Tonnarin kone ei sammu
Tonnarin kone ei sammu
Hyvää Joulua arvon Saabistit.
Tonnari -89 ei suostu sammumaan avaimesta. Ongelma ilmenee vasta auton täysin lämmettyä, eli pätkäajolla kaikki on ok, mutta esim. tunnin jouluisen kaupunkipyörittelyn jälkeen saa ihmetellä kun avaimet on kädessä ja moottori se käy vaan. Avaimen kääntäminen "nollille" saa mittariston merkkivaloja syttymään (esim. öljynpainevalo). Ne + mittariston tustavalot puolestaan sammuvat kun kääntää valokatkaisimesta valot pois päältä. Ajovalot + takavalot jäävät sittenkin päälle. Automaattivaihteellisessa ei tuo moottori ole ihan helppo sammuttaa väkisin, joten vika olisi kiva löytää aikas nopsaan. Nyt on moottori tullut sammutettua puolan johto irroittamalla (antaa hauskasti kipinää käsille) ja valot puolestaan sammuvat akun kengän irroittamalla. Virtalukon pohja on vaihdettu ihan lähiaikoina, joten siinä ei vikaa liene. Ehdotuksia otetaan kiitollisuudella vastaan...
Tonnari -89 ei suostu sammumaan avaimesta. Ongelma ilmenee vasta auton täysin lämmettyä, eli pätkäajolla kaikki on ok, mutta esim. tunnin jouluisen kaupunkipyörittelyn jälkeen saa ihmetellä kun avaimet on kädessä ja moottori se käy vaan. Avaimen kääntäminen "nollille" saa mittariston merkkivaloja syttymään (esim. öljynpainevalo). Ne + mittariston tustavalot puolestaan sammuvat kun kääntää valokatkaisimesta valot pois päältä. Ajovalot + takavalot jäävät sittenkin päälle. Automaattivaihteellisessa ei tuo moottori ole ihan helppo sammuttaa väkisin, joten vika olisi kiva löytää aikas nopsaan. Nyt on moottori tullut sammutettua puolan johto irroittamalla (antaa hauskasti kipinää käsille) ja valot puolestaan sammuvat akun kengän irroittamalla. Virtalukon pohja on vaihdettu ihan lähiaikoina, joten siinä ei vikaa liene. Ehdotuksia otetaan kiitollisuudella vastaan...
Saab... hyvä auto... kaikille!
Volkswagen Polo Classic TDi -00 Käyttöauto
Nissan Micra 1,2LX -92 Työmatkakulkine
Volkswagen Polo Classic TDi -00 Käyttöauto
Nissan Micra 1,2LX -92 Työmatkakulkine
Re: Tonnarin kone ei sammu
Ensisijaisesti epäilisin relevikaa tai maadoitusongelmia. Aloita irrottamalla kukin rele relekeskuksesta yksitellen kunnes voit paikallistaa vian.
Vika vaikuttaa kimurantilta, mutta uskon sen helposti löytyvän, kun saa käsiinsä sähkökaaviot ja analyyttisesti alkaa mittailemaan jännitteitä sulakkeita/releitä irrottamalla. Suosittelen laittamaan suuri-impedanssisen yleismiittarin rinnalle pienen 12V:n hehkulampun kuormaksi, niin ei sitten mitatessa aina näytä +12v paikasta kuin paikasta.
Ihan selvästi +12v kiertää jostain ohi silloin, kun sen ei pitäisi.
Vika vaikuttaa kimurantilta, mutta uskon sen helposti löytyvän, kun saa käsiinsä sähkökaaviot ja analyyttisesti alkaa mittailemaan jännitteitä sulakkeita/releitä irrottamalla. Suosittelen laittamaan suuri-impedanssisen yleismiittarin rinnalle pienen 12V:n hehkulampun kuormaksi, niin ei sitten mitatessa aina näytä +12v paikasta kuin paikasta.
Ihan selvästi +12v kiertää jostain ohi silloin, kun sen ei pitäisi.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Tonnarin kone ei sammu
Mistä sulakkeesta moottori sammuu jos otat eri sulakkeita yksi kerrallaan irti ?
Re: Tonnarin kone ei sammu
Sanoit, että virtalukon pohja on vaihdettu lähiaikoina. Ehkä on kuitenkin syytä varmistaa sen toimivuus.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
#2545
Re: Tonnarin kone ei sammu
Mimmi kirjoitti:Oletko vaihtanut viime aikoina polttimoita?
Ei, en oo vaihtanut jarruvalo- enkä muitakaan polttimoita lähiaikoina.
