Trionicin sielunelämästä

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
Vastaa Viestiin
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Eikös ne olis helpompi turauttaa uusiin piireihin ja laittaa piirit postissa tulemaan?
Olisi, mutta kun piirien saatavuus vaan on hieman kehno. Kyseessä on yhden megabitin 12 voltin jännitteellä ohjelmoitava ja bulk-erasoitava flash-muisti tyyppiä 28F010 PLCC32-kotelossa. Intel ja AMD eivät enää tee moisia.

Sen sijaan Catalyst Semiconductor tekee noita vielä näköjään, sopiva tyyppi on CAT28F010NI-90 tai -120 vanhempaan T5-purkkiin. Löytyy (tai ainakin on löytynyt) mm. Mouserilta tilaamalla (http://www.mouser.com).

Tietenkin jos piirien levyllä tapahtuvan uudelleenohjelmoinnin unohtaa niin siihen piirin nastajärjestykseen saattaisi sopia myös moderni 5 voltin sektorierasoitava flash eli 29F010. Täytyy varmaan tutkia pinnijärjestyksiä...

Ja T5.5 purkkeja on sitten monta erilaista. T5.2:n sisuksia en ole koskaan nähnyt joten en osaa sanoa onko rauta sama kuin T5.5:ssä. T5.5:stä on ainakin KAHTA eri rautaversiota, erona on prosessorin ja muistien nopeus. Vaihto on tapahtunut joskus 1996 tienoilla nopeampaan prossuun. Softassa näyttää olevan eroa vuosittain ja tietenkin moottorityypeittäin, ainakin EPC:n mukaan.

Siinä purkin sarjanumerossa oleva Wxyy kertoo valmistusajankohdan eli esimerkiksi W324 tarkoittaa 1993 viikko 24.

T5.5 ja 5.2 purkin tunnistaa puolestaan tyypistä, SAAB-tekstin jälkeen tulee AFM5 5xxx tai AFM5 2xxx jossa tuo jälkimmäinen 5 tai 2 tarkoittaa siis T5.5 tai T5.2:hta vastaavasti.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Käviskös sinne CAT28F010-12? Partco:lla ainakin ja Nediselläkin näkyy olevan? Mitäs tuo NI lopussa? Lämpötila luokka? Pitääpä kysellä töissä josko noita olis käytössä tai noilta komppainsseiltä apuja :wink:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

CAT28F010 käy, N = PLCC32 ja I = -40...+85 astetta eli Industriaali. -12 eli 120 ns hakuajalla käy ainakin 1994 ja 1995 bokseihin.

Jos niitä teillä töissä ladotaan niin mulle saa lähettää muutaman kanssa... :D
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

vtp9k kirjoitti: Ja T5.5 purkkeja on sitten monta erilaista. T5.2:n sisuksia en ole koskaan nähnyt joten en osaa sanoa onko rauta sama kuin T5.5:ssä. T5.5:stä on ainakin KAHTA eri rautaversiota, erona on prosessorin ja muistien nopeus. Vaihto on tapahtunut joskus 1996 tienoilla nopeampaan prossuun. Softassa näyttää olevan eroa vuosittain ja tietenkin moottorityypeittäin, ainakin EPC:n mukaan.

Siinä purkin sarjanumerossa oleva Wxyy kertoo valmistusajankohdan eli esimerkiksi W324 tarkoittaa 1993 viikko 24.

T5.5 ja 5.2 purkin tunnistaa puolestaan tyypistä, SAAB-tekstin jälkeen tulee AFM5 5xxx tai AFM5 2xxx jossa tuo jälkimmäinen 5 tai 2 tarkoittaa siis T5.5 tai T5.2:hta vastaavasti.
Mullahan on -93 ja siis T5.2. Mulla oli siinä Maptun stage1, mikä oli kotelossa olevan numeron perusteella ohjelmoitu muistaakseni -95 matalapaineen purkkiin, eli 5.5. Purkki on nykyään kiinni Heikin Aerossa. Sitä en tiedä onko sisukset vaihdettu vai ei, matalapaineessahan on ainakin kortti eri päin alunperin?

By the way, mun omassa purkissa on juotettu kiinni piirien sovittimet ja piirit napsautettu niihin kiinni, joten tuo mun purkki olisi loistava testailuille kun piirit saa vaihdettua heittämällä. Purkki vapautuu testeille kunhan saan Stage3:n tilalle.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kyselyjä on piireistä laitettu mutta tuntuvat tosiaan olevan kiven alla :cry: Tollasia -150ns löytyis muutamia kpl:ta (~20e/kpl) Mutta noita 5v piirejä oliskin sitten paremmin tarjolla. Muutama tiedustelu on vielä vetämässä noista 12V piireistä. USA:ssa olis muutamalla bulkki diilerillä eriä tarjolla mutta pitäis ostaa isompi erä kerralla (~100kpl) ja siihen en ihan vielä ole kyllä varautunut.

