Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Selkeää lähdettä ei ole tarjolla, mutta muisti tarjoaa seuraavaa:
DI+APC tuli 9000 CD M88B malliin. M88A on vielä jakajasytytyksellä ja sellaisen olen ihan omin silmin nähnyt. Kehitys oli kuitenkin nopeaa ja jo M89 mallisiin autoihin tuli DI/APC jossa suorasytys ja ahtopaineneohjaus oli integroitu yhteen purkkiin.
DI+APC tuli 9000 CD M88B malliin. M88A on vielä jakajasytytyksellä ja sellaisen olen ihan omin silmin nähnyt. Kehitys oli kuitenkin nopeaa ja jo M89 mallisiin autoihin tuli DI/APC jossa suorasytys ja ahtopaineneohjaus oli integroitu yhteen purkkiin.
Saab 9-5 2.3T Aut '07
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
Saab 9-3 Aero Cab Aut Hirsch '01
Saab 9000 Aero Man '97
"It wasn't very pretty, but god it was good."
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Voi hyvä sylvi Pekka en ole missään vaiheessa sanonut muuta kuin, että se tuli yleiseen myyntiin MY90 ysitonnariin.Pekka Valtanen kirjoitti:Eli 1985 DI esiteltiin, mikä ei tarkoita että se olisi tullut tuotantoon heti vaan sitä testattiin. 1988 se ei suinkaan tullut vakiovarusteeksi kaikkiin Saabeihin, esimerkiksi og-900, vaan vain turbollisiin cd-tonnareihin ja vuotta myöhemmin myös cc-korisiin.
Suomessa on niin v*tun väärä käsitys vakio varusteisesta saabista, ja siihen sanon jotta sen saatte työntää takamuksiinne, sinähän luet tekstiäni kuten piru raamattua en ole jumalauta missään vaiheessa sanonut vakiovarusteeksi.
Ja jos nyt oikaisisin sinua hieman ekat testit DI:llä teimme 9000I malleihin ja nämä oli testejä jotka tehtiin meidän verstaalla Nyköpingissä.
Näyttää siltä ettet tiedä hevon vittua mitä saab on testannut ja mitä ei.
Lue vielä se, että sanoin DI:n pystyi ruksaamaan jo paljon aikaisemmin kuin se lanseerattiin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Ei, vaan my88B turbo-CD:hen. Käsitykseni voi helposti osoittaa vääräksi esittämällä EZK-sytytyksellä olevan my89 turbotonnarin.core2 kirjoitti:Voi hyvä sylvi Pekka en ole missään vaiheessa sanonut muuta kuin, että se tuli yleiseen myyntiin MY90 ysitonnariin.
Edelleen omistamani my89:n käyttäjän käsikirjassa kerrottiin vapaastihengittävien moottoreiden olevan EZK-sytytyksellä ja turbomoottoreiden DI:llä. Mistään valinnaisoptiosta ei lukenut mitään.
Tässä keskustellaan normaaleista kaupassa ostettavana olleista tonnareista eikä mistään testiyksilöistä.core2 kirjoitti:Suomessa on niin v*tun väärä käsitys vakio varusteisesta saabista, ja siihen sanon jotta sen saatte työntää takamuksiinne, sinähän luet tekstiäni kuten piru raamattua en ole jumalauta missään vaiheessa sanonut vakiovarusteeksi.
Ja jos nyt oikaisisin sinua hieman ekat testit DI:llä teimme 9000I malleihin ja nämä oli testejä jotka tehtiin meidän verstaalla Nyköpingissä.
Näyttää siltä ettet tiedä hevon vittua mitä saab on testannut ja mitä ei.
