kiertokankien laakerit

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Viesti Kirjoittaja tomilp »

siis kanttahan ei tarvi koneistaa kun se on uus..
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Viesti Kirjoittaja tomilp »

voiko joku kertoa millainen nakutus kuuluu,jos kiertokangen laakerivika?
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

heh, kannen osalta meni keskustelu sivuraiteille :)

Sinähän sanoit, että männätkin oli vaihdettu? meniköhän homma varmasti oikein. Ettei siellä joku männän holkki naputtele? Olisi toki luullut, että kun kone on auki ja mäntiä vaihdetaan, niin samalla olisi vaihdettu myös alakerran laakerit. Nimittäin kiertokangen laakeria avaamatta ei saa mäntää vaihdettua. Kannattaisi tarkistaa tämä juttu sieltä missä nuo männät vaihdettiin.

Nuo alakerran laakerithan saa vaihdettua alakautta koneen ollessa paikallaan. Kone tuetaan, moottorituet irroitetaan, kohotetaan konetta hieman ja avataan öljypohja ja siinähän nuo runkopukit on jo näkysällä. Varmaan päivän duuni verstaalla.

No siitä äänestä taasen. Jos olet varma, että naputtelu ei kuulu sylinterikannen venttiileistä vaan jostain alempaa melkolailla kierrosten tahtiin, niin eiköhän siellä joku laakeri tms. pidä kolinaa. Itse en tuollaisella koneella ajelisi enää metriäkään, koska yleensä yksi vika johtaa toiseen jne. täystuho häämöttää.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Viesti Kirjoittaja tomilp »

ei tullut mieleen vaihtaa kun ne laakerit on n.50000km ajetut. Ja se naputus kuluu ihan selvästi venttilikopasta mut ihmettelen mistä sieltä..
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Viesti Kirjoittaja tomilp »

pahimmillaan se nakutus/naputus kuuluu tyhjäkäynnillä.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

HAKU- toiminnolla, ja taikasanalla "naputus" löytyy esim. tuollainen ketju joka kannattaa lukea, on tosin "900"- puolelta mutta nostimet ovat samanlaiset kaikissa 16V koneissa:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=naputus

Haulla löytyy vielä monia muitakin ketjuja, mutta tuosta saa hyvän käsityksen painimista ja sieltä löytyy läpileikkauskuvatkin.
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Viesti Kirjoittaja tomilp »

olen kyllä lukenut ne ketjut..
Ja putsannut painimet ym..
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Viesti Kirjoittaja tomilp »

olen kyllä lukenut ne ketjut..
Ja putsannut painimet ym..
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

tomilp kirjoitti:olen kyllä lukenut ne ketjut..
Ja putsannut painimet ym..
No sitten on kyllä paha sanoa mikä on, varsinkin kun painimet on putsattu ja ääni ihan selvästi kuuluu venttiilikopan tienoilta. Toisaalta kun yläkerran saa hiljaiseksi venttiilikoneiston osalta, niin seuraava ääni mikä kiinnittää huomion on suuttimien tikitys, joka kuuluu kyllä ihan selkeästi mutta on täysin normaali ääni. Ettei nyt kyse olisi siitä?

Edit: Ja nokka-akseleitten ketjupyörien pultit varmasti kireällä?

Mutta tosiaan kuten yllä on jo mainittu, niin kun kerran kone on menossa remonttiin, niin eipä noita ääniä kannata liiemmälti kuunnella ja konetta turhaan käyttää ettei tulisi mitään kalliimpaa remonttia..
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Viesti Kirjoittaja tomilp »

vähän kyllä epäilyttää,että miks ne kiertokangen laakerit olis paskana kun ennen mäntien ja kannen vaihtoa ei kuulunut mitään ääniä. Ja onhan tolla koneella remontin jälkeen ajettu jo 600 km...olis varmaan hajonnut jos olis laakerivikaa. Yks epäilys oli,että on liian jäykät öljyt. Ettei öljy kiertäis kunnolla kun kaikki osat on kuitenkin uusia ja öljykanavat ahtaita. Ei kyllä suuttimista tule se ääni.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Onko sinne kannenvaihdon yhteydessä laitettu tarvikekiristin nokkaketjulle? Itse pääsin kansiremontin jälkeen Motonetin kiristimellä sen 500km, kun kalina alkoi kiristimen petettyä. Kannattaa avata venttiilikoppa ja tarkistaa antaako kiristin periksi.

Tuolla omia kokemuksia tarvikekiristimestä:

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... ht=kalinaa

Modejen kannattaa varmaan poistaa noita perättäisiä samoja viestejä, ja muutenkin tämä Foorumi tuntuu nyt tökkivän pahasti, viesteihin vastaaminen ja sivujen aukeaminen kestää monta minuuttia.
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Viesti Kirjoittaja tomilp »

ei ole vaihdettu kiristintä eikä vanhakaan näytä antavan periksi. Tökkii kyllä aika pahasti tää foorumi välillä..
tomilp
"Tuplakaasari"
Viestit: 64
Liittynyt: To Elo 02, 2007 14:38

Viesti Kirjoittaja tomilp »

voiko nakutus johtuakaan kiertokangesta,jos se häviää välillä?
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

tomilp kirjoitti:voiko nakutus johtuakaan kiertokangesta,jos se häviää välillä?
Voi, riippuen tilanteesta. Jos kylmällä koneella startin jälkeen ei nakuta mutta rupeaa nakuttamaan lämmettyään niin sitten on mahdollinen kk-laakerivika.

Ja jos siellä kiertokangen laakeri on jo sökönä niin voi saman tien varautua kampiakselin hiontaan ja kyseisen kiertokangen vaihtamiseen. Ja myöskin muihin mahdollisiin yllätyksiin.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

vtp9k kirjoitti:
tomilp kirjoitti:voiko nakutus johtuakaan kiertokangesta,jos se häviää välillä?
Voi, riippuen tilanteesta. Jos kylmällä koneella startin jälkeen ei nakuta mutta rupeaa nakuttamaan lämmettyään niin sitten on mahdollinen kk-laakerivika.

Ja jos siellä kiertokangen laakeri on jo sökönä niin voi saman tien varautua kampiakselin hiontaan ja kyseisen kiertokangen vaihtamiseen. Ja myöskin muihin mahdollisiin yllätyksiin.
Siis kyllä jos laakeri on menny niin se hakkaa aina läpimänä. Sitä koitin tuossa rivien välissä valottaa että jos laakeri on mennyt niit ei se laakerin vaihto paljoa auta kun vian aiheuttaja on korjamatta. Eli kamppari hiontaan ja siiheen sitten lakrut. Eli ei onnaa kovin hyvin kone paikallaan. Voihan sen toki tehdä kone paikalleen mutta tosin työläämpi kuin kokonaan irrottammalla.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin