Uuden Tonnarin ostoa; apuja tekniseen tunnistukseen

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Uuden Tonnarin ostoa; apuja tekniseen tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Moro kaikki,

Olen tätä menossa huomenna katsomaan Tuusulaan:

http://www.nettiauto.com/saab/9000/3480918

Konehuone kuvassa on joku ihme mötikkä MAP anturin vieressä oikealla. Mikä se on?

Läppärungon päällä joku musta mötikkä? Onko tämä nyt sitten TCS versio?
Ei koskaan ole ollut TCSsää minun omistuksessa. Mitä pitää ottaa huomioon kun tsekkaan autoa?
Jotain TCS varoitusvaloja syttyy, kun kääntää virrat päälle ja sitten pitää sammua nopsaan, eikö?

Onko kukaan muu klubilainen käynyt tätä yksilöä tsekkaamassa vielä?

Kaikki huomiot autosta arvostettuja teiltä muilta, kiitos.

-Hessu-

PS. alle 200tkm ajettu RUOSTEETON CS/ CSE Aero hakusessa. 7000€ maks. ( tuolla hinnalla pitää olla sitten mummon ajama saaressa)
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Uuden Tonnarin ostoa; apuja tekniseen tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja Eero »

Oliks tää se parilla tonnilla Virossa myynnissä ollut joka Suomeen uitossa kolminkertaisti hintansa? Voin muistaa väärin mutta siitä oli joku topicci menossa joskus. Kun noi kilvetkin puuttuu...
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7535
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Uuden Tonnarin ostoa; apuja tekniseen tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja mestari »

missäs se map on ja mikä se on?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Uuden Tonnarin ostoa; apuja tekniseen tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

mestari kirjoitti:missäs se map on ja mikä se on?
(ManifoldAbsolutePressure sensor)

Ilmanmäärämittari, joka mittaa ilmanmäärän imusarjassa olevasta paineesta. Tuossa yksilössä sijaitsee rintapellissä ilmastointiletkujen vieressä.

Tuossa ois hiukan tekstiä aiheest http://en.wikipedia.org/wiki/Manifold_absolute_pressure
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Uuden Tonnarin ostoa; apuja tekniseen tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Ei se mappianturi kyllä mitään ilmamäärää mittaa. Ihan rehellinen paineanturi se on ja Trionic 5 on painepohjaisesti toimiva järjestelmä sen sijaan kun Trionic 7 ilmamassapohjainen.

Tollasen lisähanukan olen nähnyt ennenkin joissakin tonnareissa mutta en tiedä varmaan mikä se on, voi liittyä TCS:ään. Ei ole omassa ainakaan tuota.
Läppäkotelo on ainakin TCS mallinen.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
DJHasis
Matalapaineturbo
Viestit: 183
Liittynyt: Ti Marras 10, 2009 18:36
Paikkakunta: Kaarina

Re: Uuden Tonnarin ostoa; apuja tekniseen tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja DJHasis »

vesa67 kirjoitti:Ei se mappianturi kyllä mitään ilmamäärää mittaa. Ihan rehellinen paineanturi se on ja Trionic 5 on painepohjaisesti toimiva järjestelmä sen sijaan kun Trionic 7 ilmamassapohjainen.
Ilmaisin hiukan väärin. Olis pitänyt sanoa, että se mittaa imusarjassa olevan paineen, jonka avulla ecu tietää kuinka paljon tarvitsee syöttää polttoainetta.
hessu75 kirjoitti: Konehuone kuvassa on joku ihme mötikkä MAP anturin vieressä oikealla. Mikä se on?
Oisko vakionopeudensäätimen osa? Muistuttaa kovasti vanhemman tonnarin alipaineella toimivaa moottoria.
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11502
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Uuden Tonnarin ostoa; apuja tekniseen tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja jus »

hessu75 kirjoitti:ihme mötikkä MAP anturin vieressä oikealla. Mikä se on?
TCS:ään liittyvä venttiili, lokasuojan päällä akun vieressä on toinen samanlainen, sekin TCS:ään liittyvä.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Jartsu
"Ruisku"
Viestit: 147
Liittynyt: Ke Touko 25, 2005 23:25
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Uuden Tonnarin ostoa; apuja tekniseen tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja Jartsu »

Tuossapa vähän aikaisempaa keskustelua ao. kulkineesta:

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 06&start=0
900 2.1i Classic -93
9000 CS 2.0t -98
#2482
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Uuden Tonnarin ostoa; apuja tekniseen tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja Eero »

Olikos tuo kuskin oven alareunan tiiviste ihan tuollainen? ihan kuin puuttuis jotain. Ainakin oikean takapyörän keskiö puuttuu. Jos autosta puuttuu jotain niin kai se myyjänkin pitäis ymmärtää, että hinnasta täytyis puuttua myös jotain
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
J.N
"Hirsch"
Viestit: 954
Liittynyt: Ti Heinä 10, 2007 19:11
Paikkakunta: Etelä-Savo

Re: Uuden Tonnarin ostoa; apuja tekniseen tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja J.N »

Eero kirjoitti:Olikos tuo kuskin oven alareunan tiiviste ihan tuollainen? ihan kuin puuttuis jotain.
Näyttää ihan siltä miltä pitääkin.

