Kolinaa, takaluukun kaasujouset ?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
station1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 09:19
Paikkakunta: Kirkkonummi

Kolinaa, takaluukun kaasujouset ?

Viesti Kirjoittaja station1 »

Moi,

Minulla on viime aikoina esintynyt kolinaa takaa jostain kuin ajaa kuopissa ja kolina on pahentunut nyt kuin on pakkasta. Olen yrittänyt katsoa pakoputkea ym mutta mielestäni ääni ei tule sieltä, tuli äsken vain mieleen että ehkä takaluukun jouset voisi toimia huonommin nyt kuin on pakkasta niin että kolinaa voisi tulla luukusta, kokemuksia...?

Auton on 9000 cse -95
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

Kyllä ne takaluukun jouset varmasti huonommin toimiikin, mutta ei siellä mitään kolisevaa silti pitäisi olla. Kiinnityksen välykset eivät ole kylliksi lämpötilasta riippuvaiset, ja pumppujen paineen lasku ei aiheuta kolinaa (paitsi silloin kun luukku kolahtaa päähän, mikä puolestaan aiheuttaa usein vähän muutakin meteliä... :wink: )

Kurkkaapa ja tarkastapa kallistuksenvaimentimen kumit. Hiukan löystyneet, kesällä vain erikoistilanteissa kolahtavat kumekset saattavat talvella kolista suoraan ajettaessakin joka kuopassa. Ja kuoppiahan tuolla teillä nyt riittää. Jos löydät väljää sieltä, kannattaa vaihtaa suosilla uretaaniset tilalle, ei alkuperäis- eikä Motonet-kumisia.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

Ääntä ei varmaankaan pumput aiheuta , mutta varoitukseksi: minulla ei ainakaan pitänyt pumput konepeltia ylhäällä 25 asteen pakkasella. Päähän tuli, mutta onneksi oli luulla päällystettyä umpipuuta - ei vahinkoja. Takaluukun kanssa tiesin jo varoa. Alle 20 pakkasilla jaksaa pitää ylhäällä.
osku
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Maalis 02, 2005 16:12
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja osku »

Itsellä löytyi syypääksi kallistuksenvakaajan kiinnitys koriin.
Edes katsastusmies ei löytäny vaikka sanoin, että jokin siellä
kolkattaa, yritä löytää syy. Olisko ollu ehkä yhden kierroksen pultti
löysällä niin aiheutti ikävän kolinan. Silmin ei huomannu sontakerroksen
alta mutta kävin läpi kaikki pultit peräpäästä. Ärsyttävä ääni loppui.

Olen vaihtanu takaluukkuun Bilteman pumput. Pitää kyllä ylhäällä,
mutta joutuu punnertaa kylmällä ylös ja tahtoo takerrella. Kuitenki
parempi ku entisillä pitää koko ajan kädellä ylhäällä.
SAAB on nautinto tien päällä
Make5
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 19:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Make5 »

Sitten vielä se yksinkertainen vaihtoehto, eli joku irtotyökalu vararengaskotelossa joka pääsee pellille lyömään.. Tätäkin sattunut mutta kylläkin vanhassa erimerkkisessä autossa :)
Ja sitä takaluukkua kannattaa todellakin varoa, viheliäinen kaveri :)
Itsekin olen luukun saanut niskaani kun sen nostin ylös ja se päätti hetken päästä tulla kuitenkin alas..
#2633
Tomaatti9000
station1
"Ruisku"
Viestit: 141
Liittynyt: Ma Loka 11, 2004 09:19
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja station1 »

Kiitos vastauksista,pitää tarkistaa puslat. Ovatko tämän näköiset

Kuva
Suomik
"Hölösuu"
Viestit: 1110
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 11:32
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Suomik »

station1 kirjoitti:Kiitos vastauksista,pitää tarkistaa puslat. Ovatko tämän näköiset
Juurikin nuo. Selkeässä tapauksessa vakaaja liikku puslan sisällä säteitäissuunnassa ihan käsin heilutamalla.

Siitä vois aloittaa. Onhan siellä puslia enemmänkin, ja pakkasilla menettävät jousto-ominaisuuksiaan, mutta tosta kolinasta tuli heti nuo mainitut mieleen. Kaikki muutkin tähän asti esitetyt arvailut ovat kyllä yhtä hyviä.

Kerro kun vika selviää!
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Doomrider
"Hirsch"
Viestit: 738
Liittynyt: Ma Heinä 04, 2005 19:08
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Doomrider »

Jep, kolisee juuri nuo puslat täälläkin. Keväällä vois ostaa uudet, koska eivät ole mikään paha vaihtaa.

Testattu työntämällä puutikut puslien ja vakaajan väliseen rakoon. Ääni hävisi, joten väljät ovat.
#3769 - Janne Kirjavainen. 0414472687
(ex)-88 musta 900,(ex)-89 valkoinen 900iA Ex-poliisi,(ex)-91 met. harmaa 9000 CD, -91 punainen 900i 16v, -98 met. vihreä 9-5 2.3t, -05 punainen 9-5 2.3T "DIY Aero" Combi
Vastaa Viestiin