aeron laatikon vaihto...käykö

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
tertsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 08:17
Paikkakunta: Rovaniemi

aeron laatikon vaihto...käykö

Viesti Kirjoittaja tertsi »

moiks,

Kertokaa viisaammat käykö FM54003 suoraan FM57101:en tilalle, jos ei niin mitä pitänee vaihtaa että käy?
Saab 9000 CSE 2.0t - 96
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: aeron laatikon vaihto...käykö

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

kaikwn järjen mukaan pitäisi käydä.. välityksissä korkeintaan eroa. korjatkaa jos olen väärässä?
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: aeron laatikon vaihto...käykö

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

scorpio_88 kirjoitti:kaikwn järjen mukaan pitäisi käydä.. välityksissä korkeintaan eroa. korjatkaa jos olen väärässä?
Toinen laatikko on mielestäni matalapaine tonnarista, joten sisemmän vetoakselin kuppi pitää vaihtaa (eri halkaisija).
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: aeron laatikon vaihto...käykö

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

9000LPT kirjoitti:
scorpio_88 kirjoitti:kaikwn järjen mukaan pitäisi käydä.. välityksissä korkeintaan eroa. korjatkaa jos olen väärässä?
Toinen laatikko on mielestäni matalapaine tonnarista, joten sisemmän vetoakselin kuppi pitää vaihtaa (eri halkaisija).
Ja sitä ei vois suoraan vaihtaa toisesta laatikosta. Pitää suorittaa tasauspyörästön laakerin välyksen tarkistus/säätö. Tai sitten vaihtaa pelkkä "myötäliitin" ja säilyttää alkuperäinen laakeri-istukka.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: aeron laatikon vaihto...käykö

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

JouniCSE kirjoitti:
9000LPT kirjoitti:
scorpio_88 kirjoitti:kaikwn järjen mukaan pitäisi käydä.. välityksissä korkeintaan eroa. korjatkaa jos olen väärässä?
Toinen laatikko on mielestäni matalapaine tonnarista, joten sisemmän vetoakselin kuppi pitää vaihtaa (eri halkaisija).
Ja sitä ei vois suoraan vaihtaa toisesta laatikosta. Pitää suorittaa tasauspyörästön laakerin välyksen tarkistus/säätö. Tai sitten vaihtaa pelkkä "myötäliitin" ja säilyttää alkuperäinen laakeri-istukka.
Siinäkin on vielä mahdollisuus muuttua välykset, koska lukkorengas urassa saattaa koneistus eroja eri valmistus erissä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
tertsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 08:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: aeron laatikon vaihto...käykö

Viesti Kirjoittaja tertsi »

ensin kiitos vastauksista, näin itsekiin päättelin mutta ajattelin varmistaa oliko päättelyt oikein.
Saab 9000 CSE 2.0t - 96
tertsi
"Tuplakaasari"
Viestit: 73
Liittynyt: Ke Maalis 23, 2005 08:17
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: aeron laatikon vaihto...käykö

Viesti Kirjoittaja tertsi »

Terve taas,

Ajattelin kirjoitella vähän juttua kun sain tossa viikonloppuna vaihdettua laatikon aerooni.
Eli sattumoisin sain kohtuu hyvän 97 vuosimallin FM54003 laatikon hommattua. Autossanihan on alunperin FM57101 laatikko 3,61 välityksillä.
vaihdon suoritin kun oma laatikko piti aivan hirveää jurinaa kaikilla vaihteilla, ilmeisesti kytkimen pään laakeri sökö... ja mahdollisesti muitakin. No anyway vaihto sujui mallikkaasti, ja minulla ainakin sisemmän maljan vaihto onnistui päittäin ilman istukan vaihtoa, mittailin koneistukset ja mitat olivat molemmissa samat joten uskalsin laittaa ilman välyksen säätöä.
Ajotuntumat: vetoja on huomattavasti enemmän kakkosella ja kolmosella (tiheä välitys 4,05) viitosella satasen vauhti n.2500rpm ei paha ainakaan minusta ja ei tartte neloselle puottaa missään ohituksissa. Sitten aloin myös miettimään kun minulla on kytkin hieman luistanut kakkosella niin mietin vain että tiheämpi laatikkohan voipi säästää kytkintä kun ei joudu niin kovalle väännölle. en tiedä onko totta mutta noin pääteltynä vois ollakin. että semmosia jos jollain kiinnostaa laatikon vaihto operaatio aeroon. 8)
Saab 9000 CSE 2.0t - 96
Vastaa Viestiin