Katsastus

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Ei menny läpi.
Katsuri hakkas Kovilin koukkuun reijän.
Korjauksena ajattelin rälläköidä koukun irti.

Jos joku tietää miten/mistä kärry-sähköt menee koukun juureen niin olisin kiitollinen tiedosta. Miten poistaa pistoke "oikein"?
Avatar
VMTD
"Hölösuu"
Viestit: 1215
Liittynyt: Ti Syys 21, 2010 19:58
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Eikait siinä muuta kun otat pistokkeen irti koukun raudasta ja irroitat johdot ja vedät johdon peräkontin puolelle, josta irroitat pistokkeen liittimestä vasemman takavalon lähettyviltä. Voihan sen johdon tietysti katkaista sivuleikkureilla koukun puolesta, säästyy aikaa ja vaivaa.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja jus »

Miksi vaivautua poistamaan johdotus "oikein" jos koukunkin haluaa irrottaa rälläköimällä? Sivuleikkurityyli johdotuksen poistossa olisi rälläköinnin kanssa linjassa.

Koukun kiinnityspultit todennäköisesti aukeavat ihan OK, itse ainakin mieluummin kiertäisin auki muutaman pultin kuin alkaisin heilua ison rälläkän kanssa auton alla. Ja jos pultit ei kiertyisi auki, ne menee poikki, jolloin selviää vielä vähemmällä pyörittämisellä.

Puskurin taakse pultatun välipalankin taitaa CS:ssä saada pois puskuria irrottamatta jos ei ole erityisen pitkiä pultteja laitettu.

Jos kontissa on varapyöräkotelon ympäristössä koukun takia asennettuja vahvikereutoja, nekin voi halutessaan irrotella.

Jos koukun johtosarja on rasian päästä umpeenvalettu ja johdot haluaisi irrottaa "oikein", pitäisi takavalon alla olevaan kahdeksannapaiseen liittimeen tulevasta liitinrungosta irrottaa koskettimet jotta johdot mahtuu vetämään peräpellissä olevan reiän läpi. Tätä ei tietenkään tule jos liitos onkin ranetettu yksittäisillä lattaliittimillä.
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

Jusin viisaiden sanojen johdattelemana uskalsin lähteä operaoimaan koukkua "vaikeamman" kautta.
Koukun pultit irtosi yllättävän nätisti korista 8O ja pistokekkin löytyi takavalon juuresta, kiitos Jusille neuvoista.

Toivottavasti en järkyttänyt kanssasaabisteja liian radikaalilla idealla aikasemmin. En vain uskonut että 16-vuotta kiinni olleet pultit lähtee nätisti irti saatuaan suolakylpyä koko talvi ikänsä.
Johdon halusin irroittaa "oikealla" tavalla siksi, koska pelkkä poikkastu, ulos jätetty johdontynkä oikosulkee johtimia keskenään suolan ja kosteuden seurauksena. Lopputuloksena olisi "disco takavalot" ajansaatossa.


Mielenkiintoisena ilmiönä huomasin että koukun tukirauta joka kiinnittyy puskuriin on aiheuttanut massiviista syöpymää puskuripalkkiin. Palkissa oli alapokkauksessa jo reikä, ja muualta tukiraudan kohdalta oliu selvästi ainetta hävinyt.
Onko puskurin palkki alumiinia? Näytti aivan sähköparin aiheuttamalta aineen syöpymiseltä.
Vilho123
"Aero"
Viestit: 480
Liittynyt: Ma Loka 26, 2009 15:55
Paikkakunta: Hamina

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Vilho123 »

Jaiks, nyt lähdössä hakemaan Kokkolasta tonnaria Kotkaan. Seissyt periaatteessa lokakuusta ajamattomana, mitä nyt vuodenvaihteessa kävin renkaat vaihdattamassa. Sen jälkeen taas parkissa. Katsastus olis sitten 26.3 viimeistään. Viime katsastuksen jälkeen ollut periaatteessa melkein vuoden ajamatta paljoakaan. Saa nähdä saa nähdä :roll: :lol:
SAAB 9-5 2.3t '04 / SAAB 9000 CDE '94 / SAAB 900S '90
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Raser »

Vilho123 kirjoitti:Jaiks, Katsastus olis sitten 26.3 viimeistään. Viime katsastuksen jälkeen ollut periaatteessa melkein vuoden ajamatta paljoakaan. Saa nähdä saa nähdä
...ei tainnu mennä läpi?

