Auttakaa.. 9000 ei käynnisty...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Edi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Touko 08, 2007 20:19
Paikkakunta: Lohja

Auttakaa.. 9000 ei käynnisty...

Viesti Kirjoittaja Edi »

Eli 9000 ei lähe käyntiin. Sammu ajossa ihan yhtäkkiä... sen jälkeen ei ole lähtenyt käyntiin. Vaihdettu uus di kasetti, varmasti toimiva apc boxi, bensa pumppu tarkastettu ja bensaa tulee suuttimille asti. Mutta käyntiin ei vaan lähe.

Mikä vikana?? Auttakaa tietämätöntä.
Kiitos!!!
9000 -88 2.0i Turbo
ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Viesti Kirjoittaja ASTech »

Miten tarkastitte bensapumpun toiminnan?

Minua ainakin epäilyttää vahvasti sen toiminta, sillä tuo on juuri legendaarisin tapa pumpulle hajota.

Yksi tapa on lorauttaa imusarjaan bensaa ja startata sitten. Jos hörähtää tms. niin pumppu vaihtoon tai tarkempiin tutkimuksiin.
900C -86
SA9000AB
"Viggen"
Viestit: 591
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 07:58
Paikkakunta: Raisio

Viesti Kirjoittaja SA9000AB »

siinähän todetaan, että suuttimille asti tulee bensaa. Voikos IMMu tehdä tollasta? (onkos sitä edes) Itellä teki -87 iivari, että jätti parkkipaikalle ja tuli vaihdettua bensapumppukin ennen ku selvis, että IMMu.
93ss 1.8T Vector -03 M5
(exä 9000CSE 2.0tA -96 (emännän))
(exä 9000CS 2.0t man. -97)
(exä 9000i man. -87)
Freddie
"Kaasari"
Viestit: 49
Liittynyt: Ti Touko 31, 2005 21:19
Paikkakunta: Kauhava

Viesti Kirjoittaja Freddie »

Kampiaksilan asentoanturi? Muutama tapaus tullut vastaan jotton kuumana sammunu eikä käynnisty ennenku jäähtyy.
--
Ville Harju
#2611
Edi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Touko 08, 2007 20:19
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Edi »

missähän sijaitsee tuo anturi? ja millä testata toiminta??
9000 -88 2.0i Turbo
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4213
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Anturi se tosiaan vois olla. Pitää ottaa apukuskin puolen etupyörä pois ja etuosa sisälokasuojasta irti jolloin pääsee irrottamaan moniurahihnan ja kampiakselin hihnapyörän jonka takana ko. anturi sijaitsee.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Edi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Touko 08, 2007 20:19
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Edi »

selva! Eli huomenna tutkimaan anturia. Katsotaan jos vaikka rupeis toimii.
9000 -88 2.0i Turbo
jpjk
"Viggen"
Viestit: 647
Liittynyt: To Elo 19, 2004 20:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jpjk »

Onko varmistettu, että bensaa tulee tarpeeksi? Kyllä mullakin tuli 1.5 bar suuttimille ja IMMu irti auto pysy tyhjäkäynnillä käynnissä. Mutta ei sillä ajamaan päässy, heti ku kaasua paino niin sammui. Ehkä asentaisin ekana bensanpainemittarin, koska on helpompi ku tuo HALL anturi =)

http://jpjk.jaakari.net/saab/remontti/i ... mage19.php Tuossa kehän reunalla näkyy tuo HALL anturi.

Ja jos ko. anturi on rikki, niin kannattaa soittaa Veljekset Mäntykorven purkaamolle ja kysyä. http://www.mantykorpi.fi Sieltä saa edullisesti noita osia, itsekin sain 45e sis. rahdit tuon anturin käytettynä (uutena 250e). Nuo anturit käyvät tonnareissa ristiin toisiinsa, kunhan vuosimalli olisi sama, niin ei tarvii liitintä vaihtaa. Itse anturi on sama läpi vuosien.
900 Lux T16 -84
900 Finlandia -82
Edi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Touko 08, 2007 20:19
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Edi »

Miten tuo hihnapyörä on kaikista helpoin irrottaa? Ei meinaa ihan helpolla taida lähteä?
9000 -88 2.0i Turbo
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Hihnapyörä lähtee ihan kampeamalla kuhan se pultin eka saa auki joka on melko tiukassa. Toinen kaveri avuksi painamaan jarrua ja jatkovartta kehiin niin aukesin ainakin itsellä helposti. Samalla kannattaa vaihtaa ainakin se kampiakselin stefa ja vaikka öljypumpun kannen o-rengaskin.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Edi kirjoitti:Miten tuo hihnapyörä on kaikista helpoin irrottaa? Ei meinaa ihan helpolla taida lähteä?
Älä ainakaan mene repimään millään kaksi- tai kolmihaaraisella tyypillisellä ulosvetimellä ulkokehästä, repeää huonolla tuurilla ulkokehä irti vulkanoinnistaan. Itse irroitin hihnapyörän pultin pulttipyssyllä ja tämän jälkeen hihnapyörän ihan käsin vetämällä. Pulttipyssyn paukutus taisi auttaa, eikä tuon hihnapyörän sovituskaan kampiakselille miltään kovin kireältä vaikuttanut.

Jos ei pulttipyssyä ole käytettävissä niin vaihde päällä avustajan painaessa jarrua, tai pyörät maassa, oikealle käännettyinä että on tilaa piitkillä jatkovarsilla ja kunnon vääntimellä. Hylsy oli muistaakseni 32mm, ja olikohan vanhemmissa 30mm?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Edi kirjoitti:Miten tuo hihnapyörä on kaikista helpoin irrottaa?
Pultin avaaminen on ainoa vaikea asia sisälokarin ja hihnankiristimen jälkeen.

Pultin saa avattua myös starttimoottorin avulla:
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 204#139204
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Edi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Touko 08, 2007 20:19
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Edi »

Joo pultin avaamista tarkoitinkin ettei ihan helpolla taida lähteä mutta eiköhän näillä ohjeilla saada jo hihnapyörä irti... Eli töiden jälkeen tonnarin kimppuun taas.
9000 -88 2.0i Turbo
Edi
"Kaasari"
Viestit: 13
Liittynyt: Ti Touko 08, 2007 20:19
Paikkakunta: Lohja

Viesti Kirjoittaja Edi »

Eilen ei päässyt vielä tonnarin kimppuun mutta tänään olis tarkoitus. Vielä sellainen kysymys tuosta anturista että miten kyseinen anturi käytännössä toimii? Näkeekö selvästi jos on hajalla... saako jollain tapaa mitattua anturin toiminnan?
9000 -88 2.0i Turbo
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Edi kirjoitti:saako jollain tapaa mitattua anturin toiminnan?
Mitataan anturin antamaa jännitettä samalla kun pyöritetään moottoria käsivoimin pienellä nopeudella.
http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic.php?t=24514
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin