HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
eth0
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 19:30
Paikkakunta: Rusko

HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja eth0 »

Ajattelin näin esimerkinomaisesti avautua äsken tekemästäni öljynvaihdosta ja samalla antaa vinkin, miten homman voi vaikeimman kautta tehdä.

Aloitin vaihtamaan öljyjä tavanomaiseen tapaan pyöräyttämällä suodattimen irti. Havaitsin tyytyväisenä, että Saabissa suodatin on kohtalaisen järkevässä paikassa. Seuraavaksi siirryin etsimään öljyproppua, joka sekin löytyi pienen etsinnän jälkeen. Harmikseni huomasin propun kannan olevan edellisen asentajan jäljiltä lähes pyöreän. Koska en saanut hylsyä tiiviisti kannan yli, eikä lenkkikään purrut, nappasin propusta kiinni lukkopihdeillä. Reipas vääntäminen teki lähes pyöreästä kannasta täysin pyöreän...

Koska ehdottomasti halusin vaihtaa öljyt juuri tänään huomisen ja viikonlopun aikataulujen vuoksi, aloin miettiä vaihtoehtoista suunnitelmaa. Minkäänlaista öljynpoistopumppua ei ollut käytössä, joten sain karmivan idean: Sopivankokoinen letku suodattimen reijästä sisään ja reipas imaisu varmaankin riittäisivät lappoamaan kädenlämpöisen öljyn astiaan. Tätä en kuitenkaan päässyt kokeilemaan, koska riittävän pientä letkua ei löytynyt.

En kuitenkaan luopunut toivosta ja vaihdoin siis öljyt seuraavasti: Irroitin öljynmääränanturin laipan, nostin auton takapään ylös ja annoin öljyn valua omalla painollaan anturin reiästä. Lopuksi painoin kompuralla ilmaa öljytikun reiästä ja sain vielä jonkin verran tavaraa ulos. Öljyä jäi mittatikun mukaan n. 1 cm pohjalle. Lisäsin uutta öljyä reilun 3 litraa, eli tikun mukaan ylärajaan. Ajoin lenkin, eikä toistaiseksi öljyä vuotanut sen enempää propun kuin anturinkaan reiästä.

Syksyllä öljyn (ja uuden propun) saa vaihtaa joku onneton paja, joka laskee liikenteeseen "Öljynvaihto 40 €" -kupongin.

Että näin.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Meikäläinen paskoi öljypropun ihan itte vääntämällä huonosta asennosta ja viimeistelin vielä lukkopihdeillä :oops: . Vaihdatin sitten öljyt pumpulla korjaamossa.

Ostin Biltemasta pyöreiksi menneiden kantojen avaamiseen sopivan hylsysetin, jossa on siis erikokoisia hieman kartion mallisia hylsyjä todella harvalla vääränkätisellä kierteellä. Pirun suolainen hinta oli, melkein 50€ mutta toivotaan että auttaa jatkossakin jos ja kun munaan jotain :lol: .

Pitänee kokeilla pian hylsyjen toimintaa, ja toivottavasti saada ölpät ulos ihan oikeaa kautta.
Kannatusjäsen
#3382
9000cse
"Aero"
Viestit: 325
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 17:30
Paikkakunta: Turku

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja 9000cse »

itellä täysin sama juttu hylsyllä proppu pyöreeks ja pienillä lukkopihdeillä ei tullut mitään joten ajoin vanhaan ammattikouluuni ja auto nosturille ja isoilla lukkopihdeillä auki, mut oli se jumalauta piukas se proppu.
SAAB 9000CSE 2.0T -96 B204E (Steg-2) #4964
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Ja kaikki vain siksi ettei kukaan MILLOINKAAN raaski ostaa noin 5€ maksavaa uutta proppua :D
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Minun tapauksessani sanoisin että kaikki johtuu vain ja ainoastaan siitä että edellinen omistaja ei ole viitsinyt kerran vuodessa maksaa siitä että öljynvaihto tehtäis alakautta. On nimittäin proppu todella tiukassa. Tiedä sitten paljonko paskaa siellä öljypohjassa makaa...