DI korvasi jakajasytytyksen eli sitä näin ollen voidaan pitää vakiovarusteena. Sen jälkeen ei jakajasytytystä ole voinut saada DI:llä varustettuihin malleihin. Jos DI:n on voinut valita jo ennen sen tulemista vakiovarusteksi - eli vuosina 1985-87 - niin näkisin mielelläni sellaisen lisävarustelistan mistä kyseinen optio löytyy.core2 kirjoitti:Lue vielä se, että sanoin DI:n pystyi ruksaamaan jo paljon aikaisemmin kuin se lanseerattiin.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
M88B eli MY89 on muuten jo DI/APC:llä. Tuo mystinen (ja aikoinaa OG900 -piireissä himoittu) DI+APC oli nimenomaan MY88:n erikoisuuksia.pka kirjoitti:DI+APC tuli 9000 CD M88B malliin. M88A on vielä jakajasytytyksellä ja sellaisen olen ihan omin silmin nähnyt. Kehitys oli kuitenkin nopeaa ja jo M89 mallisiin autoihin tuli DI/APC jossa suorasytys ja ahtopaineneohjaus oli integroitu yhteen purkkiin.
Jakajasytkää on vissiin tarjottu vielä ainakin jenkkeihin - omaankin silmään on joskus osunut jenkkiversio 9000 CD Turbosta jakajasytkällä, vaikka täkäläisten brosyyrien mukaan moista ei ole ikinä myyty. Millainen tuo sinun bongaama kombinaatio on? MY88 CD Turbo jakajasytkällä vai esim. MY88 CC Turbo (jonka kuuluukin olla jakajasytkällä)?
Kuriositeettina mainittakoon, että kun puhutaan MY88 -mallisista CD Turboista, niin tuona vuonna ei (samojen brosyyrien mukaan) herrasmieskoria vapaahengitteisenä tarjottukaan.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Tuosta olemme samaa mieltä, että se korvasi virranjakajan, mutta meillä Nykissä tehtiin ensitestit autoihin jonka malli oli 9000I, sekä se että siitä tuli vakio saabeihin MY90 silloinkin oli eka pirssi 9000I.Pekka Valtanen kirjoitti: DI korvasi jakajasytytyksen eli sitä näin ollen voidaan pitää vakiovarusteena. Sen jälkeen ei jakajasytytystä ole voinut saada DI:llä varustettuihin malleihin. Jos DI:n on voinut valita jo ennen sen tulemista vakiovarusteksi - eli vuosina 1985-87 - niin näkisin mielelläni sellaisen lisävarustelistan mistä kyseinen optio löytyy.
Miksi se kesti niin kauan ennenkuin siitä tuli vakio sen syy oli se, että kasettien kestävyys oli aivan alaluokkaa ja SEM AB'llä Åmål'issa joka kasetit valmisti eivät osanneet alussa kertoa miksi kasettien öljyt pursuivat ulos ja lopettivat näinollen toimimasta, se oli tämä kun pakotti pitämään DI'n suosituksen vain autoihin joihin oli helppo päästä käsiksi kuten saabin duunarit poliisit ja taksit plus he jotka ruksasivat sen ostaessaan uuden auton.
Kasetteja löytyy montaa eri versiota TK 3.7 on se viimeisin. Ja tämä saabin virallisen sivun teksti pitää yhä paikkansa: The first production vehicle to include direct ignition was the 1990 model year Saab 9000.
Sen aikaista listaa tuskin on enään kenelläkään autoliikkeellä, mutta swedun saabmyyjät ottivat sen esiin jos joku näin halusi.
Näin mäkin ruksasin poistoja ja lisäyksiä omaan 9-5 aerooni MY09:iin tilatessani pirssin.
Nevsilläkin näyttää olevan jonkinlainen lista näihin MY14 autoihinkin.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Vuonna 1990 alkoi niitä saamaan myös 2,3 litrasella I moottorilla.aero kirjoitti: Kuriositeettina mainittakoon, että kun puhutaan MY88 -mallisista CD Turboista, niin tuona vuonna ei (samojen brosyyrien mukaan) herrasmieskoria vapaahengitteisenä tarjottukaan.