Se virtalukon pohja oli alkuperäinen osa, eli uskoisin sen olevan ok. Hintaero Motonettiin tms tarvikekauppaan oli muuten olematon. Vaihdon syynä oli piiitkä starttiaika joka taisi hieman lyhentyä - tai sitten vaan mielikuvitus sanoo niin .
Sulakkeiden irroittelua pitää kokeilla. Mutta, mites se virtalukon rele oireilee? Voisikos se aiheuttaa tällaista? Silloinhan moottori ei sammu ja merkkivaloja jää palamaan mittaristoon, mutta miten se reagoi valokatkaisimeen? Releen toimintaa saattaisi vaikuttaa juurikin tuo lämpeneminen - ainakin näin maalaisjärjellä ajateltuna. Kylmänä/haaleanahan kaikki toimii (tai ainakin ennen on toiminut, nyt en ole kokeillut eilisen jälkeen).
Saab... hyvä auto... kaikille!
Volkswagen Polo Classic TDi -00 Käyttöauto
Nissan Micra 1,2LX -92 Työmatkakulkine
Volkswagen Polo Classic TDi -00 Käyttöauto
Nissan Micra 1,2LX -92 Työmatkakulkine
Re: Tonnarin kone ei sammu
Itselläni oli aikoinaan ongelma jossa takavalon kaksoispolttimon langat olivat toisissaan kiinni, eikä auto sammunut vaikka virta-avain oli kädessä. Sammui vasta kun päästi jalan jarrulta jolloin jarruvalon hehkulanka ei syöttänyt sähköa ajovalopiiriin ja sitä kautta virtalukon releelle. Sinun tapauksessasi kun ajovalotkin häroilee aloittaisin releistä etuvalokeskuksessa.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
Re: Tonnarin kone ei sammu
No niin, tänään se sitten teki tempun taas. Nyt oli hanskalokeron takainen sulake/relekeskus valmiina näkösällä joten eikun roplaamaan. Virtalukon releen irroituksella ei ollut mitään vaikutusta. PA-pumpun releen irroitus tietysti sammutti moottorin. Lopultakaan en tuolta löytänyt mitään relettä tai sulaketta jolla olisi ollut poikkeuksellista vaikutusta vikaan.
Siirryinpä sitten näpelöimään valorelekeskusta konehuoneeseen. Ensimmäiseksi kotelon kannen irroituksen jälkeen nenään tuli palaneen sähkölaitteen haju. Valot reagoivat tietysti releiden ja sulakkeiden irroitukseen (moottori oli jo pysäytettynä) ja isoa valorelettä irroitettaessa mukana nousi jotain abicovirityksiä ja muuta epämääräisen tuntuista. Tässä kohtaa perhe alkoi vaatimaan huomiota osakseen ja Saabi sai jäädä taas odottamaan huomista . Kuitenkin, taitaapi syyllinen sammumattomuuteen ja valojen häröilyyn olla aika lähellä löytymistä, vai mitäpä meinaatte?
Sen verran piti vielä illan pimeydessä käydä testaamassa että taaskin oli jäähtyminen tehnyt tehtävänsä ja vika oli poissa... palatakseen jossain vaiheessa takaisin...
Siirryinpä sitten näpelöimään valorelekeskusta konehuoneeseen. Ensimmäiseksi kotelon kannen irroituksen jälkeen nenään tuli palaneen sähkölaitteen haju. Valot reagoivat tietysti releiden ja sulakkeiden irroitukseen (moottori oli jo pysäytettynä) ja isoa valorelettä irroitettaessa mukana nousi jotain abicovirityksiä ja muuta epämääräisen tuntuista. Tässä kohtaa perhe alkoi vaatimaan huomiota osakseen ja Saabi sai jäädä taas odottamaan huomista . Kuitenkin, taitaapi syyllinen sammumattomuuteen ja valojen häröilyyn olla aika lähellä löytymistä, vai mitäpä meinaatte?
Sen verran piti vielä illan pimeydessä käydä testaamassa että taaskin oli jäähtyminen tehnyt tehtävänsä ja vika oli poissa... palatakseen jossain vaiheessa takaisin...
Saab... hyvä auto... kaikille!
Volkswagen Polo Classic TDi -00 Käyttöauto
Nissan Micra 1,2LX -92 Työmatkakulkine
Volkswagen Polo Classic TDi -00 Käyttöauto
Nissan Micra 1,2LX -92 Työmatkakulkine
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7570
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Tonnarin kone ei sammu
On tainnut tonnarissa olla joskus lisävalot..?isoa valorelettä irroitettaessa mukana nousi jotain abicovirityksiä ja muuta epämääräisen tuntuista
( olisiko vanhat johdot oikosessa, hankautunut tms... )
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#