9000 Turbo 16 -87 tasapainoakselin ketjun poisto

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

9000 Turbo 16 -87 tasapainoakselin ketjun poisto

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Moottorista kuuluu tyhjäkäynnillä hieman "kilisevää" ääntä ja se on nyt muutaman kanssa paikallistettu tasapainoakselin ketjun ääneksi.

Eräs kertoi, että ketjua on otettu usein pois ja ääni häipyy.

Onko näitä tehty paljonkin?

Lähteekö moottorin edestä alumiinkoppa pois ilman, että pitää ottaa kansi ja öljypohja irti?

Muukin aiheeseen liittyvä tieto kiinnostaa. :)
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 Turbo 16 -87 tasapainoakselin ketjun poisto

Viesti Kirjoittaja aero »

Älä poista siitä tasapainoakselien ketjua. Kone on B202L, eikä siinä moista tehtaaltakaan ole.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Tasapaino akseli
"Hölösuu"
Viestit: 1172
Liittynyt: Ma Elo 15, 2005 18:54
Paikkakunta: Vieremä

Re: 9000 Turbo 16 -87 tasapainoakselin ketjun poisto

Viesti Kirjoittaja Tasapaino akseli »

Taitaisi olla aika vaihtaa jakopään ketju.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9000 Turbo 16 -87 tasapainoakselin ketjun poisto

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Ok, kiitos vastauksista!

Onko tasapainoakseli uudemmissa Turbo-koneissa?

Onko se tyypillistä, että 170 tml eli n. 275 tkm:n jälkeen jakoketju on vaihtokunnossa?

Onko ketju venynyt vai ne hammasrattaat kuluneet ja sitten ketju istuu väljästi rattaiden päälle?
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: 9000 Turbo 16 -87 tasapainoakselin ketjun poisto

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tasapainoakselit tulivat ensimmäisen kerran 2.3 koneeseen ja ovat olleet vuodesta -94 kaikissa nelisylinterisisää bensakoneissa(B204 ja B234), lukuun ottamatta B206 koneversiota, jossa akseleita ei ollut.

Jakopäässä yleensä molemmat kuluvat, eli tarvis uudet rattaat ja ketjun. Toki pelkällä ketjunvaihdollakin voi selvitä jonkin aikaa, mutta lyhyemmän aikaa kestää, jos laitat uuden ketjun vahoille rattaille.

Joskus ketju kestää 400tkm ja ylikin, joskus huomattavasti vähemmän. Riippuu kuinka tiheään öljyjä on vaihdeltu ja minkälaista ajoa autolla on ollut.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Karza
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: To Touko 05, 2011 21:17

Re: 9000 Turbo 16 -87 tasapainoakselin ketjun poisto

Viesti Kirjoittaja Karza »

Nissanista nämä kokemukset, mutta jakopäänketjuun liittyy niin sanon silti.
Tilasin koko jakopääpaketin jenkeistä. Siihen sisältyi mm. molemmat nokka-akselien rattaat ja kampiakselin ratas. vertaillessa osia kampiakselin rattaasta oli huomattavissa kulumaa, mutta nokka-akselit olivat ihan samannäköiset ja kokoiset ihan mitattunakin kuin vanhat. Eli eivät olleet kuluneet.
Ketju taas oli venynyt kokonaisen senttimetrin ~300tkm aikana. Tämä huvitti lähinnä sen takia että yleinen harhaluulo on, että ketjukoneet on huoltovapaita jakopään osalta.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: 9000 Turbo 16 -87 tasapainoakselin ketjun poisto

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Saabissa pelkän nokkaketjun vaihto voi olla parantava toimenpide, mutta kyseisen auton ikä huomioiden ehkä enää ei. Siitä oli olemassa tehtaan huoltotiedotekin. Edellytti sitä että laahaimet eivät olleet kuluneet siihen saakka että ketjun rullat ottavat laahaimeen kiinni.

Ketjupyörien kuluminen on yleensä melko harvinaista, moottoripyörien ja mopojen ketju/ratasyhdistelmiin vertaaminen vie siksi harhaan että tässä tapauksessa rattaiden hampaita on suhteellisen vähän ja ketjua niihin nähden, ei nyt metritolkulla mutta melkein jolloin melko pienikin yhden lenkin venymä kertautuu koko mitassa mutta ei vielä näy kulumana rattaiden hampaissa. Tosin tässä topicissa taitaa olla kyse Ämerikoista tuotetusta yksilöstä, jossa amerikassa tykätään ajella vielä tänäkin päivänä mineraaliöljyillä joka tekijä aiheuttaa sitten omat arvoituksensa.
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: 9000 Turbo 16 -87 tasapainoakselin ketjun poisto

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Useiden moottorien kokemuksen perusteella Saabeissa ei nokka-akseleiden rattaissa ole yleensä juuri lainkaan kulumaa, kampiakselin rattaassa voi olla jotain. Ketju itsessään venyy etenkin T7 moottoreissa, ja laahaimet kuluu. Venakopan laahaimen vaihto uuteen pehmeään hiljentää jakopäätä myös paljon.

