ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Le tonnari
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: To Syys 23, 2010 18:03
Paikkakunta: Turku

Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja Le tonnari »

Vaikuttais et kansipahvi ois pettänyt. Moottorisi ei ahda kunnolla kun osa kaasuista tulee suoraan kannen välistä.

Sitten vaan kansipahvia vaihtamaan ja toivomaan ettei mikään muu ole hajonut. Voi muuten aika kalliiksi mennä korjaukset.
Näin siis teen. Muutenkin oli kaikkien yläpään tiivisteiden+jakopään vaihtamista mielessä koska 370tkm alla eikä historiasta sen enempää tietoa. Katsastusasemalla käryt olivat kyllä normaalien puitteissa eli ei järkyttävää vuotoa ole. Kuitenkin hän kiittää viisaampiaan tiedoista ja palailee astiaan mikäli ei omin päin vikaa löydä. :)
9000 -92 2.0T
Naxu
"Hölösuu"
Viestit: 1393
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 01:28
Paikkakunta: Sahalahti

Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja Naxu »

Jos vain rykii isommilla ahdoilla, niin vaihtelisin sytytysosia. Itsellä auttoi platina tulpat ja johdot. Jos tasasesti ei ahda, niin sitten jotain muuta.
Jäsen #4473, Tech 2
Saab 9-5 wagon 2.0t -07
Fiat 126 0.5 4v 2d -73, Ducati ST 2 -99.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Ihan mielenkiinnosta kysyn tulpista.

Onko tarvetta laittaa "kylmempiä" tai "kuumempia", jos on steg3 tason viri?

Jos on tarve, niin mikä mahtaa olla koodi NGKn tulpissa?

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Onko tarvetta laittaa "kylmempiä" tai "kuumempia", jos on steg3 tason viri?
En usko että on tarvetta, isommilla ahdoilla ja lämmöillä kannattaa kokeilla (>steg4).
Jos on tarve, niin mikä mahtaa olla koodi NGKn tulpissa?
Kylmemmät tulpat, isompi lämpöarvo: NGK BCR8ES

reply: huom. tulppien oikea malli on nimenomaan BCR8ES eikä BCPR8ES kuten monesti mainittu.
Viimeksi muokannut j0ne, Pe Syys 24, 2010 12:51. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

OK, kiitos.

Luuletko, että olisi hyötyä minun autossa jo nyt tulpista?

Tuleeko mitään lisäsuoritusta autoon?

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Luuletko, että olisi hyötyä minun autossa jo nyt tulpista?
Satunaista nypytystä saatat saada kaveriksi pintakaasulla. Yleensä noita laitetaan jotta saadaan "viileämpi" palotapahtuma ja vähennetään pre detonaation riskiä (vai mikälie oikea termi, joka tapauksessa ei haluta että seos syttyy hehkuvasta tulpasta omia aikojaan.)
Tuleeko mitään lisäsuoritusta autoon?
Tuskin, mutta evt. :roll:
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

hessu75 kirjoitti: Tuleeko mitään lisäsuoritusta autoon?
Erilaisten autolehtien testaajien mukaan tulppien vaihto pystyy tarjoamaan lisää tehoa vain parisen hummaa. Perustuen siihen, että vanhat tulpat ovat kuluneet/kärsineet niin paljon että moottori on menettänyt justiinsa sen parisen hummaa.

Elikäs tehonlisäys tulppien vaihdolla hyväkuntoisiin vanhoihin tulppiin nähden on periaatteessa +-0 parhaimmassa tapauksessa lisäystä 1-3 hv.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
ttk81
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Loka 14, 2010 19:24
Paikkakunta: Savonlinna

Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Mikäköhän omassa tonnarissa voisi olla vikana.

Oireet:
Kaasu pohjassa kiihdyttäessä ahdot nousevat n. 1 bar ja sitten auto pätkäisee, tämän jälkeen kiihtyy tasaisesti mutta ahdot vain n. 0,6-0,7 bar. Puolella kaasulla ahdot pysyvät siellä 1 baarin paikkeilla tasaisesti. Tuntuu että vedotkin ovat paremmat puolella kaasulla.

