Jäähdytysnesteen vuoto lohkon kyljessä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Jäähdytysnesteen vuoto lohkon kyljessä

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

He(l)p !
Katsokaapas kuvaa http://img411.imageshack.us/img411/3158/img21747fq.jpg

Jäähdytysnestettä katoaa -97 2.3t automaattitonnarista (ajettu 160 tkm) luokkaa 2 tankkia 95E = 1 paisuntasäiliöllinen jäähdytinnestettä. Kuivasin lohkon kyljen tuosta tummempana näkyvästä kohdasta ja jo seuraavana päivänä oli nestettä siinä ripojen päällä uudestaan ja konehuone haisee glygolilta. Lämppärin kenno vaihdettiin jo pari vuotta sitten eikä sisällä tuoksu. UKK viittaa kannentiivisteeseen mutta kun sen vaihto ei ole ilmaista.

Suositteleeko joku edullisempia pajoja Tampereen seudulla kuin Metroauto ? Lappiin tars mennä hiihtolomalla, onko riski että nestettä menee muuallekin kuin kyljelle eli täytänkö tarvittaessa vai pajalle mars ?

ps. se on muuten vaimo sitte joka on pahvin rikkonu jos joku
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Täältä myös ääni kannentiivisteelle. Onneksi vuotaa nyt ulospäin ja vika on havaittavissa. Suosittelen hoitamista kuntoon, koska yleensä vuoto lisääntyy ja voi vuotaa myös öljyjen sekaan. Silloin on vaarana laakeririkko koneessa. Saabin ohjeistuksen mukaan koko operaatio vie aikaa n 5,3 tuntia sisältäen kannen plaanauksen. Tämän mukaan voi arvioida hintaa. Mutta joka tapauksessa kannattaa hoitaa kuntoon ennen reissua.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Lohkolämppärin jalan tai itse vastuksen tiiviste? Ainakin näyttää siinä vuotopaikan vieressä lämppäri olevan. Ja neste kostuttaa helposti likaisen pinnan isolta alueelta.
9000 cs -94
Matalapaineturbo
Viestit: 178
Liittynyt: Ke Syys 15, 2004 11:12
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja 9000 cs -94 »

Huomenna pitäisi saada uuden kannentiivisteen kanssa 9-tonttu pois Auto Westerlundista Helsingin Pukinmäestä:
Arvio oli;
-kannentiivisteen työ 400€
-kannen oikaisu noin 50€
Vuoto oli melkein samassa kohdin, tuli kuumana käydessä melkoisesti nestettä, mutta kun paisuntasäiliön korkki jäi vahingossa säiliön viereen, niin ei vuotanut lainkaan. Vaikuttaako paineistamaton järjestelmä jotenkin jäähdytystehoon?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Re: Jäähdytysnesteen vuoto lohkon kyljessä

Viesti Kirjoittaja peinu »

vesa67 kirjoitti:He(l)p !
Katsokaapas kuvaa http://img411.imageshack.us/img411/3158/img21747fq.jpg
Kyllä tuota tarttis paikan päällä kattoa ennen kun alkaa kansipahvia vaihtamaan. Kyllähän se vuotokohta jostain löytyy kun tarkkaan kattoo. JOs on kannen kohdalta, niin saattaa vielä kannen jälkikiristyksellä rauhottua.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Kannen uudelleen kiristäminen saattaa auttaa ja on paljon halvempaa kuin pahvin vaihto. Uudelleen / jälkikiristämisestä on ollut aiemmin keskustelua.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Kansipultit kiristetty ...

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Viikonlopun katselin netistä kommentteja ja vuotopaikaa ja lopulta avasin venttiilikopan ja aloin kiristämään kansipultteja lainamomenttiavaimella 60Nm asetuksella (en uskaltanut ekakertalaisena tuntemattomalla momenttiavaimella alkaa ekana löysäämään ja uudestaan kiristämään kuten ohjeet menee). Mikään muu pultti ei liikahtanutkaan paitsi juurikin siellä oikeassa alanurkassa mistä vuoti - meni varmaan puoli kierrosta kireemmälle, aivan eri planeetalta !

Katotaan seuraavien viikkojen aikana oliko tällä operaatiolla merkitystä ...
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

niin se on nyt vain 60nm kireydessä?
laita nyt ihmeessä se 80nm + 90astetta! jos tonnarissa siis vielä sama kireys kuin og satkussa..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

niinno - täältä netistä löyty tuo 60 Nm ja sen päälle vielä kylläkin +90 astetta : http://www.genuinesaab.com/psi/files/headretorque.htm.

Kun en ole aikaisemmin kansia koonnu tai kiristelly niin ajattelin seurata väheneekö vuoto kun se yksi pultti kiristyi, muita en löystänyt eli ovat entisessä kireydessä.
Miten vanhat pultit kestää +90 vääntöjä vai onko tuo veto tarkoitettu vain uusille pulteille ? Motonetista näyttää saavan uuden sarjan parillakympillä jos sille päälle päätyy ja jostain luotettava momenttiräikkä kun sellaista ei ole vielä hyllyssä.
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

vesa67 kirjoitti: Miten vanhat pultit kestää +90 vääntöjä vai onko tuo veto tarkoitettu vain uusille pulteille ? Motonetista näyttää saavan uuden sarjan parillakympillä jos sille päälle päätyy ja jostain luotettava momenttiräikkä kun sellaista ei ole vielä hyllyssä.
En lähtisi uusimaan pelkästään pultteja, mikäli et meinaa vaihtaa kannen tiivistettä samalla. Mielestäni hieman turhaa. Vanhojen pulttien kiristäminen on yleensä ihan OK vuotojen tilkitsijä, jos vuodot oikeasti johtuu löysistä pulteista. 60 Nm + 90 astetta muistaakseni suositus, kyllä kestää vanhatkin pultit tuon.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

vesa 67 :Mikään muu pultti ei liikahtanutkaan paitsi juurikin siellä oikeassa alanurkassa mistä vuoti - meni varmaan puoli kierrosta kireemmälle, aivan eri planeetalta !
Olipa löysällä, toi riittää vuodon aiheuttajaksi. Kiristä lisää , mutta muista mahdollisuus , että vaikka pultit olisivat oikeassa tiukkuudessa vuoto voi jatkua. Mutta kiristyhän ei maksa mitään ja VOI korjata tilanteen.
Passi
"Hirsch"
Viestit: 931
Liittynyt: Su Syys 14, 2003 10:39
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Passi »

En kulmakiristäisi 90 astetta, vaan ~20cm varrella (normi räikällä) niin kireelle kun ranteella menee.

T. Pasi
99T-museopeli
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

onko jollakin joakus joku korkannut kun on kulma kiristänyt? itse olen ainakin uskaltanut vanhatkin pultit kulmaan vetää...
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Vastaa Viestiin