Alapallo nivelen kiinnitys+ muuta
Alapallo nivelen kiinnitys+ muuta
Miten tuo alapallo nivelen 17–1936 ns. yläpään kiinitys on toteutettu. Toinen päähän tulee kolmella 8mm pulteilla kiinni mutta nivel päässä ei ole kuin tappi jossa ura(ei ole räjäytys kuvaa josta voisi katsoa tarkemmin). Samalla on tarkoitus vaihtaa 18-1002 Kallistuksen vakaajan tukitanko ja 18-1001 Kallistuksen vakaajan tukikumi onko nuo pelkkää mutterin vääntämistä. Vaihtoon menee myös alatukivarren etuhela 18-1098 lähteekö se vasaroimalla pois vai tarvitaako ulos vetäjä. Perus työkalut löytyy ja osa numerot on motonetin.
Re: Alapallo nivelen kiinnitys+ muuta
Pallonivelen yläkiinnitys olka-akselissa on yhdeltä sivulta halkaistu silmukka, joka kiristetään pultilla. Pultti tulee nivelen tapissa olevaan uraan, joten jo sellaisenaan se estää tapin ulosliukumisen. Lisäksi pultti kiristää silmukan tiukalle nivelen tapin ympärille. Joissain versioissa tapin päässä on vielä ura ja lukkorengas.
Niveltä vaihtaessa pultti vedetään pois reiästä, tarvittaessa levitetään silmukan puoliskoja isolla meisselillä ja vedetään/lyödään nivel ulos.
Alatukivarren pikkuruuveista keskimmäinen on vähän hankala pujottaa paikalleen, laitettava käytännössä ensimmäisenä. Pallonivelen kiinnityslaippa kuuluu tulla alatukivarren yläpuolelle.
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ljoint.php
Vakaajan yhdystangot voi mennä poikki jo alamutteria avatessa. Ei ole täysin ennenkuulumatonta, että itse kallistuksenvakaaja on mennyt poikki mutteria avatessa, mutta harvinaista. Yhdystangon puslan sisäholkki voi olla ruostunut vakaajatankoon kiinni. Yhdystankojen paikalleenpujottamisessa on oltava samaan aikaan vasen ja oikea puoli auki. Yhdystankojen alatukivarren ympärille tulevien kumien aluslevyjen mahdollinen kupera puoli tulee kumeja kohti ja kovera puoli kumista pois päin.
Vakaajan runkokumin asentaminen on lähinnä ruuvien pyörittelyä, kunhan saa ruuvit pyörimään. Kumissa olevan hahlon kuuluu olla kohti etupuskuria.
Koko keula on saatava kerralla ylös, jotta kallistuksenvakaaja ei kampea ripustuksen osia. Keskipalkista edestä isolla tunkilla. Pukit alle työn ajaksi.
Niveltä vaihtaessa pultti vedetään pois reiästä, tarvittaessa levitetään silmukan puoliskoja isolla meisselillä ja vedetään/lyödään nivel ulos.
Alatukivarren pikkuruuveista keskimmäinen on vähän hankala pujottaa paikalleen, laitettava käytännössä ensimmäisenä. Pallonivelen kiinnityslaippa kuuluu tulla alatukivarren yläpuolelle.
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ljoint.php
Vakaajan yhdystangot voi mennä poikki jo alamutteria avatessa. Ei ole täysin ennenkuulumatonta, että itse kallistuksenvakaaja on mennyt poikki mutteria avatessa, mutta harvinaista. Yhdystangon puslan sisäholkki voi olla ruostunut vakaajatankoon kiinni. Yhdystankojen paikalleenpujottamisessa on oltava samaan aikaan vasen ja oikea puoli auki. Yhdystankojen alatukivarren ympärille tulevien kumien aluslevyjen mahdollinen kupera puoli tulee kumeja kohti ja kovera puoli kumista pois päin.
Vakaajan runkokumin asentaminen on lähinnä ruuvien pyörittelyä, kunhan saa ruuvit pyörimään. Kumissa olevan hahlon kuuluu olla kohti etupuskuria.