Hitto tätä jokavuotista katsastustouhua. Kevätkelit tulevat aina vain myöhemmin ja saabbia pitäisi päästä pihalla vähän ehostamaan ja fiksailemaan ennen konttorille menoa, mutta kun eräpäivä on liian aikaisin (26.4) eikä sitä pysty nykyään mitenkään siirtämään myöhemmäksi.

Viime keväänähän mulla meni päivällä katsastus pitkäksi massiivisten katsastusruuhkien takia ja uhkailivat siellä konttorilla että jos ei mene läpi, niin täytyy ostaa jotkut siirtokilvet vai mikä siirtoon (konttori - koti - korjaamo - koti - konttori) oikeuttava asiakirja se nyt olikaan!?!

Silloin päätin että ens vuonna ainakin ajoissa ja nyt tietysti taas mennään viimeisiä päiviä ja kaikki laitto kesken, prkl!
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Raser »

Raser kirjoitti:
Hitto tätä jokavuotista katsastustouhua. Kevätkelit tulevat aina vain myöhemmin ja saabbia pitäisi päästä pihalla vähän ehostamaan ja fiksailemaan ennen konttorille menoa,
!
HAHAAAA!!!

Leima tuli kuin Manulle illallinen! Tuulilasikin meni säröstä huolimatta läpi ilman huomautuksia tai korjauskehoituksia. Heheee! Nauroin koko matkan konttorilta kotiin asti.

Vitsi että jännittää toi katsastus aina. Posket punaisena ja kämmenet märkinä saa odotella vuoroaan ja pulssi nousee huippuunsa ennen kuin vuoronumerosummeri pärähtää kohdalle.

Mähän käyn kolmen auton ja vielä vaununkin kanssa monesti vuodessa konttorilla, mutta saabin kanssa saa aina suurimmat tunteet ja parhaimmat kiksit, siis läpimenosta!!!

Jepujepujeee!
Viimeksi muokannut Raser, Ma Huhti 30, 2012 16:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Läpi meni pommari ilman huomautuksia....eiku taustapeilin varressa roikkuvat riipukkeet häiritsevät silmiä ja huonontavat näkyvyyttä :lol:
9-3.1972
Raser
"Hölösuu"
Viestit: 1020
Liittynyt: Pe Touko 12, 2006 22:42
Paikkakunta: Lahti

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Raser »

se93tbo kirjoitti:Läpi meni pommari ilman huomautuksia....eiku taustapeilin varressa roikkuvat riipukkeet häiritsevät silmiä ja huonontavat näkyvyyttä :lol:
Onneksi olkoon!

Menisköhän mun ikkunanäköesteperusvarustuksilla läpi huomautuksitta, eli;

- kojelautakamera + teline
- kännykkäteline imukupilla
- navigaattoriteline imukupilla + tmc-antennijohto ikkunan alareunassa imukupeilla

...ei mulla aina noi kaikki härpäkkeet yhtä aikaa käytössä ole, mutta joskus kesälomareissulla noin saattaa ollakin!

Ja mahtuishan siihen peilin alle vähän karvanoppaa ja hajukuusta vielä.
Saab 9-5 Aero Sedan manuaali vm. 2006, 240 tkm, "Kulkee kun elukka!".
Saab 9000 CD 2.0i vm. 1990, 323 tkm !!! (poistunut keskuudestamme).
Lelut: XC60, Toyota Corolla, Honda CBF, Honda SH300i
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Raser kirjoitti:
se93tbo kirjoitti:Läpi meni pommari ilman huomautuksia....eiku taustapeilin varressa roikkuvat riipukkeet häiritsevät silmiä ja huonontavat näkyvyyttä :lol:
Onneksi olkoon!