Muutenkin on töitä teettänyt tuo edellisen herrasmiehen nuukuus, kuten jäähdytysnesteet josta kirjoitin toisessa topicissa.
Kannatusjäsen
#3382
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Itsellä kävi eilen juuri samanlailla, paitsi pultti lähti irti siirtoleukapihdeillä. Tulipa laitettua vielä takasin sama pultti kun ei mistään saanu kiireesti uutta pulttia tilalle. :oops:
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja jmt »

eth0 kirjoitti:Öljyä jäi mittatikun mukaan n. 1 cm pohjalle. Lisäsin uutta öljyä reilun 3 litraa, eli tikun mukaan ylärajaan.
Ulottuukohan se mittatikku ihan pohjaan asti :roll:
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
cs9000tku
"Tuplakaasari"
Viestit: 93
Liittynyt: Su Huhti 05, 2009 10:38

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja cs9000tku »

jmt kirjoitti:
eth0 kirjoitti:Öljyä jäi mittatikun mukaan n. 1 cm pohjalle. Lisäsin uutta öljyä reilun 3 litraa, eli tikun mukaan ylärajaan.
Ulottuukohan se mittatikku ihan pohjaan asti :roll:
Ei se ihan taida ku eikös öljytilavuus ollu 5,5l (?)
Saab 9000 CS -97, 2.0 lpt
* Ei ole mitään mekaanista ongelmaa jota raaka voima ja tietämättömyys ei ratkaisisi *
scorpio_88
"Hölösuu"
Viestit: 1500
Liittynyt: Su Helmi 12, 2006 21:31
Paikkakunta: Pietarsaari

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja scorpio_88 »

4 litraa.. eilen selailin faijan käyttöhjekirjaa ku se oli taas sössiny jotain jne. niin ohjekirja ilmoitti 5l?
9-5 Farkku, Aero/Hirsch Replica.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Alfamerin öljynvaihto-opas ilmoittelee tonnareista:

Moottori (öljynsuodatin mukaanlukien)

B202-moottorit 4,2 litraa

B204-moottorit 5,5 litraa

B234-moottorit :

1993 asti ("pitkälohko") 4,3 litraa

1994 alkaen ("lyhytlohko") 5,5 litraa
9000cse
"Aero"
Viestit: 325
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 17:30
Paikkakunta: Turku

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja 9000cse »

Minuteman kirjoitti:Alfamerin öljynvaihto-opas ilmoittelee tonnareista:

Moottori (öljynsuodatin mukaanlukien)

B202-moottorit 4,2 litraa

B204-moottorit 5,5 litraa

B234-moottorit :

1993 asti ("pitkälohko") 4,3 litraa

1994 alkaen ("lyhytlohko") 5,5 litraa
ite ku vaihdoin öljyt niin kolmesta eri paikasta katoin tilavuuden ja kolme eri litramäärääkin sain 4.5L-5.0L-5.5L 5litraa laitoin ja himpun verran yli maxmerkin.
SAAB 9000CSE 2.0T -96 B204E (Steg-2) #4964
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1350
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

joskus on tullut mieleen lähettää auton edelliselle omistajalle ikh/halpis momenttiavain, uusi roppu ja kuparitiiviste... oon vaan aatellu, että ei kuitenkaan tajuaisi juttua..
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
siiseli
"Hölösuu"
Viestit: 1169
Liittynyt: Ke Heinä 23, 2008 22:58

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja siiseli »

Tuolla mimmin mainitsemalla hylsyllä vois lähteä se pyöreä kulmainenki roppu irtii. Elikkä sellainen hylsy missä kosketuspinta on pultin pitkää sivua kohti eikä kulmaa.
#3834
eth0
"Ruisku"
Viestit: 140
Liittynyt: Ma Huhti 05, 2010 19:30
Paikkakunta: Rusko

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja eth0 »

siiseli kirjoitti:Tuolla mimmin mainitsemalla hylsyllä vois lähteä se pyöreä kulmainenki roppu irtii. Elikkä sellainen hylsy missä kosketuspinta on pultin pitkää sivua kohti eikä kulmaa.
Kävi muuten mielessä jossakin vaiheessa, olisiko vientimallin autossa ajateltu nyrkkipaja-asentajia rapakon takana ja laitettu valmiiksi tuumakokoinen proppu. Vaikea kuitenkin uskoa, että 19 vuotta olisi sama alkuperäinen tulppa kestänyt.

Ryyp...Työreissulta palattua ja silmät ristissä sairaiden mukuloiden kanssa toivuttua ihan mukava huomata, etten ole ensimmäinen jolle tuo pirun tulppa on tehnyt temput. Jos olisi huomenna energiaa, voisi harkita termarin vaihtoa.
OG 9-5 2.0t -01 (KA)
# 4916
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: HC-öljynvaihto (eli ei näin!)

Viesti Kirjoittaja jus »

Voi se proppu hyvinkin olla alkuperäinen. Jos on hitsausmahdollisuus, niin täräyttää tulpan perään ison mutterin, niin aukeaa helposti, eikä tarvitse investoida kalliisiin erikoishylsysarjoihin.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Vastaa Viestiin