Taas antilock kysymystä
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Taas antilock kysymystä
Käytäppä jossain huollossa missä on ISAT käytössä luetuttamassa vikakoodit niin ei tarvitse arvailla. Tuskin auttaa jarrunesteen vaihto, mikäli sitä on oikea määrä. Todennäköisin vikakohde on jonkun pyörän ABS anturi, jos veikata pitäisi niin jompikumpi takapyöristä.
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Taas antilock kysymystä
Mahtaisiko siitä saada vikakoodit ihan kotikonstein?
http://townsendimports.com/Web/brake_fo ... ssbpg1.htm
http://townsendimports.com/Web/brake_fo ... ssbpg1.htm
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Taas antilock kysymystä
#4776 | Saab 9000 CD 2.0T -89
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7571
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Taas antilock kysymystä
Akvaariokotelossa oleva ABS boksi ottaa kosteutta itseensä todella helposti.
Kannattaa huolella tutkia se boksin sähköpistoke.
( itse puhdistin pistokkeen joka todellakin oli täynnä vettä, JA rasvasin kontaktipinnat vaseliinilla )
Ja lopuksi laitoin boksin muovipussiin ja nippusiteellä kiinni, pussin yhteen kulmaan
tein kondenssivedelle valuma reiän.
Kannattaa huolella tutkia se boksin sähköpistoke.
( itse puhdistin pistokkeen joka todellakin oli täynnä vettä, JA rasvasin kontaktipinnat vaseliinilla )
Ja lopuksi laitoin boksin muovipussiin ja nippusiteellä kiinni, pussin yhteen kulmaan
tein kondenssivedelle valuma reiän.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Taas antilock kysymystä
Oikeassa olit.Putsasin vasemman takapyörän anturin ja ei alkanut valo enää palamaan....Ainakaan vieläV.J.S kirjoitti:Käytäppä jossain huollossa missä on ISAT käytössä luetuttamassa vikakoodit niin ei tarvitse arvailla. Tuskin auttaa jarrunesteen vaihto, mikäli sitä on oikea määrä. Todennäköisin vikakohde on jonkun pyörän ABS anturi, jos veikata pitäisi niin jompikumpi takapyöristä.
Palaan asiaan,jos jotain uutta ilmenee.
Kumarran kiitän ja poistun
t: Miika
Re: Taas antilock kysymystä
Lisää ongelmia samasta aiheesta. Auto on vm-95 9000 CDE V6 3.0 l, Kanadasta ostettu. Ongelmana vuoden verran palanut TCSvalo, syttyy kun ajaa kymmekunta metriä. Katkaisija toimii.
Lisäksi ABS-valo alkanut palaa ajoittain nyt keväästä, syttyy etupäässä yön jälkeen kun ottaa tallista, sitten päivän mittaan ei syty kuin harvoin. Vikakoodeja luettiin alkuviikosta, B2434 viittaakai tcs-moottoripesäkatkokseen, B1371 VE, B1376 OE ja B1376 OT pyörän jonkinlaiseen ABS-ongelmaan. Autosähköliikkeen kaveri sanoi sen olevan mahdoton yhdistelmä... Otin aikalisän.
Onko ajatuksia mistä päästä vikaa lähtisi etsimään vähällä autoremonttikokemuksella ja kohtuullisilla kustannuksilla?
Lisäksi ABS-valo alkanut palaa ajoittain nyt keväästä, syttyy etupäässä yön jälkeen kun ottaa tallista, sitten päivän mittaan ei syty kuin harvoin. Vikakoodeja luettiin alkuviikosta, B2434 viittaakai tcs-moottoripesäkatkokseen, B1371 VE, B1376 OE ja B1376 OT pyörän jonkinlaiseen ABS-ongelmaan. Autosähköliikkeen kaveri sanoi sen olevan mahdoton yhdistelmä... Otin aikalisän.