Kansipahvi ja tulpat on juuri vaihdettu ja akkukenkä on ollut irti. Mankkuvenan piuha irroitettuna ahdot tasaisesti jotain 0,3-0,4 baarin luokkaa.

Auton tietoja:
Saab 9000 2.0 CS Turbo -98 Automaatti
Trionic T5
T5 mankkuvena
Garrett T03/04

Mistähän vikaa lähtisi etsimään?
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2647
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja CDTA »

j0ne kirjoitti: huom. tulppien oikea malli on nimenomaan BCR8ES eikä BCPR8ES kuten monesti mainittu.
Mikähän etu tuolla saavutetaan?
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2532
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Kaasu pohjassa kiihdyttäessä ahdot nousevat n. 1 bar ja sitten auto pätkäisee, tämän jälkeen kiihtyy tasaisesti mutta ahdot vain n. 0,6-0,7 bar. Puolella kaasulla ahdot pysyvät siellä 1 baarin paikkeilla tasaisesti. Tuntuu että vedotkin ovat paremmat puolella kaasulla.

Garrett T03/04
Mikä softa? Onko nakuista hajua? Ahtaako w-letku irti hyvin? Itse kokeilisin jollain kunnon softalla ja T7 mankkuvena modilla. Toista DI-kasettia voisi toki testata.
j0ne kirjoitti:
huom. tulppien oikea malli on nimenomaan BCR8ES eikä BCPR8ES kuten monesti mainittu.
Mikähän etu tuolla saavutetaan?
Satunaista nypytystä saatat saada kaveriksi pintakaasulla. Yleensä noita laitetaan jotta saadaan "viileämpi" palotapahtuma ja vähennetään pre detonaation riskiä (vai mikälie oikea termi, joka tapauksessa ei haluta että seos syttyy hehkuvasta tulpasta omia aikojaan.)
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2647
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja CDTA »

j0ne kirjoitti:
Satunaista nypytystä saatat saada kaveriksi pintakaasulla. Yleensä noita laitetaan jotta saadaan "viileämpi" palotapahtuma ja vähennetään pre detonaation riskiä (vai mikälie oikea termi, joka tapauksessa ei haluta että seos syttyy hehkuvasta tulpasta omia aikojaan.)
Niijjoo, voihan se olla että vaikka lämpöarvo on sama niin nuo elektrodit ovat viileämpiä kun keskielektrodi on syvemmällä tulpanrungossa.
Aikoinaan kaikki tulpat oli noita "matalia", ja kun tuo keskielektrodi keksittiin nostaa ylemmäksi niin puhuttiin sen itsepuhdistavasta vaikutuksesta, eikähän ne tosiaan karstottunutkaan enää niin helposti ja käyttöikää tuli samalla lisää.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4582
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

ttk81 kirjoitti:Mikäköhän omassa tonnarissa voisi olla vikana.

Oireet:
Kaasu pohjassa kiihdyttäessä ahdot nousevat n. 1 bar ja sitten auto pätkäisee, tämän jälkeen kiihtyy tasaisesti mutta ahdot vain n. 0,6-0,7 bar. Puolella kaasulla ahdot pysyvät siellä 1 baarin paikkeilla tasaisesti. Tuntuu että vedotkin ovat paremmat puolella kaasulla.

Kansipahvi ja tulpat on juuri vaihdettu ja akkukenkä on ollut irti. Mankkuvenan piuha irroitettuna ahdot tasaisesti jotain 0,3-0,4 baarin luokkaa.

Auton tietoja:
Saab 9000 2.0 CS Turbo -98 Automaatti
Trionic T5
T5 mankkuvena
Garrett T03/04

Mistähän vikaa lähtisi etsimään?
Pikkasen matalanoloinen peruspaine ensinnäkin mutta epäilisin kyllä mankkuvenan jumittamista.
Voit testata sytkäkasetin tai tulppien vaikutuksen irrottamalla W-letkun mankulta. Huomaat kyllä että turbo spoolaa ilman kontrollia fuelcuttiin saakka. Jos tulpat ja kasetti kestää isoja paineita niin mankkuvena lienee ongelma. Sehän tosiaan kannatta konvertoida T7-mankulle niin pääsee siitäkin vaivasta.

