Check engine

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Tume34
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 10:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

Syttyi nyt sitten check engine omassakin saabissa kesken matka-ajon, eli 2.0i -92cs:ssä. Ei ole di:llä varustettu vaan perinteinen jakajamalli.

Pystyykö tuossa mallissa mitenkään lukemaan noita vikakoodeja vai pitääkö lähteä arpomaan mitä vaihtaa?

edit: Haku paljasti tasan sen verran että vissiinkään ei voi lukea koodeja eli arvailemalla mennään. Tyhjäkäynti aloitti kyllä varsin mallikkaan humppaamisen, jatkuvasti seilaa 500-1200rpm välillä. Toimii kyllä muuten kuten pitääkin heti kun antaa kaasua, mitä nyt kuluttaa luonnollisesti hirveästi.

Valistuneita arvauksia otetaan vastaan. Ei huvittaisi kovin montaa kalliimpaa palikkaa summassa vaihdella.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Tume34
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 10:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

Monologi jatkuu aina vian löytymiseen asti, mahdollisesti auttaa muita haun kanssa etsiviä.

Mutta joo, paskammarjat etteikö tuosta vikakoodeja ulos saisi. Konehuoneesta löytyi juuri oikea liitin jonka pinni maihin (kuten UKT:ssa mainitussa ohjeessa neuvotaan) ja ei muuta kun koodit esiin ja löytyihän niitä:

12231 mikä on ilmeisesti normaalia kun ei moottorikaan pyöri
12223 eli seos liian laiha, viittaa lambdaan tai imuvuotoon
12112 seoksen mukautus kaasuläppä auki, mikä taas vissiin lambdan suunnille heittäisi
12111 seoksen mukautus joutokäynnin aikana, taas lambda
12241 ruiskutussuuttimien toimintahäiriö 8O . Onko muka saabeista useamminkin suuttimet/ecu särkynyt? Vai onko tämä vain joku haamukoodi?
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Onko lambda jo vaihdettu?

Jos itsekin jo koodiselvityksellä näet sen putkahtavan ajatuksiin ja epäilyksiin, niin vaihtoon vaan.
Jos autosi ei ole ollut pitkää aikaa omistuksessasi, niin aika hyväkin vaihtaa se, koska et tiedä sen historiaa niin tarkasti, koskien tuota lambda-anturia.

Eikö?

-Hessu-
Ysitonnni
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2010 22:08

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja Ysitonnni »

Tuossa omassa saabissa vinku aijemmin nakutusnaturia, lopetti sen valittamisen. Onko tuolle syytä sitten tehdä vielä mitään?
9000 Turbo, Ostettu 288tkm -90
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tume34 kirjoitti:Monologi jatkuu aina vian löytymiseen asti, mahdollisesti auttaa muita haun kanssa etsiviä.

Mutta joo, paskammarjat etteikö tuosta vikakoodeja ulos saisi. Konehuoneesta löytyi juuri oikea liitin jonka pinni maihin (kuten UKT:ssa mainitussa ohjeessa neuvotaan) ja ei muuta kun koodit esiin ja löytyihän niitä:

12231 mikä on ilmeisesti normaalia kun ei moottorikaan pyöri
12223 eli seos liian laiha, viittaa lambdaan tai imuvuotoon
12112 seoksen mukautus kaasuläppä auki, mikä taas vissiin lambdan suunnille heittäisi
12111 seoksen mukautus joutokäynnin aikana, taas lambda
12241 ruiskutussuuttimien toimintahäiriö 8O . Onko muka saabeista useamminkin suuttimet/ecu särkynyt? Vai onko tämä vain joku haamukoodi?
Viimeinen on haamukoodi josta ei kannata välittää. Adaptaatio ja laihuuskoodit voi viitata myös imuvuotoon joten tarkista ne ensin, mutta hajonnut lambdakin on hyvin mahdollinen.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Tume34
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 10:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

Noniin, check engine- valo sitten katosi kun lambdan vaihdoin. Ei ollut ihan nopein projekti sekään vaikka piti olla, kas kun oli niin tiukassa että piti ottaa koko se pätkä pakoputkea pöydälle ruuvipenkkiin ja elämää suuremmilla putkipihdeillä vääntää tylysti auki vain.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Oho,

Se on ollut ns v*tun tiukassa. Oiskohan palanut kiinne tms.

Ethän nyt itse uutta vetänyt samaan tiukkuuteen. Se riittää, että se rusentuva prikka lyttääntyy ja kireys on tällöin ok.

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Tume34
Matalapaineturbo
Viestit: 189
Liittynyt: Ti Syys 09, 2008 10:31
Paikkakunta: Oulu

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja Tume34 »

Kaikesta päätellen tämä rikkoutunut lambda oli ollut paikoillaan hyvin pitkään jolloin se tietenkin jumii aika tehokkaasti, ymmärrettävistä syistä.

Kirin uuden hyvin lähelle korjauskäsikirjan kertomaa tiukkuutta, kun ei oikein parempaakaan momenttia ollut käsillä. Saas nähdä miten pitkään biltemalambda siellä toimii, muuten olisin käynyt hakemassa boschilaisen mutta kun kaverilla sattui olemaan ylimääräisenä ja oli vielä halukas luovuttamaankin sen minulle niin kokeillaanpa nyt tällä.
Minkä sille mahtaa että ennemmin tai myöhemmin aina sitä päätyy takaisin Saabiin.

"To strive, to seek, to find, and not to yield."
Ysitonnni
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2010 22:08

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja Ysitonnni »

4 Knock sensor
5 Engine load signal from LH or MAP sensor incorrect

Noita paasas tänää kun urheilemasta tulin. Tuota nakuu se oli aikasemminki vinkunu, pitänee ottaa se työn alle sitten. Ei nostanu ahtoja kun puoleen väliin, kotipihan paikkeilla alko taas nostaa ahdot normaaliks

Mutta mikä tuo 5 koodi oli? EI aina valita tuota. Oliko tuo lambda vaiko mikä?
9000 Turbo, Ostettu 288tkm -90
Ysitonnni
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2010 22:08

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja Ysitonnni »

Hiljaista on! Mikä tuo 5 koodi on? :( Heittää check enginee palamaan ajossa ja ahdot tippuu. Eli on tuossa 'limp home' moodissa?
9000 Turbo, Ostettu 288tkm -90
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

DI/APC:n MAP-anturissa vikaa.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Ysitonnni
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2010 22:08

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja Ysitonnni »

jcarlson kirjoitti:DI/APC:n MAP-anturissa vikaa.
Missä tuo osa sijaitsi?
9000 Turbo, Ostettu 288tkm -90
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja jus »

Kuskin jalkatilassa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Ysitonnni
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2010 22:08

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja Ysitonnni »

PÄivityksenä nyt, eli kun nostaa kierrokset sinne 2-2.500. Niin Check engine sammuu? Ja taas myöhemmin tyhjäkäynnillä tai pienillä kierroksilla palaa??
9000 Turbo, Ostettu 288tkm -90
Ysitonnni
"Ruisku"
Viestit: 101
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2010 22:08

Re: Check engine

Viesti Kirjoittaja Ysitonnni »

jcarlson kirjoitti:DI/APC:n MAP-anturissa vikaa.
Miten tuon Korjaus tapahtuu??
9000 Turbo, Ostettu 288tkm -90
Vastaa Viestiin