Onko ajatuksia mistä päästä vikaa lähtisi etsimään vähällä autoremonttikokemuksella ja kohtuullisilla kustannuksilla?
-
- "Hirsch"
- Viestit: 786
- Liittynyt: Su Touko 11, 2003 22:01
- Paikkakunta: Kempele
Re: Taas antilock kysymystä
MY93 Griffinini on nykyisin vähillä ajoilla. Lähes joka kerta kun sen ottaa käyttöön yli viikon tauon jälkeen, on seurauksena joulukuusi-ilmiö mittaristossa ja hallintalaitteissa. Eilen esimerkiksi anti-lock -valo syttyi palamaan ja samalla sisätilan tuuletin vaikeni. Epäilen syylliseksi jotain kojelaudan uumenissa olevaa maadoituspistettä.
#1488
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
900c Combi Coupe -88
9⁵ Aero Wagon -03
Re: Taas antilock kysymystä
Jaa tuommosta. Onkos kuka kokeillut mitenkäs toimii?jus kirjoitti:Mahtaisiko siitä saada vikakoodit ihan kotikonstein?
http://townsendimports.com/Web/brake_fo ... ssbpg1.htm
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Taas antilock kysymystä
Ja itselleni vastaten: hyvin toimii ja huonona uutisena virhe on 1222 (= Main valve)muppelo kirjoitti:Jaa tuommosta. Onkos kuka kokeillut mitenkäs toimii?jus kirjoitti:Mahtaisiko siitä saada vikakoodit ihan kotikonstein?
http://townsendimports.com/Web/brake_fo ... ssbpg1.htm
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Taas antilock kysymystä
yleisesti näihin ABS ym järjestelmien vikakoodeihin kantaa ottaen; pääosa vikakoodeista on jossain määrin virheellisiä, useimmiten vika löytyy johdosta, liitoksesta, liian alhaiseesta järjestelmän käyttöjännitteestä, huonosta maadoituksesta etc.
Toi itsediagnostikka on kustannussyistä niin alkeellinen, että se ei huomioi liitosongelmia millään tavalla.
Esim: vikakoodina on pyöräanturi, siitä ei saa edes tietoa onko signaali puuttuva, suhteellisesti virheellinen vai vastusarvo liian pieni/suuri.
Vaihdetaan siis se anturi, toimii sen jälkeen, joten käyttäjä olettaa vian olleen siinä. Todellinen vika olikin kuitenkin vain johdon liitoksessa, mutta sekin tuli irrotettaessa avattua ja suljettua, joten hapettumat lähti. Varaosamyyjä on tyytyväinen ja auton omistajaa kyrsii satasen köyhempänä...
Saapissa ei tiemmä ole ABS:in kanssa sellaisia naurettavia ominaisuuksia kuten esim rellussa, jossa tunnistinsakarakehä on tehty tavallisen vetonivelen päälle valurautaisella kehällä. Talvella suola pääsee kehän ja nivelen väliin, jolloin väliin muodostuva ruoste pakottaa hauraan kehän poikki. Vikakoodi kertoo sen jälkeen ko. pyörän anturin olevan viallinen... siinähän ei ole mitään vikaa vaan se katkennut kehä tuottaa virheellisen signaalin. Niitä kehiä saa toki varaosana, 5 vuotta sitten hinta oli 70€/kpl, eli kilohinta on p...araudalla kohdillaan... ja eihän sitä kehää ehjänä paikalleen saa ilman erikoistyökaluja...
Tämä vain esimerkkinä siitä, että kaikkiin vikakoodeihin kannattaa suhtautua skeptisesti ja kartoittaa kokonaisuus, joka siihen liittyy.
