Lohkolämmityksen jälkiasennus...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 550
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

anttipa kirjoitti:Laitoin juuri sisähaaran tonnariin ~clip~ Ongelmana oli vain että vanhan mallin Calixin johto ei mahtunut rintapellin reiästä läpi. Siinä kun meni ennestään jo joku muoviputki. Defan liitin olisi mahtunut.
No voi prkl. Sama juttu siis esissä... Onko siis tuossa Calixin johdossa joku mötikkä tms. verrattuna Defaan, eikös ne lämppäriletkujen plug-and-play liittimet näytä aikalailla saman kokoisilta?

Mitenkäs muuten se isompi kumiluttana joka on kuljettajan puolella ja aika hyvin esillä akvaariossa (palttiarallaa sen pohjalla), mitä sen takana on?
anttipa
"Saabisti"
Viestit: 598
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 16:36
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja anttipa »

SuoTimo kirjoitti:
anttipa kirjoitti:Laitoin juuri sisähaaran tonnariin ~clip~ Ongelmana oli vain että vanhan mallin Calixin johto ei mahtunut rintapellin reiästä läpi. Siinä kun meni ennestään jo joku muoviputki. Defan liitin olisi mahtunut.
No voi prkl. Sama juttu siis esissä... Onko siis tuossa Calixin johdossa joku mötikkä tms. verrattuna Defaan, eikös ne lämppäriletkujen plug-and-play liittimet näytä aikalailla saman kokoisilta?
quote]

Calixissa liitoksen jälkeen liitinosa paksunee aika paljon. Defassa huomattavasti vähemmän.
#1433 Antti Päivärinta, 050 4023 470
900 T16 A cab -92, 9000 CDE 2,3 T -96, 9-5 Aero 4d -05, 9-5 "2,0t" -02 Tech2
Purkuosia: 9-5 -98-05, 9000 -95-98, ng900, og900
viiksi
"Tuplakaasari"
Viestit: 92
Liittynyt: Pe Joulu 01, 2006 16:41

Lohkolämppärin sisähaara

Viesti Kirjoittaja viiksi »

Sisähaaran johto on helpoin, ainakin Cs Tonnarissa vetää apparin puolelta,siitä mihin rasia yleensä kiinnitetään,apumiehen vasemman puolen jalkatilaan,sivupahviin. Heti sen kohdan alla on lattiassa kumilätkä, kun mattoa nostaa, niin tulee näkyviin. Siitä piuha vain pensaputkien vieritse konehuoneeseen,vähän kiinnittelee vain nippusiteillä. Lopuksi pikeä , tai sikaa reijän ympärille.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lohkolämmityksen jälkiasennus...

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Nostellaan topikkia ylös, kun alkoi kränäämään oma wanha Defa -93 tonnari käyttiksessä.

Johdotukset toimii sisähaaroitusta myöten, mutta elementti lohkossa on varmaan sanonut sopimuksen irti.
Ennen näki, että kahden tunnin lämmityksen jälkeen, virrat kääntäessä päälle liikahti lämpöviisari selvästi.
Nyt ei mitään ja kuulee käyntiäänestä, että ei lämmitä elementti jäähdytysnestettä.

Katselin tosiaan kaikki liitokset ja ne ovat kuivat ja ehjät.
Vaihdoin jopa haaroitus-sarjassa sisätilan ja lohkon johtojen paikkoja. Ei vaikutusta.

Saanko mitenkään mitattua elementin toimimattomuutta, varmistaakseni asian?

Nyt pitäisi saada viisaammilta tietoa, että miten vaihto tapahtuu.

Mun mielestä se lohkon elementti on tällainen ns lyötävä malli, kun siinä ei ole mitään mutterin tapaisen näköä. Ihan kuin iso lavuaarin tulppa, siltä se näyttää.

eräs kaiken tietävä Saabisti herrasmies ( knou it all mimmi prkl :D ) sanoi, että on kahta mallia, tämä lyötävä ja sitten kierrettävä.

Näyttäis olevan sama malli uudempaan tonnariin Motonetissa moottorin tilavuuteen riippumatta:

9000 2,0-16V 94-- Defa-elementti (B204). . . . . . . . . . 45-9379 57.90 ???
9000 2,0-Turbo 93-- Defa-elementti (B204). . . . . . . . . 45-9379 57.90 ???
9000 2,3-16V/Turbo 90-- Defa-elementti. . . . . . . . . . . 45-9379 57.90 ???


Onko ns aivan sama, minkä sinne ostan? Eli, on kierteet lohkon reiässä, johon elementti tulee?

Tämä ko herrasmies suositteli korvaavaksi tuota kierrettävää mallia.

Kiitos etukäteen valistuksesta tälläkin saraa...

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Lohkolämmityksen jälkiasennus...

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Pe Helmi 25, 2011 14:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Lohkolämmityksen jälkiasennus...

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Uuden Defan elementin kun ostat, se on todennäköisesti "kierrettävä" eli oikeammin elementissä on kierrettävä ruuvi joka levittää haaroittuvaa kiristyskappaletta lohkon reijän sisäpuolelle ja vetää elementin paikoilleen. Koko elementtiä ei siis kierretä yhtään mihinkään eikä lohkon reijässä ole mitään kierteitä.

