Lisätäänpä tuo oma -98 2.3t sinänsä listalle mukaan. Jyväskylän isoihin potkuihin ajellessa alkoi Muuramen kohdilla voimakas ravistus oikealta puolelta edestä. Vähän vastaavanlaista kuin olisi jarrusatula alkanut jumittelemaan, mutta tarkemman tutkiskelun jälkeen vikaa on jossakin muualla (satula aivan kylmä).
Paluumatkalla sama tärinä palasi Oriveden kohdilla ja tätä jatkui aina Nokialle asti, jonka jälkeen taasen rauhoittui. Tässä vaiheessa tärinän alkaessa konsultoin puhelimitse Colttia, joka epäili tärinän tosiaan tulevan sisemmästä vetonivelestä. Vielä tosin ei ole päässyt paremmin katselemaan, että mikä tätä aiheuttaa, mutta selvästi aiheuttaja on auton oikealla puolella. Vasemmalle kaartaessa voimistuu ja oikealle kaartaessa rauhoittuu.
Tosin ABS:n merkkivalo syttyy säännöllisen epäsäännöllisesti ja yleensä vasemmalle kääntymisen yhteydessä, joten itse epäilisin kuitenkin ulompaa vetoniveltä? Toisinaan valo jää loimottamaan virtojen katkaisemiseen asti, välillä taasen sammuu hyvinkin pian kääntymisen jälkeen.
9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?
Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?
Kuulostas kyllä sisävetarilta. Jos voisit purkaa oikean puolen vetonivelen ja putsaat maljan, niin näet maljan kunnon paremmin. Maljan sisäpinnat pitäisi olla sileitä ja tasaisia (sormella sivellä). Tripodissa vuorostaan tarkistaa että kaikki neulalaakerit on tallessa joka sakarassa ja että itse laakerissa ei näy mitään epämääräistä kulumista.
Nuo tripodit kustantaa noin 100e laaki että ei hirveän kallista ole jos ne uusisi, mutta malja(t) kannattaa tarkistaa hyvin ennen uusintaa.
Joskus ravistukset on kiinni liian vähäisestä rasvanmäärästä vetarissa joten sekin kannattaa huomioida purkaessa.
Nuo tripodit kustantaa noin 100e laaki että ei hirveän kallista ole jos ne uusisi, mutta malja(t) kannattaa tarkistaa hyvin ennen uusintaa.
Joskus ravistukset on kiinni liian vähäisestä rasvanmäärästä vetarissa joten sekin kannattaa huomioida purkaessa.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?
Pitää tosiaan tarkastaa tuo. Uusia maljoja tosin ei saa tähän malliin, mutta tripodeja saatavuutta en nyt muista. Ja mikäli haluaa uudet maljat (isommat) pitänee kaiketi koko muu linjasto vaihtaa myös? Halpaa tämä harrastus.
Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?
Uusia maljoja ja tripodeita saa Pro-Carservicestä nykyään. Tämä varmistettu toukokuussa.haffu kirjoitti:Pitää tosiaan tarkastaa tuo. Uusia maljoja tosin ei saa tähän malliin, mutta tripodeja saatavuutta en nyt muista. Ja mikäli haluaa uudet maljat (isommat) pitänee kaiketi koko muu linjasto vaihtaa myös? Halpaa tämä harrastus.
Saab 9000 CS 2.0t A -98
Saab 9-5 Aero Man. -04
Saab 9-5 Aero Man. -04
Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?
Varastoihin oli edellisen vaihdelaatikon oston mukana tullut "ylimääräisiä" osia sopivasti tähän remonttiin. Eli löytyi malja ja tukilaakeri kiinnikkeineen, jotka tulivat eilen vaihdeltua paikoilleen. Paikoillaan olleista osistakin löytyi selkeät viat. Tukilaakeri oli selvästi väljistynyt, joten eipä tästä olisi lopulta pelkällä maljan vaihdolla selvinnytkään. Maljastakin oli rasvat karanneet ja myös pientä kulumaa päässyt syntymään.
Tämän näköinen oli vanha malja:
Tämän näköinen oli vanha malja:
Re: 9000 CS 2.0t -98: Värinä ja tärinä vetarista ?
Pari viikkoa ajoin nyt tonnarilla eri kokoisella rengastuksella kuin viimeiset 10vuotta. Eilen sitten meni jotain pahasti rikki vetoakseli puolella (ilmeisesti kuluneet paikat ei tykännyt vetarin muuttuneesta kulmasta). Lähdin ajamaan ja hirveä kilahdus kuului ja jotain tippui asfalttiin. Auto kulkee mutta tärisee ja oikealla päin kääntäessä ravistaa ja kolisee (ja suoraan mennessä jonkin verran, myös ilman vetoa mutta ei niin paljon). Olisiko malja halennut (kumman puolen)?
Re: Kolme viikkoa sitten vaihdoin renkaat ja viikkot sitten katsastin ilman huomautuksia. Nyt tutkin asiaa ja yhdestä renkaasta oli pultti kadonnut ja rengas heilui. Momenttiavaimella ainakin olevinani nuo kirin silloin kolme viikkoa sitten. Eli ei ilmeisesti ole ihan urbaanilegenda tuo aluvanteiden jälkikiristys....
Re: Kolme viikkoa sitten vaihdoin renkaat ja viikkot sitten katsastin ilman huomautuksia. Nyt tutkin asiaa ja yhdestä renkaasta oli pultti kadonnut ja rengas heilui. Momenttiavaimella ainakin olevinani nuo kirin silloin kolme viikkoa sitten. Eli ei ilmeisesti ole ihan urbaanilegenda tuo aluvanteiden jälkikiristys....
9000 Aero -97 RE85
9-5 Aero -01 Biopower
9-5 Aero -01 Biopower