Miten tuon vm 97 tonnarissa olevan mankkuventtiilin kuuluu äännellä? Omani pitää pientä sirinää aina virtojen ollessa kytkettynä, mutta mitään muuta ääntä se ei itsestään enää pidä. Muistaakseni se vielä taannoin naksahti kuulvasti heti, kun koneelle antoi vähänkin kierroksia ( ei nyt toki kabiiniin asti kuulunut, mutta pellin alta operoitaessa kyllä ).
Vanhoista topiceista luin, että pitäisi naksahtaa myös silloin, jos kytkee tai irroittaa venttiilin johdon lennosta. Ei kuulu mitään silloinkaan. Lienee tarpeetonta mainita, että tuo kirottu kulkine liikkuu suunnilleen sellaista tahtia, että papparaiset menevät koppimopedeillaan ohi molemmilta puolilta
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Tokihan se on ymmärrettävää, että mankku olisi rikki, onhan se jo ainakin 1000 km jaksanutkin
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
Muutenkin minä alan pikkhiljaa ymmärtää, mitä jenkit tarkoittavat meuhkatessaan niistä kuutiotuumistaan ja niiden autuaaksi tekevästä vaikutuksesta. Ei niitä todellakaan ainakaan turbolla näköjään korjata.
Lähtökohtaisestihan tuollainen matalapaineturbo on juurikin niin ankea, kuin nimitys antaa ymmärtää. Sitten kun onneton saabisti tilaa siihen Stage1 softan ja mangneettiventtiilin, jonka hinnalla luulisi saavan vähintään avaruusteknologiaa, niin mitä sitä hulluja.... pelkkiä ongelmia siitä seuraa
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
Aluksihan kulkine toimi Nordicin Stage1 setillä muuten hienosti, mutta suuremiilla ahdolla alkoi tolkuton nykiminen. Tämä korjaantui DI-kasetin vaihdolla. Sitten auto toimi oikein hyvin, mutta kirottu ilmastonmuutos paljastui propagandaksi ja talvi tuli ja jäädytti tiet sietämättömän liukkaiksi.
Kevään koittaessa korkeapaine valtasi ilman ja saabistin mielen, mutta auto jatkoi matalapaineella. Totesin magneettiventtiilin antautuneen ja hain liikkeestä uuden takuuseen. Edelleenkään ei auto tuntunut siltä, kuin pitäisi eli vakiota paremmin mentiin, mutta mitään potkua ei kyllä tuntunut. Painemittaria en omista, mutta liikkeessä mittasivat maksimiahtojen olevan 0,8bar ja bypassin vaihdon jälkeen 0,9bar. 80-120kmh nelosvaihteella lähtien 80km/h:sta vei noin 7,5-8s. Paremmin pitäisi mielestäni liikkua.
Alipaineletkut ajattelin seuraavaksi vaihtaa, kun ainakin bypassin ohjausletku näyttää hyvinkin murealta ihan sanan varsinaisessa tarkoituksessa eli letku murenee käsiin.
Mutta nyt sitten mennäänkin peruspaineilla eli lähtöruudussa ollaan
![Evil or Very Mad :evil:](./images/smilies/icon_evil.gif)
![Twisted Evil :twisted:](./images/smilies/icon_twisted.gif)
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
Mistähän saa tilata sellaisia "jurppii" tarroja Saabin takalasiin......