vaihdelaatikko 9000 aero

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Jake Norton
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 04, 2004 21:03
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jake Norton »

Jatketaanpas tähän viestiin..

9000 aerosta hävisi 3. ja 4. vaihde. Ei kuulu minkään valtakunnan rutinoita,
vaan kone vaan pyörii noilla vaihteilla kuin olisi vapaalla. Siirtäjän kumit
ovat ehjät, joten missä vika?

Ilmeisesti laatikon irroitus on työlistalla ensimmäisenä?
9-5 aero -00
9000 aero -94 ex
9000 turbo -85 ex
#2289
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Jake Norton kirjoitti:9000 aerosta hävisi 3. ja 4. vaihde. Ei kuulu minkään valtakunnan rutinoita,
vaan kone vaan pyörii noilla vaihteilla kuin olisi vapaalla. Siirtäjän kumit
ovat ehjät, joten missä vika?
3/4:n lukkorengas navan päältä pettänyt ja/tai boorit lähteneet navasta/akselista. Entistä on huonolla tuurilla koko kytkinakselin kamat vitosta lukuunottamatta.

Tarkoittaa lootan täysremppaa.

Hyvä (mutta kallis) tilaisuus päivittää lootan sisukset 2007 mallisiksi.
Jake Norton
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 04, 2004 21:03
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jake Norton »

Jep Jep..

Juuri näin oli päässyt käymään, eli ensi alkuun yritettävä etsiä vaihtolaatikko.
9-5 aero -00
9000 aero -94 ex
9000 turbo -85 ex
#2289
Jake Norton
"Kaasari"
Viestit: 48
Liittynyt: Su Heinä 04, 2004 21:03
Paikkakunta: Lieksa

Viesti Kirjoittaja Jake Norton »

Nyt on vaihdettuna paikalleen vaihdelaatikko, jonka tyyppikilvessä
lukee FM51 100. Entinen laatikko oli FM57 101. Vetarin malja oli vaihdettava,
että sai tuon käymään.

Mitenkähän tuo laatikko kestää? On ainakin selkeästi lyhyemmillä
välityksillä.
9-5 aero -00
9000 aero -94 ex
9000 turbo -85 ex
#2289
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Tuo on kaikkein lyhyin välityksiltään tuo 51001(varmaankin näin)4.5, mutta ihan samalla tavalla kestää, kuin muutkin tonnarin laatikot. Seuraava välityksiltään on 54001(54003) 4.05 ja sitten tuo 57001 tai 57101 3.61. Sisuskaluissa ei ole kovin merkittäviä eroja, välityksissä vain ja siinä vetarin maljassa.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2099
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Viesti Kirjoittaja patse »

säljs med nyrenoverad växellåda uppgraderad med 9-5 grejjer
Ennen kuin alan tavata myyjälle ruotsia, niin kysytään täältä. Onkohan joku perillä mitä osia tuossa päivityksessä on käytetty? Ja ilmeisesti jykevämpää tavaraa, ei kai sitä muuten tonnari aeroon?
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. + pihassa myös 9-5 2.3T aut. -07
ysikoo
"Viggen"
Viestit: 595
Liittynyt: Ma Joulu 05, 2005 00:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja ysikoo »

Sitä olen itsekin koettanut selvittää että mitä niihin tuolla ruotsin puolella laitetaan, vissiin 9-5:sen synkrot käy? Ilmeisesti on paremmat sitten.. Ei kai sentään kaikki sisuskalut käy ristiin?
M97CSB234EFM57001 RE85
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: vaihdelaatikko 9000 aero

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Jos saan lainata tätä melkoisen vanhaa topiccia, niin tuliko FM57001 laatikkoon jotain muutoksia vielä ihan tonnarin tuotannon loppupäässä? Minulla on tuollainen mallivuoden 1998 autosta peräisin oleva aski ja kiinnostaisi tietää mitä se on syönyt.
Viimeksi muokannut Hessu, Ke Huhti 29, 2015 17:32. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: vaihdelaatikko 9000 aero

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Ainoat muistamani muutokset taisi liittyä tasauspyörästöön, sen pikkurattaisiin, niiden laakerointiin ja ison hammasrattaan sijaintiin/asemointiin tasauspyörästössä. Synkrot tms on ollu ihan samaa kamaa alusta loppuun, eikä rakenteessa tainnut mikään muuttua.

Jossakin päin internettiä on ollut kyllä ihan kaikki muutokset kirjattuna, mutta nyt en onnistu muistamaan missä se on. Jotain pikkumuutoksia alkaa palautua mieleen, mm joku lukkorengas ja sen ura oli hieman erilainen aikaisemmissa versioissa.

Edit... osoite oli muistaakseni Quasimotors, mutta kyseinen sivu ei ole enää käytössä. Kuukkelilla täytynee etsiskellä.

Toinen edit... ja Jopelle kiitos! Sieltähän se löytyi http://jope.fi/saab/www.quasimotors.com ... hanges.htm

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7566
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: vaihdelaatikko 9000 aero

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

*harhaanjohtava viesti poistettu*
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: vaihdelaatikko 9000 aero

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Lyhytlohkojen laatikon koodi on muuten FM, ei FA, vaikka ranskankielinen opus niin väittääkin. Nämä laatikot tulivat vuodelle -94 -> lyhytlohkon kaveriksi, lukekaa siis tuo Jopen tallentama sivu läpi.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: vaihdelaatikko 9000 aero

Viesti Kirjoittaja Risto »

9000CD23T haluaa ilmeisesti aiheuttaa sekaannusta noilla automaattivaihteistojen koodeilla.
G-mies
"Ukkomies"
Viestit: 4471
Liittynyt: Pe Maalis 05, 2004 17:11
Paikkakunta: Ruotsalo

Re: vaihdelaatikko 9000 aero

Viesti Kirjoittaja G-mies »

Niinpä niin, sehän tuossa manuskassa vielä lukikin, enkä ees huomannu :lol:.

Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2070
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Re: vaihdelaatikko 9000 aero

Viesti Kirjoittaja Hessu »

G-mies kirjoitti: Toinen edit... ja Jopelle kiitos! Sieltähän se löytyi http://jope.fi/saab/www.quasimotors.com ... hanges.htm
Viiten oheisen linkin sisältämään taulukkoon, niin voiko tosiaan olla että ainoa pystylohkon vaihdelaatikko jossa on neulalaakeroidut tasauspyörästön pikkurattaat, on vuoden 1994 FM57101? Jos tieto pitää paikkansa niin onko muutoksen syynä GM:n säästöpolitiikka ja kuinka suuri merkitys tuolla laakeroinnilla oikeastaan on?
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: vaihdelaatikko 9000 aero

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

osassa 98 vuosimallin laatikoissa kytkinakseli on erilainen kuin vanhemmissa. 3/4 napa samoten, se on samanlainen kun 9-5/9-3 joissa ko navassa tulee lukkoprikan alle teräsprikka. Vanhemman mallisen kytkinakselin voi koneistaa vastaamaan tuotta uudempaa designia. Jos loota o leväällään niin tonnarin tasauspyörästöön kannattaa koittaa löytää 9-5 pikkurattaat, nekin on tukevammat.
Vastaa Viestiin