Moottorinlämmittimesta

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Moottorinlämmittimesta

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

Ehkä vähän tyhmä kysymys taas, mutta.. :oops:
Eli siis, iskällä on CS tonnari -97, 2,0t.. matalapaineturbo siis..
Ja mottorinlämmitin on luultavasti hajonnut..
Lohkolämmitin toimii, ja auto lähtee kyllä käyntiin kovassa pakkasessakin ongelmatta, mut huomaa kuitenkin ettei se moottorinlämmitin oo lämmittänyt moottoria ollenkaan..
Niin, piti oikein kuunnella, eikä tuu mitään ääntä moottorilämmittimesta, mut satkussa tulee, ja pitää tullakin mun mielestäni..? :roll:

Niin, onkohan se moottorinlämmitin hajonnut? ja mikä malli sieltä motonetistä pitää ostaa? että sopii.. (defa)

On kai tämä
9000 2,0-Turbo 93-- Defa-elementti (B204). . . . . . . . . 45-9379 57.90 ???

mut parasta olla varma ennen ku tilaa mitään.. :lol:
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
MP
"Aero"
Viestit: 444
Liittynyt: To Joulu 02, 2004 16:49

Viesti Kirjoittaja MP »

Siis, moottorinlämmitinhän on sama asia kuin lohkolämmitin :wink:
-95 Xantia KA, jos nyt talven tällä ajelisi
-89 9000 CD Turbo Automaatti KA, Myyty 10/2006
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Jep, vaihdoin omaani kans syksyllä kun oli rikki. Ei yhteyttä napojen välissä. Silmä ei huomannut vastuksessa mitään vikaa.
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

ah, okei.. suomenkielen taito ei oikein riittänyt.. :oops: :lol:
siis, se sisätilanlämmitin toimii kuitenkin.. tarkoitin.. :wink:
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
Tri-Lo
"Hölösuu"
Viestit: 5117
Liittynyt: Pe Maalis 12, 2004 19:25
Paikkakunta: Mustasaari
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tri-Lo »

Niin että uusi vastus tilaukseen vaan, tulee tuoreet glykolit laitettua sitten samalla.

En tiedä olisiko turbo tehnyt vahinkoa vanhalle, uudessa oli jokatapauksessa liittimen ympäri käärittävä lämpösuoja mukana. :?
Nikke_M
"Hölösuu"
Viestit: 1000
Liittynyt: To Tammi 12, 2006 20:15
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Nikke_M »

ahaa, niin sillä mitä siinä autossa oo ei oo minkäänlaista lämmönsuojausta ainakin.. voihan se olla, ku johdotkin näyttää toimivan hyvin, että, ei muuta ku pitää tilata uuden..
#2652 Jeep Grand Cherokee Limited -04
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Moottorinlämmittimesta

Viesti Kirjoittaja saapasi »

Nostetaan vanhaa aihetta esiin.

Elikkä omasta meni kans toi Defan vastus (oli alkuperäinen) ja uusi vaihdettiin eilen Torekissa. Totesin sen yleismittarin piipparilla, johdot oli kunnossa ja sisälämppäri toimi, vastus pimeä.

Nyt kysymys kuuluukin, tykkääkö vastus kyttyrää (ja onko voinut vaikuttaa edellisen hajoamiseen), kun auto on minulla kokoajan letkussa. Virrat tulee tolppaan aamulla 4h, päivällä 2h ja iltapäivästä iltaan 3,5h. Sisälämppäri on täysillä. Minulla on oma tolppa, en jaa sähköä naapurin kanssa.
shaft
"Ruisku"
Viestit: 125
Liittynyt: To Syys 16, 2004 21:27
Paikkakunta: Helsinki

Re: Moottorinlämmittimesta

Viesti Kirjoittaja shaft »

Toki jokaisen lämmitysvastuksen käyttöikä lyhenee aina kun se on päällä eli siinä mielessä kyllä. Jotkut vastukset taas kuulemma eivät tykkää jatkuvasta virran katkomisesta tyyliin 15min päällä - 15min pois. Itse en jaksa noista murehtia varsinkin, jos vastus kestää sen kymmenkunta vuotta kerralla. Eri asia jos alkaa vuosittain hajoilemaan.
9-5 2.0tA -06 Biopower
900i 16v -89 385tkm
(ex-) 9-3 2.0t SE -99
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: Moottorinlämmittimesta

