Tonnarin kytkin (vm.96) ?

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
.:miksu:.
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 22:21
Paikkakunta: Nokia

Tonnarin kytkin (vm.96) ?

Viesti Kirjoittaja .:miksu:. »

Mitä vaihtoehtoja ja minkä hintaisia olisi tonnarin kytkimeksi?

215mm on todettu jo turhaksi vehkeeksi ja orggis 240mm kanssa on ongelmia.
Specit tuntuu liian arvokkailta tähän laitokseen...

Eli 240mm vauhtipyörään sopivia vaihtoehtoja joiden väännönkesto tulisi olla yli 500nm ja hinta kohtuullinen.
9-5
ex. og900, ng900, 9000
Kaide
"Hölösuu"
Viestit: 1681
Liittynyt: Ti Elo 19, 2003 12:10
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tonnarin kytkin (vm.96) ?

Viesti Kirjoittaja Kaide »

Ai ? Mitä ongelmia orkkis 240mm levyn kanssa ?

Oma ehdotus olisi ollut orkkis 240mm levy ja se seuraksi Sachs Racing asetelma.
.:miksu:.
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 22:21
Paikkakunta: Nokia

Re: Tonnarin kytkin (vm.96) ?

Viesti Kirjoittaja .:miksu:. »

Ongelmana on lipsuminen 3 vaihteella.

Matalapaine version 215mm luisti jo niinpaljon ettei voinut ajaa.
Keväällä vaihdoin 240mm kykkä+vp, eikä sekään pitkään pitänyt.

On tietenkin mahdollista että asennuksessa on joku mennyt pieleen,
mutta kytkin irrottaa hyvin ja poljin tuntuu normaalilta.
Luistoon yläkierroksilla ei kait pitäisi vaikuttaa muu kuin asetelman jäykkyys ja lyvyn laatu?

Ilmeisesti pelkkä levyn vaihto sintteriin ei enää auta, jos ei tuu jäykempää asetelmaa.

Mutta minkälaisella paketilla saisi riittävästi pitoa?
Ehdotukset asetelman ja levyn merkkistä ja mallista helpottaisi.
9-5
ex. og900, ng900, 9000
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Tonnarin kytkin (vm.96) ?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Kannattaa katsoa jos mahdollista, että onko itse vauhtipyörän kytkinlevyyn vastaava kontaktipinta edellisissä luistoissa palanut, "lasittunut". Jos sinistä tai mustaa (hiiltä) on näkyvissä niin edessä on vauhtipyörän irroitus sekä tarvittavien pintojen puhdistus koneistamalla, vasta tervettä terästä vastaan on kytkimen massalevyilläkin edes mahdollisuuksia toimia oikein.
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tonnarin kytkin (vm.96) ?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Tässähän oli tuohon sopiva Sacshin RE sivusto http://www.sachsperformance.com/EU/sach ... /index.htm

Edit: ja tässä racestuffin luetteloa http://www.racestuff.se/koppling/saab/9000-c-181-1.aspx
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
.:miksu:.
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 22:21
Paikkakunta: Nokia

Re: Tonnarin kytkin (vm.96) ?

Viesti Kirjoittaja .:miksu:. »

Onko www.moposport.fi myymissä sintteri levyissä Saab sopivaa?

4 lapaisella jousittamattomalla sintterilevyllä ja orggis asetelmalla näyttäisi pääsevän 550nm.

Kuinka nopeasti alkuperäisen asetelman jouset väsähtää?
Eli onko järkeä kokeilla vanhalla asetelmalla ja sintterilevyllä?
9-5
ex. og900, ng900, 9000
9000cse
"Aero"
Viestit: 325
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 17:30
Paikkakunta: Turku

Re: Tonnarin kytkin (vm.96) ?

Viesti Kirjoittaja 9000cse »

Meinaatteko ettei kannata ostaa vakio 215 kytkinpakettia, itellä steg2 ja 3"putkisto. Nyt meinaan luistaa kytkin jo niin pahasti että rupee olemaan aika taiteilemista tuo ajaminen.?!?!?
SAAB 9000CSE 2.0T -96 B204E (Steg-2) #4964
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4578
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tonnarin kytkin (vm.96) ?

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Riippuu miten määrittelee kannattavan. Fakta on ettei se pikkukytkin pitkään kestä yli ykkösstagea, ja varsinkin jos ahtopaineen säätö takkuilee ja ampuu toisinaan vääntöpiikkejä niin piankos ne pinnat siitä lasittuu.

Sitten noissa vanhemmissa lpt tonnareissa on vielä riesana vauhtipyörä johon ei mahdu isompaa kytkinlevyä ilman lisäoperaatioita.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tonnarin kytkin (vm.96) ?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

.:miksu:. kirjoitti:Mitä vaihtoehtoja ja minkä hintaisia olisi tonnarin kytkimeksi?

215mm on todettu jo turhaksi vehkeeksi ja orggis 240mm kanssa on ongelmia.
Specit tuntuu liian arvokkailta tähän laitokseen...

Eli 240mm vauhtipyörään sopivia vaihtoehtoja joiden väännönkesto tulisi olla yli 500nm ja hinta kohtuullinen.

