Vaihteiston välityksistä.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Vaihteiston välityksistä.
Tuossa käytin autoa katsastuksessa ja tuli puhetta vaihteiston välityksistä. Itselläni on kaksi eri tonnaria ja näissä totaalisen erinlaiset välitykset, olkoonkin toinen turbo ja toinen vapari. Millaisia eroja vaihteistojen välillä löytyy tonnarien vuosimallien välillä? Tarkoitan tässä tietysti manuaaleja.
Katsastus setä tarinoi, että ainakin Ranskassa saa veroaletta pitkistä välityksistä vaihteistossa . Mahtaako tuossa olla mitään perää? Itselläni on tuontimalli juurikin Ranskan maalta ja välitykset tuntuvat huomattavan pitkiltä aikaisemmin kokemiini.
Katsastus setä tarinoi, että ainakin Ranskassa saa veroaletta pitkistä välityksistä vaihteistossa . Mahtaako tuossa olla mitään perää? Itselläni on tuontimalli juurikin Ranskan maalta ja välitykset tuntuvat huomattavan pitkiltä aikaisemmin kokemiini.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Ainakin M96 on välityserot huomattavia, ruiskun loota huutaa liki 3000rpm 100km/h vitosella, kun taas 2.3T:n askilla sama vauhti, sama vaihde, kierroksia ~2200rpm. Tuolla pitkällä askilla onkin kiva ajaa pitkää matkaa maantiellä, mutta kaupungissa taas ei niinkään kiva.
-Sami
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Jep, en oo koskaan ajanu toista autoo missä olis yhtä pitkät välit kun omassa. 3,61 taitaa olla tossa laatikossa (M97). Muuten aivan loistava juttu, mutta ruuhkassa joskus kaipais ykkösen ja kakkosen väliin pykälää Vieraalla autolla tulee usein näytettyä holmöltä kun risteyksiin hakee kakkosta ja "vrrrruuumm"
Juu, valitettavan tuttu juttu tuolla aavikkolaatikolla.
Kakkonen hankala kaupungissa risteyksissä ja ykköstä ei saa sisään kuin ryömintänopeuksissa/paikallaan...
Kakkonen hankala kaupungissa risteyksissä ja ykköstä ei saa sisään kuin ryömintänopeuksissa/paikallaan...
Heikki Manninen
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
Saab 9-3X 2.0T A -10
Saab 9-5 2.3t BioPower A Vector SportCombi -07 (ex)
Saab 9-5 Aero A Sedan -05 (ex)
Saab 9000 2.3T A50 -98 (ex)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
Joo tämä ykkösen toiminnallisuus / toimimattomuus on vaivannu Saabeja ainakin ysitonnisiin asti. Lieneekö uudemmissa NG-vehkeissä sitten paremmin toimiva tuo... toivottavasti.
Voiko kukaan tonnarin omistaja vilpittömästi sanoa, että hänellä menee ykkönen keviästi aina päälle... tuskinpa ketään löytyy, mutta nyt voi ilmoittautua ja kertoa mikä liukuvoide on käytössä.
Voimme sit het lyödä otsaan "liar" -leiman
Voiko kukaan tonnarin omistaja vilpittömästi sanoa, että hänellä menee ykkönen keviästi aina päälle... tuskinpa ketään löytyy, mutta nyt voi ilmoittautua ja kertoa mikä liukuvoide on käytössä.
Voimme sit het lyödä otsaan "liar" -leiman
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Samoja kokemuksia... Aerossa on 100km/h vauhdissa n.2100rpm, alle 70km/h ei tarvi juuri vitosta tyrkyttää, toisaalta nelonenkaan ei vielä huuda 60-65kmh.