B202/B2x4 jakopään ketju kestää yleensä lähemmäs 400tkm, B2x5 moottoreissa on usein jo alle 200tkm kohdalla pahasti kulunut jakopään ketju, vaikka tasapainoakselien ketju voi olla vielä moitteeton.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9000 Turbo 16 -87 tasapainoakselin ketjun poisto

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Ok, kiitti kommenteista!

Amerikassa on ajettu ensimmäiset n. 2 v. ja tuotu muuttoautona Suomeen. Huoltoleimatkin on olemassa, mutta ei lue öljyn laadusta. Kuka tietää, vaikka olisi ajettukin ensimmäiset 2 v. mineraaliöljyillä.
Muuten kyllä moottorista ei lähde mitään ylimääräisiä ääniä ja vetääkin vakioksi aivan todella hyvin.
Huoltokirja on liki täydellinen, vaikka vanhasta autosta onkin kyse.

Törmäsin ketjusarjaan, jossa oli ketju ja molemmat nokkien hammaspyörät ja kampiakselin pyörä ja muutakin pikkuhilua (varmaankin laahaimet) olis hinnaltaan 93 Euroa.
Kuulostaako mahdolliselta?

En koskaan ole ostanut ketjua tai sarjaa, koska Volvoissa (joiden kanssa olen emempi pelannut) on nokkaremmi ja niitä on kyllä vaihdettu aika useinkin, kun huoltovälit on niissä n. 100 tkm.

Onko siis niinkin isohko työ, että moottori pitää nostaa pöydälle ja otta kansi ja öljypohja irti ketjun vaihdossa?
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
aero
-
Viestit: 8716
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: 9000 Turbo 16 -87 tasapainoakselin ketjun poisto

Viesti Kirjoittaja aero »

Pelkkä ketju vaihtuu kyllä helposti (kiristin auki ja irti, venakoppa irti, ketju poikki, (nokat irti?), uusi ketju vanhan jatkeeksi, pyörittää konetta pitäen ketju kireällä, vanha irti uudesta, uusi kiinni lenkille, nokkien ajoitus, kiristin paikoilleen, venakoppa kiinni), mutta jos tahtoo näkemällä nähdä tilanteen kampuran rattaan puolesta, ei tuo proseduuri tietenkään riitä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: 9000 Turbo 16 -87 tasapainoakselin ketjun poisto

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Ketjun vaihto on melkein helpompi kuin nokkaremmin vaihto monessa muussa autossa :!:

Joo ja jenkeissä ei todellakaan ole käytetty mitään synteettisiä öljyjä vaan ne on ollut mineraali öljyjä mitä ne on laittanut sinne koneeseen.

Mutta ainut lohtu siinä voi olla että ne on todennäköisesti keskimääräisesti useammin sinne vaihdettu kuin yleensä autoihin on jenkeissä tapana vaihtaa moottoriöljyjä. (Mitä niitä vaihtamaan kun kerran kone toimii, sehän on suorastaan silkkaa rahan haaskausta!)

:mrgreen:
Saab 9-5 2.0t 1998
AnttiR
"Hirsch"
Viestit: 979
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2005 23:39
Paikkakunta: H:ki

Re: 9000 Turbo 16 -87 tasapainoakselin ketjun poisto

Viesti Kirjoittaja AnttiR »

G-mies kirjoitti:Tasapainoakselit tulivat ensimmäisen kerran 2.3 koneeseen ja ovat olleet vuodesta -94 kaikissa nelisylinterisisää bensakoneissa(B204 ja B234), lukuun ottamatta B206 koneversiota, jossa akseleita ei ollut.

Jakopäässä yleensä molemmat kuluvat, eli tarvis uudet rattaat ja ketjun. Toki pelkällä ketjunvaihdollakin voi selvitä jonkin aikaa, mutta lyhyemmän aikaa kestää, jos laitat uuden ketjun vahoille rattaille.

Joskus ketju kestää 400tkm ja ylikin, joskus huomattavasti vähemmän. Riippuu kuinka tiheään öljyjä on vaihdeltu ja minkälaista ajoa autolla on ollut.

Matti
Vm -96, 2.3 T ja öljyt vaihdettu huoltokirjan mukaan ajallaan ( auto tuli mulle lukemassa 110 K km). Kone aukaistiin lukemassa 169K km ja yhden rattaan hampaat oli hävinnyt ja toinen oli kappaleina öljypohjassa . Tää on sitä huonommin kestämistä ... Edellinen omistaja oli vm -38 ja en minäkään ole kovin paljoa nuorempi. Joskus ( kuulemma ) on tainnut poika polkaista pedaalin pohjaan :D :evil: :lol:
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: 9000 Turbo 16 -87 tasapainoakselin ketjun poisto

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Tallissa 900aero, jossa 408tkm mittarissa. Pikkuisen kolisee kylmänä, mutta loppuu lämmetessä.

