtia liian vähän Kakkoselle. Joillain autoilla voi tosin lähteä helposti liikkeelle jopa tuolla kakkosella mutta omalla tuntuu kyllä liialliselta kiusanteolta.
Monta Opelia omistaneena tiedän kuinka hankalaa on jos kertakaikkiaan ykkönen ei mene päälle muuta ku seisoksissa ja koneessa huono alavääntö :wink:
SAAB on nautinto tien päällä
HARTSA
"Turbo"
Viestit: 249
Liittynyt: To Tammi 22, 2004 15:29
Paikkakunta: toholampi

Viesti Kirjoittaja HARTSA »

n.2100 kiekkaa 100 vauhdissa.
9000 Aero -94.
Audi A6 2.0 TDi. Avant
Hitain Pohjois-Suomessa
"Hirsch"
Viestit: 739
Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.

Viesti Kirjoittaja Hitain Pohjois-Suomessa »

Kyllä tuon ykkösen saa alle 30km/h vauhdissa takeltelematta päälle. Nopeus kakkosella reilusti yli 100km/h. Olen liian konetta säälivä enkä viitsi vetää rajoittimelle saakka, joten en tiedä kuinka korkealle nopeus voi nousta max. Tulee yleensäkin vaihdettua liian aikaisin alle 3000rmp kierroksilla. Tuolla vanhemmalla tonnarilla takeltelee kaksi alinta vaihdetta mutta kakkosesta onkin jo synkronisoinnit kohta jo entiset. :x Sinänsä tuo ei ole kumma koska matkamittarissa on jo yli 600thk.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Vastaa Viestiin