Melko pitkä vitonen oli cc-turbossakin, mutta satasessa se kiertää kuitenkin lähes 2500rpm. Koko perä taitaa tossa olla tiuhempi, koska se tuntuu samoilla tehoilla -tosin isommalla väännöllä- lähtevän selvästi pirteämmin kuin Aero: on oikein menemisen meininkiä. Tosin kolmosta pitää hakea ennen 100km/h vauhtia, millä ei kyllä ole mitään merkitystä ikinä. Pitkässä kakkosessa on kuitenkin selitys tuohon Aeron rivakampaan 0-100km/h paperilla.
Kaupungissa on tosiaan joskus tyhjä paikka 1:sen ja 2:sen välillä: toi kakkonen kun protestoi ihan normaalissa nurkan ympäri ajossakin vähäsen. Vaan kaupunkiajoa varten onkin ihan muut autot! Perheen "kolmosautossa", 5-pykäläisellä Clio I:lla voi pyörittää kaupungissa vaihteilla 1-3, suorilla pätkillä millä pykälällä vaan. Kun pitää mennä sataa ja yli, alkaakin kaipaamaan kutosta ja seiskaa... (ja 150:aa lisähevosta)
Kaikein kaikkiaan pitkät välitykset on herkkua. En tajua että vielä tänä päivänäkin tuollaiset yli 3000rpm satasessa huutavat autot ovat niin yleisiä. Esim. monissa VAG:laisissa on tällaisia askeja, vaikka myllynä olisi esim. 1.8. Saahan sillä tiettyä "pirteyttä suurempiinkin nopeuksiin", mutta aika äkkiähän se pirteyden alkuperä paljastuu, kun kiekkamittari on nurinniskoin ja meteli sen mukainen.
Kaverilla oli kouluaikana A3 1.8i, ajoi viikonloppuisin n.100km kotiinsa ja takaisin ja valitteli että Audia ei saa meneen alle 8l/100km vaikka miten hiiviskelisi! Siinä sitten vanhaa tonnaria ihmeteltiin: tilaa, 2xtehoa, hiljainen, ja aina maantiellä 7:lla alkavia lukemia...
Sama valittelu työkaverilta A4-farkun kanssa, jossa automaattilootallakin kiekat on ~3k/100kmh. Olen pitänyt Audeja laadukkaina autoina, mitä ne varmasti ovatkin. Matkustelu A3:lla ja A4:llä (polvet suussa takampenkillä) on kyllä karkottanut ainakin pikku-Audin omistushalut.
-70/80-luvulla, kun japseihin tuli 5-loviset laatikot, siitä vitosesta otettiin "hyöty" irti: esim. Cherryssa (olisko ollut 1.5) oli n.2500rpm/100km/h. Piitkä vitonen oli myös 1.3 Corollassa, mikä kaasarikoneisella meni muutenkin ihan höyryillä kun rautaa ei ollut autossa alunperinkään. No, ei noissa sitä "piretyden tuntuakaan" ollut maantiellä ajettaessa.
Melko pitkä vitonen oli cc-turbossakin, mutta satasessa se kiertää kuitenkin lähes 2500rpm. Koko perä taitaa tossa olla tiuhempi, koska se tuntuu samoilla tehoilla -tosin isommalla väännöllä- lähtevän selvästi pirteämmin kuin Aero: on oikein menemisen meininkiä. Tosin kolmosta pitää hakea ennen 100km/h vauhtia, millä ei kyllä ole mitään merkitystä ikinä. Pitkässä kakkosessa on kuitenkin selitys tuohon Aeron rivakampaan 0-100km/h paperilla.
