alatukivarren ne alumiiniholkit, jotka kuulemma syöpyy?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

alatukivarren ne alumiiniholkit, jotka kuulemma syöpyy?

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Etsimällä löytyi, että tyyppivika ja inssi antoi juuri hylyn.

Mistä noita saa ostettua ja onko paha työ vaihtaa?
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: alatukivarren ne alumiiniholkit, jotka kuulemma syöpyy?

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Nämä mutunetistä http://www.motonet.fi/fi/varaosatuote/1 ... oneuvo=498 2 per puoli. Ei oo paha homma.
M97CSB234EFM57001 RE85
mikaels
"Aero"
Viestit: 499
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: alatukivarren ne alumiiniholkit, jotka kuulemma syöpyy?

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Minulla ne on rosteria. Yhdestä Aerosta purettu, joten en tiedä mistä tuollaisia aikanaan saanut?
Vaihto ei ole vaikeaa, mutta hieman ahdasta ja oma tekniikkansa.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: alatukivarren ne alumiiniholkit, jotka kuulemma syöpyy?

Viesti Kirjoittaja sarka »

Kaverin kanssa helpompaa.

Vaihdon hankaluus on siinä, kun tukivarressa olevaa kumia pitää saada hieman litistettyä, että puslan keskellä olevan putken reikä ja alumiiniholkin reikä osuvat kohdalleen apurungossa olevan reiän kanssa.

Lisäksi jos tukivarressa olevan puslan vaihtaa, on syytä miettiä sopivaa asentoa pieni hetki. Oman irrotus- ja asennustyökalunkin joutuu tekemään putkenpätkistä ja prikoista.

Pultit/mutterit on ollu 5/8", 16mm tai 17mm.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: alatukivarren ne alumiiniholkit, jotka kuulemma syöpyy?

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

Kiitos ja kumarrus.

Syke alkaa tasaantumaan hattumaisen inssin jälkeen.....Mulla on kuulemma liian vanhat renkaat vaikka pintaa on yli 6mm....
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: alatukivarren ne alumiiniholkit, jotka kuulemma syöpyy?

Viesti Kirjoittaja sarka »

Niitä riittää. Itellä oli tuliterät jarrut autossa, ja levyt olivat kuulemma liian ruosteiset (seissyt pihalla muiden huoltojen ajan pari viikkoa). Rupes vielä mittailemaan että ihan liian ohuet ja sanoi että pitäs vaihtaa... Kävin ajelemassa ja seuraavana päivänä uudelleen eri inssille. No tämä aikaisempihan tuli siihen ölisemään, että et oo levyjä vaihtanu... Sai mennä takahuoneeseen toisen inssin huudon säestyksellä :lol:

Sitten vielä nämä harmaahapset, joilla tarttuu kura auton pohjasta tukkaan... Siitähän se riemu repeää :wink:
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: alatukivarren ne alumiiniholkit, jotka kuulemma syöpyy?

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Minullakin oli jo myydyssä "papanhelmessä" kanssa kolme holkkia rikkoutunut, mutta katsastusmies ei puhunut mitään, vinkkiä sain jälkikäteen, että olisi hylkäysperuste. Tuohon asiaan en osannut edes kiinnittää huomiota, mutta nyt olen holkit tarkastanut muista, eikä risoja ole ollut.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11504
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: alatukivarren ne alumiiniholkit, jotka kuulemma syöpyy?

Viesti Kirjoittaja jus »

Tuollahan niistä "alumiini"tukiholkeista reilu viikko sitten kirjoiteltiin:
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 65#p978565

Olikohan ne rosteriset tuet joskus Speedpartsin listoilla. Ja sitten puhuttiin, että ne olis liian hyviä, niiden ympäriltä auto happanee kiihdytetyllä tahdilla. Ja sen sijaan nuo helat on tehty höttökevyvalusta, joka antautuu ennen auton runkoa. http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=52672
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: alatukivarren ne alumiiniholkit, jotka kuulemma syöpyy?

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Niinhän se mullekin tuli yllärinä katsastuksessa. "Täältä on tämä holkki murtunut. -No ei varmana ol..jaa onhan se perkele"
Sen kerran kun ei viitsi käydä auton alla ennen konttorille vientiä...
M97CSB234EFM57001 RE85
Joni.Komulainen
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ma Maalis 21, 2005 20:18

Re: alatukivarren ne alumiiniholkit, jotka kuulemma syöpyy?

Viesti Kirjoittaja Joni.Komulainen »

sarka kirjoitti: Lisäksi jos tukivarressa olevan puslan vaihtaa, on syytä miettiä sopivaa asentoa pieni hetki. Oman irrotus- ja asennustyökalunkin joutuu tekemään putkenpätkistä ja prikoista.
Kannattaako tukivarressa oleva pusla (tai paremminkin puslat) samalla sitten vaihtaa?
Saab 9000 cs 2.0t7 -98 (Stage 1 by Vesa67)
Saab 9000 cc 2.0i -90
Premium Override
"Hölösuu"
Viestit: 2234
Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
Paikkakunta: Tre

Re: alatukivarren ne alumiiniholkit, jotka kuulemma syöpyy?

Viesti Kirjoittaja Premium Override »

Vaatii vähän työkalusuunnittelua, huonoilla työkaluilla hermoja :) vaihda jos ovat aavistukseenkaan väljät tai kumi halkeillut Menee samaan rahaan ns. Vaihtaessa muista miettia se "asento" sille puslalle, niin helpottaa!
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: alatukivarren ne alumiiniholkit, jotka kuulemma syöpyy?

Viesti Kirjoittaja sarka »

Joni.Komulainen kirjoitti:Kannattaako tukivarressa oleva pusla (tai paremminkin puslat) samalla sitten vaihtaa?
Ite vaihtaisin, ei maksa paljon ja työkalut on helppo tehdä. (Kierretanko saa olla aika äljää ainetta!).

Toisaalta harvemmin tuo itse etukumi on mennyt miksikään, itelläkin laatikossa nippu käytettyjä ihan käyttökelpoisia.

Asian ratkaisua helpottaa tieto siitä, että puslan vaihtoon pitää irrottaa tukivarsi kokonaan :lol: Tarkoittaa siis alapallonivelen, koiranluun ja tukivarren kiinnityspulttien avaamista tai poikkivääntämistä.
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
raapisti
"Kaasari"
Viestit: 37
Liittynyt: Pe Loka 26, 2012 11:16

Re: alatukivarren ne alumiiniholkit, jotka kuulemma syöpyy?

Viesti Kirjoittaja raapisti »

Tuon koiranluun poistin suosiolla rälläkällä aikaa ja vaivaa säästyy uusiksi ne kumminkin menee jos ei ole juuri vaihdettu :roll: ...tiedä sitten paljonko tuo motonetin luu kestää ei ainakaan maksa paljoakaan
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: alatukivarren ne alumiiniholkit, jotka kuulemma syöpyy?

Viesti Kirjoittaja sarka »

raapisti kirjoitti:Tuon koiranluun poistin suosiolla rälläkällä aikaa ja vaivaa säästyy uusiksi ne kumminkin menee jos ei ole juuri vaihdettu :roll: ...tiedä sitten paljonko tuo motonetin luu kestää ei ainakaan maksa paljoakaan
Itellä ne on aina katkenneet kun mutteria yrittää avata. Saman ne kestää kuin muutkin, tuning-osat sitte erikseen...
SAAB 9000 CD 2.0TA my90 California Steg 1
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
#5850
Vastaa Viestiin