Nykimisvian löytäminen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Rymy
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 16:38
Paikkakunta: Helsinki

Nykimisvian löytäminen

Viesti Kirjoittaja Rymy »

Joo, eli auto on vuoden 89 CD Turbo DIllä ja manuaalilootalla. Auto nykii toisinaan kakkosella pienillä kierroksilla, eli täytyy usein vaihtaa ykköselle vaikkei mielestäni olisi tarvettakaan. Esimerkiksi entinen noppani meni kiltisti kyseisillä nopeuksilla kakkosella ilman nykimistä. Autoon on vaihdettu tulpat (Saabin suosittelemat NGKt), ilmansuodatin sekä bensafiltteri.

Saappi ei savuta ja ahtaa oikein, mitä nyt joskus oon huomannu että päästää ahdot pihalle kun on ajanut korkeilla kierroksilla ja täysahdoilla tovin. Ainoa varsinainen vika minkä mä tähän nykimiseen liittyen voisin keksiä on outo "jurnutus" joka alkaa kuuluumaan takaa kun tankissa on vähän alle puolet jäljellä. Huoltomies arveli sen olevan joku resonanssiääni pakoputkesta joka kuuluu vain kun bensatankki on sen verran tyhjä että siellä ääni vahvistuu. Itse tosin olen miettinyt bensapumpun toimivuutta, sehän voisi selittää ajoittaiset nykimiset.

Tiedän kyllä että haulla löytyy paljon infoa nykimisestä, mutta useimmat viestit koskevat maantieajon aikana tapahtuvaa nykimistä, mulla taas on tää vaiva ainoastaan pienillä kierroksilla ja nimenomaan kakkosvaihteella. Mitä kannattaisi ensin tsekata?
Jope
-
Viestit: 4167
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Voisi johtua väsyneistä moottorin hydraulisista tukikumeista.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA) | 9000 CD 2.0T '89 (VA)
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos autossa on Bosch-kaksipumppujärjestelmä ja jos siirtopumppu on mykkä, varsinainen ruiskupumppu hörii ilmaa kun tankissa on bensaa enää vähän. Tuoko osaa nykiä täydelläkin tankilla? Toimimaton siirtopumppu kyllä jossain määrin vastustaa bensan pääsyä ruiskupumpun luo vaikka tankki olisi täysikin.

Irrota siirtopumpun johtoliitin tankin päältä ja tarjoa siihen virtaa. Jos ei kuulu mitään ääntä, siirtopumppu on kuollut.

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/bensapumppu/

Jos autossa on Walbro-yksipumppujärjestelmä, mikään ylläolevasta ei päde.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ystonnari
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Su Elo 28, 2005 21:09
Paikkakunta: Iisalmi

Viesti Kirjoittaja Ystonnari »

Osta tuosta minulta uusi punainen DI-kasetti edullisesti :twisted:
Kasettia vain kokeiltu paikalleen ja todettu vian olevan muualla.
Teltta-autossa hintaa on 234euroa, minulta huom. edullisemmin.
Saat kaupan päälle toimivan Walbron bensapumpun, jos itselläsi sellainen, vaihdettu varulta toimiva pumppu.

Laita yv:tä.
9000CSE, 9000CS, 9000CC, 99GL *kaek on myyty*
Rymy
"Kaasari"
Viestit: 32
Liittynyt: Ti Helmi 08, 2005 16:38
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Rymy »

Jaha, nyt ollaan DI-halkoa tyrkyttämässä :P Täytyy ny ensiksi varmaan tarkistaa mikä pumppusysteemi tuolla on, kyllä se saattais olla sieltä peräisin tuo outo jurnutus, ja jos on niin ei varmastikaan oo merkki moiteettomasta toiminnasta. Mutta pidetään tarjous mielessä.
Vastaa Viestiin