Sangen valitettavaa on, että Continental-teves ei anna tietoja tuosta vanhastakaan järjestelmästä loppukäyttäjälle, syyksi tietysti kerrotaan se, että kyseessä on olennaisesti ajoturvallisuuteen liittyvä järjestelmä. Boschin kanssa tilanne on ihan sama. Tietoa varjellaan kuin kipeetä p...a, ja vain siksi, että saadaan varaosamyynti pidettyä riittävän suurena. Aika harvalla on intoa ruveta ABS-systeemiä korjaamaan omin neuvoin, vaikka siitä yksityiskohtaiset tiedot saisikin, joten eipä tuo ko. virmojen pisneksiin kauheesti vaikuttaisi. Kaikki järjestelmään liittyvät osat on miinoitettu patenteilla niin hyvin, että kilpailijat ei noista tiedoista mitään hyötyisi.
Mutta niinhän se on että artisti maksaa...
Toi itsediagnostikka on kustannussyistä niin alkeellinen, että se ei huomioi liitosongelmia millään tavalla.
Esim: vikakoodina on pyöräanturi, siitä ei saa edes tietoa onko signaali puuttuva, suhteellisesti virheellinen vai vastusarvo liian pieni/suuri.
Vaihdetaan siis se anturi, toimii sen jälkeen, joten käyttäjä olettaa vian olleen siinä. Todellinen vika olikin kuitenkin vain johdon liitoksessa, mutta sekin tuli irrotettaessa avattua ja suljettua, joten hapettumat lähti. Varaosamyyjä on tyytyväinen ja auton omistajaa kyrsii satasen köyhempänä...
Saapissa ei tiemmä ole ABS:in kanssa sellaisia naurettavia ominaisuuksia kuten esim rellussa, jossa tunnistinsakarakehä on tehty tavallisen vetonivelen päälle valurautaisella kehällä. Talvella suola pääsee kehän ja nivelen väliin, jolloin väliin muodostuva ruoste pakottaa hauraan kehän poikki. Vikakoodi kertoo sen jälkeen ko. pyörän anturin olevan viallinen... siinähän ei ole mitään vikaa vaan se katkennut kehä tuottaa virheellisen signaalin. Niitä kehiä saa toki varaosana, 5 vuotta sitten hinta oli 70€/kpl, eli kilohinta on p...araudalla kohdillaan... ja eihän sitä kehää ehjänä paikalleen saa ilman erikoistyökaluja...
Tämä vain esimerkkinä siitä, että kaikkiin vikakoodeihin kannattaa suhtautua skeptisesti ja kartoittaa kokonaisuus, joka siihen liittyy.
Sangen valitettavaa on, että Continental-teves ei anna tietoja tuosta vanhastakaan järjestelmästä loppukäyttäjälle, syyksi tietysti kerrotaan se, että kyseessä on olennaisesti ajoturvallisuuteen liittyvä järjestelmä. Boschin kanssa tilanne on ihan sama. Tietoa varjellaan kuin kipeetä p...a, ja vain siksi, että saadaan varaosamyynti pidettyä riittävän suurena. Aika harvalla on intoa ruveta ABS-systeemiä korjaamaan omin neuvoin, vaikka siitä yksityiskohtaiset tiedot saisikin, joten eipä tuo ko. virmojen pisneksiin kauheesti vaikuttaisi. Kaikki järjestelmään liittyvät osat on miinoitettu patenteilla niin hyvin, että kilpailijat ei noista tiedoista mitään hyötyisi.
Mutta niinhän se on että artisti maksaa...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Taas antilock kysymystä
Tuopa antaakin nyt vain lähinnä suuntaa siitä mistä vikaa lähdetään metsästämään.ajn kirjoitti:yleisesti näihin ABS ym järjestelmien vikakoodeihin kantaa ottaen; pääosa vikakoodeista on jossain määrin virheellisiä, useimmiten vika löytyy johdosta, liitoksesta, liian alhaiseesta järjestelmän käyttöjännitteestä, huonosta maadoituksesta etc.
Toi itsediagnostikka on kustannussyistä niin alkeellinen, että se ei huomioi liitosongelmia millään tavalla.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Taas antilock kysymystä
Näinhän se tekee, mutta millä sen tosiasian saisi tungettua merkkihuoltojen henkilöstön tajuntaan... ei niillä pääosin tunnu järki riittävän siihen, että vika voi olla jossain muualla kuin mitä lukee koneen antamassa vikaraportissa.
