Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja siffonen »

Tänään tein saman korjauksen mittaristoon, ja olihan siellä löysiä ruuveja. Nyt on ongelmana, että kun mittaristo on laitettu paikoilleen, niin mittariston reunoille jää isot raot molemmin puolin. puuttuukohan nyt reunoilta jotkut läpyskät jotka peittää nuo raot, vai laitoinko mittaristo väärin paikoilleen. omasta mielestä laitoin sen samalla tavalla kuin se olikin siinä. kun laittaa mittariston yläpuolen kiinnityspellin toiselle puolelle, niin ei ole rakoja, mutta ruuvit ei sitten pidä. Olisko kellään kuvaa mittaristosta paikoillaan yläpuolelta otettuna?
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
siffonen
Matalapaineturbo
Viestit: 185
Liittynyt: Pe Helmi 17, 2006 13:06
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja siffonen »

Jos tarkoitat niitä mittariston kumeja, niin ne ovat paikoillaan
Saab 9-5 2.3t 1998
Saab 9-3ss 1.8t 2008
pevi
"Hölösuu"
Viestit: 1784
Liittynyt: Pe Joulu 26, 2003 16:11
Paikkakunta: Paimio

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja pevi »

Breadfan kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:
Breadfan kirjoitti:Pitääkö tuon kalibroinnissa tarvittavan jännitelähteen olla portaattomasti säädettävä? Ei varmaan tuommoisesta marketin 1,5 - 12 voltin porrassäätöisestä adapterista ole iloa kalibroinnissa?
Pitää.
Jees, näin uumoilinkin. Pitää jostakin koittaa lainailla moista värkkiä, kun on hiukan iso sijoitus vain yhteen käyttöön :)

Mittaristo ei paljoa virtaa vie, joten uskon homman hoituvan myös kiinteällä teholähteellä, digitaaliyleismittarilla ja sopivan kokoisella potikalla.
9000 vm. 97 Jubilee x 2
9000 vm. 95 Aero
900 vm. 87 CAB
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Kiitos ohjeesta. Näillä vinkeillä tuli korjattua pilkkivä lämpämittari tuosta M1997 autosta. Kynsilakat jätin laittamatta, enkä jaksanut tinaillakkaan niitä kantoja. Uskoisin että pysyy seuraavat 170 tkm.
Kaliprointeja ei tarvinnu tehdä, viisari on tarkalleen kello yhdeksässä kunhan moottori lämpenee.
Termostaattina vuoden vanha originaaliosa, 89-astetta.

Ensimmäisellä koeajolla, noin 40 km mittari toimi aluksi, sitten meni "nolliin" ja lopuksi rupesi seilaamaan ja hakkaamaan edestakaisin :x
Ajon jälkeen heiluttelin vielä anturin liitintä siitä termostaatin vierestä. Nyt on toiminu kohta yli 1000 km ajan. Taisi sitten tulla kuntoon kuitenkin. :)

Samalla vaihdettiin motonetistä ostetut ja "pevi:n" listan mukaiset uudet lamput mittaristoon.
Tarkkana sai olla, motonetistä valitsin mielestäni oikeat lamput. Siinä oli kuitenkin vähän kiire ja kellokin oli juuri sulkemisaika. Noi mittariston taustavalot tulivat sitten 2 kpl 3W ja 2 kpl 5W, joku oli laittanut väärään paikkaan hyllyssä. Onneksi huomasin ennen asennusta, mutta tilalle tuli sitten 2 kpl vanhoja taustavaloja.
Onneksi noiden vaihto ei kuitenkaan edellytä mittariston irroittamista.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Pee
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: Pe Touko 25, 2007 16:20
Paikkakunta: Kuhmo

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja Pee »

Olisin kyllä suositellut laittamaan sitä kynsilakkaa.
Itsellä ei ollut käytettävissä lakkaa kun kiristelin ja ei mennyt kauan aikaa kun rupesi oireilemaan uudelleen.
Tosin en ole jaksanut ruveta aukomaan kojelautaa ja tekemään samaa uudelleen.
Toimii ilmankin kun tietää mistä moinen johtuu :saab: :mrgreen:
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Pee kirjoitti:Olisin kyllä suositellut laittamaan sitä kynsilakkaa.
Itsellä ei ollut käytettävissä lakkaa kun kiristelin ja ei mennyt kauan aikaa kun rupesi oireilemaan uudelleen.
Tosin en ole jaksanut ruveta aukomaan kojelautaa ja tekemään samaa uudelleen.
Toimii ilmankin kun tietää mistä moinen johtuu :saab: :mrgreen:

No voi juku, saas nähä meneekö kohta sitte uusiksi.
Kynsilakkaa ei jaksanu ruveta läträämään. Ruuvilukitetta piti itseasiassa kyllä ostaa motonetistä, mutta siinä oli sitä kiirettä.