Koko keula on saatava kerralla ylös, jotta kallistuksenvakaaja ei kampea ripustuksen osia. Keskipalkista edestä isolla tunkilla. Pukit alle työn ajaksi.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Alapallo nivelen kiinnitys+ muuta
kiitos jus tosta irtosi jo paljon infoo....olisiko kenelläkään laittaa tänne tai yskärillä räjäytys kuvaa duosta alatuennasta siitä voisi olla hyötyä kun meinaan laittaa tarpeen tullen tuhannen pil...... päreiksi koko hela tiidenin... ei tarvitsisi pyöritellä osia käsissä kun vapaata lämmin tila aikaa on vähän
Re: Alapallo nivelen kiinnitys+ muuta
Moi,
yhdystangon vaihtoon liittyen motonetin yhdystanko ei sisällä:
- kumeja, jotka tuleva alatukivarren molemmin puolin
- uusia aluslevyjä
Usein vanhat kumit on huonossa kunnossa ja aluslevyt ovat haperoita tai
ne joutuu väkisin vääntämään, jotta saa vanhan yhdystangon pujotettu
pois. Itselläni aikanakin vanhat kumit oli vanhassa tangossa tiukkaan kiinni.
Kumeina ja aluslevyinä käytin vanhoja iskareiden kumeja ja levyjä.
ps. olisikos joku paikka ollut, mistä uudet aluslevyt ja nuo kumit saisi?
-Make
yhdystangon vaihtoon liittyen motonetin yhdystanko ei sisällä:
- kumeja, jotka tuleva alatukivarren molemmin puolin
- uusia aluslevyjä
Usein vanhat kumit on huonossa kunnossa ja aluslevyt ovat haperoita tai
ne joutuu väkisin vääntämään, jotta saa vanhan yhdystangon pujotettu
pois. Itselläni aikanakin vanhat kumit oli vanhassa tangossa tiukkaan kiinni.
Kumeina ja aluslevyinä käytin vanhoja iskareiden kumeja ja levyjä.
ps. olisikos joku paikka ollut, mistä uudet aluslevyt ja nuo kumit saisi?
-Make
Re: Alapallo nivelen kiinnitys+ muuta
Riippuu ilmeisesti Motonetin tavarantoimittajan tarjonnasta ja kulloisenkin Motonetin sisäänostajan skarppaamisesta. Olen tänä syksynä ostanut Helsingin tai Vantaan Motonetistä yhdystangot, tuli kumeineen aluslevyineen.mjpelkon kirjoitti:yhdystangon vaihtoon liittyen motonetin yhdystanko ei sisällä:
- kumeja, jotka tuleva alatukivarren molemmin puolin
- uusia aluslevyjä
Joskus vuosi-pari sitten tarjosivat Mapcon täysalumiinista yhdystankoa ilman prikkoja ja kumeja. Jätin ostamatta.
Hullua on, että Motonet-tuotenumero säilyy samana, olipa osia mukana enemmän tai vähemmän.
Jos olet joka tapauksessa purkamassa koko alatukivarren irti, niin kannattaa varautua myös vaihtamaan etuhelan tuet 18-1575 ja takahela 18-1175. Vähintään yksi noista neljästä kevytmetallivaluna valmistetusta tuesta on yleensä halki ja takahelojen metallinen keskiholkki murtunut irti kumiosasta. Etuhelojen taaempien tukien muttereihin tarvitset ohennetun 16 mm lenkin. Huomaa takahelan mutterin kiristys vasta kun auto on pyörillään.
http://www.saab9000.com/procedures/susp ... ntbush.php
Riston linkkaamat kuvat isompana, tuolta löytyy koko auton varaosakuvat:
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... gory=19610
http://www.jimellissaabparts.com/showAs ... gory=19610
Etuhelan tuki on tuossa jälkimmäisessä kuvassa 13, takahela 4.
Re: Alapallo nivelen kiinnitys+ muuta
Etuhelojen taaempien tukien muttereihin tarvitset ohennetun 16 mm lenkin" lenkki kyllä löytyy mutta mistä sitä pitää ohentaa
Re: Alapallo nivelen kiinnitys+ muuta
Voihan sitä mutteria pitää leukapuolella kiinni ja kiertää pulttia, sielä puolella on paremmin tilaa.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Alapallo nivelen kiinnitys+ muuta
Toki voi, varsinkin jos pultit ei ole kiristetty liian tiukkaan ja jämähtäneet siihen. Mutteri on aika matala, lenkkiavaimella saa pitävämmän otteen.
Tarkoittamani lenkkiavaimen ohennus auttaa lenkin pujottamisessa paikalleen siihen takimmaiseen etuhelan mutteriin siinä, missä pultin kärjen ja tukivarren välissä on keula ilmassa viiden - kuuden millin rako. Pultista minäkin olen pyörittänyt sikäli kun lähtee, mutta lenkkiavaimelle saa annettua vasaralla vauhtia myös mutterin puolelta.
