tonnari täristää

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

tonnari täristää

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

moro

Viime aikoina on ilennyt sellaista ongelmaa että kun lähtee ohittaan ja tallaa kaasun pohjaan niin kone jotenkin täristää ahdot heittelee eikä kiihdy. Ihan niinkuin meinais tukehtua. Ilmiö on epäsäännöllinen, mutta turhan usein kuitenkin. Itelle nyt on tullu mieleen että oisko se sytkäkasetti nyt oireilemassa. By-pass pitäs olla kunnossa kun se on hiljattain vaihdettu, samoin ne ohuet letkut muutenkin. 98 on myös aina tankissa, tulpat on suht tuoreet NGK seiskat. Jos vastaavaa esiintynyt muilla niin vinkkejä otetaan vastaan. Potilas siis toi 2.3t -94.
koppsa
"Aero"
Viestit: 403
Liittynyt: Pe Touko 09, 2003 17:31
Paikkakunta: Hollolan ja Kärkölän välimaastossa

Viesti Kirjoittaja koppsa »

Tulpat ja DI-kasetti vaihtoon, se perinteinen resepti. Itselläni kylläkin saman oireen aiheutti väsähtänyt bensapumppu, minkä verran kilsoja autossa takana?
R51 -10, Movano -11, Transit -12, Jumper -08
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

koppsa kirjoitti:Tulpat ja DI-kasetti vaihtoon, se perinteinen resepti. Itselläni kylläkin saman oireen aiheutti väsähtänyt bensapumppu, minkä verran kilsoja autossa takana?
Tulpilla on ajettu noin 2000km joten ne lienevät kunnossa, samaa ilmeni edellisilläkin tulpilla. Kilsojahan on se 196 000 joten taitaa noi bensapumpun ja DI - kasetin vaihtopäivät olla lähellä. Normaaliajossa ei mitää ongelmaa mutta juuri ohitustilanteissa tätä ongelmaa ilmaantuu,
TT
"Turbo"
Viestit: 241
Liittynyt: Ke Elo 06, 2003 09:49
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TT »

Moi,

Mulla oli vähän vastaavanlaista vikaa sen jälkeen kun tarkastin alipaineletkut eli kaasu pohjassa alkoi pätkimään. Syynä oli yllättäen huonosti kiinnitetty alipaineletku (olikohan bensanpaineensäätimelle menevä).

-TT
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Kannattaa se DI kasetti sulkea pois ensin kokeilemalla (eli takuulla toimiva kasetti kiinni ja sitten suorittamaan nilkanojennusharjoittelua). Eihän se tietysti pahaa tee sitä varmaan uusiakaan saman tien, mutta pätkimisen aiheuttaja saattaa tosiaan olla jossain muuallakin. Myös "uusi" tulppa voi olla susi, mutta jos sulla on jo kahdella tulppasetillä tuota esiintynyt, niin pätkivä tulppa on aika epätodennäköinen syy. Säädä nyt kuitenkin kärkiväli tasan 0,9mm:iin, jos ei se sitä jo ole.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
LR
"Hölösuu"
Viestit: 1780
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 17:27
Viesti:

Viesti Kirjoittaja LR »

Kirjoittelin jonkin aikaa sitten samantapaisista oireista omassa tonnarissani. Ongelmahan oli, että välillä ohituksissa auto alkoi hyytymään ja hieman nykimään. Kun ilmiö alkoi, niin nopeutta ei pystynyt enää kasvattamaan, joten jalka äkkiä kaasulta pois ettei moottori ottaisi nokkiinsa :( Silloin ajatus oli, että seokset pääsisivät laihalle ja meno alkaisi hyytymään. Sen jälkeen vaihdoin bensan siirtopumpun, tulpat, by-passin ja lämpötila-anturin sekä seokset säädettiin pakokaasumittauksessa. Nyt auto on toiminut, eikä hyytymistä/ nykimistä ole enää kertaakaan esiintynyt. :)
Autot nyt:
-Audi A6 3.0TDI Q, 2013, Ford Mustang Mach1-69 408W 600+ HP, Peugeot 205 1.9GTI Cabrio. Volvo 240 GL B200F 1989 ja Volvo 240 GL B230F 1990 Museointi menossa.
MattiR
"Turbo"
Viestit: 269
Liittynyt: Pe Elo 13, 2004 11:05
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MattiR »

