ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
9000urpo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 15:55
Paikkakunta: Tampere

ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja 9000urpo »

lueskelin haulla vanhoja viestejä ja oli siellä samasta aiheesta. mutta ongelmani ei vielä ratkennut

Eli vm.88 turbo aut. ei DI-kasettia on auto. Vaihdettu IMM vuosi sitten ja samalla Bybass eli pitäis olla ehjiä.

Ongelma alkoi eilen (vähäisenä) ja tänään sitten huomasin sen tarkemmin. Kun kiihdyttää ja yrittää painaa kaasua, niin ahdot nousee keltaisen puoliväliin tai hieman yli ja sitten alkaa nykimään/rykimään.
mistäköhän sitä lähtisi vikaa hakemaan. pikaisen vilkaisun perusteella oli kaikki letkut ja putket paikallaan. ei viitsisi tuurilla vaihdella osia.
Meinasin testailla tuon mag.vent. josta on aiemmissa jutuissa puhuttu. mikähän niistä letkuista on se W? voisiko apc.järjestelmä vaikuttaa? eli voiko testailla ilman sulaketta ja miten sen pitäisi vaikuttaa?
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

9000urpo kirjoitti:Meinasin testailla tuon mag.vent. josta on aiemmissa jutuissa puhuttu. mikähän niistä letkuista on se W? voisiko apc.järjestelmä vaikuttaa? eli voiko testailla ilman sulaketta ja miten sen pitäisi vaikuttaa?
W-letku on se, joka menee hukkaportille. W-letku irti pitäisi ahtojen mennä ns. tappiin runsaammalla kaasun käytöllä jos on ahtoputket kunnossa. Varovaisuutta kannattaa siis noudattaa jos ajelet letku irti.

Ilman sulaketta tai piuha irti mankkuvenalta ei ahtomittarin pitäisi kohdallaan olevilla peruspaineilla mennä kuin sinne keltaisen puoleenväliin.

Toisilla tulpilla kokeilisin myös.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Make5
"Aero"
Viestit: 314
Liittynyt: To Kesä 02, 2005 19:50
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja Make5 »

W-letku on se keskimmäinen niistä kolmesta.

Mankun toiminnasta tuo virtajohdon irtiottokaan ei ole aina tae että peruspaineilla mennään, itselläni oli ongelma että ahdot nousivat fuel-cutille asti eikä ongelma poistunut vaikka virtajohdon otti irti mankusta, vika oli kuitenkin tässä venttiilissä.

Ja kuten V.J.S mainitsi, luultavasti tulpissa vika, mutta kävi itselläni mielessä bensapumppukin.
Viimeksi muokannut Make5, Ma Tammi 08, 2007 09:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
#2633
Tomaatti9000
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Make5 kirjoitti:Mankun toiminnasta tuo virtajohdon irti ottokaan ei ole aina tae että peruspaineilla mennään, itselläni oli ongelma että ahdot nousivat fuel-cutille asti eikä ongelma poistunut vaikka virtajohdon otti irti mankusta, vika oli kuitenkin tässä venttiilissä.
Nimenomaan. Jos ampuu fuel cutille piuha irti, mankkuvena on jumissa = rikki. Jos ei ahdot nouse lähimainkaan keltaisen puoliväliä, on vika suuremmalla todennäköisyydellä jossain muualla kuin mankkuvenassa (liian alhaiset peruspaineet, vuoto ahto/alipaine putkissa, susi by-pass, turbo bashana, hukkaportti juminut auki yms.)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
9000urpo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 15:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 9000urpo »

jotenkin on sen oloinen, että yrittää nostaa ahtoja normaalisti, mutta sitten joku katkaisee kulun kun ollaan n. 2/3 keltaisella.tiputtaa pikkaisen ja taas kun ahdot on nousemaisillaan niin tulee katko. pitää nuo tulpat vaihtaa ja kokeilla ilman W letkua. voisiko olla niin herkkää, että kun pari päivää sitten tankkasin 55 litraa jetin 95, niin se vaikuittaisi ja apc tai joku rajoittaisi ahtoja?
9000urpo
"Ruisku"
Viestit: 102
Liittynyt: Su Joulu 12, 2004 15:55
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja 9000urpo »

ruokiksella ajelin iman W-letkua ja aluksi nyki ja pätki kuten ennen mutta sitten yhtäkkiä loppu nykiminen. jännä homma. saa nähdä kauanko toimii. olisiko ollut kosteutta jossain missä ei pitänyt. ahto nätisti punaiselle asti ja siihen lopetin ettei tuu särki koko autosta. vaihdoin vielä tulpatkin ja sitten ajoin letku kiinni. hyvin toimi kiihdytykset eli ahtoi ihan normisti ja kulki kuin ennenkin. tarkkaillaan miten käy jatkossa. toivottavasti kulkee huomennakin.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Nostetaan topikkia ylös.

Oma 2.3T CSE wanha sotaratsu tekee kanssa temppujaan taas.

Klubilaisen softa ja T7 modi. Toiminut koko kesän moitteetta ja nyt alkoi ahdot kettuilemaan.
Nousee vain keltaiselle. Välillä taas ahtaa hienosti punaisen loppuun, niin kuin softan asennuksen jälkeen pitäisikin.

Mistä voisi tämä satunnainen toimimattomuus johtua? Enimmäkseen on kuin LPT.

Jumittava kello turbossa?
Bypass bashana?
MAP anturi?