Mitäs piirejä noissa Ljetin laatikoissa on? Mulla on yks vanhemman vaparin boksi mutta jos jollakin on tieto niin ei tarvinne alkaa sitä aukoon tuon takia.

Mites se onnistuis noiden 5V:n kanssa? Se kai tosiaan olis vain pinni järjestys kysymys jos tuo 12V on vain ohjelmoiti jännite asia eikä operointi jännite?

Jos tuota peinun kirjoitusta tulkitsen oikein niin noita 5.2 ja 5.5 bokseja voisi sekoitella keskenään ja ainoa rajoittava tekijä olisi sitten tuo VSS?
(ja tietty se piirin nopeus kysymys). Pitäisköhän kysyä Mapilta/BSR:tä noita piirejä :wink:

Tuon VSS:n tunnistus ei ainakaan mulla toiminut tuon Mimmin ohjeen mukaan :oops: Mulla on kyllä ainakin orkkis häly siinä kun kattelin noita kojetaulun sisällä olevia mokkuloita ja mukana tulleita asennus ohjeita. Joten kaipa siinä silloin olis VSS:kin? En kylläkään kokeillut vielä tuota ajoneston toimivuutta kun en viitsinut irrotella tuon sireenin piuhaa (pitää pahaa ääntä jos menee hälypäälle). 8) Mulla alkaa kyllä ihan normaalin vilkutuksen eli sellaisen yksöis vilkun kun oven paiskaa kiinni (noin 20sek kuluttua) ja silloin ainakin häly menee päälle ja jos avaa oven niin huuto alkaa.

EDIT: Löytyi nyt sitten yksi paikka USA:sta joka myisi myös yksittäin noita ja näyttäis että sieltä saisi noita CATlystin tekemiä 28F010 sekä NA -> PLCC automotive että NI -> PLCC industrial tyypeinä mutta NA:ta vain 120ns ja NI:tä 90ns tyyppisinä. Oliskos muita kiinnostuneita tilaajia jos noita piirejä ottaisin itelle muutamia molempia. Koitan yhdistellä jotta sais nuo kulut soppeliksi, pitää vain katsoa että tuo vero raja ei ylity tilauksella (mikä se sitten olikaan?).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Löytyi nyt sitten yksi paikka USA:sta joka myisi myös yksittäin noita ja näyttäis että sieltä saisi noita CATlystin tekemiä 28F010 sekä NA -> PLCC automotive että NI -> PLCC industrial tyypeinä mutta NA:ta vain 120ns ja NI:tä 90ns tyyppisinä
Tuo 90 ns versio käy kaikkiin purkkeihin paitsi ehkä T5.2:een jossa lienee 512 kilobitin hippulat. Saattaa se siihenkin käydä, riippuu siitä mihin piirin ylin osoitelinja on vedetty piirilevyllä.

Tullia ei mene jos tavaran tulli+ALV on alle 10 euroa.

T5-purkin ohjelmointihärveli ei ole viime aikoina pahemmin edistynyt kun odottelen samppelilastia PLCC32-kannoista saapuvaksi...
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

vtp9k kirjoitti:
Löytyi nyt sitten yksi paikka USA:sta joka myisi myös yksittäin noita ja näyttäis että sieltä saisi noita CATlystin tekemiä 28F010 sekä NA -> PLCC automotive että NI -> PLCC industrial tyypeinä mutta NA:ta vain 120ns ja NI:tä 90ns tyyppisinä
Tuo 90 ns versio käy kaikkiin purkkeihin paitsi ehkä T5.2:een jossa lienee 512 kilobitin hippulat. Saattaa se siihenkin käydä, riippuu siitä mihin piirin ylin osoitelinja on vedetty piirilevyllä.

Tullia ei mene jos tavaran tulli+ALV on alle 10 euroa.

T5-purkin ohjelmointihärveli ei ole viime aikoina pahemmin edistynyt kun odottelen samppelilastia PLCC32-kannoista saapuvaksi...
Ainut että tuo I on vain sen +80C ja A on sitten sen +110C mutta tuo I toiminee varmaankin tuossa paikassa.

No tuo tulli sitten menee yli joka tapauksessa, eivat tule samppeleinä.