Tämä kiristettävä on helpompi asentaa ja varmempi pysymään.
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lohkolämmityksen jälkiasennus...

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Joo,

Kävin just kattomassa Motonetissa ja lompakon kun otan mukaan töiden jälkeen, niin menen hakemaan tuollaisen uuden.

Onko muuten tuo tonnarin elementti moni wattinen:

250 211
300 176
600 88
750 70
820 64
1000 52
1500 35
2000 26

Varmaankin 600-820W???
Edit: löytyi jo; malli 379 on 600W.

Kiitos kaikille neuvoista.

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
Jontse
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Huhti 23, 2008 13:20
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Lohkolämmityksen jälkiasennus...

Viesti Kirjoittaja Jontse »

Mulla taitaa kanssa olla vastus rikki, on vaa Calixi nii mitenköhän tuo on tuola kiinni? Ite en oo paljoo vielä ehtiny tutkimaan että onko kierteellä vai miten?
9000 2.3T -95 Tonttu
93 ss Aero -03 facelift kolkki
9000LPT
"Hölösuu"
Viestit: 2075
Liittynyt: Ti Touko 20, 2003 17:16
Paikkakunta: Laukaa

Re: Lohkolämmityksen jälkiasennus...

Viesti Kirjoittaja 9000LPT »

Jontse kirjoitti:Mulla taitaa kanssa olla vastus rikki, on vaa Calixi nii mitenköhän tuo on tuola kiinni? Ite en oo paljoo vielä ehtiny tutkimaan että onko kierteellä vai miten?
Kuten Defa eli keskellä mutteri, jolla kiristetään lohkon sisään "tartunta raudat".

Lyötäviä mallejakin on saattanut olla markkinoilla, mutta uudemmat tulevat mutterikiristyksellä.
Saabisti kolmannessa polvessa
900 Aero -87
Honda CBR 1100xx
hessu75
"Hirsch"
Viestit: 832
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 09:16
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Re: Lohkolämmityksen jälkiasennus...

Viesti Kirjoittaja hessu75 »

Hellou vaan kaikki taase,

Defan elementin asennus meni hienosti.

Piti tosiaan se imupuolen putki ottaa ahtimesta ja putsarin kotelosta irti, että sain pikku kätöset sinne väliin helpommin.

Kiitos myös Muuralan Nesteen TI-hallin, jossa kunnon hallinosturi, että pääsi auton alta vaihdon tekemään.

Se vanha Defan elementti olikin sittenkin tällainen kiristettävä malli, kuten uusikin. Oli vaan NIIN ruosteinen ja kakkainen, että piti raaputella vähän aikaa, että sieltä löytyi se mutteri.
Myös se lämpövastus oli jotenkin eri muotoinen, kun en saanut esim normi 10mm holkkia ja räikkää siihen. Piti käyttää normi lenkkiavaimen avonaista päätä, että sain mutterin liikkeelle.
Uudessa on se koko kiristystappi sellainen 10mm mutterin näköinen. Sai 10mm holkin hienosti kiinni.

Harmi, kun en ottanut kuvaa siitä vanhasta elementistä. Se oli todella pahan näköinen.
Myös kehoitan taas kaikkia paikkausaineiden käyttöä ajattelevia harkitsemaan kahdesti, ennen kuin tunkee sitä jäähdytysveden sekaan.
Tein tämän virheen tovin aikaa sitten, kun oli pientä vuotoa varmaan sisätilan lämmityskennossa ja ajattelin saavani asian hoitoon tällaisella "bar´s leak" aineella.

VIRHE!

Oli vanhan elementin lämpövastus sellaisen harmaan vaipan peitossa. Ensimmäiseksi luulin, että se on sen lämpövastuksen oma pinta, mutta ruuvarilla vähän rapsutin, niin irtosi semmoisina palasina ja sormien välissä hieroessani, se meni pieniksi palasiksi.

Muutenkin se elementti oli ruosteesta ruskea ja todella turpiinsa saaneen näköinen.

Onko tämä sitten edesauttanut elementin ennenaikaista poismenoa, vai onko elementti ollut vuodesta -93 asti auton moottorissa kiinni, mene ja tiedä.

En kuitenkaan itse tunge enää mitään jäähdytysnesteen sekaan muuta kuin uutta jäähdytysnestettä tai jäähdytysjärjestelmän pesuainetta, joka huuhdellaan pois aina ennen uuden nesteen laittoa.

Sellaista tällä kertaa...

-Hessu-
Ex-Saabisti, nykyinen Foordisti. Sairautta kaikki.
jaajore
"Ruisku"
Viestit: 139
Liittynyt: Ma Tammi 30, 2012 16:00

Re: Lohkolämmityksen jälkiasennus...

Viesti Kirjoittaja jaajore »

lohkolämppärin asennus edessä. Ilmeisesti noita proppuja ei tonnarissa ole muualla kuin se joka on siinä turbon liepeillä?Mietin lähtiskö helposti irti jos poraa siihen reiän kulmaporakoneella ja vääntää täkkipultin reikään ja kampeaa sorkkaraudalla?
Vastaa Viestiin