Noista paineista voisi päätellä että softa ei ole vakio koska millään tonnarin 2 litraisella automaatilla ei vakiosoftalla paineet nouse 1 bariin. Missähän fuelcut raja lienee softassasi ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
ttk81
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Loka 14, 2010 19:24
Paikkakunta: Savonlinna

Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

j0ne kirjoitti:Mikä softa? Onko nakuista hajua? Ahtaako w-letku irti hyvin? Itse kokeilisin jollain kunnon softalla ja T7 mankkuvena modilla. Toista DI-kasettia voisi toki testata.
vesa67 kirjoitti:Pikkasen matalanoloinen peruspaine ensinnäkin mutta epäilisin kyllä mankkuvenan jumittamista.
Voit testata sytkäkasetin tai tulppien vaikutuksen irrottamalla W-letkun mankulta. Huomaat kyllä että turbo spoolaa ilman kontrollia fuelcuttiin saakka. Jos tulpat ja kasetti kestää isoja paineita niin mankkuvena lienee ongelma. Sehän tosiaan kannatta konvertoida T7-mankulle niin pääsee siitäkin vaivasta.

Noista paineista voisi päätellä että softa ei ole vakio koska millään tonnarin 2 litraisella automaatilla ei vakiosoftalla paineet nouse 1 bariin. Missähän fuelcut raja lienee softassasi ?
Tarkkaa tietoa softasta ei ole, mutta vakio se ei ole, pyynti 1 bar. Fuelcut 1.5 bar. Ennen tuolla softalla auto on toiminut hyvin. Tämä autohan on vakiona 150hv matalapaine. Pitää kokeilla irroittaa tuo W-letku, kunhan keli paranee/vaihdan talvirenkaat.

Vähän monimutkaiselta tuo T7-modi vaikuttaa, mutta nähtävästi on vaivan arvoista jos tuo vanha on rikki. Teetkö vesa67 vielä noita modeja? Itse kyllä asun Savonlinnassa.

Vielä sellainen tuli mieleen, että olisiko tuossa kansipahvi rempassa voinut asentajalta mennä jotkin letkut sekaisin?
#7051
Saab 9-3 Vector SS -07 Stage1 BioPower
ex: Saab 9-3 SE 3d 2.0t -99 T5 "Stage3" RE85 (Kuva), Saab 9000 CS 2.0tA -98 Stage3+ (Kuva)
ttk81
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: To Loka 14, 2010 19:24
Paikkakunta: Savonlinna

Re: ahdot ei nouse/nykii kun kiihdyttää

Viesti Kirjoittaja ttk81 »

Nyt sain testattua ilman w-letkua. Näyttäisi ahtavan hyvin johonkin 1 baariin sain ennen kuin pätkäisi. Ahdot kyllä nousivan pikkukaasullakin niin nopeasti että tulikohan fuelcut vastaan ja pysyiköhän tuollainen analogi mittari perässä.

EDIT 21.10: Nyt sain hankittua ja asennettua tuon T7 mankku modin. Ahto ongelma jatkuu edelleen samana. Kerralla kun lyö kaasun pohjaan, niin ahdot nousee 1baarin luokkaan ja sitten pätkäisee. Tämän jälkeen ne jää jonnekin 0,7baariin. Jos rauhallisesti aloittaa kiihdytyksen ja sitten painaa kaasun pohjaan, niin ahdot jäävät suoraan n. 0,7 baariin

EDIT 23.10: Nyt taisi vika vihdoin löytyä, by-pass venttiili oli syypää.
#7051
Saab 9-3 Vector SS -07 Stage1 BioPower
ex: Saab 9-3 SE 3d 2.0t -99 T5 "Stage3" RE85 (Kuva), Saab 9000 CS 2.0tA -98 Stage3+ (Kuva)
Vastaa Viestiin