Jäähdytin

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Lobo_Earthworm
"Viggen"
Viestit: 559
Liittynyt: Pe Tammi 30, 2004 04:27
Paikkakunta: Siilinjärvi

Viesti Kirjoittaja Lobo_Earthworm »

On varmasti pääytyvuoto..Se nimittäin ol märkä... :D
Saab 9-5 Aero Wagon. 02, mittarissa 315000
Pahis
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Su Syys 19, 2004 15:05
Paikkakunta: Hartola

Viesti Kirjoittaja Pahis »

Päätyvuotoa on liikkeellä :?
Ilmeisesti vasta varsin alkava, kun nesteet ei ole juurikaan huvenneet viimeisen 5tkm aikana, mutta kun menin vaihtamaan ajovalon polttimoa (vaikka se saabissa onkin naurettavan helppoa, ei -24 asteen pakkanen tee siitä yhtään kivempaa), niin huomasin että mikäs siitä syylärin yläkulmasta höyryää :evil: Pientä märkyyttä oli havaittavissa ja haju sen mukainen. On se kumma kun ei alkuperäinen (valm. v.-96) kestä kuin 365tkm :roll:
Taidan ihan suosiolla koittaa Bar`s Leak-mömmöä, kun ei oikein tällä hetkellä budjetti kestä uutta syyläriä ja vaihtokuluja...
9000cs -96 vapari
Hiivatti enää synkkä muisto! Työjuhtana Hiace 4wd -08!
#1397
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

PCS:llä oli tarvikesyyläri satasen pintaan. Muita kulujahan tuohon ei tule kun vaihtaa itse. Ei tuossa mitään erityistaitoja tarvita. Pelkät perustyökalut ja kätilön kädet riittää:
- tuuletin irti syyläristä, voi jättää roikkumaan.
- Öjynlauhdutin irti syyläristä (alapuolen pikkupultit pahimmat, onneksi vasta jälkeenpäin huomasin, että pikku löysääminen olisi riittänyt :roll: )
- vesiletkut tai pohjaproppu irti ja lasketaan vedet ämpäriin. Vanha ja jämähtänyt syylärin pohjaproppu saattaa hajota, joten letkun irroittaminen on vähän niinkuin varman päälle.
- Jos on automaattiloota, niin öljyletkut irti. Letkujen päät pitää nostaa pystyyn, ettei kaikki öljyt tule pihalle...nehän muuten tulee tai ainakin paljon :)

Uuden laitto päinvastaisessa järjestyksessä.

Eniten aikaa menikin öljynlauhduttimen alapulttien kanssa (joita ei olisi siis tarvinnut irroittaa) ja vaihdelaatikkoöljyjen imeyttämiseen tallin lattialta sekä lootaöljyjen täyttämiseen - lämmityslekkiin - täyttämiseen...

Noh, yhdessä illassa tuosta silti selvisi. Tuli oppirahat maksettua tuostakin rempasta :)

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Hmm... viime alkukesästä ostin juuri tarvikesyylärin PCS:ltä ja ei se kyllä ollu lähellä satasta se hinta, jossain 150€ paikkeilla klubialen kanssa. Tai sitte oot vaan ollu kova tinkimään :lol:. Mulla olis tuossa hyväkuntoinen tomaatin syyläri vapaana(180tkm ajetusta) -96 CS tonnarista. Jos kiinnostaa, niin laita yv:tä.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Jatketaas tähän ketjuun, eli huomasinpa tuossa jäähdyttimen muovipäädyssä, johon ylävesiletku tulee, noin kolmen sentin mittaisen halkeaman joka tihkuttaa nestettä ulos, letkun kiinnityskohta on ehjä kyllä vaikka sekin näistä kuuleman mukaan halkeaa. Syyläri on leimansa mukaan vuodelta -90, joten ei sinänsä ihmekään tämä päädyn halkeama, mutta kennosto on muuten uudenveroisessa kunnossa.

Nyt täytyy sitten metsästää uusi jäähdytin, mutta sen aikaa tuolla s*atanan savilaatikolla täytyisi ajaakin. Onkos kukaan tehnyt "menestyksekkäitä" liimaranetuksia tuohon kohtaan, halkeama siis muovipäädyn päällä ihan näkyvissä ja tyrkyllä?

Itse ajattelin hätäratkaisuna toimia niin että lasken nesteitä pois ettei tihku operaation aikana, avarran dremelillä halkeamaa hieman ja poraan halkeaman päihin hieman syvemmät reiät "stoppareiksi", ei kuitenkaan tietenkään läpi asti. Kuivaan glykolimoskat tinnerillä kohteesta, ja uitan halkeamaan nestemäistä pikaliimaa.

Onko muita ratkaisuja, tai liimoja jotka kestävät pientä painetta ja kuumuutta, pikaliima kun ei lämmön kanssa oikein pitkään toimi..?


Edit: Ehjä käytetty jäähdytin löytyikin edulliseen hintaan parin sivun selaamisella Osto- ja Myynti- palstalta, eli tihkukoot mokoma sen aikaa kun jäähdytin saapuu.
liteFun
"Hölösuu"
Viestit: 1999
Liittynyt: Ma Huhti 09, 2007 11:15
Paikkakunta: Koria
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liteFun »

Syylärin vaihto ehjään on helpoin.
Mitä muovilaatua siinä syylärissä on, onnistuisko muovihitsaus?
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

liteFun kirjoitti: Mitä muovilaatua siinä syylärissä on, onnistuisko muovihitsaus?
Näyttäisi äkkiseltään joltakin (lasi?)kuituvahvisteiselta muovilta, en usko että hitsailu onnistuisi.