Isälle tein eläkeauton 9000CC turbo -88, jossa 490tkm mittarissa, kolisee hieman enemmän kylmänä, mutta hiljenee lämmetessään.

Pihassa 9000CS 2.0t -94 ajettu n.300tkm, ei mainittavia ääniä.

Viime kesänä poistui 310tkm ajettu tonnari 2.0t -96, johon ei oltu tehty mitään ja jakopää oli täysin äänetön.

Jos noista B202 hajoaa jotakin, niin pitää laittaa tallista toinen kone tilalle.

Pihaan tulossa B235R koneella varustettu 9-5, josta poistettu tasapainoakselin ketju ja koneella ajettu n.200tkm. Ketju kolisee pikkuisen, mutta siihen rakennetaan tallista uusi kone B234 tarpeilla.

Hyvinkin suhteellista tuo ketjun ääntäminen ja vaihto tarve. B202 koneita saa melkein ilmaiseksi, joten kauhean kalliita remotteja ei välttämättä kannata tehdä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
Petri R
"Turbo"
Viestit: 251
Liittynyt: To Joulu 23, 2004 23:21
Paikkakunta: Kokkola

Re: 9000 Turbo 16 -87 tasapainoakselin ketjun poisto

Viesti Kirjoittaja Petri R »

Ääntä lähtee vain tyhjäkäynnillä.
Lähinnä lievän kilinän ja naputuksen ja sirinän välimaaston kuuloinen ääni.
Lähinnä ääni on minusta kiusallinen ja ei sovi auton muuten hienoon kuntoon ja ulkonäköön.

Kierrokislla ei kuullu mitään.

Aluksi luulin äänen lähtevän ilmastoinnin kompressorin pyörästä, mutta otin remmin pois siitä ja ääni säilyi.

Myöskin arveluttaa lähteä nostamaan ahtopaineita, kun ääntää valmiiksi, ettei mitään mene rikki.

Autolla on ajettu 170 tml ja täyd.hk ja 1. omistaja pitänyt 22 v., joten uskoisin moottorin olevan muutoin hyvässä kunnossa ja en lähde vaihtamaan koko konetta mihinkään purkaamaon satunnaiseen tuntemattomaan koneeseen, vaan mielummin kunnostan tämän.

Aion muutenkin auton pitää alkuperäisenä ja vieras moottori lähes 100%:sesti alkuperäisessä autossa ei tunnu ajatuksena hyvältä.

Jos moottori menee syystä tai toisesta rikki, sitten puran sen ja vaihdan tarvittavat osat juuri tähän moottoriin ja harkitsen ahdipäivitystä samalla.

Toki ymmärrän moottorinvaihtoajatuksen puhtaaseen käyttöautoon, mutta tämä on harraste/säästöauto.

Toki pikku pelko, että korjausrahat menisi "hukkaan", jos kuitenkin joku päivä myy tämän kuitenkin. Ellei sitten näiden pystykeulaisten arvo ala nousemaan lähivuosina...

Hyvää tietoa teiltä olen saanut kyllä, kiitos vain! :)

Tällä foorumilla on helppo asioida ja henki on ollut minusta aina (v.2004 lähtien olen käynyt) "lämmin ja avulias".
Volvot: V70 T5 6-man BSR Steg 3 -06 + 960 3.0 24V Aut -91 + 960 3.0 24V Aut -90
Saabit: 9000 CD T16 -89
Ex. Volvot: 11 kpl Turboja ja 3 kpl 6-syl.
Ex. Saabit: 9000 T16 -85 ja T16A -87 USA ja 9-5 2.0t -99 ja OG900 5 kpl
tepu50
"Kaasari"
Viestit: 22
Liittynyt: Ke Heinä 21, 2010 12:15

Re: 9000 Turbo 16 -87 tasapainoakselin ketjun poisto

Viesti Kirjoittaja tepu50 »

Nokkaketju aika äänetön 440 tuhatta -91 2,3 TA 147 kw, nykyvuodet ajettu 0-40w öljyillä ympärivuodet,aina synteettisillä 10 tonnin vaihtoväli.Tp.ketjun poistin 300 tuhannessa ainakin 100t. liian myöhään ketju roikkui "pyykkinaruna" ja hampaat öljypohjassa.En katsonut etes kiertokankenlaakereita liekkö saaneet siipeensä,pohja kiinni ja nyt on mennyt 140 tuhatta mitään erikoisempia kolinoita.Nyt vasta tuli eka sähkövika valonvaihtorele,onhan tietenki istuinlämmitintä tinattu kuskinpuolelta.Alkuperäistä on turbo,katti,pyöränlaakerit,startti vetonivelet ja oh.tehostin varmatoimisia vehkeitä nämä on ruostettakaan ei juuri löydy.Autom.laatikkoon keskipakosäätimen O-renkaat olen vaihtanut,laatikko on pelannut todella hyvin,öljyt vaihtanut joka kesä laatikkoon.
Vastaa Viestiin