Automaatin säätö

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Automaatin säätö

Viesti Kirjoittaja Sabo »

-95 cde 2.3t aut. Vaihtaa liian korkeilla kierroksilla ja rykäsee vaihtaessaan siitä johtuen.

Eli, Mistä voi säätää lootaa, että millä kierrosluvulla vaihtaa? Vinkkejä kaivattais.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kickdown-vaijerin säädön tarkastus lienee ensimmäinen. Sinulla tietysti noin uudessa on TCS ja muita kamppeita, mutta vanhemmassa ainakin vaijerin liikkeen pituus tyhjäkäyntiasennosta kickdown-pykälän reunaan 39 (+0,5) mm

http://www.hut.fi/u/jus/saab/9000/uudet/kickdown
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Ei ole tcs:ää. Osaisko joku valasta, että onko -95 vielä sama systeemi?

Auto ei ole mun, vaan isän tuonti härveli. Eli tod.näk. ite vois koittaa, ettei tartte mitään techiä ym.?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Tattista
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja jmt »

Vaikuttaako kick-down vaijerin säätö myös normaaliin vaihtoihin?
Oma 2.3 lpt -97 vaihtaa aika matalilla kierroksilla, jopa lpt:ksi.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Kyllä vaijeri välittää kaasupolkimen asentoa ennen kickdown-asentoakin, vaikuttaa kuormituspaineeseen, joka on yhtenä osatekijänä vaihtamishetkeä määräämässä. En osaa sanoa onko vaikutus lineaarinen vai tyyliin ei kaasua / täyskaasu / kickdown.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Noniin. Auto kävi metro-autossa lootan takia. Vaijeri oli niin kuin kuuluikin. Tosin sanoivat, että niiden automaattilaatikko guru on lomilla... Eivätkä osanneet kertoa mistä vois säätää pienemmillä kierroksilla vaihtavaksi. Vie vaan kosolti enmmän bensaa noilla säädöillä.

Lootaan vaihdettiin ölyt. Sitä olikin rontti litra ylimääräistä, mutta ei auttanut vaihtamis probleemaan.

Olisko vielä kellään vinkkei asiaan liittyen?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

Vaijeria löysäämällä pitäisi vaihtaa aikaisemmin. Ainakin japsilaatikoissa vaikuttaa rajusti vaihtohetkeen. Saapissa en ole itse koittanut.
Merkkaa/mittaa kohta jossa nyt on ja kokeile.
9000 CD 2.3 -90
900cm
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Heinä 13, 2003 11:21

Viesti Kirjoittaja 900cm »

siitä on varmaan kytkin menossa, mulla oli samantyyppistä oiretta aluksi - päätyi siihen että kytkin rupes antamaan periks, ja lopuks luisti niin ettei enää kulkenut kuin kylmiltään - ekoihin liikennevaloihin kaupungissa......
Sabo kirjoitti:Noniin. Auto kävi metro-autossa lootan takia. Vaijeri oli niin kuin kuuluikin. Tosin sanoivat, että niiden automaattilaatikko guru on lomilla... Eivätkä osanneet kertoa mistä vois säätää pienemmillä kierroksilla vaihtavaksi. Vie vaan kosolti enmmän bensaa noilla säädöillä.

Lootaan vaihdettiin ölyt. Sitä olikin rontti litra ylimääräistä, mutta ei auttanut vaihtamis probleemaan.

Olisko vielä kellään vinkkei asiaan liittyen?
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Osaisiko joku informoida, mistä johtuu 9000:n automaattivaihteiston edestakaisin vaihtaminen 3:n ja 4:n välillä voimakkaammin kiihdytettäessa?
Vaihteisto toimii mukavasti rauhallisessa ajossa ja kiihdytyksessäkin, mutta mm. ohittamaan lähdettäessä se vaihtaa kolmoselle je heti perään neloselle ja taas kolmoselle. Tästä johtuu raju nykiminen. Onko "kick down" vaijerin säätö pielessä vai onko jokin muu vialla? Öljyt on vaihdettu ja öljytaso on kohdalla.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7571
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
9000cst
"Hölösuu"
Viestit: 1668
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:11

Viesti Kirjoittaja 9000cst »

VOi olla että laatikko menee vaihtoon. Soitappa sinäkin Pro Carservice JKL. He tuntee yhden specialistin jkl alueella joka osaa puhelimessa kertoa suht paljon näkemättä lootaa.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Automaatin säätö

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Sabo kirjoitti:-95 cde 2.3t aut. Vaihtaa liian korkeilla kierroksilla ja rykäsee vaihtaessaan siitä johtuen.

Eli, Mistä voi säätää lootaa, että millä kierrosluvulla vaihtaa? Vinkkejä kaivattais.

Siinä lootan etu-kyljessä on kuusiokolomutteri joka on lukittu isolla mutterilla olikohan 22mm. Sillä säädetään "pannan" kireys. Ohjeet löytyy townsendin sivuilta. Kannattaapi koittaa.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Voisitko laittaa tarkemman osoitteen, kun löytänyt pelkällä nimellä. Kiitos.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

Sabo kirjoitti:Voisitko laittaa tarkemman osoitteen, kun löytänyt pelkällä nimellä. Kiitos.
http://www.townsendimports.com/

Saab master site
tuolta pääsee teknisiin dokumentteihin, on taas vaihteeks alaalla, joten suoraa linkkiä ei pysty nyt antaan.

http://www.thesaabsite.com/9000/9000faqs.htm nää luultavasti onkin jo tuttua kauraa.
Vastaa Viestiin