Kaupungissa on tosiaan joskus tyhjä paikka 1:sen ja 2:sen välillä: toi kakkonen kun protestoi ihan normaalissa nurkan ympäri ajossakin vähäsen. Vaan kaupunkiajoa varten onkin ihan muut autot! Perheen "kolmosautossa", 5-pykäläisellä Clio I:lla voi pyörittää kaupungissa vaihteilla 1-3, suorilla pätkillä millä pykälällä vaan. Kun pitää mennä sataa ja yli, alkaakin kaipaamaan kutosta ja seiskaa... (ja 150:aa lisähevosta)
Kaikein kaikkiaan pitkät välitykset on herkkua. En tajua että vielä tänä päivänäkin tuollaiset yli 3000rpm satasessa huutavat autot ovat niin yleisiä. Esim. monissa VAG:laisissa on tällaisia askeja, vaikka myllynä olisi esim. 1.8. Saahan sillä tiettyä "pirteyttä suurempiinkin nopeuksiin", mutta aika äkkiähän se pirteyden alkuperä paljastuu, kun kiekkamittari on nurinniskoin ja meteli sen mukainen.
Kaverilla oli kouluaikana A3 1.8i, ajoi viikonloppuisin n.100km kotiinsa ja takaisin ja valitteli että Audia ei saa meneen alle 8l/100km vaikka miten hiiviskelisi! Siinä sitten vanhaa tonnaria ihmeteltiin: tilaa, 2xtehoa, hiljainen, ja aina maantiellä 7:lla alkavia lukemia...
Sama valittelu työkaverilta A4-farkun kanssa, jossa automaattilootallakin kiekat on ~3k/100kmh. Olen pitänyt Audeja laadukkaina autoina, mitä ne varmasti ovatkin. Matkustelu A3:lla ja A4:llä (polvet suussa takampenkillä) on kyllä karkottanut ainakin pikku-Audin omistushalut.
-70/80-luvulla, kun japseihin tuli 5-loviset laatikot, siitä vitosesta otettiin "hyöty" irti: esim. Cherryssa (olisko ollut 1.5) oli n.2500rpm/100km/h. Piitkä vitonen oli myös 1.3 Corollassa, mikä kaasarikoneisella meni muutenkin ihan höyryillä kun rautaa ei ollut autossa alunperinkään. No, ei noissa sitä "piretyden tuntuakaan" ollut maantiellä ajettaessa.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Re: Vaihteiston välityksistä.
Sinulla saattaa olla siinä vm 98 mallissa Aeron laatikko jos se on 2.3T. Nehän myytiin 2.3Sport-nimikkeellä Suomessa, jolloin niissä oli Aeron tekniikka ja varustus pl. lepakkopenkit. Kuten täällä aikaisemmin mainittiin on Aerossa selvästi pidemmät välitykset.Hitain Pohjois-Suomessa kirjoitti:Tuossa käytin autoa katsastuksessa ja tuli puhetta vaihteiston välityksistä. Itselläni on kaksi eri tonnaria ja näissä totaalisen erinlaiset välitykset, olkoonkin toinen turbo ja toinen vapari. Millaisia eroja vaihteistojen välillä löytyy tonnarien vuosimallien välillä? Tarkoitan tässä tietysti manuaaleja.
Katsastus setä tarinoi, että ainakin Ranskassa saa veroaletta pitkistä välityksistä vaihteistossa . Mahtaako tuossa olla mitään perää? Itselläni on tuontimalli juurikin Ranskan maalta ja välitykset tuntuvat huomattavan pitkiltä aikaisemmin kokemiini.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1173
- Liittynyt: La Kesä 04, 2005 08:24
- Paikkakunta: Hard Rock Citi Rollo
En usko! Täytyy käydä joskus koeajulla...Tasapaino akseli kirjoitti:Mulla toimii ihan riittävän keveästi.
3.61 on pisin vitosen välitys tietääkseni mitä tonttujen laatikoista löytyy ilman modaamista. Ittellä näyttää semmoset 2250rpm kiekkoja, kun on 100km/h mittarissa.... oiskohan pitkälohko/GMxxx askiyhdistelmässä sitten jotain eroa lyhytlohko/FMxxx askiin. Sama 3.61 välitys kyllä on tiettävästi pisin myös FM-lootassa. Tulisiko erot sitten jostain mittarivirheistä.... tai sitten mulle on joku vaihtanu aiemmin tuon hitusen lyhemmäksi
Viimeksi muokannut Ahtopaine, Pe Joulu 01, 2006 15:14. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
Helmiäismusta Skeida Octopyssy 2.0TDI DSG, Edition 100
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Ex. Musta 9000CS Aero 2.3T mitsuturbo -93
Ex.Valkoinen Kombi 2.0 i16 vaparisatku -89
Ex. Dor. Ruskea 96 V4 kaasarikuuppa -77
Samaa luokaa on ainakin M97 Airossa. 2100 on melko tarkka kun sataa ajelee. Kolmosta en ole vielä puolen vuoden käytön jälkeen oppinut tarjoamaan riittävän ylhäällä. 45km/h on ehdoton minimi. Oppimista tosin hidastaa ajelu cc-turbolla aina välillä...mikkoimp kirjoitti:kuinka harvat välit aerossa sitten oikeen on? itsellä tuossa lpt:ssä ~2100@100kmh..
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1172
- Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
- Paikkakunta: Vieremä
Oikeastaan se johtuu siitä kun sitä vaihdetta ei tarvitse oikeastaan kuin liikkeelle lähdössä jos auton joutuu pysäyttää totaalisesti. kakkosellakin lähtee tosin ihan nätisti liikenteeseen pitänyt sekin joskus testata.. ja välitykset ittellä on myös et noin 2000-2100rpm/100kmh vauhdissa vitosella..Ahtopaine kirjoitti:En usko! Täytyy käydä joskus koeajulla...Tasapaino akseli kirjoitti:Mulla toimii ihan riittävän keveästi.
3.61 on pisin vitosen välitys tietääkseni mitä tonttujen laatikoista löytyy ilman modaamista. Ittellä näyttää semmoset 2250rpm kiekkoja, kun on 100km/h mittarissa.... oiskohan pitkälohko/GMxxx askiyhdistelmässä sitten jotain eroa lyhytlohko/FMxxx askiin. Sama 3.61 välitys kyllä on tiettävästi pisin myös FM-lootassa. Tulisiko erot sitten jostain mittarivirheistä.... tai sitten mulle on joku vaihtanu aiemmin tuon hitusen lyhemmäksi
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Itsellä menee kyllä Ykkönen siivosti sisään siinä vaiheessa ku on vauhtia liian vähän Kakkoselle. Joillain autoilla voi tosin lähteä helposti liikkeelle jopa tuolla kakkosella mutta omalla tuntuu kyllä liialliselta kiusanteolta.
Monta Opelia omistaneena tiedän kuinka hankalaa on jos kertakaikkiaan ykkönen ei mene päälle muuta ku seisoksissa ja koneessa huono alavääntö
Monta Opelia omistaneena tiedän kuinka hankalaa on jos kertakaikkiaan ykkönen ei mene päälle muuta ku seisoksissa ja koneessa huono alavääntö
SAAB on nautinto tien päällä
-
- "Hirsch"
- Viestit: 739
- Liittynyt: Ke Touko 12, 2004 09:45
- Paikkakunta: Sieppijärvi(Länsi-Lappi)/Oulu.
Kyllä tuon ykkösen saa alle 30km/h vauhdissa takeltelematta päälle. Nopeus kakkosella reilusti yli 100km/h. Olen liian konetta säälivä enkä viitsi vetää rajoittimelle saakka, joten en tiedä kuinka korkealle nopeus voi nousta max. Tulee yleensäkin vaihdettua liian aikaisin alle 3000rmp kierroksilla. Tuolla vanhemmalla tonnarilla takeltelee kaksi alinta vaihdetta mutta kakkosesta onkin jo synkronisoinnit kohta jo entiset. Sinänsä tuo ei ole kumma koska matkamittarissa on jo yli 600thk.
9-3 X -11 (KA); 9-3 2.0T biopower -08(KA);9000 CSE jubileum -97 kesäauto
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).
Stupid Assholes Always Buyin'em' (SAAB).