Menisköhän mun ikkunanäköesteperusvarustuksilla läpi huomautuksitta, eli;

- kojelautakamera + teline
- kännykkäteline imukupilla
- navigaattoriteline imukupilla + tmc-antennijohto ikkunan alareunassa imukupeilla

...ei mulla aina noi kaikki härpäkkeet yhtä aikaa käytössä ole, mutta joskus kesälomareissulla noin saattaa ollakin!

Ja mahtuishan siihen peilin alle vähän karvanoppaa ja hajukuusta vielä.
meneemenee :) toihan on vaa lisätiedoissa huomautus
9-3.1972
Ari R
"Tuplakaasari"
Viestit: 57
Liittynyt: To Tammi 05, 2012 10:22
Paikkakunta: Kangasala

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja Ari R »

Tuon uusimman tonnarini hankin varaosiksi, vaan kuinkas kävikään.
Autoa kierrellessä ja alla kontatessa katselin et ei se ole ollenkaan paha. Kävin jarrut läpi ja takana helmassa molemmila puolilla hitsattavaa, joihin en kajonnut.
Konttorille menin ja kerroin heti katastus ukkelille et en laittanut hitsattavia kuntoon, ko auto oli seissyt liki 5 vuotta ja en tiedä nivelten kunnosta. Vaan ylläripä olikin ihan kiva, ko setä sanoi et hitsaa nuo helmat nii saat hyvän auton itsellesi.
Vajaan parin päivän aherruksen jälkeen hitsain kuskin takaoven ja molemmat taka helmat. Leima tuli.
Saabismi o sairaus, mutta turbo ja ruisku ovat lääke siihen.
9-5 2.0i Turbo farkku.
nimismies
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 11:09
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja nimismies »

Ai että, jo toisen kerran tonnari läpi katsastuksesta kertalaakista. Huomautukset tuli ainoastaan käynnissä irtoavasta virta-avaimesta ja moottorin etuosan öljyisyydestä. Osaako kukaan sanoa, onko edessä isompikin remontti? Öljy ei kyllä mittatikuun mukaan vähene.

Onneksi en vaihtanut etukäteen haljennutta tuulilasia, sillä se ei tuntunut kiinnostavan katsastus-setää lainkaan.
9000 2.0t A -98
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
saba90
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 11:22
Paikkakunta: Jkl.mlk

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja saba90 »

Ei se haljennut tuulilasi häirinny täälläkään,eikä edes etuloksut jossa on pari reikääkin :lol: Mistäpäin se sitä öljyä on työntänyt? Kannen kiristys saattais ehkä auttaa.
Saab 9000 2.0t -97 Jubileum Stage X
Bmw E53 X5 2002
Saab 9000 2.0i -96
Saab 9000 2.0tA sport -98
nimismies
"Turbo"
Viestit: 247
Liittynyt: Su Marras 22, 2009 11:09
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja nimismies »

Ok :)

Enpä ole vielä edes ehtinyt katsomaan, mainitsi vain että moottorin etupuolella enemmänkin siellä apukuskin puolella on öljyä.
9000 2.0t A -98
9-3 1.8t -06
Ex. 9-5 2.0t -01
Ex.9000 2.0t -97
#4672 Jyväskylä
matalampi
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ti Loka 09, 2012 15:55
Paikkakunta: Oulu

Re: Katsastus

Viesti Kirjoittaja matalampi »

Onko se pitkä osa kallistuksenvakaaja nimeltään joka menee takimmaisen äänenvaimentimen alapuolella poikittain? No tämä tanko hakkaa nyt töyssyissä vaimentajaan vaikka olen uusinut vähän aikaa sitten takimmaiset pakoputken kannatin kumit. Kunnolla en oo vielä päässyt auton alle katsomaan ja ryömimään mutta ajattelin kysellä onko porukalla ollut tonnareissa vastaavaa ongelmaa ja oletteko jonkun ylimääräisen kannakkeen laittanut pakoputkeen vai minkälaisen patentin tuohon keksis. En oo varma vaikuttaako tuo etes leiman saantiin kun ei haittaa ajoa mitenkään jne. Ikävä ääni kylläkin kun hidasteissa kolahtaa aina yhteen.
Vastaa Viestiin