Kone käy kuumana

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
tuuga
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Touko 23, 2010 20:46

Kone käy kuumana

Viesti Kirjoittaja tuuga »

Ei oikein haulla löytynyt vastausta tähän vaikka monta sivua selasin. Eli 9000 2.3i -94 lämpöomittari huitelee reippaasti puolen välin yläpuolella kaupunkiajossa, laskee kyllä aina että ei punasella asti käy. Nopeemmassa/pidemmässä ajossa ei nouse puolenvälin yläpuolelle niin herkästi. Kun sammuttaa auton ja raottaa paisuntasäiliön korkkia niin vettä tulvii reippaasti pihalle. Öljyn seassa ei ainaka näy nesteitä, ei ainaka mitää harmaita tippoja öljytikun päässä.

Selviäiskö ihan säikähdyksellä ja termostaatin vaihdolla?

Kertokaa oi viisaammat ;)
esa
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: To Maalis 15, 2007 10:47

Re: Kone käy kuumana

Viesti Kirjoittaja esa »

pyöriikö sulla tossa flekti?
tuuga
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Touko 23, 2010 20:46

Re: Kone käy kuumana

Viesti Kirjoittaja tuuga »

Joo pyörii se. Huutaa auton sammuttamisenki jälkeen välillä
esa kirjoitti:pyöriikö sulla tossa flekti?
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Kone käy kuumana

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

hmm, mulla on nyt vähän samoja oireita, joskaan en oo kattonu et tulviiko paisari. Mutta kaupungissa lämmöt kyllä huitelee yli puolenvälin pitkälti.

Termari vaihdettu talvella, marmoritiskiversioon..

edit: mullaki flekti kyl pyörii jne ja maantiellä lämmöt aika jämptisti vaakatasossa.
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Kone käy kuumana

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

saba2,1 kirjoitti:hmm, mulla on nyt vähän samoja oireita, joskaan en oo kattonu et tulviiko paisari. Mutta kaupungissa lämmöt kyllä huitelee yli puolenvälin pitkälti.

Termari vaihdettu talvella, marmoritiskiversioon..

edit: mullaki flekti kyl pyörii jne ja maantiellä lämmöt aika jämptisti vaakatasossa.
Voipi olla syylärin ilmaraot täynnä kärpäsiä ja muuta paskaa että ei vaan jäähdytä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kone käy kuumana

Viesti Kirjoittaja jus »

Jos paisuntasäiliön korkin avaa ajon jälkeen, jäähdytysjärjestelmän paine laskee äkillisesti ja kiehumispistekin alenee samalla. Ehkä kuuluukin tulla yli tuossa tilanteessa, älä avaa korkkia kuumana :-)
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Kone käy kuumana

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

jus kirjoitti:Jos paisuntasäiliön korkin avaa ajon jälkeen, jäähdytysjärjestelmän paine laskee äkillisesti ja kiehumispistekin alenee samalla. Ehkä kuuluukin tulla yli tuossa tilanteessa, älä avaa korkkia kuumana :-)
no näin on isäkin opettanut, joten tästä kannattanee pitää kiinni.. :wink: :lol:
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
tuuga
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Touko 23, 2010 20:46

Re: Kone käy kuumana

Viesti Kirjoittaja tuuga »

saba2,1 kirjoitti:
jus kirjoitti:Jos paisuntasäiliön korkin avaa ajon jälkeen, jäähdytysjärjestelmän paine laskee äkillisesti ja kiehumispistekin alenee samalla. Ehkä kuuluukin tulla yli tuossa tilanteessa, älä avaa korkkia kuumana :-)
no näin on isäkin opettanut, joten tästä kannattanee pitää kiinni.. :wink: :lol:
Joo näinhän se on muttaku tuntuu että käy tosi kuumana välillä kun en monen kilometrin lenkkiä ees ajanu. Tuntuu että on päivästä kii :) piti vaan tarkastella joka paikkaa ajon jälkee ja höyryä puski pihalle kun sitä korkkia raotin
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Kone käy kuumana

Viesti Kirjoittaja jmt »

tuuga kirjoitti: Selviäiskö ihan säikähdyksellä ja termostaatin vaihdolla?
Termostaatin vaihto on sen verran kohtuullinen työ, että sen tekisin ensimmäisenä. Vaikka sitten alempilämpöiseen versioon, ainakin kesäksi. Esim. Motonetillä on 82-92 asteisia, mallista riippuen.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Kone käy kuumana

Viesti Kirjoittaja ajn »