Tuollaisella "Drop Forged Made in China" -avaimella olen noita kääntänyt, lenkin leveys muuten 9 mm, mutta kavennetusta kohdasta 5,5 mm:
Tilaa voi olla enemmän silloin, kun auto on vielä pyörillään ja tukivarren asento lähempänä vaakasuoraa.
Kävin kokeilemassa tallissa 87-tonnarini mutteriin normaalia ohutseinämäistä 16 mm lenkkiä. Ei sopinut. Siinä onkin näköjään 17 mm avainvälillä ne mutterit. Ei ihan äkkiä sovittelemalla mahtunut 17 mm lenkkikään siihen taaempaan etumutteriin. Auto pyörillään. Useimmissa tapaamissani autoissa kuitenkin 16 mm.
Se takapuslan mutterikin taitaa alun perin olla 18 mm avainvälillä.
Tarkoittamani lenkkiavaimen ohennus auttaa lenkin pujottamisessa paikalleen siihen takimmaiseen etuhelan mutteriin siinä, missä pultin kärjen ja tukivarren välissä on keula ilmassa viiden - kuuden millin rako. Pultista minäkin olen pyörittänyt sikäli kun lähtee, mutta lenkkiavaimelle saa annettua vasaralla vauhtia myös mutterin puolelta.
Tuollaisella "Drop Forged Made in China" -avaimella olen noita kääntänyt, lenkin leveys muuten 9 mm, mutta kavennetusta kohdasta 5,5 mm:
Tilaa voi olla enemmän silloin, kun auto on vielä pyörillään ja tukivarren asento lähempänä vaakasuoraa.
Kävin kokeilemassa tallissa 87-tonnarini mutteriin normaalia ohutseinämäistä 16 mm lenkkiä. Ei sopinut. Siinä onkin näköjään 17 mm avainvälillä ne mutterit. Ei ihan äkkiä sovittelemalla mahtunut 17 mm lenkkikään siihen taaempaan etumutteriin. Auto pyörillään. Useimmissa tapaamissani autoissa kuitenkin 16 mm.
Se takapuslan mutterikin taitaa alun perin olla 18 mm avainvälillä.
Re: Alapallo nivelen kiinnitys+ muuta
alkaa jo mennä pahasti ohi aiheen mutta ne 16mm avainvälillä olevat mutterit lienee alkuperäisiä ja jos jossain on 17mm niin ne on luultavasti vaan korvattu bulkki M10 muttereilla kun alkuperäiset on olleet niin huonossa kunnossa.
#1655 9000 Aero M96, 9-5 Aero M05, 2x 9000turbo M86, 9-3 Cabriolet 2,0t M00
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Chevrolet Captiva -07 Skoda Enyaq 80x sportline -23
Turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, turbocharged, charged.
Re: Alapallo nivelen kiinnitys+ muuta
Ne minulla 87-autossa olevat 17 mm mutterit näytti kokometallisilta lukkomuttereilta, ei bulkkimuttereilta. Hyllyssäni olevissa purkuautosta talteen otetuissa varaosatukivarsissa sen sijaan on bulkki-lukkomutterit 17 mm.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Alapallo nivelen kiinnitys+ muuta
Jenkissä takapuslan mutteri 18, muissa näkemissäni ollut 19. Tarvii lyhyen avaimen kun kiristää (auto maan tasossa). Etupuslan holkkien mutterit on ollu 16mm tai jenkissä 5/8". Molemmat mutterit saa räikälläkin pois jos on alapallo ja kallistuksenvakaajan pää irti, kaveri polkemaan tukivartta alas.jus kirjoitti:Kävin kokeilemassa tallissa 87-tonnarini mutteriin normaalia ohutseinämäistä 16 mm lenkkiä. Ei sopinut. Siinä onkin näköjään 17 mm avainvälillä ne mutterit. Ei ihan äkkiä sovittelemalla mahtunut 17 mm lenkkikään siihen taaempaan etumutteriin. Auto pyörillään. Useimmissa tapaamissani autoissa kuitenkin 16 mm.
Se takapuslan mutterikin taitaa alun perin olla 18 mm avainvälillä.
Etupuslan asennuksessa kannattaa olla kans kaveri, oli melko tuskaista saada pultit reikiinsä kaikkien kolmen osan (runko, pusla, holkki) läpi yksin. Puslan kumihuuli työntää holkkia ulospäin, jolloin reiät eivät osu kohdalleen. Itse puslan vaihto (jos tarpeen) on helppoa, kun tekee sopivat ulosvetotyökalut putken pätkistä ja isoista prikoista.
Etupuslan asennus- ja irroitustyökalu http://www.saab9000.com/procedures/susp ... shtool.php
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850