Onkos nuo pintaliitos PLCC kannat jotensakin erikoisia? Kun samppeleina oot tilannut? 8O

Niin aattelin vain että jos 5.5:nen menee 5.2 tilalle niin pitänee tuossa aika paljon samaa rautaakin olla tai ainakin liitin rajapinnassa? Mulla nyt luultavasti kuitenkin on tuo 5.5:nen joten otan noita 90:siä ainakin ja ehkä pari noita 120:siä.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

Ainut että tuo I on vain sen +80C ja A on sitten sen +110C mutta tuo I toiminee varmaankin tuossa paikassa.
I siellä on alkuperäisenäkin. Tuossa paikassa missä se purkki on lämpötila tuskin nousee yli +85 asteen ellei auto pala.
Onkos nuo pintaliitos PLCC kannat jotensakin erikoisia? Kun samppeleina oot tilannut?
:oops: Periaatteena on ollut että jos ilmaiseksi saa niin sitten ei makseta...
joten otan noita 90:siä ainakin ja ehkä pari noita 120:siä
Ota pelkästään niitä 90 nanosia, niillä 120:llä et tee mitään sillä 90 korvaa myös sen.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

vtp9k kirjoitti: :oops: Periaatteena on ollut että jos ilmaiseksi saa niin sitten ei makseta...
:lol: 0.90€/kpl + tietty hakemisen vaiva lähimmästä putiikista
Ota pelkästään niitä 90 nanosia, niillä 120:llä et tee mitään sillä 90 korvaa myös sen.
No jos ne alkuperäisetkin on noita I:tä niin ok.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Piirejä tilattu isompi pläjäys... katsotaan jatkoa kunhan saapuvat tuolta ison meren takaa. Sen verran tilattu että saa tehtyä muutaman lpt:kin oikeeksi kulkineeksi :wink:

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

No niin piirit on rantautuneet pöydälle ihmeteltäväksi... Seuraavan liikun suunnittelu alkanee.

Poksi menee kantojen asennukseen ens viikolla jokunen päivä kun jaksan sen irrotella ja laittaa veli pojalle matkaan.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Kurko
"Hölösuu"
Viestit: 2013
Liittynyt: Pe Tammi 28, 2005 18:35

Viesti Kirjoittaja Kurko »

V-M kirjoitti:No niin piirit on rantautuneet pöydälle ihmeteltäväksi... Seuraavan liikun suunnittelu alkanee.

Poksi menee kantojen asennukseen ens viikolla jokunen päivä kun jaksan sen irrotella ja laittaa veli pojalle matkaan.

V-M
Mitäs kivaa on suunitteilla :?: .
Voisko joku informoida tännekinpäin, joko emai:lilla tai yv:llä.
Ois kiva tietää jos joku keksii jotain. :oops:
Perhana, kun ois aikaa. :(
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

Ei mitää uutta eikä ihmeellistä. Kokeilen vain noita R:rrä poksin (Aero manuaali) piirejä tuohon tomaattiin. Ja kunhan saan nuo piirien sisällöt bitteinä niin alkaa tuo hakkerointi niiden muutteluun. Ajatuksena on että kunhan saa nuo nykyiset T:n piirit irti niin lukastaan ne ja vertaillaan dataa noihin R:iin. ja Saattaa siinä hyötyä sivussa jokunen matalapaine poksin omistava pienellä upgradella. :wink:

Joku kuitenkin ihmettelee tuota "hakkerointia" niin kysessä on vain tuon binäärin muuttelua HEX:na. Kaveri on tehnyt omaan Biimeriin tuolla menetelmällä ja osaa noita "lukea".

Valmiina on myös tuollanen TDO4-T15 (Volvon pakopesällä) josko kesällä sen laittas myös paikalleen.

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
vtp9k
"Turbo"
Viestit: 288
Liittynyt: Ke Helmi 09, 2005 16:06
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja vtp9k »

T5-purkin roplausta:

Purnukka sai siis kannat ja aluksi suunnilleen puolet muistipiirien signaaleista oli tietenkin solmussa keskenään. Ongelmat ovat nyt ratkottu ja purkki näyttää toimivan kiltisti. No, autossa tuota ei ole testattu mutta prosessori ainakin boottaa aivan oikein ja elämääkin näkyy piirilevyllä sen verran että taitaa toimia...
Viimeksi muokannut vtp9k, Ke Joulu 13, 2006 19:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3105
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja V-M »

No niin boksi on otettu työn alle ja illalla asentelemaan uusia piirejä paikalleen.

Mikäs tuossa boksissa on tuo punainen iso mollukka piirilevyllä? Mulla oli havaittavissa keskellä halkeama?

Oli muuten nuo mun levyllä olleet piirit AM28F010-200JI ja Prosa MC68332CFC16

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Vastaa Viestiin