Kesällä sitten uusi ruuvien kiristely :)
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Mulla on useemmassa tonnarissa roikkunnu toi mittari,mitä välii.

No jos lämppäristä tulee kuumaa ja autoa paikallaan käyttämällä ropelli siellä keulalla lähtee pyörimään niin sitten vaan kattoo mitä mittari näyttää,siinä on se n sata-astetta.
Niin ja sitten vaan takaraivoon mitä mittarinäytti siinä on se sata,tai laita teippi mittariin jos ei muisti pelaa.
Vanhenpi auto mies tietää ylävesiletkua puristamalla mikä on lämpotila koneessa,ei siinä mittareita tarvii.

Köyhän ja laiskan kaliprointi..........

Miksi automaatti-ilmastoinnilla oleva tonnari on kylmempi talvella kun manuaali
ilmastoinnilla oleva?.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja teesalama »

YKÄ kirjoitti: Vanhenpi auto mies tietää ylävesiletkua puristamalla mikä on lämpotila koneessa,ei siinä mittareita tarvii.

Köyhän ja laiskan kaliprointi..........

Miksi automaatti-ilmastoinnilla oleva tonnari on kylmempi talvella kun manuaali
ilmastoinnilla oleva?.
Varmasti tietää lämpötilan nuorempikin letkuja puristelemalla, sitähän onkin mukava motarilla lähteä puristelemaan. Kertookos se että nahka kesii kämmenestä, että ollaan liki 100 asteessa?

Minä tykkään siitä, että auto on kunnossa ja vielä parempi jos voi itse korjata. Mutta onneksi ollaan kaikki erilaisia :)
Mukava kun täällä foorumilla edelleen saa hyviä ohjeita joilla pitää autot kunnossa.


Ei muuten ACC:llä varustettu tonttu sen kylmempi talvella ole. Johtuen ACC:n automatiikasta ei puhallusta tule kovinkaan paljon, ennenkuin moottori on lämmennyt. Tämä siksi, ettei kabiiniin puhalleta jääkylmää ilmaa lisää.
Toki voihan sitä puhallusta manuallisesti siitä paneelista näpytellä.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Liekkö sattumaa,mulla on ollu aina se kylmin saab automaatti-ilmastoinnilla oleva versio,manuaali-ilmastoinnilla ja ilman ilmastointia olevat on lämpimiä.
Outoa kyllä mutta ymmärrän miten se automatiikka pelaa.

Tietty molemmista on tarkistettu koneen lämmöt myös letkua puristelemalla.

Eräällä saabisti kaverilla jolla on myös kokemusta oli sama havainto.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Joo ,oikeassa kädessä on parenpi tunto eli erotan oikealla kädellä.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Joskus tuntuu että nykyään on itse mittaaminen tärkeänpää kuin tulos,no ainahan mittaamalla saa jonkun tuloksen.

Eihän auton moottorin lämmöt ole mitään raketti tiedettä,jokainen jolla on tunto käsissä tajuaa käykö kone kylmänä ja jos ei ole tuntoa niin voihan niitä mittailla jos siitä tulee viisaamaksi,kaikki käy.

Mittailkoot ne jotka osaa,minä en osaa,minä saan saabin lämmöt selville kuuntelemalla (ropelli) ja kokeilemalla (letkut).
Niin ja jos nyt käy niin että ropellissa on vikaa niin senkin älyy ennenkun keittää,kukin tyylillaan.

Saivarrellaan niistä kennon lämmöistä seuraavaksi?.

Mun nykyisessä tontussa tarkenee/on LÄMMIN,kone lämpii ja ikkunat on aina huurteettomat.
Mutta huomasin että kun avaa oven niin ilma kulkee vapaamin/nopeammin.
Raitis suod on ok,mutta voiko poisto kanavissa olla jotain?.
Vai onko kuskin lääkitys taas sekaisin?.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja teesalama »

YKÄ kirjoitti:Joskus tuntuu että nykyään on itse mittaaminen tärkeänpää kuin tulos,no ainahan mittaamalla saa jonkun tuloksen.

Eihän auton moottorin lämmöt ole mitään raketti tiedettä,jokainen jolla on tunto käsissä tajuaa käykö kone kylmänä ja jos ei ole tuntoa niin voihan niitä mittailla jos siitä tulee viisaamaksi,kaikki käy.
Kerro minkä tuloksen saat kokeilemalla? Minulle tulos on se, että lämpömittari on "kello yhdeksän" kohdalla. Silloin on lämmöt manuaalin mukaan kohdallaan.

Lämmintä autossa on, juuri tuli 1200 km ajoa. Sotkamon korkeudella ei vilu tonnarissa ollut.
Oliskin kiva arpoa koneen lämpöjä kesken maantieajon lektuja aina taukopaikalla puristelemalla :)

Kyllä täytyy sanoa, että tonnarin ACC on ikäisekseen aika hyvä laite.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Vastaa Viestiin