Kaikki hintaan ja etenkin sen suuruuteen liittyvät spekulaatiot lienevät täysin turhia, jos tuotetta ei ole päässyt edes katsomaan ja tutkimaan livenä. Hyvät, siistit, räveltämättömät alkuperäiskuntoiset Airo tonnarit ovat katoava luonnonvara, joita ei kohta saa enää edes rahalla mistään, joten hinta voi olla täysin perusteltu eikä yhden puuttuvan vanteen keskikapselin pitäisi moisen ostopäätökseen vaikuttaa millään tavalla.

Jos vastaavilla spekseillä varustettuja oletettavasti vastaavan kuntoisia laitteita löytyy useita kappaleita huomattavasti halvemmalla jostain, niin linkatkaapa ilmoituksia esille. Kiinostuneita varmaan kuitenkin täällä liikkuu. Toisessa ylempänä linkatussa viestiketjussa ei ollut mitään perusteluja, että nimenomaan kyseinen auto olisi ollut jossain myynnissä huomattavasti halvemmalla, vaan pelkkää mutuilua.
#3418
Eero
"Aero"
Viestit: 313
Liittynyt: To Helmi 19, 2004 22:11
Paikkakunta: Tampere

Re: Uuden Tonnarin ostoa; apuja tekniseen tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja Eero »

J.N kirjoitti:Toisessa ylempänä linkatussa viestiketjussa ei ollut mitään perusteluja, että nimenomaan kyseinen auto olisi ollut jossain myynnissä huomattavasti halvemmalla, vaan pelkkää mutuilua.
tuon hintapyyntö Virossa ollessaan jotain 2300e
Lause viittaa ko. yksilöön mutta ainahan useampi kuin yksi voi olla erehtyväinen.
Nämä ollu 9000T -89,900i 16v kat -91, 900i 16v -89, 900i 8v -87, 900i 8v -85, 900GL -86, 99 t -78, 900 -81, 900 -79, 90 -85 NYT 9000CS -96
tlaakso
"Aero"
Viestit: 373
Liittynyt: Ti Kesä 12, 2007 21:54
Paikkakunta: Paimio

Re: Uuden Tonnarin ostoa; apuja tekniseen tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja tlaakso »

Nuo kommentit siitä mitä se on virossa joskus maksanut, voi jättää omaan arvoonsa, jos hinta on linjassa vastaavien kanssa Suomen hinnoissa ja kunto on riittävän hyvä.

Autoa kauppaava kuitenkin tekee tuolla elantoa, ja sen edellytyksenä on että kate on kohdillaan. Jos Suomen hinnat ei miellytä voi lähteä rapakon takaa hakemaan.

Itse olen autoliikkeestä mielummin ostanut autot vaikka on paljonkin plusmerkkiä hinnassa verrattuna yksityiseltä tai varsinkin itse tuotuihin autoihin. Käytettyjen kanssa on aina tullut jotain yllätyksiä (paitsi nykyisen tontun kanssa), joiden korjaamisesta on päästy liikkeen kanssa sopimukseen. Tavalla tai toisella. Kyseisstä liikkeestä ei ole kokemuksia.

Sori offtopic.
Kannatusjäsen
#3382
fd9401
"Turbo"
Viestit: 236
Liittynyt: Ma Heinä 25, 2005 23:28
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Uuden Tonnarin ostoa; apuja tekniseen tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja fd9401 »

hessu75 kirjoitti:Moro kaikki,

Olen tätä menossa huomenna katsomaan Tuusulaan:

http://www.nettiauto.com/saab/9000/3480918

Onko kukaan muu klubilainen käynyt tätä yksilöä tsekkaamassa vielä?

Kaikki huomiot autosta arvostettuja teiltä muilta, kiitos.

-Hessu-

PS. alle 200tkm ajettu RUOSTEETON CS/ CSE Aero hakusessa. 7000€ maks. ( tuolla hinnalla pitää olla sitten mummon ajama saaressa)
Mitenkä kävi, vastasiko odotuksia...
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Uuden Tonnarin ostoa; apuja tekniseen tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Ääh,

Ei ollut talvirenkaita alla, niin potkin kumeja hallissa.
Tällä viikolla saavat talvilisut alle, niin pääsee vähän edes ajamaan.

Ulkoisesti oikein siisti, kuten kuvissa näkyy olevan. Toisessa takakaaressa kuplaa. Pitäisi siis aikas pian rälläköidä auki ja laittaa ruosteenestot alle sinne.

En nyt vielä niin tarkkaan sitä tutkinut, kun tosiaan ei vielä ajamaan päässyt.

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Uuden Tonnarin ostoa; apuja tekniseen tunnistukseen

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

hessu75 kirjoitti:Ääh,

Ei ollut talvirenkaita alla, niin potkin kumeja hallissa.
Tällä viikolla saavat talvilisut alle, niin pääsee vähän edes ajamaan.

Ulkoisesti oikein siisti, kuten kuvissa näkyy olevan. Toisessa takakaaressa kuplaa. Pitäisi siis aikas pian rälläköidä auki ja laittaa ruosteenestot alle sinne.

En nyt vielä niin tarkkaan sitä tutkinut, kun tosiaan ei vielä ajamaan päässyt.

-Hessu-
Kyllä sitä ruostetta tahtoo olla muuallakin. Taka kaaret eivät ihan ensimmäisenä yleensä kuki, jos eivät ole saaneet kolhuja. Etukaaret ovat takapuolelta todennäköisesti ruosteessa ja takarenkaiden takapuolelta kannattaa myös vilkaista.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Vastaa Viestiin