Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Kiva että tarkenee,meillä on -23c nyt, mittarista katottuna.
Mutta mittari tonnarissa voi olla klo 8 ja silti on lämmöt koneessa ok,ei tarvii tehä mitään vaikka mittari näyttää klo8.

Siitä tässä lienee kysymys,se tonnarin lämpömittari ei ole yhtään tarkenpi kun kuskin käsi.Eikä sitä letkua tarvii olla koko ajan puristelemassa kunhan on tietonen mitä se tontun mittatari näyttää,se oli mun pointti ,laiskan kaliprointi,pitään tietää ei tarvii tehä turhaa työtä.
Kyllä se mittari käy lämpötilan seurantaan kunhan tietää mitä se näyttää... tajuutko??.

Miksi manuaali-ilmastoinnilla oleva saab on lämpimämpi kuin automaatti-ilmastoinnilla?.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

Mimmi kirjoitti:Kai nyt samalla kädellä voi mennä puristamaan esim. puutarhaletkua, jolloin saat selville lämpötilan mittariin katsomatta.
Voi mennä.
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja teesalama »

YKÄ kirjoitti:Kiva että tarkenee,meillä on -23c nyt, mittarista katottuna.
Mutta mittari tonnarissa voi olla klo 8 ja silti on lämmöt koneessa ok,ei tarvii tehä mitään vaikka mittari näyttää klo8.

Siitä tässä lienee kysymys,se tonnarin lämpömittari ei ole yhtään tarkenpi kun kuskin käsi.Eikä sitä letkua tarvii olla koko ajan puristelemassa kunhan on tietonen mitä se tontun mittatari näyttää,se oli mun pointti ,laiskan kaliprointi,pitään tietää ei tarvii tehä turhaa työtä.
Kyllä se mittari käy lämpötilan seurantaan kunhan tietää mitä se näyttää... tajuutko??.
Mitäs sitä ulkomittarilla mittaamaan, sormenpää vaan ulos ikkunasta ;-)

Tajuan ettei tonnarin mittari ole absoluuttinen, muutosta vaan on helpompi seurata mittarin näyttämästä jos tietää missä asennossa mittarin pitäisi olla. Kuten tunnettua mittari joskus näyttää melkein oikein ja joskus roikkuu.
Seuraamista lisäksi hankaloitti mittariviisarin hullu väpätys, josta tuolla aikaisemmin kirjoitin.
Saatan lainata joskus autoja jollekkin, en heille kehtaa sanoa että puristeles vähän letkuja jos tuntuu keittävän :lol:

Joo eipä siinä, minulle käy kumpikin metodi. Itse valitsin tämän polun mittailuun.

Kylmää on tännekkin huomiseksi luvassa noita lukuja, hrr. Mutta saabissa kyllä tosiaan tarkenee.
Viimeksi muokannut teesalama, Su Marras 28, 2010 23:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
9000_urbo
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: Pe Maalis 14, 2008 14:50

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja 9000_urbo »

YKÄ kirjoitti:
Mimmi kirjoitti:Kai nyt samalla kädellä voi mennä puristamaan esim. puutarhaletkua, jolloin saat selville lämpötilan mittariin katsomatta.
Voi mennä.
jos puristaa omaa letkua tai roikkuvaa viisaria tietää mikä on 37. Sen kun kertoo kahdella saa 74 jne.
YKÄ
"Hirsch"
Viestit: 768
Liittynyt: Ke Joulu 31, 2003 17:11
Paikkakunta: lieksa

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja YKÄ »

teesalama kirjoitti:
YKÄ kirjoitti:Kiva että tarkenee,meillä on -23c nyt, mittarista katottuna.
Mutta mittari tonnarissa voi olla klo 8 ja silti on lämmöt koneessa ok,ei tarvii tehä mitään vaikka mittari näyttää klo8.

