2-vaihde pomppaa pois päältä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
mittarimato
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2004 20:47

2-vaihde pomppaa pois päältä

Viesti Kirjoittaja mittarimato »

Osaako kukaan antaa apuja. Mulla on 9000 5D 91-malli. Kaikki vaihteet toimivat täysin kakkosta lukuunottamatta. Varsinkin kääntyessä tai päästettäessä kaasujalka pois niin 2-vaihde hyppää pois päältä...

Selviänkö jollain pienemmällä operaatiolla vai onko ns. laatikkoremontti edessä? Ja jos laatikkoremontti on edessä niin hyviä laatikkoja ostettaisiin... ei maksa- tai lanttulaatikoita :lol: vaan tavallinen 5-vaihteinen, mielellään vähän ajettu.
worcmik
"Kaasari"
Viestit: 38
Liittynyt: To Touko 20, 2004 18:07

Viesti Kirjoittaja worcmik »

:oops: yllättävää,että muillakin on sama probleema, kuin minulla,tekee nimittäin aivan samaa minulla, tosin ei säännöllisesti, vaan silloin tällöin,itse en kyllä ole muuta tehnyt, kuin nykäissyt kakkosen uudestaan päälle
mittarimato
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2004 20:47

2-vaihteesta

Viesti Kirjoittaja mittarimato »

No hyvä että on samoja kokemuksia. Vielä kun saisi jotain apua että onko missä vika. Eli voiko syynä olla pehmenneet moottorinkumityynyt vai joku vaihdelaatikossa kulunut osa. Apua siis tarvitaan.
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Faijan -89 9000 teki samaa, eli 2-vaihde ei pysyny silmässä moottori jarrutuksessa. Moottori kumit vaihdettiin eikä auttanut..sitten meni myyntiin ennen kuin rupes todella vaivaamaan. Eli ei tullut ratkasua, mut veikkaus menee kyllä että laatikko remppaa joutunee tekee.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
koppsa
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa

Viesti Kirjoittaja koppsa »

Minulla tuon aiheutti laatikossa oleva rikkinäinen laakeri. Lopuksi vain ajelin kunnes sisuskalut tulivat kuorista läpi :cry: Halvemmalla selviää kun välittömästi reppauttaa laatikon.
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Tuo vaihteiden pois päältä lähtö johtuu siitä että vaihdetta päällä pitävät jouset/rullat on kuluneet. Elikkäs, siellä vaihteen hammaspyörän navalla on kolme mustekynän joustelta näyttävää jousta joiden päissä on pienet männät. Näiden jousi/mäntäyhdistelmien päällä on pienet rullat. Kun vaihde painetaan päälle niin nämä jouset ja männät työntävät päällään olevat rullat niille tarkoitettuihin loviin jolloin vaihde lukittuu päälle. Jos en nyt aivan väärin muista niin kahta vaihdetta kohti oli muistaakseni aina yksi tällainen napa jossa on kolmet jouset, männät ja rullat. Siis 1ja2, 3ja4 ja5 vaihteilla on omat navat, näin ainakin muistelen...En muista tarkkaan mitä nuo osat maksoivat 1sarja/napa mutta kalliita ovat,muistaakseni jotaki 40-50euroa per/sarja ja jos vaihtaa kaikki niin kolme sarjaa tarvii. Kakkos vaihde tuntuu olevan yleensä kaikilla se vaihde joka jostain syystä vanhemmiten ei mene eikä varsinkaan pysy päällä, ainakaan turboissa :wink:
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
mittarimato
"Kaasari"
Viestit: 18
Liittynyt: Ti Heinä 06, 2004 20:47

Viesti Kirjoittaja mittarimato »

Kiitos Jarse erittäin asiantuntevasta palautteesta. Mitäs luulet sen vian korjauksesta. Suositteletko saman tien huoltoon vientiä vai kannattaako itse yrittää vaihtaa. Omat taidot Saabin huoltamisessa asteikolla 1-10 noin 7½. :roll:
jarska
"Aero"
Viestit: 447
Liittynyt: Ke Kesä 11, 2003 11:17
Paikkakunta: oulunsalo

Viesti Kirjoittaja jarska »

Omasta autosta olen ainakin rempannut laatikoita itse. En tiedä mikä on sitten oikeasti järkevin tapa kunnostaa vaihteisto sillä itse tekemällä varmastikin säästää aina jonkin verran. Toisaalta taas ammattimiehellä teettämällä ainakin luulisi lopputuloksenkin olevan varmasti kunnollinen jos ei itse ole aivan varma mihin ryhtyy. Mitä muut täällä ovat kirjoittaneet, niin remontin teettäminen ammattimiehellä näyttää maksaneen 500-1000e mistä varmasti työn osuus on joitakin satoja euroja...Itse olen siis kuitenkin rempannut omat remonttini koska tämä saabistelu on tavallaan harrastus ja jollakin sairaalla tavalla sitä tykkää värkkäillä näiden rassien kanssa on vaikka joskus olisi järkevämpää teettää joitakin hommia niillä jotka niitä oikeasti osaavat tehdä. Esimerkiksi ensimmäinen laatikkoremontti meni tavallaan uusiksi koska laatikon ollessa paikallaan huomasin ettei yksikään vaihde mennyt päälle :lol:
Turbo Saabs never die, they just run faster...

Omega 3000tic
trkk
"Kaasari"
Viestit: 17
Liittynyt: To Marras 27, 2003 14:18
Paikkakunta: Tampere

Laatikko

Viesti Kirjoittaja trkk »

Isälläni oli aikanaan 9000 cc 2.0vapari työsuhdeautona ja sen verran tuli sitä revitettyä, että 80 000 km kohdalla 2 vaihde ei enää pysynyt soratiellä kunnolla päällä. Ilmeisesti laatikko melkoisen heikko...
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Minulla kävin laatikon kanssa samoin kuin koppsalle. Vuoden, minkä auton olen omistanut, loota on "kohissut". Tänä kesänä alkoi pitämään hieman kovempaa ääntä mutta toimi muuten ok.

Pari kuukautta sitten alkoi kakkonen hyppimään pois päältä, en paljon stressannut koska osasin odottaa ongelmia laatikon kanssa. Öljyjäkin tarkistelin ja lisäilin silloin tällöin, viimeisin lisäys taisi aiheuttaa ongelmia koska en päässyt tikusta tarkistamaan pintaa. Taisin lorotella hieman liikaa öljyä sillä viimeisellä kerralla, koska siitä viikon päästä loota korkkasi vähän joka tavalla :) Rauhallinen kiihdytys 2.:lla liikenneympyrästä oli viimeinen tikki lootalla.

Oireita: kakkonen ei pysy yhtään päällä kun kytkintä nostaa, pakki rutisee ja jumittaa, kuoriin taisi haljeta ja perän laakerit (?) menivät heikolle hapelle, johtuen varmaan karanneista öljyistä :)

Mutta nou wörries, harrasteauto ja tuohon oli alusta saakka henkisesti varauduttu :) Toivottavasti tuo Hazan toimittama loota kestää auton lopun eliniän :) Ja 500e laatikkoremppa hyvissä ajoinkaan ei olisi tullut kysymykseenkään 1000e autoon.
Avatar
riisipussi
"Aero"
Viestit: 369
Liittynyt: To Syys 18, 2003 16:51
Paikkakunta: Varkaus

Viesti Kirjoittaja riisipussi »

9000 CD 2.3 -90
Vastaa Viestiin