Minulla tonnarissa nuo oireet aiheutti orastava kannentiivistevika. Aluksi auto oirehti hyvin satunnaisesti, nykäisi silloin tällöin täyskaasukiihdytyksissä. Pikkuhiljaa vaiva paheni aiheuttaen lopulta kuvaamasi kaltaiset oireet. Yhtenä päivänä pitemmän reippaamman ajon jälkeen oli sitten kortteli täynnä savua ja auto pajalle.
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

koppsa kirjoitti:Tulpat ja DI-kasetti vaihtoon, se perinteinen resepti. Itselläni kylläkin saman oireen aiheutti väsähtänyt bensapumppu, minkä verran kilsoja autossa takana?
Kiitoksia kaikille vinkeistä, pitänee koittaa jatkaa tutkimuksia.
Täytynee varmaan motonetistä hakee bensapumppu, eikös näissä oo se yks walbro pumppu? Eilen tarkistelin vielä paineletkut eikä niissä kyllä ollu mitää. Toivottavasti ei oo kansipahvi, prkl :twisted: .
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8089
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

JouniCSE kirjoitti: Kiitoksia kaikille vinkeistä, pitänee koittaa jatkaa tutkimuksia.
Täytynee varmaan motonetistä hakee bensapumppu, eikös näissä oo se yks walbro pumppu?
Juu, yksi pumppu on, mutta sen valmistajaa EI voi sanoa, ennen kuin olet avannut bensapumpun kannen, onkinut "ämpärin" pois tankista, purkanut ämpärin ja ottanut pumpun käteen. Mutta pidetään peukkuja että sieltä löytyy Walbro, se on nimittäin halvin :D
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

LR kirjoitti:Kirjoittelin jonkin aikaa sitten samantapaisista oireista omassa tonnarissani. Ongelmahan oli, että välillä ohituksissa auto alkoi hyytymään ja hieman nykimään. Kun ilmiö alkoi, niin nopeutta ei pystynyt enää kasvattamaan, joten jalka äkkiä kaasulta pois ettei moottori ottaisi nokkiinsa :( Silloin ajatus oli, että seokset pääsisivät laihalle ja meno alkaisi hyytymään. Sen jälkeen vaihdoin bensan siirtopumpun, tulpat, by-passin ja lämpötila-anturin sekä seokset säädettiin pakokaasumittauksessa. Nyt auto on toiminut, eikä hyytymistä/ nykimistä ole enää kertaakaan esiintynyt. :)



Tuosta lämpötila anturista on nyt tullut puhetta niin onko se potikka tuossa ennen imusarjaa ja kumikäyrää olevassa alumiini putkessa? Vai missä? ja onko tuo motonet tavaraa ja missä sen hinta liikkunee?

Siksi kyselen, että mullahan on tuota kevyttä nykimis ongelmaa myös.
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

Moottorin lämpötila-anturi on imusarjassa.
Tuo imuputkessa oleva anturi mittaa imuilman lämpötilaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

Tuotatuota... onkos tuo lämpötila anturi imusarjan laipassa aivan keskellä kiinni?

Hain motonetista moisen, mutta ei ollut järin asiantuntevaa palvelua, joten alkuperäisessä on sininen liitin. Väriä on kait tunnustettava tässäkin asiassa, tiskin takana oleva nainen ei oikein ollut saletti käykö se tcs:llä varustettuihin peleihin(oli jokusta vaihtoehtoa). Mitenkäs te olette valintanne tehneet kyseisen anturin kohdalta?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11507
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja jus »

TCS-tonnarissa anturi on 8788200 (Bosch 0280130032), jossa on kaksi rinnakkaista piiriä, vastusarvot koskevat kumpaakin piiriä (napa1-napa2 ja napa1-maa). Vanhemmissa mitataan vaan anturin napojen väliltä.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 1994#21994

(Tiedot korjaamokäsikirjasta polttoainejärjestelmä 85-93, en tiedä kuinka pätee uudempiin.)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

koppsa kirjoitti:Tulpat ja DI-kasetti vaihtoon, se perinteinen resepti. Itselläni kylläkin saman oireen aiheutti väsähtänyt bensapumppu, minkä verran kilsoja autossa takana?
Jos Tampereella pystyis vaikka torstaina koittaan varmasti toimivaa DI kasettia niin ois sekin sitten koitettu. Saa pistää yv:tä, kahvi ja pullat tarjotaan.. :wink:
Sabo
"Hölösuu"
Viestit: 1048
Liittynyt: Su Joulu 28, 2003 21:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Sabo »

jus kirjoitti:TCS-tonnarissa anturi on 8788200 (Bosch 0280130032), jossa on kaksi rinnakkaista piiriä, vastusarvot koskevat kumpaakin piiriä (napa1-napa2 ja napa1-maa). Vanhemmissa mitataan vaan anturin napojen väliltä.

http://www.saabclub.fi/phpBB2/viewtopic ... 1994#21994

(Tiedot korjaamokäsikirjasta polttoainejärjestelmä 85-93, en tiedä kuinka pätee uudempiin.)



Sä otit sen kalliimman ja mä taas halvemman, no saas nähdä pelittääkö. Selviskö sulle mitä eroa niissä on?
9-3 ss 1.9 ttid aut. -11
Ex 9-5 2.3T A -07 vector wagon
ex 9-5 2.0t A -00 Wagon
Vastaa Viestiin