Siitä tässä lienee kysymys,se tonnarin lämpömittari ei ole yhtään tarkenpi kun kuskin käsi.Eikä sitä letkua tarvii olla koko ajan puristelemassa kunhan on tietonen mitä se tontun mittatari näyttää,se oli mun pointti ,laiskan kaliprointi,pitään tietää ei tarvii tehä turhaa työtä.
Kyllä se mittari käy lämpötilan seurantaan kunhan tietää mitä se näyttää... tajuutko??.
Mitäs sitä ulkomittarilla mittaamaan, sormenpää vaan ulos ikkunasta ;-)

Tajuan ettei tonnarin mittari ole absoluuttinen, muutosta vaan on helpompi seurata mittarin näyttämästä jos tietää missä asennossa mittarin pitäisi olla. Kuten tunnettua mittari joskus näyttää melkein oikein ja joskus roikkuu.
Seuraamista lisäksi hankaloitti mittariviisarin hullu väpätys, josta tuolla aikaisemmin kirjoitin.
Saatan lainata joskus autoja jollekkin, en heille kehtaa sanoa että puristeles vähän letkuja jos tuntuu keittävän :lol:

Joo eipä siinä, minulle käy kumpikin metodi. Itse valitsin tämän polun mittailuun.

Kylmää on tännekkin huomiseksi luvassa noita lukuja, hrr. Mutta saabissa kyllä tosiaan tarkenee.


N 40 vuotta sitten olin pentuna kiteellä yhen pöllikuskin kyyvissä tosin henkilöautolla mentiin sillon (mersu),kysyin ei toimi mittari, äijä avas ikkunan työns sormen ikkunasta ja sano 120km/h,se ties, oli kokemusta.

Myöhemmin vasta tajusin että aina kun se sylkäs siihen sormeen ennen kun työns ikkunasta niin sillon mentiin mesellä suuttimet sinisenä.niin ja ne ajo ekan puolmillii ilman mittarin vaijeria
Saab 9000 t:bo
Yamaha 1300 XJR
YKÄ #2159
teesalama
"Hölösuu"
Viestit: 2520
Liittynyt: Ke Loka 15, 2003 09:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja teesalama »

Näkeepähän nopeuden ihan kierroslukumittaristakin. Sama vaihde, sama kierrosluku --> vakionopeus.
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
pkoski
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Elo 17, 2009 22:12
Paikkakunta: Turku

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja pkoski »

Oireet:
- lämpötilamittari roikkuu
- ajoittain sekä lämpötila että bensamittari lopettavat toimintansa samalla ilmastointi loppuu, tosin puhallin toimii.
- mittariston taustavalot eivät pelaa
Joten tänään tuli askarreltua mittaristo irti, ruuvien kirististys + lakkaus, mittariston taustalamppujen vaihto. Hyvät olivat G-miehen ja muiden ohjeet ja homma onnistui tälläiseltä konttorirotaltakin.
Mittaristoa takaisin laittaessa kytkin piuhat ja ennen kuin ruuvasin mittarin kiinni ja laitoin virrat päälle -> bensamittari ja lämpömittari näytti kuten pitikin. Muistaakseni myös EDU toimi.
Sitten mittariston ruuvaus kiinni ja kojelauta melkein kiinni ja virrat päälle; sekä lämpötila että polttoiainemittari pomppaavat maksimiin tai siis ihan tappiin yli "high" ja EDU on ihan pimeänä!?!?
Muu mittaristo toimii.
Ideoita mikä mahtaa olla vikana?
Ex Saab 9000 CSE 2.0t A50 1998
TolTuo
"Turbo"
Viestit: 244
Liittynyt: Ti Loka 19, 2010 12:49
Paikkakunta: Kajaani

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja TolTuo »

Kiitokset G-miehelle korjaus oppaasta!

