Nopeusanturin vastaratas palasina?
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ma Touko 25, 2009 19:12
- Paikkakunta: Seinäjoki
Nopeusanturin vastaratas palasina?
Minkäslainen homma on edessä kun nopeus anturi ei pyöri ja tuntuu ettei sormella kokeiltaessa tunnu vastaratasta laatikon sisällä? Mittari kuitenkin pitäisi saada toimimaan, jotta loppuisi edes tuo moottorijarrutuksen jälkeinen sammuilu ja vissiin kaikki tehotkaan ei oo käytössä kun nopeustietoa ei tule?
Auto on 2.3T 9000 vm -97 ja laatikko on FM57101. Anturi ja mittari kyllä toimii kun virrat päällä käsin pyörittelee. Tänään hain uuden anturin rattaankin mutta ei alkanu pyörimään. Koitin myös laittaa pelkän ratasosan paikoilleen ja pyöritellä toista eturengasta mutta ei sielä oikein tuntunut olevan mitään mihin ottaa kiinni. Ratas oli kyllä kunnolla pohjassa.
Onko tuohon mitään kotkauskonsteja kenelläkään kun ei ole aikaa alkaa laatikkoa tuon takia avaamaan?
Kaikki ehdotukset otetaan mielellään vastaan. Esim. jos nopeustiedon saisi otettua jotenkin muuten.
Auto on 2.3T 9000 vm -97 ja laatikko on FM57101. Anturi ja mittari kyllä toimii kun virrat päällä käsin pyörittelee. Tänään hain uuden anturin rattaankin mutta ei alkanu pyörimään. Koitin myös laittaa pelkän ratasosan paikoilleen ja pyöritellä toista eturengasta mutta ei sielä oikein tuntunut olevan mitään mihin ottaa kiinni. Ratas oli kyllä kunnolla pohjassa.
Onko tuohon mitään kotkauskonsteja kenelläkään kun ei ole aikaa alkaa laatikkoa tuon takia avaamaan?
Kaikki ehdotukset otetaan mielellään vastaan. Esim. jos nopeustiedon saisi otettua jotenkin muuten.
Re: Nopeusanturin vastaratas palasina?
varttuu kytkinremonttia ja samalla aukaisee lootan ja laittaa sen isomman pyörän sinne...
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Nopeusanturin vastaratas palasina?
vaikuttaako nopeusmittari tehoihin?
Re: Nopeusanturin vastaratas palasina?
Vaikuttaa (kohta joku saivertelee, että mittari ei vaikuta vaan trionicin nopeustiedon puuttuminen).zamppa kirjoitti:vaikuttaako nopeusmittari tehoihin?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Nopeusanturin vastaratas palasina?
Onko moottorijarrutuksen jälkeinen sammuilu jotain kautta seuraus nopeustiedon puuttumisesta?saabbimiäs kirjoitti:Mittari kuitenkin pitäisi saada toimimaan, jotta loppuisi edes tuo moottorijarrutuksen jälkeinen sammuilu...
Tuosta omasta härvelistäni kuoli nopeusmittari ja samoihin aikoihin alkoi moottorijarrutuksen jälkeinen sammuilu. Onko kyseessä yksi vika (nopeustiedon puuttuminen) ja kaksi seurausta (toimimaton mittari + sammuilu), vai kaksi eri vikaa (nopeustiedon puuttuminen ja sammuilu)?
#3418
Re: Nopeusanturin vastaratas palasina?
Yksi vika, kaksi seurausta.J.N kirjoitti:Onko moottorijarrutuksen jälkeinen sammuilu jotain kautta seuraus nopeustiedon puuttumisesta?saabbimiäs kirjoitti:Mittari kuitenkin pitäisi saada toimimaan, jotta loppuisi edes tuo moottorijarrutuksen jälkeinen sammuilu...
Tuosta omasta härvelistäni kuoli nopeusmittari ja samoihin aikoihin alkoi moottorijarrutuksen jälkeinen sammuilu. Onko kyseessä yksi vika (nopeustiedon puuttuminen) ja kaksi seurausta (toimimaton mittari + sammuilu), vai kaksi eri vikaa (nopeustiedon puuttuminen ja sammuilu)?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Nopeusanturin vastaratas palasina?
Mikähän on potentiaalisin syyllinen nopeusmittarin kuolemaan? Ratas laatikon sisällä se ei varmaankaan ole, sillä toiminta ei loppunut kerrasta, vaan pari päivää mentiin ajoittain toimivalla mittarilla. Ensin tien epätasaisuudet aiheuttivat satunnaista toimimattomuutta, mutta äkkiä tilanne olikin toisinpäin ja epätasaisuudet aiheuttivat enää sattunaista toimivuutta.