Ja jo vuonna 1986 autoa saatiin 2.0 litran I koneella.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Jaa että 86 sai jo CD:tä? Tuota en ihan helpolla usko. CD-kori siis tuli 1988 ja vain turbona, ainakin Suomen brosyyrien mukaan vain DI+APC -järjestelmällä. 1989 tuli CD-koriin tarjolle vaparimoottori ja samalle vuodelle DI+APC:n tilalle tuli DI/APC ja sitä alkoi saamaan myös CC-koriin.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Jep nyt käsitit väärin kirjoitin näin ja tarkoitin tonnaria:aero kirjoitti:Jaa että 86 sai jo CD:tä? Tuota en ihan helpolla usko. CD-kori siis tuli 1988 ja vain turbona, ainakin Suomen brosyyrien mukaan vain DI+APC -järjestelmällä. 1989 tuli CD-koriin tarjolle vaparimoottori ja samalle vuodelle DI+APC:n tilalle tuli DI/APC ja sitä alkoi saamaan myös CC-koriin.
Vuonna 1990 alkoi niitä saamaan myös 2,3 litrasella i moottorilla.
Ja jo vuonna 1986 autoa saatiin 2.0 litran i koneella.
Eli -90 tuli vapari 2,3litranen ja jo vuodesta -86 sai tonnareita 2,0 litrasella vapari koneella kaikkia malleja.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Khyl, tuosta olemme samaa mieltä, mutta se ei juurikaan liity DI:n markkinoilletulemiseen (joka sekään ei kyllä liity ketjun alkuperäiseen aiheeseen ).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Itse aloitin skrivaamisen tähän ketjuun mainitsemalla, että ei ole välttämättä saatava punaista DI'tä koska mustakin käy ja ajaa saman asian, ja siitä alkoi vänkääminen milloin DI tuli käyttöön? mä näin jo vuonna -84 ensimmäisen DI'n vaikkakin se oli vihreä väriltään aivan kuten saab verstaiden koe kasetitkin ovat olleet koko ajan ja niissä on lisäksi isot kolot kummallakin sivulla.
Viimeksi muokannut core2, Su Joulu 22, 2013 21:48. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Eikös foorumin säännöissä ole kielletty väärän tiedon levittäminen?
Silti Core2 vaan jaksaa inttää vastaan, vaikka moneen kertaan jo todettu että -88 sai jo di-kasetillista turbotonnaria.
Silti Core2 vaan jaksaa inttää vastaan, vaikka moneen kertaan jo todettu että -88 sai jo di-kasetillista turbotonnaria.
Eero Tiainen #2185 O4O7481428
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Autokorjaamo- ja rengasliike, Saab Service Center ET-AutoTech
1.9TiD Saabien ohjelmointi ja egr tulppaus alk. 445€.
T7 & T8 JC softat alk. 250€. SID/ACC pikselikorjaus alk. 80€. Ilmastointihuollot.
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Oletko tolaltasi vai muuten vain jäljessä?Coltti kirjoitti:Eikös foorumin säännöissä ole kielletty väärän tiedon levittäminen?
Silti Core2 vaan jaksaa inttää vastaan, vaikka moneen kertaan jo todettu että -88 sai jo di-kasetillista turbotonnaria.
Luehan asiat uudestaan DI-kasetteja oli tonnari-autoissa jo 1985
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Voitko tarkentaaa mistä tämä teksti on lainattu? Nettilinkkiä tai julkaisun nimeä?core2 kirjoitti:Ja tämä saabin virallisen sivun teksti pitää yhä paikkansa: The first production vehicle to include direct ignition was the 1990 model year Saab 9000.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7566
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
http://www.saabhistory.com/2008/06/12/s ... nnovation/The first production vehicle to include direct ignition was the 1990 model year Saab 9000.
mistä tämä teksti on lainattu? Nettilinkkiä tai julkaisun nimeä?
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Punaista DI-kasettia Tampereella/Pirkanmaalla lainaan?
Onko kysymys mahdollisesti siitä, että vasta MY90 DI oli vakiona kaikilla markkina-alueilla?
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366