Alkoi mittari jälleen toimia (ennen korjausta klo. 7 näyttänyt) ja bensa mittari näytti liian vähän koko ajan tämäki korjaantu samalla.
#5223
Saab 9-5 wagon 2,0t vector -03 stage 1
Avatar
TurboTurpa
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
Paikkakunta: Halsua

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja TurboTurpa »

Minulla kyseiset toimenpiteet eivät auttaneet, kyseiseen vaivaan vaan mittari on ja pysyy norm lämpöisenä siellä klo 7-8 paikkeilla ja talvella siellä klo 7 paikkeilla.
Vaihdettu on uusi termostaatti, mutta lämpötilan anturi on vielä kokeilematta.

Jk: mutta eipä tuo ole menoa pahemmin haitannut.
Saab 9-5 A 2.3t stw
burnett
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Loka 17, 2009 15:25
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja burnett »

Tällä ohjeella tuli korjattua lämpötilamittarin roikkuminen samalla, kun vaihdoin kaikki polttimot mittaristoon. Kiitoksia ohjeesta! :)
Saab 9-5 2.0t Vector wagon -06
Ex:Saab 9-5 2.0t SE wagon -01, Saab 9000 CS 2.0 -96
enska
"Viggen"
Viestit: 518
Liittynyt: Su Joulu 04, 2005 17:36
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja enska »

G-miehen ohjeella taas yksi roikkuva lämpömittari kuntoon. Samalla ne polttimot tuli tietysti vaihdettua...

Mukavampi lähtä talven tuiskuihin ku tietää missä lämmöt oikeasti on...
#3854
* 9-5 2,3t -10* 900 4d sedan T8 -85 * 96v4super -80
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja jus »

Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Saabatti
"Hölösuu"
Viestit: 1646
Liittynyt: Pe Syys 14, 2012 18:56
Paikkakunta: Kuusamo

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja Saabatti »

Ilmeisesti tämä savotta olisi sitten edessä täälläkin. Harmi kun ei ole lämmintä tallia, ei oikein tuolla pakkasessa huvittaisi / uskaltaisi alkaa tuota mittaristoa koputtelemaan irralleen...

P.S. Minulla ei aukea tuo edellisen kirjoittajan laittama linkki.
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja aero »

Eipä se pakkanen hommaan ihmeitä tee. Ennen irroitusta voi vaikka ajaa auton sisätilat lämpimäksi, samaten halutessaan mittariston kiinnittämisen ja kojetaulun päällisen asentamisen välissä. Oikeastaan ainoat kylmässä tehtävät operaatiot on avoinaisesta ovesta avattavien ruuvien irrotus (kaiutinritilöissä) ja mittariston (etenkin piuhojen) kiinnitys.

Itse mittariston korjaushan tapahtuu sisätiloissa ja sen ollessa irti ei autossa kannata avainta kääntää.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
AnttiH9-3
"Aero"
Viestit: 343
Liittynyt: Ti Marras 08, 2005 13:14
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Mittariston lämpömittarin viisarin roikkumisen korjaus

Viesti Kirjoittaja AnttiH9-3 »

Nyt on ongelmana, että kun mittaristo on laitettu paikoilleen, niin mittariston reunoille jää isot raot molemmin puolin. puuttuukohan nyt reunoilta jotkut läpyskät jotka peittää nuo raot, vai laitoinko mittaristo väärin paikoilleen. omasta mielestä laitoin sen samalla tavalla kuin se olikin siinä. kun laittaa mittariston yläpuolen kiinnityspellin toiselle puolelle, niin ei ole rakoja, mutta ruuvit ei sitten pidä.
Olikohan tähän jollakin valmis vastaus? Itsellä kävi samalla tavoin; yläreunoissa isot raot. Laitoin lopulta niin päin kiinnityksen, ettei jäänyt rakoa, mutta epäilys jäi, kuuluisiko tuon kuitenkin olla toisin.
2.0t Biopower 9-3 -09
ex 2.3Aero 9000 -96; ex 2.0Aero 9-3 -00; ex 2.0t 9-3 -02
#7314
Vastaa Viestiin