Saabin huoltojen kanssa tilanne on jopa keskimääräistä parempi, ainakin joissain liikkeissä, kun asentajat ovat hieman kokeneempia ja paremmalla asenteella hommiaan tekemässä kuin "isojen merkkien" juuri ammattikoulusta tulleet jollain työllistämistuella hommiaan hutkivat sällit....
Kuulopuheen mukaan erään hyvinkin kalliin merkin huollossa on sellainen byrokratia, että koneen antaman vikadiagnoosin vialliseksi ehdottama osa on pakko tilata hyllystä ja vaihtaa se, vaikka asentaja itse näkisi perssilmälläänkin, että vika on jossain muualla...
Saabin huoltojen kanssa tilanne on jopa keskimääräistä parempi, ainakin joissain liikkeissä, kun asentajat ovat hieman kokeneempia ja paremmalla asenteella hommiaan tekemässä kuin "isojen merkkien" juuri ammattikoulusta tulleet jollain työllistämistuella hommiaan hutkivat sällit....
Kuulopuheen mukaan erään hyvinkin kalliin merkin huollossa on sellainen byrokratia, että koneen antaman vikadiagnoosin vialliseksi ehdottama osa on pakko tilata hyllystä ja vaihtaa se, vaikka asentaja itse näkisi perssilmälläänkin, että vika on jossain muualla...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
#1395
Re: Taas antilock kysymystä
Mistä tuo liitin löytyy ?muppelo kirjoitti:Ja itselleni vastaten: hyvin toimii ja huonona uutisena virhe on 1222 (= Main valve)muppelo kirjoitti:Jaa tuommosta. Onkos kuka kokeillut mitenkäs toimii?jus kirjoitti:Mahtaisiko siitä saada vikakoodit ihan kotikonstein?
http://townsendimports.com/Web/brake_fo ... ssbpg1.htm
Katsoin myös http://www.thesaabsite.com/9000/ABSCODESupto939000.htm
"You don't have to use the added wire for the 90, it has its own diagnostic plug located near the ABS ECU where the main wiring harness passes through the false bulkhead. It is a small blue plastic connector with nothing plugged into it, just two wires dead ending. To get the codes, you turn the key off, add a jumper wire across the pins in this plug, turn the key on and remove the wire. The ABS light will then flash codes."
Ainakaan tuon kuvauksen mukaista sinistä liitintä en onnistunut löytämään -91 mallisesta.
Re: Taas antilock kysymystä
Mulla se kököttää akvaariossa kun kuskin reunasta kurkistelee sinne. Käväsenkö tuossa jossain vaiheessa nappaamassa valokuvan?wesku kirjoitti:Mistä tuo liitin löytyy ?muppelo kirjoitti:Ja itselleni vastaten: hyvin toimii ja huonona uutisena virhe on 1222 (= Main valve)muppelo kirjoitti:Jaa tuommosta. Onkos kuka kokeillut mitenkäs toimii?
E: No käväsin näpsimässä sen kuvan jokatapauksessa: http://img.forum48.net/10/11/08/111382910219.jpg
Viimeksi muokannut muppelo, Su Marras 07, 2010 08:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen
Re: Taas antilock kysymystä
Ainiin. Onkos kellään tehnyt abs samaa kuin miulla: jos absit nollaa vauhdissa (virrat pois ja vauhtia 10km/h+) niin absit toimii vaikka hamaan tappiin. Testailin just yks päivä taas. Useita jarrutuksia ja hyvin absi pätkii jarrua MUTTA kun vauhti tippuu alle maagisen 10km/h niin kuuluu jarrutettaessa pieni siraus (rele?) ja abs tipahtaa pois päältä.
Aivan sama lähteekö juosten vaiko letkuissa kituen