Missä tuo nopeusanturi fyysisesti sijaitsee ja onko sille tehtävissä jotain ensiapua tms. jos mittariston johtosarjojen kontaktien läpikäyminen ei tuota toivottua lopputulosta? ´97 2.0t
Heikonlaisesti löytyi vanhoja juttuja aiheesta...
Missä tuo nopeusanturi fyysisesti sijaitsee ja onko sille tehtävissä jotain ensiapua tms. jos mittariston johtosarjojen kontaktien läpikäyminen ei tuota toivottua lopputulosta? ´97 2.0t
Heikonlaisesti löytyi vanhoja juttuja aiheesta...
#3418
Re: Nopeusanturin vastaratas palasina?
Anturi löytyy vaihdelaatikon kuoresta, perän päältä. Ei muuta kuin anturi irti, autoon virrat päälle ja manuaalisesti pyörittää anturia. Jos mittari nousee niin ratas rikki, jos ei niin vika jossakin muualla. Jos vika on muualla niin mahdollisesti vika löytyy anturista tai sen johdosta.J.N kirjoitti:Mikähän on potentiaalisin syyllinen nopeusmittarin kuolemaan? Ratas laatikon sisällä se ei varmaankaan ole, sillä toiminta ei loppunut kerrasta, vaan pari päivää mentiin ajoittain toimivalla mittarilla. Ensin tien epätasaisuudet aiheuttivat satunnaista toimimattomuutta, mutta äkkiä tilanne olikin toisinpäin ja epätasaisuudet aiheuttivat enää sattunaista toimivuutta.
Missä tuo nopeusanturi fyysisesti sijaitsee ja onko sille tehtävissä jotain ensiapua tms. jos mittariston johtosarjojen kontaktien läpikäyminen ei tuota toivottua lopputulosta? ´97 2.0t
Heikonlaisesti löytyi vanhoja juttuja aiheesta...
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
-
- "Kaasari"
- Viestit: 16
- Liittynyt: Ma Touko 25, 2009 19:12
- Paikkakunta: Seinäjoki
Re: Nopeusanturin vastaratas palasina?
Vastaan tähän itselleni ja niille joilla on vastaava ongelma lootan muovirattaan kanssa, että nopeustiedon ECU:lle saa ABS anturilta. Ja vielä niin että ABS:kin toimii sen jälkeen.saabbimiäs kirjoitti:Minkäslainen homma on edessä kun nopeus anturi ei pyöri ja tuntuu ettei sormella kokeiltaessa tunnu vastaratasta laatikon sisällä? Mittari kuitenkin pitäisi saada toimimaan, jotta loppuisi edes tuo moottorijarrutuksen jälkeinen sammuilu ja vissiin kaikki tehotkaan ei oo käytössä kun nopeustietoa ei tule?
Auto on 2.3T 9000 vm -97 ja laatikko on FM57101. Anturi ja mittari kyllä toimii kun virrat päällä käsin pyörittelee. Tänään hain uuden anturin rattaankin mutta ei alkanu pyörimään. Koitin myös laittaa pelkän ratasosan paikoilleen ja pyöritellä toista eturengasta mutta ei sielä oikein tuntunut olevan mitään mihin ottaa kiinni. Ratas oli kyllä kunnolla pohjassa.
Onko tuohon mitään kotkauskonsteja kenelläkään kun ei ole aikaa alkaa laatikkoa tuon takia avaamaan?
Kaikki ehdotukset otetaan mielellään vastaan. Esim. jos nopeustiedon saisi otettua jotenkin muuten.
ABS anturin jännitepulssi on tehollisarvoltaan n.1-2 V ja nopeusanturin jännite n. 6-7 volttia satasen vauhdissa. ABS anturin pulssin taajuus on n. 2,5 kertaa korkeampi kuin nopeusanturin taajuus. Vahvistamalla pulssi ensin ~6V:iin (+/-1 V) ja sitten muuntamalla pulssisuhde oikeaan saadaan mittari näyttämään oikein.
Itselläni näyttää tällä hetkellä vielä tuon 2,5 kertaa liikaa mutta kunhan saan pulssitaajuusmuuntimen hommattua niin se kyllä tulee korjaantumaan.
Oli mukava tunne kun taas pitkästä aikaa sai "täydet" ahdot koneesta. Ottaa muuten aika vinkiää 240 mittariin. Pitäiskähän laittaa miestelyvideo kiihdytyksestä youtubeen.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)