Iso öljyvuoto (korjattu) ja ajoittainen käyntihäiriö

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Iso öljyvuoto (korjattu) ja ajoittainen käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja jmt »

Eli allekirjoituksen mukainen ajokki sylkee öljyä reilusti ulos moottorin takaosasta. Ei ehkä kokoaikaa, mutta ainakin ajoittain paljonkin. Viimeisen tuhannen km aikana n. 3 litraa. Tarkkaa kohtaa ei ole tiedossa mutta koko takaosa alhaalta on roiskeissa. Ja valuu katalysaattorin päälle ja sitten höyryää konetilaan.

Pari kuvaa alhaalta ylöspäin moottorin takaa:
http://i20.photobucket.com/albums/b214/ ... /vuoto.jpg
http://i20.photobucket.com/albums/b214/ ... vuoto2.jpg
http://i20.photobucket.com/albums/b214/ ... vuoto3.jpg

Haulla löysin seuraavat vuotokohdat mahdollisiksi:
- tasoanturin o-rengas (lienee paineanturin lähettyvillä, oisko jollain kuvaa sijainnista?)
- öljynpaineanturi (vaihdettu n. 5 tkm sitten; hankala paikka, mutta uskon että sain kiristettyä kunnolla)
- mittatikun juuri
- venttiilikannen huohotinventtiili rikki; paineet kampikammioon
- öljypumpun o-rengas
- öljypumpun kannen o-rengas
- kampiakselin stefa
(- kannentiiviste, vaihdettu n. 10 tkm sitten venttiilivarren tiivisteineen yms)

Viimeisen tuhannen kilometrin aikana on muutaman kerran kuumana käynnistettäessä käynyt tosi huonosti joitain minuutteja. Kerran syttyin check-engine valokin, mutta sammui seuraavana päivänä ennen kuin ehdin lukea OBD II liittimestä. Kylmänä käynnistäessä käy hyvin vaikka tankin tyhjäksi. Uskon, että öljyvuoto ja käyntihäiriö ovat kytköksissä, kun alkoivat samaan aikaan. Tulpat näytti ok (vaihdan kyllä nämäkin) ja DI-kasetti on kyllä vanha mutta mitään bakeliitin hajua ei ole ollut.

Tarkoitus on tutkia/tutkituttaa lähemmin lähipäivinä, mutta jos jollain löytyisi ehdotusta ylläolevan perusteella, niin tervetuloa.
Viimeksi muokannut jmt, Pe Loka 08, 2010 19:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Iso öljyvuoto ja ajoittainen käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Haulla löysin seuraavat vuotokohdat mahdollisiksi:
- tasoanturin o-rengas (lienee paineanturin lähettyvillä, oisko jollain kuvaa sijainnista?)
Ei oo ku pitkälohkossa (öljypohjan etupuolella).
- öljynpaineanturi (vaihdettu n. 5 tkm sitten; hankala paikka, mutta uskon että sain kiristettyä kunnolla)
- mittatikun juuri
Nuo oikeastaan ainoat kunnolla moottorin "takapuolella" olevat paikat.
- öljypumpun o-rengas
- öljypumpun kannen o-rengas
Apparin puolen päässä, näkyy kun ottaa sisälokarin irti ja kattelee tilannetta.
- kampiakselin stefa
Lootan ja ö-pohjan väli näyttää kuvissa aika märiltä, mahdollisesti laatikon puolen stefa vuotaa. En kyllä tiedä voiko se noin paljoa kusta :o
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Iso öljyvuoto ja ajoittainen käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja jmt »

Kiitos tarkennuksista.
Täytyy tutkia tarkemmin, on vaan niin ahdas autotallin lattialta kattella ylöspäin (auto rampeilla), kun ei ylhäältäpäinkään pääse katsomaan läheltä. Auto nostetaan to-pe nosturilla ylös, jolloin pääsy/näkymät paranee. Ja sitten tarvittaessa availlaan sisälokareita.
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
MacTurbo
"Hölösuu"
Viestit: 3125
Liittynyt: Ke Elo 04, 2004 04:18
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Iso öljyvuoto ja ajoittainen käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja MacTurbo »