Kuis tuo välijäähy ilmoittaa, jos on sanonut sopimuksen irti keulilla?

Kaikki alipaineletkut tsekattu taas jälleen.

Kiitos etukäteen viisaammille.

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Itselleni vastaten ja mietiskellen asiaa.

Vaihdoin bypass: n. Ei vaikutusta ahtojen nousuun. Entinen pässi vaikutti imutestissä ihan toimivalta. Noh, onhan nyt sitten toimiva pässi varastossa.

Turbon kellon tanko paikoillaan, mutta en päässyt yläkautta testaamaan liikettä.
Menen nosturille ja alakautta sen testaus.

Edelleen siis ahdot nousevat "pirteästi" sinne keltaisen puoliväliin. Pari kertaa satunnaisesti ahtanut punaisen loppuun, kuten nykyisellä softalla pitäisikin.
Ei tee fuel cuttia tai muita hazardeja temppuja.

Miten testaan MAP anturin toimivuuden/ toimimattomuuden? Liitin irti? Mitä pitäisi odottaa testiajosta?

W-letku irti ja varovasti lenkille, että saa testtua turbon ahtamisen ja imu/ pako- puolen tiiveyden?

Entä miten voin välijäähyn testata? Silmämääräisesti? Ei luulisi vielä noin steg3 virin tasoilla päätyjä poksautella jäähystä?

Kiitos jälleen etukäteen vastanneille.

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Onhan painepuolen letkut kiinni. Itsellä löysä coolerin klemmari esti ahtojen nousun yli 0,5 bar
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Hmmm,

Mielenkiintoista. Tein muita huoltotöitä autoon ja oli tällöin akkukenkä irti.
Useampi tunti ilman sähköjä auto.
Lähdin testilenkille ja ylläri pylläri kaikki ahdot taas tallella. Chrysler Crossfire, pyh. Yritti pykiä vieressä. Ei itään jakoa, heh. Mopo.

Eniweis,

Nyt taas pelittää.

Onko tämä nyt sitä adaptaatio ongelmaa? Vetää jotenkin mappauksen sekaisin, jostain ihme syystä?
Vaikuttaako akun heikko varaus tai muu sähköhäiriö, että ECU ottaa siipeensä ja vain pitkä virrattomuus auttaa, että tulee kartta taas ROMlta peliin?

Hessu
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Le tonnari
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Syys 23, 2010 18:03
Paikkakunta: Turku

Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja Le tonnari »

Mielenkiintoista.. Itsellä ilmennyt samanlaista ongelmaa 2.0 -92. Ei mitään rajua rykimistä mutta tuntuu että meno vähän nykäisee ja taas jatkuu.. Jotenkin tuntuu että kesken jäi veto. Tulpat on vaihdettu ja samaa vielä tekee. Ei mikään suuri ongelma mutta juuri silloin kun haluisi repästä niin jää hampaankoloon häiritsemään. Kokeilen siis W-letkua. :)

Edit: Käväsin tuolla nyt sitten ajatuksen kanssa vilkuilemassa ja pähkäilemässä. Tovin siinä piippua kiskoin kunnes silmään osui katkennut pakosarjan pinnapultti. Ei varmasti ahdot pelitä kunnolla kun pääsee pakokanavasta ilmat pihalle. :? Siis korjaukseen.
9000 -92 2.0T
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Jos yksi pultti katkennut niin en usko että vaikuttaa kovinkaan paljoa.
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Yksittäinen pakosarjan pultti ei estä ahtimesi toimintaa. Moottorista tulevat pakokaasut kuitenkin menevät pakosarjan kautta ahtimelle ja sen kautta pois.

Jos surkeimmassa tapauksessa sulla on kaikki pultit poikki tai kaikki pultit löysällä, ahtimesi ei ahda puuttuvan käyttövoiman vuoksi. Mutta sen kuulee jo kauas, jos pakosarja on irti tai pakosarja on rikki.

Muutama viikko sitten kaverin 900 varastettiin, mutta onneksi hän ei ollut ehtinyt vielä hitsata kuntoon pakosarjaa niin hän kuuli varkaan käynnistävän auton.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Le tonnari
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Syys 23, 2010 18:03
Paikkakunta: Turku

Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja Le tonnari »

niin tiedä sitten ainakin kannen kylki kovin paskainen siitä pultin kohdalta ja tiivistekkin tod.näk rikki. Lisään vielä että kyllä se ahtaa mutta sattuu pätkäisemään kun nilkkaa pitää hetken ojennettuna.

Edit: Pakko sen on ainakin vähän hallaa tehdä koska pakokaasujahan tulee enemmän sieltä välistä mitä enemmän kaasua painaa. Tosin pakkohan se jokatapauksessa on korjata.
9000 -92 2.0T
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

Le tonnari kirjoitti:niin tiedä sitten ainakin kannen kylki kovin paskainen siitä pultin kohdalta ja tiivistekkin tod.näk rikki. Lisään vielä että kyllä se ahtaa mutta sattuu pätkäisemään kun nilkkaa pitää hetken ojennettuna.
Vaikuttais et kansipahvi ois pettänyt. Moottorisi ei ahda kunnolla kun osa kaasuista tulee suoraan kannen välistä.

Sitten vaan kansipahvia vaihtamaan ja toivomaan ettei mikään muu ole hajonut. Voi muuten aika kalliiksi mennä korjaukset.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Vastaa Viestiin