Tässä tuli mietittyä myös puhelinpalaverissa kaverin kanssa joka syylärinvaihtohomman teki omaansa juuri hiljattain, että olisikohan paras tapa suojella uutta syyläriä rasitukselta laittamalla haitarimallin letkua pätkä ylävesiletkun välille?

Lukemalla ja kuulostelemalla on käynyt ilmi että suurin osa jäähdyttimien muovipäädyn hajoamisista taitaa liittyä tuohon ylävesiletkun kiinnityskohtaan, moottorihan heiluu voiman alla, ja letku on loppujenlopuksi aika jönköä joka painaa ja kiskoo muovista kiinnityspistettään moottorin liikkeiden mukaisesti.

Tokihan jo pelkkä lämpö rasittaa muovia jo muutenkin, mutta ainakin tämänlaisessa tapauksessa jossa moottorin ja vaihteiston tukikumit ovat jo parhaat päivänsä nähneet, yhden ylimääräisen rasituksen poistaminen voisi lisätä syylärin elinikää.
Janza
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Su Joulu 05, 2004 17:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Janza »

Muovilaadusta en tiedä mutta jatkoin oman saabin kohdalla jonkun muun aloittamaa syylärin ranetusta, lasikuitu (hartsi) tuntuu tarttuvan kohtalaisesti puhdistettuun ja karhennettuun päädyn pintaan, keväästä asti ajeltu paikatulla syylärillä ja vuoto on mun hyväksyttävissä, kerran kuussa vähän lisättävä nestettä ettei nestepinnan varotusvalo häiritse :) . Jäljellä oleva vuoto johtuu siitä että koko ylävesiletkun liitos on tehty uusiksi lasikuidulla jonkun aiemmin laittaman metalliputken pätkän päälle :oops: , kai se uusi syyläri olis kohta pakko hommata mutta kun se noinkin toimii (siihen asti kunnes taas pettää :roll: )
9-5 2.3tA -00 524tkm
9000CD 2.3TA -92 524tkm
cealdyn
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 21:40
Paikkakunta: Juva

Re: Jäähdytin

Viesti Kirjoittaja cealdyn »

Alkoi termostaatin vaihdon jälkeen itselläkin tiputtamaan reilusti jäähdytinnestettä, vajaa litra menee viikossa. On vaan helvetin vaikea löytää vuotopaikkaa, lumeen ilmestyy jonnekin vesipumpun kohdille reikä maahan ja muutenkin pohjalevy (tai mikä onkaan siinä reunassa säiliöiden ja jakopään alla on aivan märkä mutta mistään ei vaan meinaa löytyä vuotokohtaa, näyttäisi letkut ja liitokset ihan kuivilta, myös vesipumpun kohdalta. Eipä tuossa oikein kunnolla ole tilaakaan tarkkaan tutkia mutta kai tuon huoltoon joutuu viemään kun ei itsellä taidot riitä alkaa tuota purkamaan ja vuotoa etsimään :( Mietin vaan että onko järkeä tuollaisella paikka-aineella kokeilla jos ei kuitenkaan itsellä taidot sen suurempaan riitä? Sen verran sain mielestäni katsottua että kennon päädyt on ainakin ihan kuivat ja muutenkin vuoto sattuisi ehkä taaksemmaksi.
9000 CDE 2.3TA -96 Stage1 170tkm
#4674
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Jäähdytin

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Ettei olisi vesipumppu tiensä päässä. Paikka-ainetta en laittaisi.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 959
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Jäähdytin

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Korjaamollakaan ei välttämättä vuotopaikkaa paikallisteta. Sisällä hallissa kun ei välttämättä vuoda. Nesteellä sattuu olemaan sellainen ominaisuus, että kylmänä pintapaine on pienempi, joten vuoto voi olla vain ulkona pakkasessa.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
cealdyn
"Ruisku"
Viestit: 120
Liittynyt: Ti Kesä 14, 2005 21:40
Paikkakunta: Juva

Re: Jäähdytin

Viesti Kirjoittaja cealdyn »

duuduu kirjoitti:Korjaamollakaan ei välttämättä vuotopaikkaa paikallisteta. Sisällä hallissa kun ei välttämättä vuoda. Nesteellä sattuu olemaan sellainen ominaisuus, että kylmänä pintapaine on pienempi, joten vuoto voi olla vain ulkona pakkasessa.
Tämä voi olla mahdollista, en nimittäin mitään vuotoja tuosta itsekään huomannut kun moottori lämpimänä ja lämmään halliin sen ajoin pohjan tutkiskelua varten 8O Mawerick voisi tuosta vesipumpusta olla kuitenkin oikeassa koska alkuperäinen pumppu siinä varmaan on, vaikka kilsoja ei olekaan kuin 137t niin onhan tuolla ikää 16 vuotta... Ei taida tosin tuo pumpun vaihto olla sellainen minkä itse osaisin tehdä, täytyypä vähän kysellä hintoja.
9000 CDE 2.3TA -96 Stage1 170tkm
#4674
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jäähdytin

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Jos se sieltä jakopään puolelta kastuu niin todennäköisesti vesipumppu se on. Itellä teki ihan samaa, kuumana ei vuoda vaikka painetta on. Stefa vuosi pumpusta ja juorureiän kautta pihalle. Alkuun oli hankala paikallistaa, kun sitä pohjamuovia pitkin leviää isolle alueelle. Uuden pumpun vaihto ei mikään mahoton homma ole.
M97CSB234EFM57001 RE85
Vastaa Viestiin