Mulla oli Cabbessa vastaava vuoto alkukesällä, syyllinen öljynpaineanturi.
Kunnon taskulamppu ja kurkkimaan koneen taakse.
"Ihmiset, jotka luulevat tietävänsä kaiken, ärsyttävät meitä, jotka tiedämme kaiken."
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Iso öljyvuoto ja ajoittainen käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja jmt »

Päivitystä öljyvuodon korjaukseen:

Oli pultit löystyneet jostain vaihteiston ja moottorin välisestä kannesta ja öljyt tuli sieltä. Samalla vaihdettiin pari stefaa, joitain o-renkaita ja öljypohjan tiivistemassat. Kalliiksihan se tuli teettää, mutta öljyvuoto loppui.

Pari kertaa on vielä tehnyt tuon käyntihäiriön. Eli kuumana sammutettuna ja sopivan odottelun (15-30 min) jälkeen käynnistettäessä kone ei käy puhtaasti muutamaan minuuttiin. Tällä viikolla tuon tapahtuessa syttyi check-engine valo. Luin OBDII koodin (http://www.scantool.net/software/touchscan.html) mikä oli P0304 (cylinder 4 misfire) eli nelossylinterin käyntihäiriö. Nollasin koodin ja jos tulee uudestaan, voin verrata onko sama.

Minkä koodin loppuunajettu DI-kasetti antaa? Mittarissa on n. 250 tkm ja sitä ei ole vaihdettu.

Entäs se kampiakselin asentoanturi, antaako se jotain OBDII koodia hajotessaan?

Happianturit hajotessaan antanevat niihin liittyvän vikakoodin?
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2534
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Iso öljyvuoto ja ajoittainen käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Niin se koneen lootan puoleinen päätykoppa vuoti? Ja siihen samalla kampuran stefa?
(http://www.scantool.net/software/touchscan.html) mikä oli P0304 (cylinder 4 misfire) eli nelossylinterin käyntihäiriö. Nollasin koodin ja jos tulee uudestaan, voin verrata onko sama.

Minkä koodin loppuunajettu DI-kasetti antaa? Mittarissa on n. 250 tkm ja sitä ei ole vaihdettu
En tiedä mitä antaa, mutta noissa kilometreissä tainnut useilla porsia, helpoin olisi jos sais toisella kassulla testattua.
Entäs se kampiakselin asentoanturi, antaako se jotain OBDII koodia hajotessaan?
Ei anna
Happianturit hajotessaan antanevat niihin liittyvän vikakoodin?
CE-valon sytyttää ja välkyttää 6 kertaa.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
jmt
"Aero"
Viestit: 305
Liittynyt: To Touko 20, 2004 22:37
Paikkakunta: Vaasa

Re: Iso öljyvuoto ja ajoittainen käyntihäiriö

Viesti Kirjoittaja jmt »

Pientä päivitystä tuohon käyntihäiriöön: silloin tällöin on käynnistettyään käynyt huonosti muutaman minuuutin, jonka jälkeen alkaa käydä hyvin. Pari kertaa on sytyttänyt check-engine valon ja antanut koodin P0304 (cylinder 4 misfire), joten nelospytyssä sitä vikaa lienee.

Tänään teki ensimmäisen kerran sen, että käynnissä ollessaan (tyhjäkäynnillä) alkoi käydä huonosti muutaman minuutin, muttei sytyttänyt CE lamppua.

Oliskohan se DI kasetin nelospytyn puola alkaa kuumana oireilemaan. Onko muilla DI kasetin rikkoontuessa ollut samanlaista ilmiötä?

Luin jostain, että joskus (harvemmin) myös ruiskusuutin saattaa alkaa oireilla samalla tavalla ja antaa tuon koodin. Onko tämmösestä kokemuksia?

Alan olla valmis investoimaan uuteen kasettiin...
9000 CS 2.3 LPT -97 Aut.
#2545
Vastaa Viestiin