Ysitonnisen jäähdytin on aikalailla minimiin mitoitettu, eli melko vähäinenkin rivoituksen tukkeutuminen aiheuttaa lämpömittarin nousua varsinkin kaupunkiajossa, kun vesipumppu pyörittää nestettä hitaasti eikä ajoviima jäähdytä tarpeeksi. Tämä näkyy varsinkin lämpiminä päivinä sellaisessa liikenteessä, jossa joutuu paljon pysähtelemään valoissa.
Minä vaihdoin tonnarin jäähdyttäjän uuteen kun alkuperäinen oli alapäästään tukkeutunut itikoista ja muusta roinasta, lämpömittari nousi kaupungissa mielestäni tarpeettoman korkeelle. vaihdon jälkeen pysyi viisari oikeella kohdalla, ja flektikin jäähdytti huomattavasti tehokkaammin.
-------------------------8<----------->8--------
#1395
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Kone käy kuumana

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

ajn kirjoitti:Ysitonnisen jäähdytin on aikalailla minimiin mitoitettu, eli melko vähäinenkin rivoituksen tukkeutuminen aiheuttaa lämpömittarin nousua varsinkin kaupunkiajossa, kun vesipumppu pyörittää nestettä hitaasti eikä ajoviima jäähdytä tarpeeksi. Tämä näkyy varsinkin lämpiminä päivinä sellaisessa liikenteessä, jossa joutuu paljon pysähtelemään valoissa.
Minä vaihdoin tonnarin jäähdyttäjän uuteen kun alkuperäinen oli alapäästään tukkeutunut itikoista ja muusta roinasta, lämpömittari nousi kaupungissa mielestäni tarpeettoman korkeelle. vaihdon jälkeen pysyi viisari oikeella kohdalla, ja flektikin jäähdytti huomattavasti tehokkaammin.
jaa, pitääpä kurkkia miten pahasti se on tukossa ja täytynee munkin pistää uusi syyläri sitten kiinni. Onneks sellainen on jo jemmassa. :)
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2624
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Kone käy kuumana

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Minä olen monesti myös katellut että onpas tontussa turhan pieni jäähdytin vaikka tilaa olis paljon isommalle. Hyvin sillä on pärjänyt normaaliajossa, mutta kuumina päivinä mikäli tosiaan joutuu liikennevaloissa seisoskelemaan alkaa lämmöt nousta niin et meinaa alkaa hermostuttaa. Samoin jos liikkuu metsäautotiellä helteellä ja joutuu ajamaan hitaasti niin alkaa lämmöt nousemaan. Eipä ole tullut tarkemmin tutkittua vielä rivoitusta et onko ötökkää täynnä. Edellinen omistaja oli laittanut hyttysverkon syylärin eteen suojaksi, mutta eihän se sitä takaa että se puhdas on. Pitääpä tutkia tarkemmin.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
tuuga
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Su Touko 23, 2010 20:46

Re: Kone käy kuumana

Viesti Kirjoittaja tuuga »

Kiitti vinkeistä. Mä taidan tyytyä siihen ratkasuun että ton kuuluu käydä välillä noin kuumana ;D Ite jäähdyttäjä näyttää aikas hyvältä että ei mitään ihmeitä näy siellä. Antaa flektin huutaa ja ajellaan tollai. PCS:lläkin sanoivat että aika normaalia on että käy kuumana kaupunkiajossa. Että ei syytä huoleen. Pitää seurailla tilannetta.
saba2,1
"Aero"
Viestit: 459
Liittynyt: Ma Elo 23, 2004 22:56
Paikkakunta: Helsinki/Lappeenranta

Re: Kone käy kuumana

Viesti Kirjoittaja saba2,1 »

ysitonnari93 kirjoitti:Minä olen monesti myös katellut että onpas tontussa turhan pieni jäähdytin vaikka tilaa olis paljon isommalle. Hyvin sillä on pärjänyt normaaliajossa, mutta kuumina päivinä mikäli tosiaan joutuu liikennevaloissa seisoskelemaan alkaa lämmöt nousta niin et meinaa alkaa hermostuttaa. Samoin jos liikkuu metsäautotiellä helteellä ja joutuu ajamaan hitaasti niin alkaa lämmöt nousemaan.
Turbossa+automaatti onkin sitten aika paljon täydempää keulalla.. :wink:

Heh, on kyllä ahdistava tunne kun seuraa lämpömittaria liikennevaloissa ja toivoo, että lähdes nyt jo alaspäin. Aina on vielä lähtenyt. :lol: 8)
-900i2,1-92, käyttis: Vo**o v40 D3 Summum aut.
-ex: 9000cse 2.0t -93
jäsenkin #2534
fbl364
"Turbo"
Viestit: 268
Liittynyt: Pe Maalis 11, 2005 14:03
Paikkakunta: Espoo

Re: Kone käy kuumana

Viesti Kirjoittaja fbl364 »

Moikka,

mulla syyksi selvisi aikanaan flektin vastuksen viallisuus. Eli flekti pyöri, muttei kakkosnopeutta. Ei jos ilmastoitu versio, on flektillä kaksivaiheinen toiminta. Tarkasta ettei vain pyöri alemmalla nopeudella. Muutaman kympin osa kaksi vuotta sitten.
Hanaa hillitysti!
Vastaa Viestiin