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

Itse olen ruvennut harkitsemaan eeberin laittoa omaan autoon. Viimeisen vuoden aikana on mennyt 3 kappaletta lämmittimiä, no ensinmäinen vuoti, vaihdoin uuden tilalle, uusi kesti n. 2 viikkoa (lopetti lämmityksen), ostin uuden lohkiksen, mutta sain sen vaihdettua vasta loppukesästä, kun meni kenno vaihtoon. Tämä syksyllä asennettu lohkis päätti hajota kovien pakkasten aikana. Vähän hirvitti laittaa auto päälle, kun pakkasta oli vielä -25 auton mittarin mukaan, mutta yöllä talon mittariin oli heittänyt -43 astetta pakkasta. Käynnistys repi moottorin ylemmät tukikumit rikki, prkl. Että remottia tuostakin sitten taas tuli.
Onneksi isä oli tulossa etelästä päin, niin sain uuden lohkisen tilattua ja vaihdettua paikalleen. Nyt uusi lohkis ollut paikallaan vajaan viikon ja hyvin on pelannut.
Ilmeisesti työpaikan lämmitystolpat ovat syyllisiä, niissä sähköä pätkitään epämääräisellä syklillä.
Kärvähtäneet vastukset ovat olleet päällepäin ehjiä, eli vastuslanka ehjä, ei ole vaihtanut väriä, jne. Ensinmäinen vastus meni takuusta läpi, tämän toisen osto/takuukuitti pitää nyt etsiä jostakin, että pääsisi näkemään mitä maahantuojalla taas sanovat.

Niin ja merkki on sitten tämä ruotsalainen vaihtoehto.

-Kari
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottorinlämmittimesta

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Ettäkö sait käyntiin ilman lämmitystä -40 asteen pakkasella? Vai käsitinkö ihan väärin :?:
M97CSB234EFM57001 RE85
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottorinlämmittimesta

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Espoon AVK:lla on huippulunastus.
Almeran apparinpuoleinen lattia hieman tummunut, kun lämppäri kärähti. Koko pirssi meni lunastukseen yhden mustan läiskän takia 8O
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Coltti
"Hölösuu"
Viestit: 2826
Liittynyt: To Huhti 22, 2004 09:34
Paikkakunta: Tampere

Re: Moottorinlämmittimesta

Viesti Kirjoittaja Coltti »

Eikai se AVK sitä kuitenkaan lunastanut, vaan vakuutusyhtiö?
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Moottorinlämmittimesta

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Coltti kirjoitti:Eikai se AVK sitä kuitenkaan lunastanut, vaan vakuutusyhtiö?
EI todella. :lol:
Jokainen sen tietää, että AVK on vakuutusyhtiöiden lunastamien kulkuneuvojen säilytyskeskus, joka myy tarjousten perusteella, lunastettuja ajoneuvoja halukkaille.

.
Lisäys:

Kuka omistaa AVK:n?

Autovahinkokeskus Oy:n omistaa 10 eri vakuutusyhtiötä tai niitä lähellä olevaa yritystä/yhteisöä.

Yksittäisistä omistajista If, Pohjola, Tapiola ja Fennia ovat merkittävimmät, näiden omistusosuus on yhteensä n. 90 %.
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Joonatan
"Turbo"
Viestit: 226
Liittynyt: Ke Syys 22, 2004 22:10
Paikkakunta: Kajaani

Re: Moottorinlämmittimesta

Viesti Kirjoittaja Joonatan »

ysikoo kirjoitti:Ettäkö sait käyntiin ilman lämmitystä -40 asteen pakkasella? Vai käsitinkö ihan väärin :?:
Ei ole ihan ammuttu 40 asteen pakkasesta tonnaria käyntiin, mutta aikoinaan satku piti polkaista käyntiin, noin -37 asteen pakkasesta ilman lisälämpöä, hyvin lähti.
Yöllä oli heittänyt tuon reilu -40 astetta pakkasta. Kun auton starttasin, niin pakkasta oli auton mittarin mukaan vielä -25 astetta pakkasta (auton keulaan paistoi aurinko), en tiedä sitten paljonko lohkon kyljessä oli vielä silloin pakkasta, mutta kovasti moottori höyryisi useamman minuutin ajan, kun auto käyntiin lähti. Kesti muuten tosi pitkään että sai auton normilämpöihin, auton lämpimäksi ajo reissulla auton lämpömittari pyöri silloin -32 ja -38 pakkasasteen välissä. Auto söi tuolloin bensaa ihan kohtuullisesti, n. 22,5 l/100 km (laskettu kulutus 50km matkalle). Onneksi kulutus on tuosta normalisoitunut, tuohon noin 9 l/100 km.

-Kari
9-3 SC 1,9 TiD -08
#2678
cs9000tku
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Su Huhti 05, 2009 10:38

Re: Moottorinlämmittimesta

Viesti Kirjoittaja cs9000tku »

Miten muuten tuon vastuksen ehjyyden mittaaminen. Onnistuuko tulpasta suoraan mittaaminen vai pitäiskö koko vehje repiä irti. Olen meinaan tässä talven ihmetelly ku ei lämpömittarikaan värähdä vaikka on tolpassa ollu. En sitten tiedä että johtuiko se siitä kun männäviikolla yritin katoksessa imuria käyttää, tolpan automaattisulake oli lauennut.

Joko olen pitänyt talven johtoa auton nokassa, sulake ollut nollilla edellisen tyypin jäljeltä ja näyttänyt hölmöltä siinä samalla. Tai sitten tuo defa porsii.
Saab 9000 CS -97, 2.0 lpt
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
Vastaa Viestiin