Orkkislevy ja sachs race engineering -740 asetelma. Eikä varmasti luista. Poljin on vähän raskaampi kun vakioasetelmalla mutta muuten kuin vakio. Kestää vääntöö todistetusti sinne 600--700Nm nurkille. Kohtuullisesta hinnasta en tiedä, noin 450e tuo taitaa maksaa. Tollasella setillä on kuitenkin todistetusti ajettu yli 100tkm ja kurmootusta on annettu isän kädestä..(lootat ja koneet porsinu ympäriltä mutta kytkin vaan porskuttaa)
.:miksu:.
"Kaasari"
Viestit: 39
Liittynyt: Ke Joulu 30, 2009 22:21
Paikkakunta: Nokia

Re: Tonnarin kytkin (vm.96) ?

Viesti Kirjoittaja .:miksu:. »

9000cse kirjoitti:Meinaatteko ettei kannata ostaa vakio 215 kytkinpakettia, itellä steg2 ja 3"putkisto. Nyt meinaan luistaa kytkin jo niin pahasti että rupee olemaan aika taiteilemista tuo ajaminen.?!?!?
Kolmelapaisella sintterillä ja itse jäykistetyllä asetelmalla
on isotpojjaat saanut pitoja saabin pikkukytkimeen tehokaassa autossa.
Mutta vaatii sitä pellepelotonta testailemaan miten asetelman jäykistyksen saa onnistumaan. Niin ja ei siitä arkiajoon toimivaa ratkaisua näin tule.

Mun mielestä ei kannata haaskata euroakaan pikkukykkään ellet poista stagetuksia kokonaan.
9-5
ex. og900, ng900, 9000
9000cse
"Aero"
Viestit: 325
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 17:30
Paikkakunta: Turku

Re: Tonnarin kytkin (vm.96) ?

Viesti Kirjoittaja 9000cse »

Käykö -92 2.3 vauhtipyörä meikäläisen mosseen? Nyt ois halvalla semmoonen. Ja kai se on 240mm.
SAAB 9000CSE 2.0T -96 B204E (Steg-2) #4964
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tonnarin kytkin (vm.96) ?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

9000cse kirjoitti:Käykö -92 2.3 vauhtipyörä meikäläisen mosseen? Nyt ois halvalla semmoonen. Ja kai se on 240mm.
Taitaa puuttua se ohjaintapin reikä. Muuten en mee varmaks sanomaan. Ihan suoraan ei siis mene.
9000cse
"Aero"
Viestit: 325
Liittynyt: To Huhti 10, 2008 17:30
Paikkakunta: Turku

Re: Tonnarin kytkin (vm.96) ?

Viesti Kirjoittaja 9000cse »

JouniCSE kirjoitti:
9000cse kirjoitti:Käykö -92 2.3 vauhtipyörä meikäläisen mosseen? Nyt ois halvalla semmoonen. Ja kai se on 240mm.
Taitaa puuttua se ohjaintapin reikä. Muuten en mee varmaks sanomaan. Ihan suoraan ei siis mene.
kai sen siihen poraamalla saa. onkos uudemmissa pyörissä sitten tuo reikä?
SAAB 9000CSE 2.0T -96 B204E (Steg-2) #4964
PitPro Standard 150cc -07
On kahdenlaisia turbo autoja: ne joko on rikki, tai ne on menosssa rikki.
-No Real Power Just Turbo sh*t-
saapasi
"Hölösuu"
Viestit: 1362
Liittynyt: La Tammi 07, 2006 10:50

Re: Tonnarin kytkin (vm.96) ?

Viesti Kirjoittaja saapasi »

JouniCSE kirjoitti:
.:miksu:. kirjoitti:Eli 240mm vauhtipyörään sopivia vaihtoehtoja joiden väännönkesto tulisi olla yli 500nm.
Orkkislevy ja sachs race engineering -740 asetelma. Eikä varmasti luista. Kestää vääntöö todistetusti sinne 600--700Nm nurkille.
Jaa :roll: . Miks mulla sitten alkanu luistaa? Ja väännötkin pyörii enemmän 600 hujakoilla kuin 700.

Tarkemmin alko ku laitoin ekan kerran v-poweria tankillisen. Tiedä sitten rauhottuuko taas 98:lla. Mutta kolmen ja neljän tonnin väliin tullu kolmosella ja nelosella luistoa. Ja viimepäivinä olin tunnistavinani myös kakkosella. Miten voi olla mahollista?
JouniCSE
"Hölösuu"
Viestit: 1590
Liittynyt: Ke Heinä 09, 2003 18:03
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tonnarin kytkin (vm.96) ?

Viesti Kirjoittaja JouniCSE »

saapasi kirjoitti:
JouniCSE kirjoitti:
.:miksu:. kirjoitti:Eli 240mm vauhtipyörään sopivia vaihtoehtoja joiden väännönkesto tulisi olla yli 500nm.
Orkkislevy ja sachs race engineering -740 asetelma. Eikä varmasti luista. Kestää vääntöö todistetusti sinne 600--700Nm nurkille.
Jaa :roll: . Miks mulla sitten alkanu luistaa? Ja väännötkin pyörii enemmän 600 hujakoilla kuin 700.

Tarkemmin alko ku laitoin ekan kerran v-poweria tankillisen. Tiedä sitten rauhottuuko taas 98:lla. Mutta kolmen ja neljän tonnin väliin tullu kolmosella ja nelosella luistoa. Ja viimepäivinä olin tunnistavinani myös kakkosella. Miten voi olla mahollista?
Oot luistatellu levyn paskaks :roll:
Vastaa Viestiin